Logica

04-11-2010 19:54 8 berichten
Alle reacties Link kopieren
Een ander topic bracht mij ertoe om een apart topic op te starten over logica. Een van de dingen die aan bod kwamen (in het andere topic terwijl het daar off-topic was) zijn premisses.

Er zijn major-premisses die een algemene (of generaliserende) uitspraken doen die men even als waar aanneemt. De minor-premisses zijn beweringen die kennelijk een individuele situatie aangeven. Daaruit kan men een conclusio (conclusie afleiden):

Major: Alle honden zijn dieren.

Minor: Bello is een hond.

Conclusio: Bello is een dier.

Men kan dus zeggen: Een hond is een dier. Maar... wat is er mis met: Een niet-hond (een ander wezen dan een hond) is geen dier? Daaruit kan men afleiden: Een giraffe is geen dier? Dat klopt niet, want een giraffe is wel degelijk een dier.

Wie weet nog meer logische valkuilen?
World of Warcraft: Legion
ik pas in mijn jas.

mijn jas past in mijn tas.

ergo: ik pas in mijn tas.
We moeten iets doen

Dit is iets

Ergo: dit moeten we doen
Alle Kretenziers liegen, zei de Kretenzier.
Bovendien is de klassieke Aristotelische logica gebaseerd op de wet van de uitgesloten derde: er zijn twee mogelijkheden, "ja" of "nee". De nieuwere quantummechanica (Kopenhaagse school) suggereert dat de natuurlijke wereld nog een derde mogelijkheid heeft: onbepaald.

Dit is me uitgelegd door een hooggeleerde vriend van me (dr. in the quantumchemie), ik kan dat net volgen maar niet zelf bedenken hoor.
quote:hans66 schreef op 04 november 2010 @ 19:54:

Een ander topic bracht mij ertoe om een apart topic op te starten over logica. Een van de dingen die aan bod kwamen (in het andere topic terwijl het daar off-topic was) zijn premisses.

Er zijn major-premisses die een algemene (of generaliserende) uitspraken doen die men even als waar aanneemt. De minor-premisses zijn beweringen die kennelijk een individuele situatie aangeven. Daaruit kan men een conclusio (conclusie afleiden):

Major: Alle honden zijn dieren.

Minor: Bello is een hond.

Conclusio: Bello is een dier.

Men kan dus zeggen: Een hond is een dier. Maar... wat is er mis met: Een niet-hond (een ander wezen dan een hond) is geen dier? Daaruit kan men afleiden: Een giraffe is geen dier? Dat klopt niet, want een giraffe is wel degelijk een dier.

Wie weet nog meer logische valkuilen?

Je bedoelt dan zoiets:

Een niet-hond is geen dier

Een giraffe is een niet-hond

Een giraffe is geen dier

Is dat logisch gezien dan niet gewoon correct? Er lijkt mij een verschil zitten tussen logisch correct/goed en hoe de stand van zaken is in het echte leven. Of zeg ik nu iets raars?
http://en.wikipedia.org/wiki/Fallacy
quote:Circulair schreef op 04 november 2010 @ 21:45:

[...]

Je bedoelt dan zoiets:

Een niet-hond is geen dier

Een giraffe is een niet-hond

Een giraffe is geen dier

Is dat logisch gezien dan niet gewoon correct?Ja, dat is logisch correct.quote:Er lijkt mij een verschil zitten tussen logisch correct/goed en hoe de stand van zaken is in het echte leven. Of zeg ik nu iets raars? Nee, je wijst op een logische denkfout waar veel mensen tegenaan lopen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven