Mee-eten bij ouders
vrijdag 18 augustus 2017 om 06:31
Ik ben benieuwd, hoe het bij andere families is.
Mijn schoonmoeder is in de 70 en een actieve vrouw, sinds haar man is komen te overlijden, woont ze alleen. Door de afstand van onze woonplaatsen komen wij maar ongeveer eens in de 2 maanden bij haar op visite, meestal rond 12.00 tot 19.00/20.00 uur. Dat houdt in dat wij dan ook mee-eten.
'S middags kregen wij een kleine snack, iedereen één mini foccacia uit de oven, bij de koffie één koekje, toen kwamen wat chips en kaasblokjes/komkomer op tafel.
Bij voorkeur maakt ze dan 's avonds altijd iets makkelijks, bijvoorbeeld snacks uit de frituurpan en frietjes of wij krijgen steeds weer dezelfde 2 of 3 gerechten.
Gisteren hadden wij aardappel anders, want "dat eet ik anders nooit", nu ja behalve toen wij het laast op visite waren. De ovenschaal was net half gevuld met een dun laagje kant en klare aardappelschijfjes en een glas aardappel anders. Erbij had ze wat sla. Mijn man en zoon eten geen sla. Verder was er geen vlees of iets anders, oh, jawel achteraf een toetje, normaal altijd vanilleijs, deze keer een bakje mona.
Dat moet dan voor 3 volwassenen en een kind genoeg zijn. Je durft haast niets op te scheppen en tijdens het eten vermeld ze ook altijd dat ze de rest morgen wil gaan eten en dat dit nog ruim voldoende is...
Het liefst was ik achteraf nog langs de Chinees gereden, normaal hebben wij vaak nog een restje avondeten in huis, maar gisteren helaas niet en je begint er dan ook niet meer met koken, maar ik had echt nog honger ( nu ja, trek).
Oh, ik heb hier zo een hekel aan. Ik weet dat ik verwent ben vanuit huis. Mijn moeder maakt altijd als wij komen eten, dat wij graag lusten, sowieso vlees, vaak een braadstuk, schnitzel of kippenpootjes. Voor iemand nog een extra groente of zo/ als die iets niet lust.
Ik vind eten belangrijk, iets gezelligs, waar moeite voor gedaan wordt. Ook ik heb dagen dat ik geen zin heb om uitgebreid te koken of weinig inspiratie, maar voor gasten doe ik toch mijn best. En het is niet zo dat wij elke week aanschuiven of dat ze het niet meer kan.
Ik heb natuurlijk al merdere keren met mijn man gepraat, wat hij ervan vindt, wat ze vroeger kookte, of waarom ze nooit bijvoorbeeld het lievelingsgerecht van hem maakt, maar die durft dan blijkbaar weer niets tegen haar te zeggen. ik weet echt niet hoe ik het subtiel bij mijn schoonmoeder kan aankaarten, maar misschien is het ook heel normaal en zijn Nederlanders wat dat betreft niet zo gastvrij.
Het is ook niet zo dat wij onverwacht blijven eten, dat ze misschien niets in huis heeft. Ze hoeft ook helemaal geen dure dingen in huis te halen, iets heel moeilijks of tijdrovends te koken. Gewoon een maaltijd die iedereen eet en normale porties.
En dat oudere mensen kleinere porties eten snap ik ook wel, maar daarom kun je toch voor de rest voldoende koken. Maar waarschijnlijk denkt ze dat het genoeg is, omdat altijd nog een portie overblijft ( omdat ze er tijdens het eten al de nadruk erop legt, dat ze dat morgen gaat opwarmen). Het is ook niet zo dat het niet te eten is, het smaakte wel.
Ik kan er gewoon niet bij dat ze er weinig moeite voor doet, niet nadenkt dat wij nog niets gegeten hebben als wij 12.00 uur 's middags komen.
Ik voel mij daardoor ook niet welkom, eerder een last, terwijl het misschien helemaal niet zo bedoeld is.
Mijn schoonmoeder is in de 70 en een actieve vrouw, sinds haar man is komen te overlijden, woont ze alleen. Door de afstand van onze woonplaatsen komen wij maar ongeveer eens in de 2 maanden bij haar op visite, meestal rond 12.00 tot 19.00/20.00 uur. Dat houdt in dat wij dan ook mee-eten.
'S middags kregen wij een kleine snack, iedereen één mini foccacia uit de oven, bij de koffie één koekje, toen kwamen wat chips en kaasblokjes/komkomer op tafel.
Bij voorkeur maakt ze dan 's avonds altijd iets makkelijks, bijvoorbeeld snacks uit de frituurpan en frietjes of wij krijgen steeds weer dezelfde 2 of 3 gerechten.
Gisteren hadden wij aardappel anders, want "dat eet ik anders nooit", nu ja behalve toen wij het laast op visite waren. De ovenschaal was net half gevuld met een dun laagje kant en klare aardappelschijfjes en een glas aardappel anders. Erbij had ze wat sla. Mijn man en zoon eten geen sla. Verder was er geen vlees of iets anders, oh, jawel achteraf een toetje, normaal altijd vanilleijs, deze keer een bakje mona.
Dat moet dan voor 3 volwassenen en een kind genoeg zijn. Je durft haast niets op te scheppen en tijdens het eten vermeld ze ook altijd dat ze de rest morgen wil gaan eten en dat dit nog ruim voldoende is...
Het liefst was ik achteraf nog langs de Chinees gereden, normaal hebben wij vaak nog een restje avondeten in huis, maar gisteren helaas niet en je begint er dan ook niet meer met koken, maar ik had echt nog honger ( nu ja, trek).
Oh, ik heb hier zo een hekel aan. Ik weet dat ik verwent ben vanuit huis. Mijn moeder maakt altijd als wij komen eten, dat wij graag lusten, sowieso vlees, vaak een braadstuk, schnitzel of kippenpootjes. Voor iemand nog een extra groente of zo/ als die iets niet lust.
Ik vind eten belangrijk, iets gezelligs, waar moeite voor gedaan wordt. Ook ik heb dagen dat ik geen zin heb om uitgebreid te koken of weinig inspiratie, maar voor gasten doe ik toch mijn best. En het is niet zo dat wij elke week aanschuiven of dat ze het niet meer kan.
Ik heb natuurlijk al merdere keren met mijn man gepraat, wat hij ervan vindt, wat ze vroeger kookte, of waarom ze nooit bijvoorbeeld het lievelingsgerecht van hem maakt, maar die durft dan blijkbaar weer niets tegen haar te zeggen. ik weet echt niet hoe ik het subtiel bij mijn schoonmoeder kan aankaarten, maar misschien is het ook heel normaal en zijn Nederlanders wat dat betreft niet zo gastvrij.
Het is ook niet zo dat wij onverwacht blijven eten, dat ze misschien niets in huis heeft. Ze hoeft ook helemaal geen dure dingen in huis te halen, iets heel moeilijks of tijdrovends te koken. Gewoon een maaltijd die iedereen eet en normale porties.
En dat oudere mensen kleinere porties eten snap ik ook wel, maar daarom kun je toch voor de rest voldoende koken. Maar waarschijnlijk denkt ze dat het genoeg is, omdat altijd nog een portie overblijft ( omdat ze er tijdens het eten al de nadruk erop legt, dat ze dat morgen gaat opwarmen). Het is ook niet zo dat het niet te eten is, het smaakte wel.
Ik kan er gewoon niet bij dat ze er weinig moeite voor doet, niet nadenkt dat wij nog niets gegeten hebben als wij 12.00 uur 's middags komen.
Ik voel mij daardoor ook niet welkom, eerder een last, terwijl het misschien helemaal niet zo bedoeld is.
anoniem_302489 wijzigde dit bericht op 18-08-2017 06:50
0.85% gewijzigd
vrijdag 18 augustus 2017 om 13:15
Te kort door de bocht van TO om te denken dat NL niet gastvrij is. En te kort door de bocht van jou om te stellen dat iedere NL zijn ouders vertroetelt.francieneke schreef: ↑18-08-2017 07:21Jemig, hier in Nederland (hoor mij...) vertroetelen we juist onze ouders een beetje, als het goed is.
Toen mijn ouders nog leefden namen we altijd wat mee...zij aten niet meer zo uitgebreid.
Nou ben ik niet zo van het eten, maar mijn zwager maakte altijd heerlijke gerechten voor hen. Ik kwam altijd met bloemen aan. We knapten klusjes voor hen op. En dat gebeurde meer dan een keer per week hoor!
Wat betreft eten verwachtte ik helemaal niks van hen!
Niet in alle gezinnen gaat het er "warm" aan toe inzake het contact onderling.
vrijdag 18 augustus 2017 om 13:20
Ik kan van sochtends vroeg tot savonds laat in de keuken bezig zijn en dat is voor mij ultieme ontspanning.Troeteltje schreef: ↑18-08-2017 08:30Jaloers op iemand die zo veel tijd "verdoet" met in de leuken staan?
Echt niet!
![]()
Zeer zeker geen 'zonde van de tijd' gevoel.
Ik haal geen voldoening uit snel-klaar-en-eten-maar maaltijden
vrijdag 18 augustus 2017 om 13:26
Door onregelmatig werk komt het hier thuis ook wel eens voor dat er geen volledige maaltijd op tafel staat. Dan eten we later op de avond gewoon chips/nootjes/bitterballen/kaas/worst (niet alles tegelijk natuurlijk, net wat we in huis hebben) en dan eten we de dag er na gewoon weer een volledige maaltijd. En dat komt vaker voor dan die 6x p jr waa jij hebt over hebt TO. En het zal je misschien verbazen, maar wij leven allemaal nog.
Ik vind dus dat je zeurt en dat het absoluut nog done is om daarover iets te zeggen. Heg enige wat je kan doen is zelf eens iets lekkers meenemen, of kook gewoon eens lekker voor haar bij haar thuis. Vind ze ook vast wel eens fijn.
Ik vind dus dat je zeurt en dat het absoluut nog done is om daarover iets te zeggen. Heg enige wat je kan doen is zelf eens iets lekkers meenemen, of kook gewoon eens lekker voor haar bij haar thuis. Vind ze ook vast wel eens fijn.
vrijdag 18 augustus 2017 om 13:30
En dan klagen dat schoonmoeder zo weinig subtiel is
vrijdag 18 augustus 2017 om 13:31
Frequentie contact doet niet ter zake!frettie schreef: ↑18-08-2017 08:42Hoe ver weg wonen jullie, dat jullie maar 1 keer in de 2 maanden langs gaan? Heeft je man er geen behoefte aan om zijn moeder vaker te zien? En jullie kind?
Ik vind het zielig voor je man. Ziet hij zijn moeder al zo weinig. Gaat zijn vrouw ook nog zeuren over het eten. Mijn man zou zeggen dat ik op het dak kon gaan zitten. En terecht.
En dan dat gezeur over gastvrijheid en Nederlanders. Alsjeblieft zeg. In nl is het iig niet normaal om zo ondankbaar op je (schoon)ouders af te geven. Als jij het eten zo slecht vindt dan neem je iets mee of trakteer je. En anders hou je je mond.
vrijdag 18 augustus 2017 om 13:32
Voor TO blijkbaar wel, anders had ze dat er niet bij verteld?
vrijdag 18 augustus 2017 om 13:33
Eigenlijk is het allemaal al gezegd, maar toch wil ik even reageren op je vraag 'hoe gaat dat bij jullie?'.
Ik kom uit een gezin waar eten belangrijk is, altijd hapjes in overvloed, op doordeweekse dagen altijd drie gangen en op zon- en feestdagen meerdere gangen. Dit hebben mijn ouders altijd volgehouden ook toen wij, kinderen, de deur uit waren.
Nadat mijn vader is overleden bleek al snel dat dit voor mijn moeder veel te veel werd. Met name de feestdagen. Begrijpelijk ook, het is tenslotte ook enorm veel werk, nu koken we dus samen, de kinderen doen veel voorwerk thuis en we maken het samen af.
Mijn moeder is, net als jouw schoonmoeder, in de 70 en een vitale, fitte vrouw. Rijdt nog auto, woont zelfstandig, etc, maar plannen, het overzicht behouden en hoeveelheden inschatten blijkt steeds lastiger te worden. Dus ook met de doordeweekse etentjes, als ik alleen kom, belast ik haar niet meer. We doen de boodschappen en koken samen of we gaan (zonder dat we iets te vieren hebben) een hapje eten.
Dit is niet altijd meer een drie gangenmenu, haar eetlust is enorm afgenomen en ik vind het wel prima zo.
Wat me verbaast in jouw verhaal is dat je zo weinig empathie lijkt te hebben voor haar situatie en zo weinig oplossingsgericht bent.
De band met mijn moeder is moeizaam, maar ik begrijp dat dit geen onwil vanuit haar is, het lukt haar gewoon niet meer. Lijkt me enorm naar!
Als ik jou was zou ik proberen om te kijken naar een manier om hier liefdevol mee om te gaan, zonder je schoonmoeder onnodig te kwetsen en als jullie dan ook nog zonder honger naar huis gaan (wat toch ineens een non-probleem lijkt, toch?!) is iedereen gelukkig!
Ik kom uit een gezin waar eten belangrijk is, altijd hapjes in overvloed, op doordeweekse dagen altijd drie gangen en op zon- en feestdagen meerdere gangen. Dit hebben mijn ouders altijd volgehouden ook toen wij, kinderen, de deur uit waren.
Nadat mijn vader is overleden bleek al snel dat dit voor mijn moeder veel te veel werd. Met name de feestdagen. Begrijpelijk ook, het is tenslotte ook enorm veel werk, nu koken we dus samen, de kinderen doen veel voorwerk thuis en we maken het samen af.
Mijn moeder is, net als jouw schoonmoeder, in de 70 en een vitale, fitte vrouw. Rijdt nog auto, woont zelfstandig, etc, maar plannen, het overzicht behouden en hoeveelheden inschatten blijkt steeds lastiger te worden. Dus ook met de doordeweekse etentjes, als ik alleen kom, belast ik haar niet meer. We doen de boodschappen en koken samen of we gaan (zonder dat we iets te vieren hebben) een hapje eten.
Dit is niet altijd meer een drie gangenmenu, haar eetlust is enorm afgenomen en ik vind het wel prima zo.
Wat me verbaast in jouw verhaal is dat je zo weinig empathie lijkt te hebben voor haar situatie en zo weinig oplossingsgericht bent.
De band met mijn moeder is moeizaam, maar ik begrijp dat dit geen onwil vanuit haar is, het lukt haar gewoon niet meer. Lijkt me enorm naar!
Als ik jou was zou ik proberen om te kijken naar een manier om hier liefdevol mee om te gaan, zonder je schoonmoeder onnodig te kwetsen en als jullie dan ook nog zonder honger naar huis gaan (wat toch ineens een non-probleem lijkt, toch?!) is iedereen gelukkig!
vrijdag 18 augustus 2017 om 13:34
En dan ook nog "pleur op takkewijf" met chocolade in de tiramisu.
Kijk uit malloot, een kokosnoot.
vrijdag 18 augustus 2017 om 13:45
Tja, ik had even een paar smilies in mijn post moeten zetten, dan was duidelijk geweest dat je het niet zo serieus moet nemen....Tijdschriftenverslindster schreef: ↑18-08-2017 12:31Wat een aanname. Totaal niet kloppend dat iemand die grotere porties eet automatisch dikker is. Dat houdt toch echt verband met o.a. het aantal calorieën in het betreffende voedingsmiddel, het beweegpatroon van iemand e.d. Een portie pizza marinara (480 gr) uit de diepvries bevat bijv. 1089 kcal.
100 gram ijsbergsla zonder dressing bevat 16 kcal. Moet je dus wel hééééééél veel ijsbergsla eten, om zelfs maar aan het aantal calorieën in een kwart van die pizza te komen.
Ik begrijp ook niet zo goed dat je het over veroordelen hebt; heb je in de gaten dat jij nl. hetzelfde doet?
En TO's schoonmoeder zette hun laatst een ovenschotel aardappel anders met een salade voor. Dan neem ik aan dat het niet wat losse ijsbergsla is, maar dat er vanalles in die salade zit.
Dat TO's man en kind zo verwend zijn dat ze 'geen sla lusten' is hun probleem. Zeker nooit geleerd te eten wat de pot schaft of eens iets anders te proberen.
Maar ik denk dat het verhaal veel verder gaat dan dit: TO mag haar schoonmoeder gewoon niet.
vrijdag 18 augustus 2017 om 13:45
Hahahahaha, hier wordt net gedaan alsof je met 70 bejaard bent en geen stap meer kan verzetten. Mijn ouders zijn ook rond deze leeftijd en zijn actiever dan ik.
Natuurlijk kan je er met je schoonmoeder over praten. Vraag of jullie de volgende keer iets kunnen meebrengen of neem haar mee uiteten. Neem zelf gebak, of iets dergelijks, mee voor bij de koffie en klaar.
Natuurlijk kan je er met je schoonmoeder over praten. Vraag of jullie de volgende keer iets kunnen meebrengen of neem haar mee uiteten. Neem zelf gebak, of iets dergelijks, mee voor bij de koffie en klaar.
doornroosje9 wijzigde dit bericht op 18-08-2017 13:49
0.41% gewijzigd
Life is short. Eat dessert first.
vrijdag 18 augustus 2017 om 13:46
O ja, en bij schoonouders eten we eigenlijk nooit, behalve met een verjaardag. Dan zijn er hapjes chips etc in overvloed en rond etenstijd komt er gewoon een schaal kippenpoten op tafel.
Mijn moeder maakt altijd een grote pan soep als ze weet dat wij komen. En dat eten we vaak met een broodje, soms voor de kids nog knakworst of een frituursnackje erbij.
En als we onaangekondigd blijven eten, dan is het gewoon brood met pindakaas óf we rijden even naar de chinees of snackbar.
Eénmaal per week eten wij daar vooraf aangekondigd en dan vraagt ze al dagen van te voren wat we het liefst willen eten.
Doet ze niet alleen bij ons, maar ook bij mijn broer.
Soms kan ze hoeveelheid groenten niet helemaal goed inschatten, had ze iets willen bewaren voor de volgende dag maar is het op. Maar ook dan geen probleem, dan eet ze de volgende dag een keer HAK uit een potje.
Mijn moeder maakt altijd een grote pan soep als ze weet dat wij komen. En dat eten we vaak met een broodje, soms voor de kids nog knakworst of een frituursnackje erbij.
En als we onaangekondigd blijven eten, dan is het gewoon brood met pindakaas óf we rijden even naar de chinees of snackbar.
Eénmaal per week eten wij daar vooraf aangekondigd en dan vraagt ze al dagen van te voren wat we het liefst willen eten.
Doet ze niet alleen bij ons, maar ook bij mijn broer.
Soms kan ze hoeveelheid groenten niet helemaal goed inschatten, had ze iets willen bewaren voor de volgende dag maar is het op. Maar ook dan geen probleem, dan eet ze de volgende dag een keer HAK uit een potje.
vrijdag 18 augustus 2017 om 13:54
't is maar 6 x per jaar dus dat is wel te overzien. En je weet wat je te wachten staat, dus je kunt je goed voorbereiden.
Dus flinke bodem leggen voor je erheen gaat en ervoor zorgen dat er genoeg eten in de koelkast ligt voor als je terugkomt.
En een tas vol snacks meenemen! Zou ik vooral omwille van kind doen, want zelf kan ik echt wel tegen een beetje honger als ik weet dat er later die dag nog een lekkere maaltijd op me wacht.
Dus flinke bodem leggen voor je erheen gaat en ervoor zorgen dat er genoeg eten in de koelkast ligt voor als je terugkomt.
En een tas vol snacks meenemen! Zou ik vooral omwille van kind doen, want zelf kan ik echt wel tegen een beetje honger als ik weet dat er later die dag nog een lekkere maaltijd op me wacht.
vrijdag 18 augustus 2017 om 13:56
Ik heb alleen de OP gelezen (ik lees zodadelijk alle reacties).
Ik vind TO onredelijk, aangezien ze slechts 6X/ jaar haar schoonmoeder bezoekt.
Hoezo zou schoonmoeder het lievelingseten van man moeten klaarmaken? Is man een kleuter mss?
Wat betreft dat er volgens TO niet genoeg eten gekookt wordt: schoonmoeder is 70+. Op die leeftijd eten de meeste mensen kleinere porties, ik zie dat bij mijn eigen moeder ook. Zij is iets ouder: 78j.
Wss houdt schoonmoeder van TO rekening met de 'eigen' porties en beseft die lieve dame zelfs niet dat dit niet voldoende is voor TO en haar gezin.
Ik vind dat TO niet zo moet klagen . Komaan zeg: 1 keer in de 2 maanden een minder uitgebreide maaltijd....?
Moest ik TO zijn zou ik een lekkere schaal eten meenemen naar schoonmoeder + een taart of gebakjes als dessert.
Ik vind TO onredelijk, aangezien ze slechts 6X/ jaar haar schoonmoeder bezoekt.
Hoezo zou schoonmoeder het lievelingseten van man moeten klaarmaken? Is man een kleuter mss?
Wat betreft dat er volgens TO niet genoeg eten gekookt wordt: schoonmoeder is 70+. Op die leeftijd eten de meeste mensen kleinere porties, ik zie dat bij mijn eigen moeder ook. Zij is iets ouder: 78j.
Wss houdt schoonmoeder van TO rekening met de 'eigen' porties en beseft die lieve dame zelfs niet dat dit niet voldoende is voor TO en haar gezin.
Ik vind dat TO niet zo moet klagen . Komaan zeg: 1 keer in de 2 maanden een minder uitgebreide maaltijd....?
Moest ik TO zijn zou ik een lekkere schaal eten meenemen naar schoonmoeder + een taart of gebakjes als dessert.
vrijdag 18 augustus 2017 om 14:05
Precies dit.doornroosje9 schreef: ↑18-08-2017 13:45Hahahahaha, hier wordt net gedaan alsof je met 70 bejaard bent en geen stap meer kan verzetten. Mijn ouders zijn ook rond deze leeftijd en zijn actiever dan ik.
vrijdag 18 augustus 2017 om 14:18
Ik vind dit ook een opvallende zin
Als je 1x per 2 maanden komt, dan eet schoonmoeder dat dus inderdaad niet zo vaak. Kennelijk vindt ze dat een feestelijk gerecht, waar ze zichzelf niet zo mee verwend, maar wat ze speciaal voor jullie in huis haalt. En ja.. als die vorige keer dan 2 maanden terug is, kán het zijn dat ze niet meer precies weet wat ze at. Jij wel, dat is wel duidelijk ja.
Verder is mijn moeder dus ook 75 en inderdaad een stuk slechter ter been dan mijn vader, die 80+ is. Zo gaan die dingen.
.Gisteren hadden wij aardappel anders, want "dat eet ik anders nooit", nu ja behalve toen wij het laast op visite waren.
Als je 1x per 2 maanden komt, dan eet schoonmoeder dat dus inderdaad niet zo vaak. Kennelijk vindt ze dat een feestelijk gerecht, waar ze zichzelf niet zo mee verwend, maar wat ze speciaal voor jullie in huis haalt. En ja.. als die vorige keer dan 2 maanden terug is, kán het zijn dat ze niet meer precies weet wat ze at. Jij wel, dat is wel duidelijk ja.
Verder is mijn moeder dus ook 75 en inderdaad een stuk slechter ter been dan mijn vader, die 80+ is. Zo gaan die dingen.
Later is nu
vrijdag 18 augustus 2017 om 14:29
Mijn ouders zijn over de 70 en ook nog heel actief (fietsen, wandelen, met vakantie, op kinderen van zus passen, vrijwilligerswerk, in de tuin aan de slag).doornroosje9 schreef: ↑18-08-2017 13:45Hahahahaha, hier wordt net gedaan alsof je met 70 bejaard bent en geen stap meer kan verzetten. Mijn ouders zijn ook rond deze leeftijd en zijn actiever dan ik.
vrijdag 18 augustus 2017 om 14:40
Dit! (ik heb inmiddels alle reacties gelezen)Oudblond schreef: ↑18-08-2017 09:59Hoe het bij ons gaat? Schoonvader is sinds 2 jaar weduwnaar. Hij woont op 2 uur rijden. Wij gaan elke 2 weken zijn kant uit. Hij serveert soep en brood of spek en een eitje als lunch. Hij vindt mij nogal een keukenprinses en ik merkte dat hij niet zo goed voor ons durfde koken. Dus vraag ik al bij de lunch wat hij 's avonds graag wil eten. En dan komt hij meestal met een gerecht dat hij zelf graag eet maar waarvan hij niet weet hoe het te bereiden. Ik kijk in de koelkast en we doen gezellig samen boodschappen. We koken samen want hij wil nieuwe dingen leren maken. En ik zorg dat er een extra portie is die in de vriezer gaat. Of ik maak thuis al een grote ovenschotel of we nemen schoonvader mee uit eten. Soms betaalt hij, soms wij. Ik denk zomaar dat TO haar schoonmoeder niet mag want als je het gewoon gezellig met elkaar wil hebben dan gaan dit soort dingen 'vanzelf'. Ik vind haar een ondankbaar, zeurend, lui en verwend nest.
vrijdag 18 augustus 2017 om 14:40
Mijn moeder is 74 jaar maar je merkt dat haar concentratie en inschattingsvermogen toch wel achteruit gaat. Ik zou haar ook niet hoeven te vragen om voor 4 man te koken, dat is zij niet meer gewend, al heel wat jaren niet. En inschatten hoeveel man,kleinkind en schoondochter zouden eten is voor haar best lastig.doornroosje9 schreef: ↑18-08-2017 13:45Hahahahaha, hier wordt net gedaan alsof je met 70 bejaard bent en geen stap meer kan verzetten. Mijn ouders zijn ook rond deze leeftijd en zijn actiever dan ik.
Daarbij is ze in korte tijd 2 x gevallen, drukte in het verkeer in haar wijk en ze kon de situatie niet goed inschatten. Ook weer die concentratie en het inschatten.
2x botbreuken opgelopen en heeft nu een plaat ijzer in haar arm zitten. Dus boodschappen is een stuk minder leuk nu. Maar goed de schoonmoeder van TO heeft dit ws niet want ik lees dat niet.
Mijn moeder staat godzijdank positiever in het leven dan ooit en daarnaast en doet ze nog een aantal dingen in de week (clubjes), ik vind het fijn dat ze dingen onderneemt maar dingen zoals de administratie doe ik voor haar. Heb nu veel incasso's geregeld. Het is niet dat ze het niet snapt want ze heeft het altijd zelf gedaan tot een jaar of 2 geleden. Acceptgiro's legt ze weg (stuurde altijd alles naar de bank zodat alles op de 1e te maand is afgeschreven) maar weet dan bij God niet meer waar het ligt en gaat er dan maar van uit dat het betaald is.
vrijdag 18 augustus 2017 om 14:43
Hee, maar is dat eens per 2 maanden je ouders zien nou echt zo weinig? Hier zie ik mijn ouders en schoonouders ook ongeveer zo vaak. Of scheelt het nog als er kleinkinderen in het spel zijn (wij hebben geen kinderen)?
Als wij naar schoonouders gaan dan krijgen we daar lekker te eten, nemen ook niet iets mee ofzo, laat staan dat we het idee hebben dat we voor ze moeten gaan zorgen ofzo. Of zijn we dan nog te jong? (Wij rond de 30, schoonouders rond de 65). Het is echt nog een beetje 'wij kinderen worden door de ouders verzorgd', in plaats van dat die rol omgedraaid is. Wanneer wordt dat wel verwacht dan? Vanaf dat de gezondheid van je ouders slechter wordt, of gewoon sowieso?
(Ik leer elke dag sociaal bij hier op Viva......)
Als wij naar schoonouders gaan dan krijgen we daar lekker te eten, nemen ook niet iets mee ofzo, laat staan dat we het idee hebben dat we voor ze moeten gaan zorgen ofzo. Of zijn we dan nog te jong? (Wij rond de 30, schoonouders rond de 65). Het is echt nog een beetje 'wij kinderen worden door de ouders verzorgd', in plaats van dat die rol omgedraaid is. Wanneer wordt dat wel verwacht dan? Vanaf dat de gezondheid van je ouders slechter wordt, of gewoon sowieso?
(Ik leer elke dag sociaal bij hier op Viva......)
vrijdag 18 augustus 2017 om 14:46
celine2906 schreef: ↑18-08-2017 14:40Mijn moeder is 74 jaar maar je merkt dat haar concentratie en inschattingsvermogen toch wel achteruit gaat. Ik zou haar ook niet hoeven te vragen om voor 4 man te koken, dat is zij niet meer gewend, al heel wat jaren niet. En inschatten hoeveel man,kleinkind en schoondochter zouden eten is voor haar best lastig.
Daarbij is ze in korte tijd 2 x gevallen, drukte in het verkeer in haar wijk en ze kon de situatie niet goed inschatten. Ook weer die concentratie en het inschatten.
2x botbreuken opgelopen en heeft nu een plaat ijzer in haar arm zitten. Dus boodschappen is een stuk minder leuk nu. Maar goed de schoonmoeder van TO heeft dit ws niet want ik lees dat niet.
Mijn moeder staat godzijdank positiever in het leven dan ooit en daarnaast en doet ze nog een aantal dingen in de week (clubjes), ik vind het fijn dat ze dingen onderneemt maar dingen zoals de administratie doe ik voor haar. Heb nu veel incasso's geregeld. Het is niet dat ze het niet snapt want ze heeft het altijd zelf gedaan tot een jaar of 2 geleden. Acceptgiro's legt ze weg (stuurde altijd alles naar de bank zodat alles op de 1e te maand is afgeschreven) maar weet dan bij God niet meer waar het ligt en gaat er dan maar van uit dat het betaald is.
vrijdag 18 augustus 2017 om 14:47
in jullie situatie, allemaal nog ´jong´, lijkt het me prima zo. Als jullie daar zijn, koken zij, als ze bij jullie zijn, koken jullie.jellybelly schreef: ↑18-08-2017 14:43
Wordt pas anders, als je het gevoel krijgt, dat pa&ma het niet meer aan kunnen. Mijn (schoon)ouders, allen in de 70, redden het nog prima. Toen schoonmoeder paar jaar terug met kerst in bed moest blijven, hebben we het koken wel overgenomen natuurlijk.
Go with the flow, er zijn geen regels.