Mee-eten bij ouders
vrijdag 18 augustus 2017 om 06:31
Ik ben benieuwd, hoe het bij andere families is.
Mijn schoonmoeder is in de 70 en een actieve vrouw, sinds haar man is komen te overlijden, woont ze alleen. Door de afstand van onze woonplaatsen komen wij maar ongeveer eens in de 2 maanden bij haar op visite, meestal rond 12.00 tot 19.00/20.00 uur. Dat houdt in dat wij dan ook mee-eten.
'S middags kregen wij een kleine snack, iedereen één mini foccacia uit de oven, bij de koffie één koekje, toen kwamen wat chips en kaasblokjes/komkomer op tafel.
Bij voorkeur maakt ze dan 's avonds altijd iets makkelijks, bijvoorbeeld snacks uit de frituurpan en frietjes of wij krijgen steeds weer dezelfde 2 of 3 gerechten.
Gisteren hadden wij aardappel anders, want "dat eet ik anders nooit", nu ja behalve toen wij het laast op visite waren. De ovenschaal was net half gevuld met een dun laagje kant en klare aardappelschijfjes en een glas aardappel anders. Erbij had ze wat sla. Mijn man en zoon eten geen sla. Verder was er geen vlees of iets anders, oh, jawel achteraf een toetje, normaal altijd vanilleijs, deze keer een bakje mona.
Dat moet dan voor 3 volwassenen en een kind genoeg zijn. Je durft haast niets op te scheppen en tijdens het eten vermeld ze ook altijd dat ze de rest morgen wil gaan eten en dat dit nog ruim voldoende is...
Het liefst was ik achteraf nog langs de Chinees gereden, normaal hebben wij vaak nog een restje avondeten in huis, maar gisteren helaas niet en je begint er dan ook niet meer met koken, maar ik had echt nog honger ( nu ja, trek).
Oh, ik heb hier zo een hekel aan. Ik weet dat ik verwent ben vanuit huis. Mijn moeder maakt altijd als wij komen eten, dat wij graag lusten, sowieso vlees, vaak een braadstuk, schnitzel of kippenpootjes. Voor iemand nog een extra groente of zo/ als die iets niet lust.
Ik vind eten belangrijk, iets gezelligs, waar moeite voor gedaan wordt. Ook ik heb dagen dat ik geen zin heb om uitgebreid te koken of weinig inspiratie, maar voor gasten doe ik toch mijn best. En het is niet zo dat wij elke week aanschuiven of dat ze het niet meer kan.
Ik heb natuurlijk al merdere keren met mijn man gepraat, wat hij ervan vindt, wat ze vroeger kookte, of waarom ze nooit bijvoorbeeld het lievelingsgerecht van hem maakt, maar die durft dan blijkbaar weer niets tegen haar te zeggen. ik weet echt niet hoe ik het subtiel bij mijn schoonmoeder kan aankaarten, maar misschien is het ook heel normaal en zijn Nederlanders wat dat betreft niet zo gastvrij.
Het is ook niet zo dat wij onverwacht blijven eten, dat ze misschien niets in huis heeft. Ze hoeft ook helemaal geen dure dingen in huis te halen, iets heel moeilijks of tijdrovends te koken. Gewoon een maaltijd die iedereen eet en normale porties.
En dat oudere mensen kleinere porties eten snap ik ook wel, maar daarom kun je toch voor de rest voldoende koken. Maar waarschijnlijk denkt ze dat het genoeg is, omdat altijd nog een portie overblijft ( omdat ze er tijdens het eten al de nadruk erop legt, dat ze dat morgen gaat opwarmen). Het is ook niet zo dat het niet te eten is, het smaakte wel.
Ik kan er gewoon niet bij dat ze er weinig moeite voor doet, niet nadenkt dat wij nog niets gegeten hebben als wij 12.00 uur 's middags komen.
Ik voel mij daardoor ook niet welkom, eerder een last, terwijl het misschien helemaal niet zo bedoeld is.
Mijn schoonmoeder is in de 70 en een actieve vrouw, sinds haar man is komen te overlijden, woont ze alleen. Door de afstand van onze woonplaatsen komen wij maar ongeveer eens in de 2 maanden bij haar op visite, meestal rond 12.00 tot 19.00/20.00 uur. Dat houdt in dat wij dan ook mee-eten.
'S middags kregen wij een kleine snack, iedereen één mini foccacia uit de oven, bij de koffie één koekje, toen kwamen wat chips en kaasblokjes/komkomer op tafel.
Bij voorkeur maakt ze dan 's avonds altijd iets makkelijks, bijvoorbeeld snacks uit de frituurpan en frietjes of wij krijgen steeds weer dezelfde 2 of 3 gerechten.
Gisteren hadden wij aardappel anders, want "dat eet ik anders nooit", nu ja behalve toen wij het laast op visite waren. De ovenschaal was net half gevuld met een dun laagje kant en klare aardappelschijfjes en een glas aardappel anders. Erbij had ze wat sla. Mijn man en zoon eten geen sla. Verder was er geen vlees of iets anders, oh, jawel achteraf een toetje, normaal altijd vanilleijs, deze keer een bakje mona.
Dat moet dan voor 3 volwassenen en een kind genoeg zijn. Je durft haast niets op te scheppen en tijdens het eten vermeld ze ook altijd dat ze de rest morgen wil gaan eten en dat dit nog ruim voldoende is...
Het liefst was ik achteraf nog langs de Chinees gereden, normaal hebben wij vaak nog een restje avondeten in huis, maar gisteren helaas niet en je begint er dan ook niet meer met koken, maar ik had echt nog honger ( nu ja, trek).
Oh, ik heb hier zo een hekel aan. Ik weet dat ik verwent ben vanuit huis. Mijn moeder maakt altijd als wij komen eten, dat wij graag lusten, sowieso vlees, vaak een braadstuk, schnitzel of kippenpootjes. Voor iemand nog een extra groente of zo/ als die iets niet lust.
Ik vind eten belangrijk, iets gezelligs, waar moeite voor gedaan wordt. Ook ik heb dagen dat ik geen zin heb om uitgebreid te koken of weinig inspiratie, maar voor gasten doe ik toch mijn best. En het is niet zo dat wij elke week aanschuiven of dat ze het niet meer kan.
Ik heb natuurlijk al merdere keren met mijn man gepraat, wat hij ervan vindt, wat ze vroeger kookte, of waarom ze nooit bijvoorbeeld het lievelingsgerecht van hem maakt, maar die durft dan blijkbaar weer niets tegen haar te zeggen. ik weet echt niet hoe ik het subtiel bij mijn schoonmoeder kan aankaarten, maar misschien is het ook heel normaal en zijn Nederlanders wat dat betreft niet zo gastvrij.
Het is ook niet zo dat wij onverwacht blijven eten, dat ze misschien niets in huis heeft. Ze hoeft ook helemaal geen dure dingen in huis te halen, iets heel moeilijks of tijdrovends te koken. Gewoon een maaltijd die iedereen eet en normale porties.
En dat oudere mensen kleinere porties eten snap ik ook wel, maar daarom kun je toch voor de rest voldoende koken. Maar waarschijnlijk denkt ze dat het genoeg is, omdat altijd nog een portie overblijft ( omdat ze er tijdens het eten al de nadruk erop legt, dat ze dat morgen gaat opwarmen). Het is ook niet zo dat het niet te eten is, het smaakte wel.
Ik kan er gewoon niet bij dat ze er weinig moeite voor doet, niet nadenkt dat wij nog niets gegeten hebben als wij 12.00 uur 's middags komen.
Ik voel mij daardoor ook niet welkom, eerder een last, terwijl het misschien helemaal niet zo bedoeld is.
anoniem_302489 wijzigde dit bericht op 18-08-2017 06:50
0.85% gewijzigd
vrijdag 18 augustus 2017 om 12:10
Alsjeblieft niet zeg. Er zijn genoeg mogelijkheden om dit drama om niks zelf op te lossen zonder het arme mens te kwetsen.MarietjeHoekstra schreef: ↑18-08-2017 11:55Ik weet niet of jij wel eens van die aardappelanders-meuk hebt gegeten, maar 1 pot voor 4 mensen is wel weinig
Je hebt echter gelijk dat schoonmoeder dat niet lijkt te beseffen, die denkt echt genoeg te hebben.
Dus TO, praat eens met haar.
vrijdag 18 augustus 2017 om 12:10
Ik vind de openingspost op z'n zachtst gezegd niet echt sympathiek. Als ik het zo lees doet ze echt wel haar best. Ze maakt hapjes, iets uit de oven en een avondmaaltijd met een toetje. Allemaal weinig misschien, dat kan. Maar misschien kan ze hoeveelheden gewoon niet zo goed inschatten, zeker als ze zelf geen grote eter is en jullie wel. Je kent het inmiddels dus zorg gewoon voor een stevig ontbijt.
Je zou een keer kunnen benoemen dat je na het avondeten eigenlijk nog niet gevuld bent, maar persoonlijk zou ik dat laten zitten en op de terugweg nog wat te eten halen. Want een beetje ondankbaar is zo'n opmerking wel.
En ja het eten is misschien eenvoudig, maar je kunt toch ook genieten van eten als het geen culinaire hoogstandjes zijn? De dingen die je beschrijft zou ik met smaak opeten hoor! En als het weinig is... geniet eens juist extra van iedere hap die je wél eet.
Maak het gezellig met elkaar, los van het eten. Als je, net als ik, slecht reageert op weinig eten dan zorg je er gewoon voor dat je zelf nog wat extra eten meehebt, zodat je op de heen en terugweg kan zorgen dat je in ieder geval goed gevuld aankomt en weer thuiskomt.
Je zou een keer kunnen benoemen dat je na het avondeten eigenlijk nog niet gevuld bent, maar persoonlijk zou ik dat laten zitten en op de terugweg nog wat te eten halen. Want een beetje ondankbaar is zo'n opmerking wel.
En ja het eten is misschien eenvoudig, maar je kunt toch ook genieten van eten als het geen culinaire hoogstandjes zijn? De dingen die je beschrijft zou ik met smaak opeten hoor! En als het weinig is... geniet eens juist extra van iedere hap die je wél eet.
Maak het gezellig met elkaar, los van het eten. Als je, net als ik, slecht reageert op weinig eten dan zorg je er gewoon voor dat je zelf nog wat extra eten meehebt, zodat je op de heen en terugweg kan zorgen dat je in ieder geval goed gevuld aankomt en weer thuiskomt.
vrijdag 18 augustus 2017 om 12:12
Omdat mijn moeder TOTAAL NIET tegen ook maar enige zweem van kritiek kan. En dan moet je denken aan alles wat ze op dat moment in haar handen heeft op de grond laten vallen of jankbuien of ander ongecontroleerd gedrag.redbulletje schreef: ↑18-08-2017 11:52Waarom is iets zeggen onmogelijk? Ik zou gewoon m'n muil open doen en zeggen wel 'n pizzaatje te laten komen in zo'n geval. Zolang je er in meegaat denkt men goed te doen.
vrijdag 18 augustus 2017 om 12:13
Wat zien jullie schoonmoeder weinig, TO!! Heeft ze geen behoefte in ieder geval haar zoon en kleinkind wat vaker te zien?
En hoe het er bij ons aan toe gaat... Mijn vader (toevallig buitenlandse afkomst) kookt graag en dan ook vooral voor mij. Als ik blijf eten maakt hij vaak speciaal zijn bami voor mij en zegt dan oprecht te genieten van het feit dat ik zijn eten zo heerlijk vind
Laatst was ik op bezoek bij mijn ouders en ze trokken spontaan een fles cider open ter ere van mij.
Bij ouders van vriend: kopje koffie met koekje en avondeten. Soms soep, dan aardappeltjes en vlees/vis en sla en nog een groente en vaak een zelfgemaakt toetje. Zijn moeders hangop is echt goddelijk. Regelmatig nemen wij een bloemetje mee, daar wordt ze heel blij van want ze is dol op bloemen.
Ik heb de kook-genen van mijn moeder geërfd
Dus van mij moet je niets verwachten. Wel haal ik altijd dingen in huis die mijn bezoek graag heeft.
Op verjaardagen is rijstevlaai hier een grote hit. Behalve voor mijn vader, die houdt daar niet zo van. Voor hem is er dan speciaal een aardbeientaartje
O... en i
aardappel anders
En hoe het er bij ons aan toe gaat... Mijn vader (toevallig buitenlandse afkomst) kookt graag en dan ook vooral voor mij. Als ik blijf eten maakt hij vaak speciaal zijn bami voor mij en zegt dan oprecht te genieten van het feit dat ik zijn eten zo heerlijk vind
Laatst was ik op bezoek bij mijn ouders en ze trokken spontaan een fles cider open ter ere van mij.
Bij ouders van vriend: kopje koffie met koekje en avondeten. Soms soep, dan aardappeltjes en vlees/vis en sla en nog een groente en vaak een zelfgemaakt toetje. Zijn moeders hangop is echt goddelijk. Regelmatig nemen wij een bloemetje mee, daar wordt ze heel blij van want ze is dol op bloemen.
Ik heb de kook-genen van mijn moeder geërfd
Dus van mij moet je niets verwachten. Wel haal ik altijd dingen in huis die mijn bezoek graag heeft.
Op verjaardagen is rijstevlaai hier een grote hit. Behalve voor mijn vader, die houdt daar niet zo van. Voor hem is er dan speciaal een aardbeientaartje
O... en i
Wat is er mis met tegen je moeder zeggen 'ma, een pot voor ons vieren is niet genoeg'?
Schoonmoeder is waarschijnlijk al jaren niet meer gewend voor een gezin te koken en wellicht de hoeveelheden uit het oog verloren.
.
Ik zou me ook zo maar kunnen voorstellen dat het bij ons zo zou gaan. Bij mijn ouders tenminste.
Hoe je je hulp kunt aanbieden hangt natuurlijk ook af van de ander. Bij mijn schoonouders zou dat gewoon echt niet gaan. In hun wereld is mijn schoonmoeder de enige die wél goed kan koken. Ze zou mij nog gaan leren hoe het moet.
vrijdag 18 augustus 2017 om 12:17
vrijdag 18 augustus 2017 om 12:17
Hoe het bij ons gaat? We eten niet zo vaak bij ouders of schoonouders. Mijn moeder kookt graag en kookt ook nog wel eens dingen die mijn schoonmoeder als apart zou bestempelen (risotto of Indiaas, bijvoorbeeld). Soms heeft ze geen zin en krijgen we gewoon aardappelen, vlees en groenten en dan is het eten wat de pot schaft, ook al vindt niet iedereen dat lekker. Soms vraagt ze ons of wel allemaal wat maken. Met drie kinderen die alledrie graag koken is dat niet veel gevraagd.
Mijn schoonouders zijn redelijk traditioneel qua eten en zetten ons aardappelen, vlees en groenten voor (schoonmoeder heeft een aandoening aan haar spijsverteringsstelsel en kan bijvoorbeeld geen rijst of pittige dingen verdragen, of maar weinig uien, knoflook en koolsoorten), maar die zijn altijd prima klaargemaakt, vlees of vis komt van de slager of visboer, meestal zijn er twee of drie soorten groenten om uit te kiezen. Met kerst maken we vaak allemaal een gang klaar of gaan we gourmetten. Mijn schoonmoeder is eerder van het volproppen dan van het weinig eten, maar durft ook niet zo veel te eten omdat ze niet weet waar ze last van krijgt, dus stop ik mijn schoonvader nog wel eens pittige enchilada's met bonen of een of andere curry met rijst toe, vindt hij heerlijk.
Als ik dit zo lees denk ik dat je schoonmoeder gewoon niet zo'n besef heeft van porties en dat het geen kwade wil is. Neem de volgende keer lekker zelf wat mee of trakteer op een etentje, dan ben je van het gedoe af en voelt ze zich toch niet aangesproken.
Mijn schoonouders zijn redelijk traditioneel qua eten en zetten ons aardappelen, vlees en groenten voor (schoonmoeder heeft een aandoening aan haar spijsverteringsstelsel en kan bijvoorbeeld geen rijst of pittige dingen verdragen, of maar weinig uien, knoflook en koolsoorten), maar die zijn altijd prima klaargemaakt, vlees of vis komt van de slager of visboer, meestal zijn er twee of drie soorten groenten om uit te kiezen. Met kerst maken we vaak allemaal een gang klaar of gaan we gourmetten. Mijn schoonmoeder is eerder van het volproppen dan van het weinig eten, maar durft ook niet zo veel te eten omdat ze niet weet waar ze last van krijgt, dus stop ik mijn schoonvader nog wel eens pittige enchilada's met bonen of een of andere curry met rijst toe, vindt hij heerlijk.
Als ik dit zo lees denk ik dat je schoonmoeder gewoon niet zo'n besef heeft van porties en dat het geen kwade wil is. Neem de volgende keer lekker zelf wat mee of trakteer op een etentje, dan ben je van het gedoe af en voelt ze zich toch niet aangesproken.
Kijk uit malloot, een kokosnoot.
vrijdag 18 augustus 2017 om 12:19
Ik vind je echt een zeikerd. Ga je er toch niet eten, als het je allemaal zo tegenstaat. En anders, aangezien je het al weet dat je honger gaat hebben, zorg je dat je nog wat in huis hebt of ga je nog even door de Mac.
En als gezelligheid en gastvrijheid bij jou alleen bestaat met een stuk vlees op tafel ben je niet goed en precies wat er mis is met de wereld.
En als gezelligheid en gastvrijheid bij jou alleen bestaat met een stuk vlees op tafel ben je niet goed en precies wat er mis is met de wereld.
vrijdag 18 augustus 2017 om 12:20
Precies. En dan wordt ze 6 keer per jaar in de waan gelaten dat de portie ok is. Als mijn man trouwens zo zou bitchen over mijn moeder dan had hij een groot probleem.MarietjeHoekstra schreef: ↑18-08-2017 12:13Wat is er mis met tegen je moeder zeggen 'ma, een pot voor ons vieren is niet genoeg'?
Schoonmoeder is waarschijnlijk al jaren niet meer gewend voor een gezin te koken en wellicht de hoeveelheden uit het oog verloren.
Als het gras bij de buren altijd groener is dan is het kunstgras
vrijdag 18 augustus 2017 om 12:23
Hier is het verschil vergelijkbaar met eigen moeder / schoonmoeder. Enig verschil is dat toen ik 18 was ik puberaal mijn wenkbrauwen er over op trok maar al snel besefte ik volwassen genoeg dat ik dit zelf prima kon oplossen.
Sindsdien kook ik ofwel bij schoonmoeder thuis, of ik neem eten mee, of man haalt haar op om bij ons te eten en brengt haar s avonds weer terug.
Ik kook dan standaard nog wat bakjes voor haar en zorg dat ik in de vriezer nog wat andere maaltijden voor haar heb om mee te geven.
Schoonmoeder kan niet koken en heeft er een hekel aan. Eten is voor haar niet genieten, maar puur functioneel. Dat is niet fout, dat is alleen anders dan hoe ik eten beleef. Ze zegt het zelf ook zo hoor!
Ze zegt altijd kleine porties te eten, en hoe zij kookt zou ik ook alleen t noodzakelijke opeten. Als ik gekookt hebt likt ze zowat de pan uit en eet als een bouwvakker.
Wellicht is dit bij jouw schoonmoeder ook zo en doe je haar een enorm plezier de zaken even anders aan te pakken! Het proberen waard toch! Succes TO en trek je niet teveel aan van de keiharde reacties die je nu ook naar je hoofd krijgt.
Sindsdien kook ik ofwel bij schoonmoeder thuis, of ik neem eten mee, of man haalt haar op om bij ons te eten en brengt haar s avonds weer terug.
Ik kook dan standaard nog wat bakjes voor haar en zorg dat ik in de vriezer nog wat andere maaltijden voor haar heb om mee te geven.
Schoonmoeder kan niet koken en heeft er een hekel aan. Eten is voor haar niet genieten, maar puur functioneel. Dat is niet fout, dat is alleen anders dan hoe ik eten beleef. Ze zegt het zelf ook zo hoor!
Ze zegt altijd kleine porties te eten, en hoe zij kookt zou ik ook alleen t noodzakelijke opeten. Als ik gekookt hebt likt ze zowat de pan uit en eet als een bouwvakker.
Wellicht is dit bij jouw schoonmoeder ook zo en doe je haar een enorm plezier de zaken even anders aan te pakken! Het proberen waard toch! Succes TO en trek je niet teveel aan van de keiharde reacties die je nu ook naar je hoofd krijgt.
vrijdag 18 augustus 2017 om 12:24
O en zowel mijn ouders en ouders van vriend zijn erg gastvrij. Zeggen altijd doe alsof je thuis bent maar dat durf ik alleen bij mijn eigen ouders, dan ga ik lekker languit op de loungebank in de tuinkamer liggen met mijn benen over mijn moeders schoot en dan gaan we heerlijk bijkletsen.
Met kerstmis maken ouders van vriend altijd konijn, mmmm.
En mijn ouders halen dan lekker Chinees met de bakken zo op tafel. Heerlijk relaxt en ongedwongen. Maar vooral super gezellig.
Moet ineens denken aan toen ik nog klein was, dan bakte oma friet en snacks voor de hele familie en haar friet was zo lekker
Maar dat is nu begrijpelijk teveel voor oma dus als we daar eten halen we iets en op gelegenheden komt er catering. Meestal gaan we echter gewoon even op de koffie. Dan doen we vaak wat boodschappen voor oma, draaien een wasje voor haar en zorgen voor ons eigen drinken en voor we weggaan wassen we eventjes af, dat scheelt oma weer.
Met kerstmis maken ouders van vriend altijd konijn, mmmm.
En mijn ouders halen dan lekker Chinees met de bakken zo op tafel. Heerlijk relaxt en ongedwongen. Maar vooral super gezellig.
Moet ineens denken aan toen ik nog klein was, dan bakte oma friet en snacks voor de hele familie en haar friet was zo lekker
Maar dat is nu begrijpelijk teveel voor oma dus als we daar eten halen we iets en op gelegenheden komt er catering. Meestal gaan we echter gewoon even op de koffie. Dan doen we vaak wat boodschappen voor oma, draaien een wasje voor haar en zorgen voor ons eigen drinken en voor we weggaan wassen we eventjes af, dat scheelt oma weer.
vrijdag 18 augustus 2017 om 12:28
Oudblond schreef: ↑18-08-2017 09:59Hoe het bij ons gaat? Schoonvader is sinds 2 jaar weduwnaar. Hij woont op 2 uur rijden. Wij gaan elke 2 weken zijn kant uit. Hij serveert soep en brood of spek en een eitje als lunch. Hij vindt mij nogal een keukenprinses en ik merkte dat hij niet zo goed voor ons durfde koken. Dus vraag ik al bij de lunch wat hij 's avonds graag wil eten. En dan komt hij meestal met een gerecht dat hij zelf graag eet maar waarvan hij niet weet hoe het te bereiden. Ik kijk in de koelkast en we doen gezellig samen boodschappen. We koken samen want hij wil nieuwe dingen leren maken. En ik zorg dat er een extra portie is die in de vriezer gaat. Of ik maak thuis al een grote ovenschotel of we nemen schoonvader mee uit eten. Soms betaalt hij, soms wij. Ik denk zomaar dat TO haar schoonmoeder niet mag want als je het gewoon gezellig met elkaar wil hebben dan gaan dit soort dingen 'vanzelf'. Ik vind haar een ondankbaar, zeurend, lui en verwend nest.
Wat lief!!
vrijdag 18 augustus 2017 om 12:31
Wat een aanname. Totaal niet kloppend dat iemand die grotere porties eet automatisch dikker is. Dat houdt toch echt verband met o.a. het aantal calorieën in het betreffende voedingsmiddel, het beweegpatroon van iemand e.d. Een portie pizza marinara (480 gr) uit de diepvries bevat bijv. 1089 kcal.Taralina schreef: ↑18-08-2017 09:36Ik denk dat je schoonmoeder gewoon niet zo om eten geeft en hele kleine porties eet van zichzelf. Dat is voor haar normaal en dezelfde hoeveelheid zet ze jullie voor.
Als jij zo gefixeerd bent op eten en veel en grote porties eet heb je vast ook fors overgewicht, dus het kan ook nog zo zijn dat schoonmoeder jullie juist bewust niet teveel geeft!
En leer gewoon te eten wat de pot schaft, het is toch belachelijk dat jouw man en kind 'geen sla lusten'.
En verder lijkt het me logisch dat je een lekkere taart of iets anders meeneemt, zéker als je maar eens in de twee maanden langsgaat.
Maar vertel nu eens, uit wat voor cultuur kom jij, en ben je wel of niet in Ned. geboren? Is het soms een cultuur die anderen nogal veroordeelt?
100 gram ijsbergsla zonder dressing bevat 16 kcal. Moet je dus wel hééééééél veel ijsbergsla eten, om zelfs maar aan het aantal calorieën in een kwart van die pizza te komen.
Ik begrijp ook niet zo goed dat je het over veroordelen hebt; heb je in de gaten dat jij nl. hetzelfde doet?
anoniem_272211 wijzigde dit bericht op 18-08-2017 12:38
13.90% gewijzigd
vrijdag 18 augustus 2017 om 12:34
oppassende opa's en oma's eten trouwens best vaak niet mee. Als ze wel mee eten wordt er zeker niet bijzonder uit gepakt. Zelf maak ik in zo'n geval simpele pasta of pannenkoeken. Soep of diepvries pizza komt ook voor. Ik heb dan namelijk de hele dag gewerkt en vind het wel best. Ik ben een onhartelijk kreng, dat mag duidelijk zijn.Tiktiktikwiebenik schreef: ↑18-08-2017 11:12De vraag staat bovenaan het topic, hoe het bij anderen gaat.
Dat met de oppas heb ik misschien heel ongelukkig als voorbeeld gebruikt dat andere grootouders/ ouders / kinderen vaker contact met elkaar hebben en waarschijnlijk ook vaker bij elkaar eten... dus dat het wel onderdeel van de cultuur hier is om zoiets samen (thuis) te doen. Het is naar mijn mening niet zo dat mensen alleen maar om de zoveel tijd (met hun bos bloemen en hun appeltaart!) bij oma thuis ( niet tehuis!) komen, die ze dan mee uitnemen om in een restaurant op een doodgewone dag (zonder iets te vieren) wat te eten.
Ik geloof trouwens wel dat het in Nederland een compliment kan zijn als iemand juist niet bijzonder zijn best doet als je langskomt. Als iemand niet eerst opruimt en uitgebreid gaat koken. Dan ben je 'eigen', en dat is goed.
Vroeger toen de zee nog schoon was en seks vies....
vrijdag 18 augustus 2017 om 12:49
.....maar misschien is het ook heel normaal en zijn Nederlanders wat dat betreft niet zo gastvrij.....
Ach tja......had dan een andere partner gekozen, iemand uit je eigen milieu. Wel gastvrij enzo.. Ze zeggen niet voor niets: je krijgt je schoonfamilie er gratis bij.
En verder, neem inderdaad je schoonmoeder lekker mee uit eten of neem de moeite om zelf ook iets mee te brengen als het je niet zint.
Ach tja......had dan een andere partner gekozen, iemand uit je eigen milieu. Wel gastvrij enzo.. Ze zeggen niet voor niets: je krijgt je schoonfamilie er gratis bij.
En verder, neem inderdaad je schoonmoeder lekker mee uit eten of neem de moeite om zelf ook iets mee te brengen als het je niet zint.
anoniem_129305 wijzigde dit bericht op 18-08-2017 12:50
1.25% gewijzigd
vrijdag 18 augustus 2017 om 12:49
klopt, als je bij mij thuis spaghetti bolognese krijgt, hoor je er helemaal bijlolapaloeza schreef: ↑18-08-2017 12:34
Ik geloof trouwens wel dat het in Nederland een compliment kan zijn als iemand juist niet bijzonder zijn best doet als je langskomt. Als iemand niet eerst opruimt en uitgebreid gaat koken. Dan ben je 'eigen', en dat is goed.
vrijdag 18 augustus 2017 om 12:57
SilverShadow schreef: ↑18-08-2017 07:10Laat je man de volgende keer alleen naar zijn moeder gaan, iedereen blij.
Ik vind je erg ondankbaar en egocentrisch overkomen. Ik ik ik. Het mens doet haar best! Zie overige tips, neem haar uit eten, kook zelf voor een weeshuis of haal Chinees.
Misschien wil schoonmoeder zelfs wel van zo een ondankbare schoondochter af. Vandaar de karige maaltijden want in schoondochters familie zijn ze wel gastvrij. Dus schoonmoeder doet het tegenovergestelde
vrijdag 18 augustus 2017 om 13:01
als ik iemand Aardappel Anders zou voorschotelen, zou dat een subtiele hint zijn, dat je niet welkom bentceline2906 schreef: ↑18-08-2017 12:57Misschien wil schoonmoeder zelfs wel van zo een ondankbare schoondochter af. Vandaar de karige maaltijden want in schoondochters familie zijn ze wel gastvrij. Dus schoonmoeder doet het tegenovergestelde.
vrijdag 18 augustus 2017 om 13:05
Waarom doet iedereen alsof 70 automatisch hoogbejaard, hulpbehoevend en armlastig is?
Ouderen van 70 zijn vitaler en rijker dan ooit. Gemiddeld genomen dan.
Ik vind het ook vrij karig. Mijn oma van 80 zette nog hele maaltijden met meerdere soorten vlees en groente op tafel. En heerlijke kippensoep
Met speciale gelegenheden of soms tussendoor was er vlaai. Nooit karig aangevoeld. Mijn moeder nam bloemen voor haar mee.
Maar niet iedereen denkt aan de behoeften van anderen. En als die anderen dan niets zeggen, dan weten ze ook niet dat sommige mensen iets tekort komen. Iets zeggen erover is echter pijnlijk en niet sfeer-bevorderend.
De oplossing is uiterst simpel: zelf wat meenemen of van tevoren/erna nog wat eten. Snap niet dat jullie daar al 10 pagina's over doorpraten.
Ouderen van 70 zijn vitaler en rijker dan ooit. Gemiddeld genomen dan.
Ik vind het ook vrij karig. Mijn oma van 80 zette nog hele maaltijden met meerdere soorten vlees en groente op tafel. En heerlijke kippensoep
Maar niet iedereen denkt aan de behoeften van anderen. En als die anderen dan niets zeggen, dan weten ze ook niet dat sommige mensen iets tekort komen. Iets zeggen erover is echter pijnlijk en niet sfeer-bevorderend.
De oplossing is uiterst simpel: zelf wat meenemen of van tevoren/erna nog wat eten. Snap niet dat jullie daar al 10 pagina's over doorpraten.
vrijdag 18 augustus 2017 om 13:15