Motorrijbewijs halen

09-03-2016 02:07 253 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi!

Ik wil al een tijdje mijn motorrijbewijs gaan halen en inmiddels is mijn spaarpot vol genoeg om ook werkelijk te gaan zoeken naar een geschikte rijschool. Na twee dagen zo'n beetje alle rijscholen in de omgeving te hebben bekeken valt het me stiekem toch wel tegen. Ik kan me niet herinneren dat ik er met mijn autorijbewijs zoveel moeite mee heb gehad om een geschikte rijschool te vinden. (Die achteraf overigens toch niet zo geschikt bleek, maar dat terzijde.)

Hebben jullie tips en/of ervaringen? Waar moet ik op letten? Is goedkoop per definitie duurkoop? Eén vaste instructeur versus af en toe eens een andere instructeur? Hoeveel lessen is 'normaal'? Aaaaah, iets met bomen en een bos

En zijn er toevallig ervaringen met rijscholen in de omgeving Tilburg?
The birds are the keepers of our secret, as they saw us where we lay
@barnabas; als je wilt leren motor rijden zou ik ook een andere rijschool proberen, misschien zoeken maar een instructeur die ervaring heeft met leerlingen met rijangst/ faalangst. Ik denk dat een goede instructeur echt een wereld van verschil kan maken.
Ik heb zelf bijna al mijn rijlessen 1 op 1 gehad (dus niet samen met een mede leerling dus) hierdoor kon ik alles op mijn eigen tempo leren en had ik de volledige aandacht van de instructeur, heel waardevol vond ik dat.

Iedere beginner moet ergens beginnen en vallen hoort er een beetje bij, is mij tijdens rijles ook meerdere keren gebeurt. Zoals je alleen maar een deuk in je ego hebt is er niets wat je ongeschikt maakt om motor te rijden!

@vogeltje; lijkt me leuk een groepje om mee te rijden! Ik ga nu veel alleen op pad omdat de andere motorrijders die ik ken ook meer het type zijn wat jij ook beschrijft. Ik stuur je een pb-tje
Barnabas schreef:
03-07-2018 12:46
Ik ben net gestopt met de rijlessen op de motor. Ik vind het veel te eng en ben ook al een keer onderuit gegaan. Al die manoeuvres zijn niks voor mij, helaas. En toch... als ik dan weer een motor voorbij zie sjezen, kriebelt het wel weer.
Ik ben tijdens de les ook wel eens gevallen en vond de AVB lessen vooral vreselijk. Wat zei jouw leraar? Die van mij zei dat er zeker voortgang inzat, het ging alleen wat trager dan gemiddeld en het was aan mij of ik daar de extra kosten voor over had. Ik had zo goed als altijd alleen les. Mijn theorie heb ik tijdig gehaald en omdat ik die had mocht ik soms na een uurtje pionnen rijden ook de weg op, een enkel keer zelfs de volledige 2 uur. Een wereld van verschil, de instructeur kon aan alles merken dat ik het leuk vond (hij vroeg zich eerder wel eens af óf ik het wel leuk vond). Ik ben in elk geval blij dat ik heb doorgezet.
Barnabas schreef:
03-07-2018 12:46
Ik ben net gestopt met de rijlessen op de motor. Ik vind het veel te eng en ben ook al een keer onderuit gegaan. Al die manoeuvres zijn niks voor mij, helaas. En toch... als ik dan weer een motor voorbij zie sjezen, kriebelt het wel weer.
Ondanks de reacties die je al gehad hebt ga ik toch ook nog reageren. Ik ben de eerste les twee keer gevallen, en ben tijdens AVB nu ook denk ik 2/3 keer opgevangen door m'n instructeur... Ook ik les 1 op 1 en dat vind ik heel fijn aangezien mijn faalangst verschrikkelijk is. Keken laatst 2 mensen mee die na mij les hadden, reed spontaan alle pionnen om. Oefeningen die bij mij de ene les goed gaan, gaan dan de volgende les opeens weer waardeloos en oefeningen die waardeloos gaan kunnen opeens heel goed gaan. Ik weet natuurlijk niet hoe veel lessen je al gehad hebt, maar ik denk dat het het echt waard is om even door te zetten!

@Vogeltje
Klinkt als een leuk idee, alleen heb ik voorlopig geen rijbewijs en zou ik niet weten waar ik de tijd vandaan moet halen, maar ik hoop dat er een leuk groepje uitkomt!
_Vogeltje_ schreef:
03-07-2018 22:24
By the way, vinden jullie het leuk om een whatsappgroepje te maken om evt samen te rijden en motorinfo uit te wisselen? Ik zit in zo'n groep van mijn woonplaats, maar dat zijn voornamelijk mannen, met mannenhumor, een iets te hoge dosis bloteborstenfoto's en ik ben één keer mee gaan rijden: snelheidslimieten werden behoorlijk overtreden, de wheelies waren niet op twee handen te tellen en de hele meute ging plat door de bocht... Dat hoeft van mij niet zo.

Mocht iemand 't leuk vinden en 't aandurven om z'n telefoonnummer te delen... Als je een pb'tje met je nummer naar mij stuurt, dan maak ik een groepje aan :)
Ach, dat nummer geven durf ik wel aan, maar ik weet niet of ik door de ballotage kom.
Ik ben man namelijk.

Maar ik heb niets met “mannenhumor”, heb geen idee hoe je een wheelie maakt en ben inmiddels een bedaagde ouwe sok met rijden.
Mijn ervaringen met groepjes zijn beperkt, maar ik heb wel gemerkt dat mannen zich makkelijk laten opnaaien door elkaar.
Geen idee waar iedereen woont, maar ik zit in de Hoeksche Waard, onder Rotterdam, en als het groepje in de buurt van Enschede ontstaat is het weinig zinvol.
When in doubt, the auditor is always right!
Wat leen leuk topic dit! Ik praat graag mee. Ik ben net begonnen met motorrijlessen, heb vandaag les 5 gehad. Vooral veel achtjes draaien en slalommen op het oefenterrein. Ik vind het heel leuk, maar volgens mij ben ik geen natuurtalent, maar goed, met veel oefenen gaat het vast lukken

vandaag met de les voor het eerst op de snelweg geweest. Veel minder eng dan ik had gedacht. Wel dacht ik op een gegeven moment 'zo ik ga lekker hard' en toen keek ik op de teller en reed ik 87 :-D

heb je al een examendatum Hilo voor je avb?
Het idee is leuk maar ik zit best wel uit de richting met Noord-Limburg heb ik het idee...
niekie1 schreef:
05-07-2018 18:28
Het idee is leuk maar ik zit best wel uit de richting met Noord-Limburg heb ik het idee...
We hoeven ook niet elke week samen te rijden, en info uitwisselen is altijd handig en leuk :) Ik denk dat ik dichter bij jou in de buurt zit dan bij de rest tot nu toe, midden Brabant hier :)
Auditor schreef:
05-07-2018 18:14
Ach, dat nummer geven durf ik wel aan, maar ik weet niet of ik door de ballotage kom.
Ik ben man namelijk.

Maar ik heb niets met “mannenhumor”, heb geen idee hoe je een wheelie maakt en ben inmiddels een bedaagde ouwe sok met rijden.
Mijn ervaringen met groepjes zijn beperkt, maar ik heb wel gemerkt dat mannen zich makkelijk laten opnaaien door elkaar.
Geen idee waar iedereen woont, maar ik zit in de Hoeksche Waard, onder Rotterdam, en als het groepje in de buurt van Enschede ontstaat is het weinig zinvol.
Tot nu toe ligt de boel nogal ver uit elkaar, maar bijvoorbeeld een tourtje maken rond de biesbosch ben ik wel voor te porren.

Je was (voor mij in ieder geval) nog niet door de mand gevallen als man, dus de ballotagecommissie ben je allang gepasseerd hoor 😜
_Vogeltje_ schreef:
05-07-2018 19:57
Tot nu toe ligt de boel nogal ver uit elkaar, maar bijvoorbeeld een tourtje maken rond de biesbosch ben ik wel voor te porren.

Je was (voor mij in ieder geval) nog niet door de mand gevallen als man, dus de ballotagecommissie ben je allang gepasseerd hoor 😜
Midden Brabant is voor mij ook nog prima acceptabel. Neem aan dat je Tilburg / Eindhoven of ergens in die richting bedoelt?
Auditor schreef:
05-07-2018 20:23
Midden Brabant is voor mij ook nog prima acceptabel. Neem aan dat je Tilburg / Eindhoven of ergens in die richting bedoelt?
Tilburg indeed ;)
Vogeltje, je hebt een PB.
Tilburg beschouw ik als “om de hoek”.
En als je er van de snelweg bent is het daar vast erg mooi.

De Hoeksche Waard is ook best leuk rijden en je zit vanuit hier zo in Zeeland. En langs de rivieren ben je ook zo. Mogelijkheden zat!
Auditor schreef:
05-07-2018 20:32
Tilburg beschouw ik als “om de hoek”.
En als je er van de snelweg bent is het daar vast erg mooi.

De Hoeksche Waard is ook best leuk rijden en je zit vanuit hier zo in Zeeland. En langs de rivieren ben je ook zo. Mogelijkheden zat!
Volgens mij woon ik nog het verste van jullie uit de buurt (omgeving Amsterdam) maar heb familie in Zeeland waar ik regelmatig logeer dus er valt wel een combinatie te maken :-D
Dag allemaal,

Wat ben ik blij met dit forum. Ik heb nu 3 motorrijlessen gehad en ben nu maar eens op zoek gegaan naar ervaringen van anderen. Ik vind het namelijk heel leuk, maar heb ook wel moeite met sommige oefeningen. Dat valt me tegen. Al jaren wilde ik graag motor leren rijden, maar het kwam er niet van. In April hebben we een motor gekocht, waar mijn man nu op rijdt en ik achterop. Maar ik zit liever voorop. Nu dus aan het lessen. Top om te lezen van alle behaalde rijbewijzen! Dank voor alle gedeelde ervaringen.
Liesjespring schreef:
06-07-2018 20:52
Dag allemaal,

Wat ben ik blij met dit forum. Ik heb nu 3 motorrijlessen gehad en ben nu maar eens op zoek gegaan naar ervaringen van anderen. Ik vind het namelijk heel leuk, maar heb ook wel moeite met sommige oefeningen. Dat valt me tegen. Al jaren wilde ik graag motor leren rijden, maar het kwam er niet van. In April hebben we een motor gekocht, waar mijn man nu op rijdt en ik achterop. Maar ik zit liever voorop. Nu dus aan het lessen. Top om te lezen van alle behaalde rijbewijzen! Dank voor alle gedeelde ervaringen.
Hoi Liesje,

Leuk dat je bezig bent.
Mooi weer om te rijden nu.
Hopelijk heb je het snel en kun je zelf rijden. Voorop is toch de beste plek.
Moet je alleen nog een muntje opgooien met je man wie de motor mee mag.
Of er zelf een kopen natuurlijk.
Vandaag even geïnvesteerd.
Na mijn val een jaar terug heb ik allemaal nieuwe outfit moeten kopen en heb daarbij een gebruikte BMW helm gekocht. Prima ding, maar net niet wat ik wilde.
Ik heb al bijna 30 jaar helmen van het merk Schuberth vanwege het comfort en de specifieke dingetjes erop. Ze kosten alleen een godsvermogen.
Maar met wat verjaardagsgeld heb ik vandaag de stap maar gezet.

Een nieuwe Schuberth C3 Pro. Zilvergrijs.
Echt een ontzettend fijne helm. Stil, comfortabel, uitstekende ventilatie en een ingebouwd zonnevizier. Als brildrager wel zo fijn.
Meteen maar nieuwe motorlaarzen gekocht, wat ook wel mocht na 20 jaar.
Soort van bruine leren sneakers, beetje Converse-model, maar dan van Dainese. Dus met enkelprotectie.
Past veel beter bij mijn outfit: kevlar gevoerde spijkerbroek met zo’n biker-jack met allemaal ritsen. Waar de Schuberth dan weer een beetje modern bij afsteekt trouwens,

Dus weer helemaal het mannetje :-D
meivogel schreef:
05-07-2018 18:20
Wat leen leuk topic dit! Ik praat graag mee. Ik ben net begonnen met motorrijlessen, heb vandaag les 5 gehad. Vooral veel achtjes draaien en slalommen op het oefenterrein. Ik vind het heel leuk, maar volgens mij ben ik geen natuurtalent, maar goed, met veel oefenen gaat het vast lukken

vandaag met de les voor het eerst op de snelweg geweest. Veel minder eng dan ik had gedacht. Wel dacht ik op een gegeven moment 'zo ik ga lekker hard' en toen keek ik op de teller en reed ik 87 :-D

heb je al een examendatum Hilo voor je avb?
Super leuk! Welkom! Ik heb elke les een stuk N weg in de route zitten dan sjees ik weg bij een stoplicht (denk ik) word ik bijna ingehaald en dan denk ik altijd: ja daahaag ik ben een motor ik hoor sneller te zijn, dus dan is het vol gas naar 90 ipv 80. Zo leuk, wordt ook niks van gezegd haha!

M’n instructeur heeft nog niks over examen gezegd.. Hij is nu helaas op vakantie en liet wel vallen ‘voor mijn vakantie nog wat examens plannen voor eind augustus’ maar liet mijn naam niet vallen. Is denk ik of omdat ik toch meer tijd nodig heb maar ik denk dat het door faalangst komt dat hij mij niet het idee wil geven dat ik moet opschieten.

Op 4 oefeningen na ofzo heb ik alles nu gehad en alles gaat een beetje fifty fifty met goed of fout. Ik zou zelf onwijs trots zijn als ik met 10 lessen mag afrijden, dan heb ik nog 6 lessen om te verbeteren is denk ik best haalbaar 😃.

Jij al een datum? Ik zat vorige les echt te klooien met wegrijden uit vak 😂.
@liesje Welkom bij de club! Ik vind het lessen ook ontzettend spannend, maar hoe gaaf als het allemaal lukt. Wie weet over paar maandjes kunnen wij net als de rest neerzetten dat we dat rijbewijs hebben! Wat voor motor hebben jullie gekocht? Of lees ik daar overheen. Viva op je telefoon is irritant zeg, of ligt dat aan mij?

Had net ook de helft gemist vandaar dit losse bericht. Sorry 😅!
Mijn motorjas was een maatje te groot; die hadden we nog liggen en trok ik liever aan dan een jas waar andere leerlingen voor mij al in hadden gezweten. Een van mijn eerste ritjes vorige week was dan ook naar een grote motorkleding zaak. Daar een prima jas gekocht en meteen aangetrokken voor de terugweg. Kevlar jeans had ik wel al, heb jij er protectoren in Auditor? Helm met zonnevizier: check, erg handig inderdaad. Schoenen zijn zo’n typische laarsjes; als ik die vervang kies ook ook voor Converse-achtige schoenen; hoe zit dat met de veters Auditor, zijn die weggewerkt?
@hilo Ik heb nog geen datum. de instructeur had er over om volgende les een datum te plannen voor dan over een paar weken. Ik ben benieuwd, heb wel alle oefeningen gehad, maar sommige vind ik wel lastig. En sommige oefeningen gaan de ene keer goed en dan weer helemaal mis (vooral de halve draai en achtje).
Ja dat wegrijden uit het vak heb ik afgelopen week voor het eerst gedaan, dat leek zo makkelijk van te voren, maar dat valt wel tegen. Verder vind ik de vertragingsoefening lastig, omdat ik gewoon niet in zo'n kort stukje op 50 km per uur kom.
@Liesje Leuk dat je ook aan het lessen bent! Ik ben ook door mijn vriend enthousiast gemaakt. Die heeft ook net een motor gekocht en na 1 keer achterop dacht ik, ik wil zelf ook rijden.
Hebben jullie ook al alle spullen? (helm, kleding en zo)
Bedankt voor alle reacties! Ik moet misschien inderdaad op zoek naar een rijopleiding waar ze een op een lesgeven, die van mij was met minstens twee anderen erbij. Helaas zijn er in de omgeving vrij weinig motoropleidingen, dus dan zal ik verder moeten reizen om rijlessen te nemen. Voorlopig is het eventjes van de baan, aangezien ik nu eerst een scooter wil aanschaffen. Hopelijk krijg ik daardoor meer vertrouwen en durf ik het binnenkort weer aan om te gaan lessen!
niekie1 schreef:
07-07-2018 09:46
Mijn motorjas was een maatje te groot; die hadden we nog liggen en trok ik liever aan dan een jas waar andere leerlingen voor mij al in hadden gezweten. Een van mijn eerste ritjes vorige week was dan ook naar een grote motorkleding zaak. Daar een prima jas gekocht en meteen aangetrokken voor de terugweg. Kevlar jeans had ik wel al, heb jij er protectoren in Auditor? Helm met zonnevizier: check, erg handig inderdaad. Schoenen zijn zo’n typische laarsjes; als ik die vervang kies ook ook voor Converse-achtige schoenen; hoe zit dat met de veters Auditor, zijn die weggewerkt?
In mijn broek zitten zachte protectoren bij de heupen en op de knieën. Die zijn ook uitneembaar voor wassen.
De broek is helemaal kevlar gevoerd, eerder had ik een broek met deels kevlarvoering en harde protectoren bij de knieën.

Dit zijn de sneakers:

https://www.bikestop.co.uk/dainese-stre ... -boots-tan

De mijne zijn nog wat donkerder en met witte veters.
Auditor schreef:
06-07-2018 22:34
Hoi Liesje,

Leuk dat je bezig bent.
Mooi weer om te rijden nu.
Hopelijk heb je het snel en kun je zelf rijden. Voorop is toch de beste plek.
Moet je alleen nog een muntje opgooien met je man wie de motor mee mag.
Of er zelf een kopen natuurlijk.
Dat wordt toch zelf een motor kopen. Deze is veel te zwaar voor mij. Voorlopig geniet ik nog maar even van het voorop zitten op de lesmotor.
hilo schreef:
07-07-2018 07:59
@liesje Welkom bij de club! Ik vind het lessen ook ontzettend spannend, maar hoe gaaf als het allemaal lukt. Wie weet over paar maandjes kunnen wij net als de rest neerzetten dat we dat rijbewijs hebben! Wat voor motor hebben jullie gekocht? Of lees ik daar overheen. Viva op je telefoon is irritant zeg, of ligt dat aan mij?

Had net ook de helft gemist vandaar dit losse bericht. Sorry 😅!
Dankjewel voor het welkom.
Ja, fantastisch he, als het ineens lukt. Wat zullen we blij zijn als we ons rijbewijs in handen hebben.
We hebben nu een shadow gekocht. Voor mij wordt het straks iets heel anders, verwacht ik. De lesmotor rijdt iig veel fijner.
@ Meivogel. Eigenlijk heb ik mijn man enthousiast gemaakt, jaren geleden al. Heb hem toen z'n rijbewijs kado gedaan, omdat het me praktischer leek als ik bij hem achterop ging dan andersom. Nu pas komt het ervan om zelf voor m'n rijbewijs te gaan. Man is inmiddels helemaal verslingerd aan het rijden.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven