Motorrijbewijs halen

09-03-2016 02:07 253 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi!



Ik wil al een tijdje mijn motorrijbewijs gaan halen en inmiddels is mijn spaarpot vol genoeg om ook werkelijk te gaan zoeken naar een geschikte rijschool. Na twee dagen zo'n beetje alle rijscholen in de omgeving te hebben bekeken valt het me stiekem toch wel tegen. Ik kan me niet herinneren dat ik er met mijn autorijbewijs zoveel moeite mee heb gehad om een geschikte rijschool te vinden. (Die achteraf overigens toch niet zo geschikt bleek, maar dat terzijde.)



Hebben jullie tips en/of ervaringen? Waar moet ik op letten? Is goedkoop per definitie duurkoop? Eén vaste instructeur versus af en toe eens een andere instructeur? Hoeveel lessen is 'normaal'? Aaaaah, iets met bomen en een bos



En zijn er toevallig ervaringen met rijscholen in de omgeving Tilburg?
The birds are the keepers of our secret, as they saw us where we lay
Alle reacties Link kopieren
Belangrijke tip! Meld je hier eerst even aan: https://www.donorregister.nl/
Stampertje12 schreef:
09-07-2018 01:37
Belangrijke tip! Meld je hier eerst even aan: https://www.donorregister.nl/
Tip? :facepalm:
Auditor schreef:
07-07-2018 15:57
In mijn broek zitten zachte protectoren bij de heupen en op de knieën. Die zijn ook uitneembaar voor wassen.
De broek is helemaal kevlar gevoerd, eerder had ik een broek met deels kevlarvoering en harde protectoren bij de knieën.

Dit zijn de sneakers:

https://www.bikestop.co.uk/dainese-stre ... -boots-tan

De mijne zijn nog wat donkerder en met witte veters.
Leuk die schoenen Auditor, voor een man dan en afgezien van de kleur op het plaatje ;-D
Dit past meer bij mij:
Afbeelding
Stampertje12 schreef:
09-07-2018 01:37
Belangrijke tip! Meld je hier eerst even aan: https://www.donorregister.nl/
Niets beters te melden?

Qua kleding: kevlar broeken en andere mode bewuste motorkleding is leuk maar let op een aantal zaken. Zorg ervoor dat je de jas aan de broek kan vast ritsen. Dit is eigenlijk het allerbelangrijkst... als je valt dan gaan je armen omhoog en kruipt je jas omhoog. Gevolg hiervan is is dat je heupen bloot komen te liggen.... Als je de jas vast ritst dan kan dit niet:)
Alle reacties Link kopieren
niekie1 schreef:
09-07-2018 06:11
Tip? :facepalm:
Ja, is toch handig? Zonde als je dat niet gedaan hebt!
Alle reacties Link kopieren
Leuk om te lezen dat jullie net een aantal begonnen zijn met rijlessen! Veel succes en plezier! Ik vond het aan het begin erg moeilijk en heb mij ook meerdere malen afgevraagd waar ik aan begonnen was maar blij dat ik doorgezet heb :-D

Ik heb zelf tijdens de lesperiode alles een voor een aangeschaft. Eerst eigen helm en handschoenen, toen jas en broek en als laatste laarzen (heb eigenlijk heel lang op mijn bergschoenen gereden, de linker heeft nu een overduidelijke donkere plek op de plaatst van het schakelpookje). Ik spaar nu voor een navigatie systeem en een leren broek en jas.

Iemand vroeg ook wat voor motor de net geslaagden hebben. Ik heb zelf veel proefritjes gedaan en behoorlijk wat getwijfeld, nu ongeveer een maand rijd ik rond op een yamaha fz6. Ik vind het een fijne, comfortabele en wendbare motor die ik als beginner goed kan handelen. Ik ben wel specifiek op zoek gegaan naar motoren met abs dus was wel wat duurder uit dan dat ik had gehoopt.

Van het weekend een leuke tourtocht gemaakt door noord holland en heel veel bochten en dijkjes genomen, was erg leuk. Vrijdag ben ik vrij en hoop ik nog zo'n ritje te kunnen maken. Helaas gaat het morgen regenen dus denk ik dat ik maar beter de bus naar werk kan pakken ivm gladheid omdat het zo lang droog is geweest. Liever geen onnodige risicos nemen.

Hebben jullie nog op de motor (of achterop) van het mooie weer genoten?
Alle reacties Link kopieren
Ik rijd elke dag naar het werk, hoewel ik ook zou kunnen fietsen vind ik het leuker om even te kunnen rijden. Afgelopen zondag ben ik naar mijn ouders gereden, ritje van ongeveer drie kwartier. Ik gebruik de myride app van Yamaha om mijn ritten bij te houden, die houdt onder andere de lean angle bij, mijn schuinste is nu 23 graden. Ik vind het leuk om te zien dat ik mijn eerste ritten hooguit 12, 13 graden haalde en nu is 19 graden al een gewoonte. Gisteren heb ik dat record dus verbroken door 23 graden schuin te gaan :)
The birds are the keepers of our secret, as they saw us where we lay
Echt leuk om alle verhalen te lezen, helemaal omdat ik dan zo als begin post _Vogeltje_ zie met 'waar zal ik lessen' en nu gewoon: ja ik rijd elke dag naar werk! Super leuk haha! Wat ik me trouwens afvraag, waar rijd jij dan als er file is met invoegen op de snelweg? Ik word nu af en toe rechts op de invoegstrook ingehaald en word dan altijd boos, maar besefte me gister dan als ze het links doen, ze zichzelf klemrijden tussen het verkeer, dus dan is rechts opeens weer logisch.. Wachten met het invoegen is ook een beetje zonde van de tijd als je motor rijdt.

Zelf heb ik trouwens al mijn kleding gekocht voor het achterop zitten bij mijn vriend. Toen ik die investering gedaan had, kon dat rijbewijs er ook wel bij haha. Mijn pak heb ik via marktplaats gekocht en een heel net pak voor 70 euro. In de toekomst zou ik wel wat anders willen, maar voor nu is deze helemaal prima. Ik gebruik nog wel net zoals velen, bergschoenen op het moment. Eigen handschoenen en helm vond ik belangrijker!

En wat leuk dat die apps bestaan om die lean angle bij te houden, daar heb ik dus echt nooit over nagedacht! Ben benieuwd hoeveel graden je maakt tijdens de slalom haha!
Wat een gave app Vogeltje!
Alle reacties Link kopieren
Ik ben dit weekend nog wezen rijden.
Lekker tourtje door de Hoeksche Waard gemaakt en als experiment het ruitje van mijn motor gehaald. IK heb eigenlijk altijd met een zelf gemonteerd windscherm gereden, maar ik wilde wel eens weten hoe het zonder reed.
Eigenlijk prima.
Ik dacht dat het wel enorm zou inwaaien, want ik heb zo’n biker-jas met van die ritsen die normaal open staat. Dus ik eerst het ding helemaal dichtgeritst, maar later toch in de normale stand gedaan. En het inwaaien viel enorm mee.

Eigenlijk vind ik de motor ook mooier zonder scherm, dus ik denk dat ik het zo laat. Het is al een bakbeest en met ruit wordt ie helemaal zo hoog.
When in doubt, the auditor is always right!
Alle reacties Link kopieren
hilo schreef:
10-07-2018 09:35
Echt leuk om alle verhalen te lezen, helemaal omdat ik dan zo als begin post _Vogeltje_ zie met 'waar zal ik lessen' en nu gewoon: ja ik rijd elke dag naar werk! Super leuk haha! Wat ik me trouwens afvraag, waar rijd jij dan als er file is met invoegen op de snelweg? Ik word nu af en toe rechts op de invoegstrook ingehaald en word dan altijd boos, maar besefte me gister dan als ze het links doen, ze zichzelf klemrijden tussen het verkeer, dus dan is rechts opeens weer logisch.. Wachten met het invoegen is ook een beetje zonde van de tijd als je motor rijdt.
Ik begrijp niet helemaal wat je bedoelt, maar ik hoef niet over de snelweg naar werk, dus heb daar überhaupt niet zoveel ervaring mee. Ik rijd sowieso (ook met de auto) bij file meestal op de linker- of, indien aanwezig, middenbaan. Daar zit je minder met auto's die in- en uitvoeren en kun je vaak constanter blijven rijden. Ik hou ervan om gewoon de snelheid op de matrixborden te rijden, hoewel de rest van het verkeer vaak veel harder gaat en bij de file weer flink in de ankers moet. Als je 50 rijdt waar het aangegeven staat, kun je vaak ook 50 blijven rijden zonder te stoppen. Uitvinding van de eeuw, filerijden op je gemakje. Overigens, met de motor er tussendoor vind ik sinds kort een nóg betere uitvinding ;-D
The birds are the keepers of our secret, as they saw us where we lay
Wie van jullie rijdt er ook in deze hitte? Ik heb vandaag 250 km in 4 uur tijd afgelegd; kronkelroute in Duitsland met best wat haarspeldbochten. Mijn shirt nat van het zweet maar zó gaaf :flirting:
Alle reacties Link kopieren
niekie1 schreef:
04-08-2018 23:09
Wie van jullie rijdt er ook in deze hitte? Ik heb vandaag 250 km in 4 uur tijd afgelegd; kronkelroute in Duitsland met best wat haarspeldbochten. Mijn shirt nat van het zweet maar zó gaaf :flirting:
Wij zijn net thuis van anderhalve week Luxemburg en Frankrijk, 1500 km gemaakt. Haarspeldbochten zijn aan mij niet besteed, net zoals ik geen fan was van de halve draai. Bij één van onze overnachtingadressen moesten we door drie haarspeldbochten, kort na elkaar omhoog. Heb 'm na één bocht stilgezet, vriendlief heeft de fiets door de andere twee bochten geholpen en ik ben gelopen. :$ Met een kilo of 30 aan bagage achterop durfde ik 't niet aan. Het rijden door de glooiende landschappen vond ik heerlijk! Wellicht komt 't korte bochtjes rijden ooit nog, en zo niet... Dan niet. Hier in Nederland kom je ze sowieso niet veel tegen. In Luxemburg overigens wel bij Kautenbach naar boven gereden, met samengeknepen billen, maar been there, done that :)

Overigens net voor de vakantie nog de legging van lady biker en een doorwaai-jas gekocht, heel veel plezier van gehad!
The birds are the keepers of our secret, as they saw us where we lay
Ik heb mij ook door man laten helpen hoor, vond hij helemaal niet erg. Hij sloeg midden in Luxemburg stad linksaf, een stoepje op, om de motor te parkeren. Ik draaide ook in, maar pas ondertussen dat ik dat deed wees hij naar een plekje meer naar rechts. De stoep bij de plek waar ik op wilde rijden was een stuk hoger en ik kwam er niet met mijn achterband op, hing ik daar half op de stoep :$ Hij heeft hem netjes op de stoep gereden, op de plaats waar hij hoorde mét de neus naar voren zodat ik naderhand makkelijk weg kon.
Alle reacties Link kopieren
Met die hitte ben ik even naar Rotterdam gereden om wat te kopen.
Was gewoon niet leuk meer. Ik had mijn doorwaai-jas aan en het leek of ik tegen een haardroger in reed.
Koelvloeistofmeter stond ook veel hoger dan normaal en de ventilator sloeg in. Dat gebeurt dus vrijwel nooit.

Later moest ik nog even weg en toen ben ik met de auto gegaan. Airco is dan een veel beter idee.
Ook de geleende cabrio is minder gebruikt dan voorzien, je bakt er compleet uit.

Maar gisteravond dan. Heerlijk weer, eindelijk wat koeler en toen meteen een eind gereden.
When in doubt, the auditor is always right!
Alle reacties Link kopieren
Hoe doen jullie het met kleding als het warm is?

Ik rij altijd volledig in beschermende kleding, met een kevlar gevoerde spijkerbroek, doorwaai- of leren jack, handschoenen en alles.

Dat er mensen zijn die met een korte broek en t-shirt op de motor klimmen vind ik onbegrijpelijk. Die worden dan ook niet (terug) gegroet.
When in doubt, the auditor is always right!
Volledig beschermd gekleed ook hier, allleen de rits van de jas een stukje open. En ik blijk verrassend goed tegen de hitte te kunnen.
Alle reacties Link kopieren
Leuk om jullie vakantie avonturen te lezen Niekie en vogeltje! Mijn man rijd (nog) geen motor en met een klein kind is een motor vakantie niet erg handig. Misschien volgend jaar eens kijken of ik een weekendje Belgie oid kan doen zonder man en kind :)

Tja met het hete weer heb ik mij toch ook elke werkdag volledig aangekleed. Er is geen haar op mijn hoofd die er anders over denkt. Ik zag ook veel woon-werk motorrijders die er precies hetzelfde over dachten.
In de ochtend (ergens tussen 6 en 8 ga ik van huis weg) was het heerlijk rustig op de weg en koel dus doe ik een langere route. Smiddags via de snelweg naar huis en de route met minste stoplichten kiezen (30minuten) Er schijnen ook koelvesten te bestaan maar das mij een beetje overdreven voor die max. 30 minuten.
Alle reacties Link kopieren
Het lijkt mij trouwens een stuk zwaarder om avb te moeten oefenen in de hitte. Hebben de lessers de afgelopen weken het een beetje overleeft?

Gelukkig koelt het de komende tijd lekker af en kunnen we rijden in de regen oefenen (ik had vanmiddag al een flikke bui te pakken, iets rustiger aan gedaan op kruispunten en bochten en heelhuids thuis gekomen). Blijven jullie ook doorrijden in de regen en winter of rijden jullie alleen met mooi weer?
Alle reacties Link kopieren
Ik heb de meeste avb lessen bij meer dan 25 graden gehad, wel warm inderdaad maar wel te doen nog. Over twee weken avb examen en dan hoop ik van die pionnen af te zijn, ben daar wel klaar mee.
Hoe is het met de andere lessers?
Alle reacties Link kopieren
Zo, de motor staat weer volgetankt op de bok, accu aan de acculader, klaar voor de winter. Ik ben geen winterrijder :-). Deze zomer toch zo'n 1500 km gereden, viel me mee. En hoe zit het met jullie? Rijden jullie wel in de winter?
Iedereen vlamt op zijn eigen moment.
Alle reacties Link kopieren
Bikerladies?
Iedereen vlamt op zijn eigen moment.
Ik ga mijn motor straks wegbrengen naar een werkplaats om handvatverwarming te laten plaatsen; ben van plan te blijven rijden zolang de weersomstandigheden het toelaten (geen sneeuw/gladheid, ruim genomen).
Alle reacties Link kopieren
Firedragon schreef:
06-11-2018 17:00
Zo, de motor staat weer volgetankt op de bok, accu aan de acculader, klaar voor de winter. Ik ben geen winterrijder :-). Deze zomer toch zo'n 1500 km gereden, viel me mee. En hoe zit het met jullie? Rijden jullie wel in de winter?
Zijn dat voor jou normale afstanden per jaar of heb je in het verleden meer gereden? Ik heb sinds de aanschaf ik juni 5000+km gereden waarvan ook een groot deel woon werk verkeer maar met veel meer plezier dan de auto of ov. Ben wel benieuwd hoeveel kms de anderr meeschrijvers rijden?

Ik rijd in principe ook door in de winter tenzij het bijna vriest, sneeuwt, stormt of veel heel regent. Deze week was echt superweer om te rijden!
Alle reacties Link kopieren
Ik rijd puur voor mijn plezier en wanneer ik tijd kan maken. Ik rijd nog maar net een jaar, dus wel zoveel mogelijk kilometers proberen te maken. Wel de bewuste keuze gemaakt om nog geen tochten of zo mee te rijden, aangezien ik het nog 'moet leren' als beginnende rijder. Vond dat ik al heel wat had gereden met mijn 1500 km :-).
Iedereen vlamt op zijn eigen moment.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven