Motorrijbewijs halen
woensdag 9 maart 2016 om 02:07
Hoi!
Ik wil al een tijdje mijn motorrijbewijs gaan halen en inmiddels is mijn spaarpot vol genoeg om ook werkelijk te gaan zoeken naar een geschikte rijschool. Na twee dagen zo'n beetje alle rijscholen in de omgeving te hebben bekeken valt het me stiekem toch wel tegen. Ik kan me niet herinneren dat ik er met mijn autorijbewijs zoveel moeite mee heb gehad om een geschikte rijschool te vinden. (Die achteraf overigens toch niet zo geschikt bleek, maar dat terzijde.)
Hebben jullie tips en/of ervaringen? Waar moet ik op letten? Is goedkoop per definitie duurkoop? Eén vaste instructeur versus af en toe eens een andere instructeur? Hoeveel lessen is 'normaal'? Aaaaah, iets met bomen en een bos
En zijn er toevallig ervaringen met rijscholen in de omgeving Tilburg?
Ik wil al een tijdje mijn motorrijbewijs gaan halen en inmiddels is mijn spaarpot vol genoeg om ook werkelijk te gaan zoeken naar een geschikte rijschool. Na twee dagen zo'n beetje alle rijscholen in de omgeving te hebben bekeken valt het me stiekem toch wel tegen. Ik kan me niet herinneren dat ik er met mijn autorijbewijs zoveel moeite mee heb gehad om een geschikte rijschool te vinden. (Die achteraf overigens toch niet zo geschikt bleek, maar dat terzijde.)
Hebben jullie tips en/of ervaringen? Waar moet ik op letten? Is goedkoop per definitie duurkoop? Eén vaste instructeur versus af en toe eens een andere instructeur? Hoeveel lessen is 'normaal'? Aaaaah, iets met bomen en een bos
En zijn er toevallig ervaringen met rijscholen in de omgeving Tilburg?
The birds are the keepers of our secret, as they saw us where we lay

donderdag 12 april 2018 om 17:47
3 fouten. Allerergste vind ik nog dat het een makkie had moeten zijn. Geen acht of halve draai maar stapvoets rijden. En dan maak ik juist fouten bij de onderdelen die ik goed beheers, te langzaam bij snelle slalom, iets te ver doorgereden bij precisiestop en stopproef was ook niet goed, dat alles ook in de herhaling niet dus.

vrijdag 13 april 2018 om 21:54
Balen Niekie! Maar neem het jezelf niet kwalijk hoor, hartstikke spannend zo'n examen! Volgende keer beterniekie1 schreef: ↑12-04-2018 17:473 fouten. Allerergste vind ik nog dat het een makkie had moeten zijn. Geen acht of halve draai maar stapvoets rijden. En dan maak ik juist fouten bij de onderdelen die ik goed beheers, te langzaam bij snelle slalom, iets te ver doorgereden bij precisiestop en stopproef was ook niet goed, dat alles ook in de herhaling niet dus.![]()

vrijdag 13 april 2018 om 21:58
vrijdag 13 april 2018 om 22:32
Maar door een fout van een ander kun je ook van je fiets gereden worden of kan je auto total loss gebeukt worden... Natuurlijk levert motorrijden een groter risico op dan autorijden, maar je leert ook om te gaan met die kwetsbaarheid door defensief te rijden. En motorrijden is te leuk om het hierom te latenDelhi23 schreef: ↑13-04-2018 21:58Ik zat er een paar jaar geleden ook aan te denken: een motorrijbewijs halen.
Maar mijn moeder zei dat ze nooit meer zou slapen als ik zo'n ding had.
Toen dacht ik: tja het is en blijft gewoon gevaarlijk.
Door een fout (van een ander) kan je snel onderuit gaan....
Nutteloze post, ik weet het.![]()

Het stomme is dat ik me hier ook wel druk om kan maken als ik gewoon thuis op de bank zit, maar zodra ik opstap is die onzekerheid verdwenen.

dinsdag 19 juni 2018 om 22:41
@hilo, leuk dat je heb besloten je motorrijbewijs te halen! Zijn er mensen in je omgeving die ook motor rijden?
@niekie, hoe gaat het met jou rijbewijs? Inmiddels avb al op zak?
Ik poste 2.5 maand geleden dat ik voor de eerste keer avd gezakt was maar inmiddels bij het tweede examen geslaagd! Een motor is sinds een weekje ook in huis (nouja garage dan). Ik vind het heerlijk om in mn uppie rond te touren en nieuwe routes te ontdekken! Maar ook soms best spannend, laatst een bochtje verkeerd ingeschat het ging net goed maar in mijn hoofd liep het senario van een noodstop in het gras al
@niekie, hoe gaat het met jou rijbewijs? Inmiddels avb al op zak?
Ik poste 2.5 maand geleden dat ik voor de eerste keer avd gezakt was maar inmiddels bij het tweede examen geslaagd! Een motor is sinds een weekje ook in huis (nouja garage dan). Ik vind het heerlijk om in mn uppie rond te touren en nieuwe routes te ontdekken! Maar ook soms best spannend, laatst een bochtje verkeerd ingeschat het ging net goed maar in mijn hoofd liep het senario van een noodstop in het gras al

woensdag 20 juni 2018 om 09:43
@Hyperbole, ja zeker leuk! Begon alleen met onwijze faalangst aangezien dat mij ook genekt heeft met autorijbewijs. Al gingen deze twee lessen verrassend goed, instructeur was heel erg tevreden. Ik les overigens wel individueel. Mijn vriend heeft zijn motorrijbewijs, daardoor leek het mij ook wel leuk. Ik hou altijd wel van uitdagingen, ondanks de faalangst.
Goed dat je het gehaald hebt zegt! En goed dat je dat bochtje hebt kunnen corrigeren, mijn allereerste bochtje met mijn eerste les eindigde dus wel zijwaarts in het gras.. Maar dan heb je je valbeugels nog!
Goed dat je het gehaald hebt zegt! En goed dat je dat bochtje hebt kunnen corrigeren, mijn allereerste bochtje met mijn eerste les eindigde dus wel zijwaarts in het gras.. Maar dan heb je je valbeugels nog!

donderdag 21 juni 2018 om 10:52
Ik heb een dikke maand geleden mijn AVB gehaald en zojuist mijn AVD. Ik had met alle examens dezelfde examinator. Ben mijn instructeur en de examinator best een stuk voor het CBR kwijtgeraakt en kreeg de opdracht een plekje te zoeken of zelf terug te rijden als ik geen geschikt plekje vond. Natuurlijk was er geen plek die ik geschikt vond vrij
De examinator ging alles opnoemen wat tegenzat, (veel verkeer, wachten op goederentrein, doodlopende straat ingereden) en vroeg of ik het erg vond dat ik desondanks geslaagd was. Hij noemde eigenlijk niet wat ik fout deed; mijn rijden op zich vond ik zelf matig, mijn instructeur was dat met mij eens.

donderdag 21 juni 2018 om 14:13
@niekie1 Wow ik zou echt in paniek raken als ik m'n examinator kwijt zou raken... Komt denk ik ook omdat ik niet zo'n held ben met de weg ergens vinden en waar ik tegen die tijd moet gaan afrijden is voor mij niet echt bekend. En chille examinator had je dan! Nu lekker genieten van dat rijbewijs, gefeliciteerd!

maandag 25 juni 2018 om 11:19
Dank je. Ik hoop dat mijn rijbewijs vandaag klaar ligt bij de gemeente, ik kan bijna niet wachten
Ik ben ook best faalangstig; mijn autorijbewijs heb ik pas de 4e keer gehaald tijdens een 'staatsexamen', het huidige BNOR. Zo gezien viel dit eigenlijk wel mee.
Neem je je telefoon mee tijdens het lessen? Dan kan je altijd bellen met je instructeur mocht hij je echt totaal kwijtraken straks tijdens de AVD lessen, hoef je je daar al geen zorgen over te maken.

Ik ben ook best faalangstig; mijn autorijbewijs heb ik pas de 4e keer gehaald tijdens een 'staatsexamen', het huidige BNOR. Zo gezien viel dit eigenlijk wel mee.
Neem je je telefoon mee tijdens het lessen? Dan kan je altijd bellen met je instructeur mocht hij je echt totaal kwijtraken straks tijdens de AVD lessen, hoef je je daar al geen zorgen over te maken.
maandag 25 juni 2018 om 14:24
Gefeliciteerd Niekie! Heb je al een eigen motor? Of ga je er een kopen?
@hilo; ik vond het zelf ook best moeilijk om de knop om te zetten om om te gaan motorrijden ipv als automobilist op een motor te rijden. Ik zou zeker ruim de tijd nemen voor avd lessen en indien het al niet gebeurt; je instructeur vragen mee te rijden op zijn/haar motor tijdens de avd lessen zodat je kunt afkijken hoe hij/zij zich in het verkeer redden. Dit vond ikzelf erg enorm leerzaam.
@hilo; ik vond het zelf ook best moeilijk om de knop om te zetten om om te gaan motorrijden ipv als automobilist op een motor te rijden. Ik zou zeker ruim de tijd nemen voor avd lessen en indien het al niet gebeurt; je instructeur vragen mee te rijden op zijn/haar motor tijdens de avd lessen zodat je kunt afkijken hoe hij/zij zich in het verkeer redden. Dit vond ikzelf erg enorm leerzaam.

donderdag 28 juni 2018 om 14:36
Kijk dat geeft me goede hoop. Telefoon meenemen is slim inderdaad. Momenteel rijd ik alleen 5 minuten naar het parkeerterrein dus gaat er niet zo veel mis. Maar zal het wel in mijn achterhoofd houden.
Bij een AVD les achterop is ook een goede. Alleen ga ik denk ik dan gewoon wat vaker bij mijn vriend achterop die zijn rijbewijs nu sinds kort heeft. Ook om overal wat meer gewend aan te raken. Als dat niet helpt kan ik het altijd aan mijn instructeur nog vragen.
Ik merk nu dat mijn oefeningen best goed gaan, maar ik heb dus moeite met wegrijden.. Mijn voorkeur gaat uit naar echt op de koppeling van je plek komen en dan pas gas geven. Terwijl de instructeur liever heeft dat ik eerst gas geeft met koppeling volledig in en dan de koppeling loslaat. Wel logisch ook, gaat een stuk soepeler. Vorige keer onder andere aan de slag geweest met stapvoets rijden en de langzame slalom en uit vak wegrijden, dan oefen je dat wel meteen goed. Ik ben benieuwd wat ik er vanavond weer van ga bakken
. Met 30 graden, in een bloedheet motorpak haha...
Bij een AVD les achterop is ook een goede. Alleen ga ik denk ik dan gewoon wat vaker bij mijn vriend achterop die zijn rijbewijs nu sinds kort heeft. Ook om overal wat meer gewend aan te raken. Als dat niet helpt kan ik het altijd aan mijn instructeur nog vragen.
Ik merk nu dat mijn oefeningen best goed gaan, maar ik heb dus moeite met wegrijden.. Mijn voorkeur gaat uit naar echt op de koppeling van je plek komen en dan pas gas geven. Terwijl de instructeur liever heeft dat ik eerst gas geeft met koppeling volledig in en dan de koppeling loslaat. Wel logisch ook, gaat een stuk soepeler. Vorige keer onder andere aan de slag geweest met stapvoets rijden en de langzame slalom en uit vak wegrijden, dan oefen je dat wel meteen goed. Ik ben benieuwd wat ik er vanavond weer van ga bakken

donderdag 28 juni 2018 om 15:24
AVD leer je vanzelf hoor.
Tenminste, een goede instructeur geeft je via je oortje door wat en hoe je het moet doen. Daar leer je meer van dan van achterop zitten. Achterop zie je bijna niets terwijl je wanneer je zelf rijdt en de instructeur zegt rijdt de auto's voorbij (bij een verkeerslicht, zodat je vooraan staat) je het gelijk ervaart.
Succes met lessen!
Tenminste, een goede instructeur geeft je via je oortje door wat en hoe je het moet doen. Daar leer je meer van dan van achterop zitten. Achterop zie je bijna niets terwijl je wanneer je zelf rijdt en de instructeur zegt rijdt de auto's voorbij (bij een verkeerslicht, zodat je vooraan staat) je het gelijk ervaart.
Succes met lessen!
donderdag 28 juni 2018 om 17:52

donderdag 28 juni 2018 om 18:00
Hyberbole: ik had al een motor, was een stok achter de deur om door te gaan.
Groene broek: bedoel je bij een stoplicht tot vooraan voorbij de wachtende auto’s rijden of de linkse rijbaan? Dat eerste was ik voorlopig niet van plan en tijdens het lessen met instructeur op volgmotor is mij dat nooit gevraagd.
Waar ik trouwens veel aan heb gehad zijn de vlogs van Robbert Dalsem, die legt het leuk en duidelijk uit.
Groene broek: bedoel je bij een stoplicht tot vooraan voorbij de wachtende auto’s rijden of de linkse rijbaan? Dat eerste was ik voorlopig niet van plan en tijdens het lessen met instructeur op volgmotor is mij dat nooit gevraagd.
Waar ik trouwens veel aan heb gehad zijn de vlogs van Robbert Dalsem, die legt het leuk en duidelijk uit.
vrijdag 29 juni 2018 om 21:12
Woehoe, leuk dat hier nog steeds geschreven wordt! Ik heb van de week voor het eerst gefilefilterd. Wát een belevenis! De meeste automobilisten gaan netjes voor je aan de kant, kwam er ook wel meteen een tegen die waarschijnlijk dacht 'ik er niet door, dan jij er niet door'. Tussen de auto's doorrijden naar de voorkant bij het verkeerslicht heb ik meteen vanaf het begin al gedaan, is de eerste keren even heel spannend, vooral als tijdens het doorschuiven het licht ineens op groen springt, maar je bent er én veiliger, én sneller door.
vrijdag 29 juni 2018 om 21:27
O dat is dus iets wat ik (nog) niet goed durf...het werd nooit echt voor gedaan bij rijles, niet veel nadruk op gelegd. Je gaat links de wachtende auto's voorbij toch? Ik moet het toch maar eens gewoon doen. Nu ben ik veel te makkelijk, ik denk van 'och, ik sluit wel netjes aan, ik heb geen haast...'.
Is er dan trouwens wel ruimte om te staan?
Is er dan trouwens wel ruimte om te staan?
Iedereen vlamt op zijn eigen moment.
zaterdag 30 juni 2018 om 22:27
Vooraan gaan staan bij het stoplicht doe ik niet meer, zal de leeftijd wel zijn
Volgens mij ben ik zo’n beetje de oudste en meest motor-ervaren meeschrijver in dit topic (48 jaar, waarvan 28 jaar met motor) en ik vind het tegenwoordig veiliger om gewoon maar aan te sluiten. Volgens mij komen er steeds meer idioten op de weg die anderen alles misgunnen en met een motor verlies je het echt van een auto.
Het is trouwens al weer een paar weken terug dat de motor uit de garage is geweest. Het is prima weer, maar om een of andere reden is het rijden er de laatste tijd niet van gekomen.
Door de week vaak geen zin als ik net weer een hele tijd in de file heb gestaan in de auto en dan eerst nog moet eten en zo, en in het weekend weer afspraken en dergelijke.
Maar nog twee weekjes werken en dan 3 weken vakantie. Ik ga niet weg, dus wat motorrijden moet lukken. Hoewel ik ook plannen heb de Jaguar cabrio van mijn stiefvader te lenen en daar eens lekker flink mee te gaan toeren. Eens kijken hoe 12 cilinders bevallen in plaats van de 4 van de Honda of de 6 van mijn eigen Jaguar.

Volgens mij ben ik zo’n beetje de oudste en meest motor-ervaren meeschrijver in dit topic (48 jaar, waarvan 28 jaar met motor) en ik vind het tegenwoordig veiliger om gewoon maar aan te sluiten. Volgens mij komen er steeds meer idioten op de weg die anderen alles misgunnen en met een motor verlies je het echt van een auto.
Het is trouwens al weer een paar weken terug dat de motor uit de garage is geweest. Het is prima weer, maar om een of andere reden is het rijden er de laatste tijd niet van gekomen.
Door de week vaak geen zin als ik net weer een hele tijd in de file heb gestaan in de auto en dan eerst nog moet eten en zo, en in het weekend weer afspraken en dergelijke.
Maar nog twee weekjes werken en dan 3 weken vakantie. Ik ga niet weg, dus wat motorrijden moet lukken. Hoewel ik ook plannen heb de Jaguar cabrio van mijn stiefvader te lenen en daar eens lekker flink mee te gaan toeren. Eens kijken hoe 12 cilinders bevallen in plaats van de 4 van de Honda of de 6 van mijn eigen Jaguar.
When in doubt, the auditor is always right!
zondag 1 juli 2018 om 22:23
@vogeltje; ik vind de file opeens een hele andere wereld als ik er op mijn motor tussendoor filter. Leuk is dat he
Over naar voren rijden bij stoplichten; ik doe het alleen als het zin heeft, ik gebruik mijn motor ook voor woon-werk verkeer en werk in de hoofdstad, tijdens de spits heb ik geen zin om 3 maal voor hetzelfde rode stoplicht te wachten. Op de meeste plekken is het prima mogelijk om vooraan te staan maar in de stad liggen er soms zebrapaden direct na de stopstreep en vind ik het niet comfortabel en is er weinig ruimte om een veilig plekje vooraan te vinden.
@firedragon; in de randstad zie ik eigenlijk wel veel diversiteit qua leeftijd op de motor, in het weekend met mooi weer zijn er wel meer tourbuffels op de weg waarop veelal wat meer 50+ers op rijden.

Over naar voren rijden bij stoplichten; ik doe het alleen als het zin heeft, ik gebruik mijn motor ook voor woon-werk verkeer en werk in de hoofdstad, tijdens de spits heb ik geen zin om 3 maal voor hetzelfde rode stoplicht te wachten. Op de meeste plekken is het prima mogelijk om vooraan te staan maar in de stad liggen er soms zebrapaden direct na de stopstreep en vind ik het niet comfortabel en is er weinig ruimte om een veilig plekje vooraan te vinden.
@firedragon; in de randstad zie ik eigenlijk wel veel diversiteit qua leeftijd op de motor, in het weekend met mooi weer zijn er wel meer tourbuffels op de weg waarop veelal wat meer 50+ers op rijden.

dinsdag 3 juli 2018 om 21:52
Jaaa heerlijk! Ik zou niet weten hoe ik mijn rit vandaag in de hitte had volgehouden als ik ook nog in de file had moeten staan wachten
Doorzetten! Ik heb maaaaanden over mijn AVB gedaan, lees de berichten maar eens terug, hoe vaak ik ben gaan liggen, dat het me gewoon simpelweg niet lukte... Maar toen ik eenmaal mijn AVB had was het appeltje eitje, AVD had ik toen binnen no time in the pocket. Nog steeds draai ik mijn motor liever te voet om en ben ik geen held met manoeuvreren, maar echt, zodra je de weg op mag is het leuk!
Op wat voor een motor les je? Ik ben halverwege van rijschool gewisseld, van 2 cilinder naar 4 cilinder. Een wereld van verschil en dat maakte het voor mij net te doen. Ik rij nu ook een 4 cilinder, lekker soepel en toegeeflijk.
dinsdag 3 juli 2018 om 22:24
By the way, vinden jullie het leuk om een whatsappgroepje te maken om evt samen te rijden en motorinfo uit te wisselen? Ik zit in zo'n groep van mijn woonplaats, maar dat zijn voornamelijk mannen, met mannenhumor, een iets te hoge dosis bloteborstenfoto's en ik ben één keer mee gaan rijden: snelheidslimieten werden behoorlijk overtreden, de wheelies waren niet op twee handen te tellen en de hele meute ging plat door de bocht... Dat hoeft van mij niet zo.
Mocht iemand 't leuk vinden en 't aandurven om z'n telefoonnummer te delen... Als je een pb'tje met je nummer naar mij stuurt, dan maak ik een groepje aan
Mocht iemand 't leuk vinden en 't aandurven om z'n telefoonnummer te delen... Als je een pb'tje met je nummer naar mij stuurt, dan maak ik een groepje aan