Motorrijbewijs halen

09-03-2016 02:07 253 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi!

Ik wil al een tijdje mijn motorrijbewijs gaan halen en inmiddels is mijn spaarpot vol genoeg om ook werkelijk te gaan zoeken naar een geschikte rijschool. Na twee dagen zo'n beetje alle rijscholen in de omgeving te hebben bekeken valt het me stiekem toch wel tegen. Ik kan me niet herinneren dat ik er met mijn autorijbewijs zoveel moeite mee heb gehad om een geschikte rijschool te vinden. (Die achteraf overigens toch niet zo geschikt bleek, maar dat terzijde.)

Hebben jullie tips en/of ervaringen? Waar moet ik op letten? Is goedkoop per definitie duurkoop? Eén vaste instructeur versus af en toe eens een andere instructeur? Hoeveel lessen is 'normaal'? Aaaaah, iets met bomen en een bos

En zijn er toevallig ervaringen met rijscholen in de omgeving Tilburg?
The birds are the keepers of our secret, as they saw us where we lay
Firedragon schreef:
22-11-2017 09:14
Ik ben nog op zoek naar een mooie motor....waar beoordelen jullie een motor op?
Moet ie ABS hebben? handvatverwarming? 2 of 4 cilinder? wel of niet op de kleur af gaan? ;-))
Hoe weet ik nou wat een goede motor is?
Als eerste: budget. Wat wil je uitgeven?
Als tweede: wat voor soort motor vind je leuk? Naked bike? Chopper? Toerfiets? Sportfiets? Terreinmotor? Een retro machine?
Hoe lang ben je? Ook belangrijk. Je kunt wel gek zijn op een BMW GS, maar als je niet met je voeten aan de grond komt heb je er niets aan.
Niets zo persoonlijk als een motor.

Persoonlijk ben ik fan van motoren die nét een beetje dat aparte hebben qua motorblok.
Zo heb ik een viercilinder (naked bike) maar dan een V4. En heb ik een toermotor (zo'n ding met kuip en koffers) met een driecilinder.
En nog een klein motortje met een 400cc vier in lijn. Maar die loopt al een paar jaar niet meer.

Ga eens naar een grote motorzaak en ga kijken en zitten.
Een motor is een 100% emotionele aankoop. Niemand heeft een motor nodig, zoals je wel een auto nodig kunt hebben.
Een motor is iets dat je wilt. Niet iets dat je moet. Dus koop de kleur die jou aanspreekt.

Ligt het in je budget, dan is ABS niet gek. Handvatverwarming heb ik vroeger gehad op een eerdere motor, maar dat vond ik alleen fijn als het echt koud werd. Koop liever eerst goede handschoenen.
Sowieso: motorkleding. Koop goed spul. En draag dat altijd. Ook als het warm is.
Maak je kleding niet de sluitpost van je begroting. Je valt net zo hard van een dure motor als van een goedkope. Maar als die dure betekent dat je met goedkope en slechte kleding rijdt, levert dat veel meer schade op aan jezelf.

Plan je alleen met mooi weer te rijden, dan kun je prima een kevlar gevoerde spijkerbroek met ingebouwde protectoren kopen. Ben je van plan in het grootste deel van het jaar te rijden, dan is een kunststof outfit een goede keus.
Een goed jack, van leer of kunststof, is ook een must, en ga vooral een goede helm kopen. Laat de aanbiedingen van de Lidl maar links liggen.
Ga met laarzen ook een stuk door de winkel lopen en kijk of je je broek erin kan stoppen of eroverheen moet dragen.
Ik kocht eens laarsen waar mijn spijkerbroek wel in kon, maar mijn leren broek eigenlijk niet. Die laarzen bleven aan de schacht dus open staan, want de broek kon er niet goed in, maar er zeker niet overheen. Kwam ik later achter. Miskoop dus.
Loop er ook een stuk op. Ze moeten ook fijn lopen, want als je tijdens het toeren even dat leuke stadje in wilt of dat kasteel wil bezoeken moet je er ook op lopen.

Ik heb vorig jaar nieuwe kleding gekocht bij Restyle Wear. Zitten in Aalsmeer en Barneveld.
Heel fijn geholpen en een prima kwaliteit voor een redelijke prijs.
When in doubt, the auditor is always right!
Ik vind de vraag, "wat is nu een fijne motor", hoewel ik een techneut ben, helemaal niet zo makkelijk om te beoordelen.

Maar als eerste: je moet lekker zitten. Dan bedoel ik niet alleen, een fijn zadel, maar een fijne zithouding. DAt is persoonlijk. Een racefiets zit ook helemaal perfect als je erop wilt racen. Maar om er 's-avonds mee uit de kroeg mee naar huis te peddelen is het wat minder. Een crossfiets is perfect om mee te stunten, maar totaal waardeloos als je 15 km mee naar je werk moet fietsen.

Dan krijg je comfort. Een motor moet prettig zijn onder de omstandigheden dat je hem gebruikt. Rij je er elke dag 150 km mee naar je werk bij snelheden boven de 130? Of rij je er hooguit 20 km mee in stadsverkeer? Rij je actief of juist heel relaxed?

ABS werkt niet op alle motoren even goed en op sommige (BMW) kan het op een dure manier kapot gaan. Ik ben zelf van de pre ABS generatie en heb mijzelf nog nooit onderuit geremd. Ik zie het nut dus wel, maar vind het niet zo nuttig dat ik een motor erom zou laten staan. Heb je de mogelijkheid, dan zul je er zeker geen spijt van krijgen.

Handvatverwarming kun je op elke motor achteraf aanbrengen. Een schakelindicator vind ik ook weer zo'n gadget. Leuk, maar ik zou er geen motor om laten staan.

Op mijn huidige fazer ( FZ6S, die vanaf 2004) heb ik ook wel wat puntjes die niet super zijn, maar het is al met al toch wel een fijne allround motor, die nog steeds licht genoeg is om heel wendbaar te zijn, Smal genoeg voor kruip door, sluip door verkeer, heeft een goed stevig rijwielgedeelte dat heel precies aanvoelt. Goede remmen. Fijne zithouding. Motor is bij lage toeren genoeg bij de les om mee te komen met het verkeer en bij hoge toeren echt racy. Heel fel. En klinkt dan ook lekker. Zo'n racy 4 cylinder lopt als een turbine. Weinig trillingen.
Nadelen: smalle spiegels, contactslot gaat stroef (goed en vaak smeren), matig afleesbare toerenteller. VErder shakelt ie harkerig. Niet supergeraffineerd. Maar het blijft wel heel. De kolamp is ruk . Bij mij doen ze alletwee het (ik geloof niet dat dat standaard is) maar vergeleken met een auto met "moderne" koplampen is het niks. GEen probleem in NL en als je meestal op verlichte wegen rijdt, maar op onverlichte buitengebieden is het maar matig. Is wel weer op te lossen met extra grootlichten.

Ik heb met name in het begin best wat verschillende motoren uitgeprobeerd. Het meeste is gevoel.
Crossmotor. Uitstekend in stadsverkeer. Midner op hoge snelheden (boven de 100).
Racemotor. Leuk op bochtige wegen en op hogere snelheden. Fenomenaal qua acceleratie, remmen. Matig op wendbaarheid op lage snelheden. Geen comfortabele zithouding.
Toermotoren. Fijne op lange afstanden. Soms zwaar en onhandig in stadsverkeer.
Naked/Chopper. Lollig om te toeren, cruisen, stadsverkeer en landwegen. Geen geweldig comfort op langere afstanden.

De fazer is een beetje een lastig te categoriseren geval. Een sportieve toermotor. IN een motortest vroeg men zich wel af wat je nu eigenlijk met die fazer moet. Ik vind dat ie voor woonwerk verkeer alle voordelen heeft.

Voor de langere afstand is de kuip te klein, te weinig bescherming tegen de wind en hij is ook tamelijk hard geveerd en heeft een hard zadel.
Dank voor jullie reacties!
Ik neig naar een naked bike, of iets dergelijks. Ik ga puur motor rijden voor de lol, dus niet voor werk. Helm en kleding heb ik al, niet op bezuinigd, want inderdaad, veiligheid voorop.
Ik heb er zin in, ga gauw eens kijken in een motorzaak. Ga wel een motor halen in het winterseizoen, want in de zomer gaan de prijzen omhoog heb ik gehoord :-).
Iedereen vlamt op zijn eigen moment.
Precies!
Nu is de tijd om zaken te doen.

Veel plezier.
Firedragon, heb je inmiddels een motor gevonden? :D

Ik zit een beetje in tweestrijd... Binnenkort gaan we met vrienden een weekendje naar de Ardennen. Mijn vriend en ik zijn een dag eerder al vrij en we hebben besloten om, als het weer het toelaat, met de motor te gaan en een dag eerder te vertrekken om met een omweg richting Ardennen te rijden. Mijn perceptie van 'omweg' is echter een beetje anders dan die van mijn vriend. Hij stelde een leuk hotel in Duitsland voor, maar dan is het toch wel een behoorlijke omweg. Ik dacht meer aan direct richting de plaats van bestemming rijden en dan daar lekker een beetje binnendoor toeren.

Ik heb nooit meer dan drie uur op een dag gereden en ik vind het eigenlijk heel spannend om voor het eerst twee volle dagen achter elkaar te gaan rijden. Hoe is jullie ervaring daarin? Gewoon doen of langzaam opbouwen?

In de zomer willen we echt gaan toeren, dus ik zal toch eens moeten oefenen, maar ik vind 't nog heel spannend :')
Hee Firedragon, nog geen motor in huis :-). Wel al bij 2 zaken gekeken wat ik nu eigenlijk wil. Het is ook geen weer om proefritjes te maken, dus ik kijk het nog even aan. Ik vind een Suzuki bandit wel mooi :cheer2: , niet te zwaar, mooie beginners motor. Ik laat het weten wanneer ik eentje gekocht heb.
Vandaag trotse bezitter geworden van een Suzuki Bandit! Heb al eventjes gereden vandaag, best eng nog want het is alweer een poos geleden. Niet te ver en het weer was er ook niet naar. Maar hij rijdt fantastisch :cheer2: .
Top!! Gefeliciteerd met je aankoop!

Ik ben gisteren terug gekomen van mijn eerste reisje over de grens. Paar daagjes Ardennen gedaan. Heenweg was hel, koud, sneeuw, regen... Plastic handschoentjes van de benzinepomp onder mijn handschoenen hebben het weekend gered ;-D

Helaas mijn motor wel neergelegd op de laatste dag. Fiets sloeg af bij wegrijden en toen ik mijn voeten aan de grond wilde zetten zat daar een diepe kuil. Mezelf niet bezeerd, afgezien van een deuk in mijn ego, fiets heeft wat krasjes en een knak in de kuip. Balen als een stekker, maar beter zo dan op snelheid.
Gelukkig dat de schade mee viel, Vogeltje, maar het is toch wel even schrikken lijkt me.
Ik blijf lekker binnen als het regent :P
Firedragon schreef:
11-03-2018 19:23
Vandaag trotse bezitter geworden van een Suzuki Bandit! Heb al eventjes gereden vandaag, best eng nog want het is alweer een poos geleden. Niet te ver en het weer was er ook niet naar. Maar hij rijdt fantastisch :cheer2: .
Wo, goeie keuze!
Gefeliciteerd!
Thanx! Waar rijd jij op, Martje?
Firedragon schreef:
14-03-2018 14:00
Thanx! Waar rijd jij op, Martje?
Ben een verwend kreng. Ventlief en ik hebben samen 4 motoren staan.

Yamaha fazer 600cc (goddelijk ding, mijn lieveling)
Yamaha TDM 1000cc
Honda 750 uit (1978) het is letterlijk de eerste motor van mijn vader, en toen ik die op marktplaats spotte moest ik hem gewoon hebben.
En sinds 2 weken hebben we een nieuwe pracht, een MT10
Dat is een mooi motorpark zeg!
Vandaag een mooie rit gemaakt van 2 uur, ik vind het gezwaai naar andere motorrijders zo leuk :hello:
Firedragon schreef:
07-04-2018 17:50
Vandaag een mooie rit gemaakt van 2 uur, ik vind het gezwaai naar andere motorrijders zo leuk :hello:
Jaaaa wat een heerlijk weer hè! Ik heb vandaag ook heel wat kilometers gemaakt, het is dat ik wat afspraken had staan, anders had ik de hele dag kunnen blijven rijden. Ik hou ook van dat zwaaien, toch een soort onderonsje :)
Was heerlijk weer gisteren. Ik ben ook wezen rijden.
Even lekker de V65 Sabre uitgelaten.
Hee leuk een motor topic! Ik lees graag mee ookal is het een oud topic.

Ik ben bezig met mijn rijbewijs na 10 jaar auto rijden en onlangs gezakt voor het avd examen (1ste keer). Ik had ook niet het gevoel er helemaal klaar voor te zijn en dat bleek ook het geval, te weinig gebruik maken van de voordelen van een motor en teveel rijden als een automobilist. Nu even afwachten tot het volgende examen en tussendoor nog wat lessen.
Hebben jullie nog tips &tricks om beter te motor rijden?

Ik kijk er erg naar uit om met een eigen motor van de zomer op stap te kunnen!
Gas geven als het kan en rustig aan als het moet, zei mijn rij-instructeur altijd. En kijken, kijken, kijken :P . Op je gevoel rijden en niet teveel in je hoofd zitten, dat was bij mij wel belangrijk, niet teveel nadenken. Maar dat blijft een lastige.
Hyperbole schreef:
09-04-2018 12:02
Hee leuk een motor topic! Ik lees graag mee ookal is het een oud topic.

Ik ben bezig met mijn rijbewijs na 10 jaar auto rijden en onlangs gezakt voor het avd examen (1ste keer). Ik had ook niet het gevoel er helemaal klaar voor te zijn en dat bleek ook het geval, te weinig gebruik maken van de voordelen van een motor en teveel rijden als een automobilist. Nu even afwachten tot het volgende examen en tussendoor nog wat lessen.
Hebben jullie nog tips &tricks om beter te motor rijden?

Ik kijk er erg naar uit om met een eigen motor van de zomer op stap te kunnen!
Ver vooruit kijken en kijken waar je heen wil, niet waar je heen gaat.
En niet te bang zijn om wat gas te geven. Voldoende afstand houden in de stad en er van uitgaan dat iedereen in een auto erop uit is om jou onderuit te rijden.
Ik moet zeer binnenkort op voor mijn AVB. Zie er zó ontzettend tegenop. :(
Ik zag er destijds ook ontzettend tegenop, maar toch de eerste keer geslaagd. De oefeningen waar je tegenop ziet flink vaak oefenen van te voren, dan komt het vast goed. De examinatoren voor het AVB zijn ook maar normale mensen he. En je mag de oefening, mocht hij niet goed gaan, altijd nog een keer doen. Succes Niekie1!
niekie1 schreef:
09-04-2018 21:39
Ik moet zeer binnenkort op voor mijn AVB. Zie er zó ontzettend tegenop. :(
Ik vond dit ook enorm spannend. In de laatste paar lessen pas de langzame slalom foutloos onder de knie gekregen. Gelukkig wel in 1 keer gehaald. Wat bij mij de doorslag gaf was toch echt beel oefenen. Liever 2x per week 1 a 1.5 uurtje oefenen dan 1x per week 2 uurtjes. En het duwen op het stuur ben ik ook veel gaan toepassen tijdens het fietsen.

Denk maar zo: je krijgt 14 pogingen om 5 oefeningen goed te doen ;)
Veel succes in ieder geval.

De tip van automobilisten zijn er om je dood te rijden vind ik wel een goede. Ik ga hem proberen toe te passen ! :-D
Hyperbole schreef:
11-04-2018 20:33
De tip van automobilisten zijn er om je dood te rijden vind ik wel een goede. Ik ga hem proberen toe te passen ! :-D
Ik hoop niet dat je dan met angst gaat rijden, maar die mindset gebruikt om het verkeer te leren lezen. Mensen doen domme dingen in het verkeer, maar als motorrijder ben je wel snel het haasje.
Als iemand voor je wat onzeker rijdt: ga er maar van uit dat ie ineens afslaat, op de rem gaat staan of ineens opzij komt. Rustig z’n gang laten gaan en alleen er voorbij als je heel erg zeker weet dat je gezien bent. Ik heb me ook ooit daarmee vergist.

Auto’s van links of rechts? Ga er maar van uit dat ze je niet zien en ineens de weg opdraaien. Doen ze het niet is dat weer mooi meegenomen.

Anticiperen moet een tweede natuur worden.

Maar motorrijden is geweldig!
Dit is mijn 27e jaar met mijn rijbewijs en motor. En ik ben het nog lang niet zat!
Nee ik ben niet angstig op de motor maar ben nu vaak te afwachtend waardoor ik juist in situaties kom die ik achteraf had kunnen vermijden door bijvoorbeeld sneller de ruimte op te zoeken.

Het anticiperen is iets wat ik soms moeilijk vind en dat heeft voor mij gewoon wat meer tijd en wat extra lessen nodig.
Jammerdebammer :cry:

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven