NaNoWriMo (2014)

04-10-2014 14:34 424 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ieder jaar in november wagen duizenden mensen ter wereld zich aan het schrijven van een roman van minimaal 50.000 woorden.

NaNoWriMo komt er weer aan! Oftewel National Novel Writing Month. En dus ben ik er met een gloednieuw topic.

Op 1 november begint het, maar nu is de tijd aangebroken om je mentaal voor te bereiden en eventueel een plan de campagne in elkaar te zetten.

Who's with me?

Ik ben er vroeg bij dit jaar.
Ik ga denk ik één van de plots uitzoeken voor mijn verhaal :-)
Haha de Thank god its over party

Wat is een care package exchange?

Schrijven jullie in het Nederlands of in een andere taal?

Sorry voor alle losse posts. Ik forum nu mobiel en dat is zo brak dat dit het beste werkt
.
Leuk zoeysew!
quote:Captain_Obvious schreef op 26 oktober 2014 @ 14:15:

Haha de Thank god its over party

Wat is een care package exchange?

Schrijven jullie in het Nederlands of in een andere taal?

Sorry voor alle losse posts. Ik forum nu mobiel en dat is zo brak dat dit het beste werkt

Haha, lach maar. Ik heb al meermaals Thank God It's Over gedacht. Terwijl een ander deel van mijn hersenen tegelijkertijd dacht: Too Bad It's Over.

Ik schrijf in het Nederlands. Buiten dat het mijn moedertaal is, lees ik ook vrijwel altijd in het Nederlands. Het gaat mij dus veel gemakkelijker af dan Engels. En jij, Nederlands of Engels (of iets anders)?

Een Care Package is een soort NaNoWriMo-survivalpakketje dat je samenstelt voor iemand anders. Het is gevuld met spulletjes die je nodig hebt om november door te komen. Bijvoorbeeld: thee/koffie/chocolademelk, chocolade, notitieboekjes, pennen, etc. Soms wordt er nog iets zelfgemaakt bij gedaan.Een gehaakt onderzetter of zo. Of zoals ik gedaan hebt; kaartjes met quotes van schrijvers over schrijven.

Sinds dit jaar wordt de Care Package ge-exchanged (uhhh... uitgewisseld, maar vandaar de naam Care Package Exchange) op de Kick-Off. Voorheen ging het via de post, maar dat is vorig jaar bij 1 iemand fout gegaan en dan kun je niet veel. Is dus best lullig.
Super dat de groep hier steeds groter wordt!

Leuk dat je hebt besloten om een poging te wagen, zoeysew. Het is geen schande om het niet te halen. 50.000 woorden is gewoon veel. Zeker naast werk of studie, gezin, vrienden, verplichtingen.
Ik weet nog niet precies wat ik ga schrijven, maar ik heb een aantal ideeën.

1 van mijn ideeën valt onder zowel The Quest als Overcoming the Monster.

Een ander (de dystopie) zal - denk ik - richting Rags to Riches gaan.
Ik kende dat boek The Seven Basic Plots trouwens niet. Ik ken wel The Thirty-six Dramatic Situations.

Ik zit overigens ook alles in verschillende posts te schrijven en ik zit niet eens op m'n mobiel (wat inderdaad irritant typen), maar anders wordt het zo onoverzichtelijk heb ik het idee.
quote:understatement schreef op 05 oktober 2014 @ 16:59:

Ik vind het echt een heel leuk idee en wil er sowieso een keer aan meedoen. Maar naast een master en het doen van onderzoek wordt het wel zwaar

Voor iedereen die wel mee gaat doen, heel veel succes en plezier!

Ik sluit me bij jou aan. Het klinkt als een gave maand maar eerst nog 3 papers uitwerken (wel zo'n 10.000 woorden ;) ). Bovendien zou ik niet weten waar ik over zou moeten schrijven.

Jullie allemaal succes!
Als je bang bent dat alles in de soep loopt, neem dan een pannetje mee.
Dank je, neweve.

Jammer dat het voor jou te druk wordt.

Misschien kunnen jij en understatement vrijblijvend de maand november gebruiken om een plot e.d op te zetten? Dan leg je jezelf geen hoog doel op, maar krijg je wel een beetje het gevoel alsof je er deel van uitmaakt. Een soort van 'voor spek en bonen'-idee.
Ook ik ga voor fantasy - voor mijn eerste idee. Ik heb ook nog scifi en realistische ideeën. Voor als mijn eerste verhaal instort of erg kort blijkt te worden.

Man heeft besloten het laatste weekeinde van november weg te gaan met baby, dus die tijd heb ik alvast gereserveerd om keihard door te pennen
Ik schrijf ook in het Nederlands. Ik lees wel veel, bijna alles, in het engels, maar dat is gewoon mijn moedertaal niet
Hebben jullie al een (werk)titel?
Ik heb nog geen titel. Maar ik wil wel graag een boek aanmaken op de site. Kan dat ook met een werktitel?
Ik ga vanavond even Google streetviewen op de locatie. Nu al zin in
Ja, je kunt je novel gewoon aanmaken en later wijzigen.
quote:Captain_Obvious schreef op 26 oktober 2014 @ 19:22:

Ik schrijf ook in het Nederlands. Ik lees wel veel, bijna alles, in het engels, maar dat is gewoon mijn moedertaal nietHier 't zelfde!
Het is echt aftellen nu.

Trouwens, dat is handig geregeld dat vrije weekend, fiool.
quote:Liadan schreef op 26 oktober 2014 @ 14:43:

Ik kende dat boek The Seven Basic Plots trouwens niet. Ik ken wel The Thirty-six Dramatic Situations.Da's ook een leuke verzameling!
http://nanowrimo.org/nano-prep/

Ik ben duidelijk geen planner
Dit jaar ben ik zeker weten een 'pantser'.
Oh leuk, zou ook wel willen. Misschien waag ik wel een poging en kan ik de tijd die ik normaal gesproken forum gebruiken om te schrijven.

Mijn dilemma is alleen altijd: waar begin ik? Vooraan in het verhaal, zoals de eerste zin van een boek dat je leest? Eerst een verhaallijn globaal uitschrijven compleet met karakters en ook al met een einde/afloop/plot in je eigen hoofd?

Ik deed dit als kind altijd zo graag maar schrijf al jaren niet meer en nu weet ik dus niet meer hoe je zoiets begint.
Dat ligt eraan, allebei kan NYC. Ik ben van de ik begin gewoon en zie wel waar ik uitkom en dan schrijft het verhaal zichzelf... maar dat werkte niet altijd even goed
Ik heb wel een coole beginscene in mijn hoofd. Redelijk bruut ook, zeker voor mijn doen.... ben benieuwd of ik het durf te schrijven
NYC, je hoeft niet per se te beginnen bij de eerste zin zoals die in het eindproduct zou moeten komen. Anders wordt er waarschijnlijk nooit wat geschreven.

Het is de bedoeling dat je na november een 'first draft' overhoudt, een ruwe versie die je daarna kan herschrijven. Dan kan je dus ook de beginscene en de eerste zin(nen) helemaal omgooien.

Je kunt gewoon beginnen waar je wilt.

Wat betreft je verhaallijn vooraf uitschrijven, met personages en dergelijke... Dat kan, het hoeft niet. Wat je zelf prettig vindt. En als je dat - zoals jij - niet meer weet, dan is het een kwestie van uitproberen.

You write, you learn.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven