Napraattopic 131

26-06-2020 20:32 3625 berichten
Alle reacties Link kopieren
Let op! De komende 2 weken is er een ander napraattopic overig/napraat-2-0/list_messages/465266 en is dit een kletstopic. Dus in dit topic alles over eten, drinken, slapen, films, tv etc.

Beste forummers,

Op verzoek een link naar de OP (openingspost) vanwege een te lange OP. Lees hier de OP van het Napraattopic: overig/napraattopic-op/list_messages/249598 .
Als blijkt dat er teveel onduidelijkheid bestaat en de OP niet gelezen wordt, dan zal de OP weer terug gezet worden.

Even ter herinnering: Hinten en hengelen naar eerdere nicks is niet toegestaan.

Let op: Ook de huisregels zijn in het Napraattopic gewoon van toepassing.

Veel napraatplezier!

Met vriendelijke groet,

Community Manager Viva en Viva Mod. team
moderatorviva wijzigde dit bericht op 10-07-2020 17:08
20.00% gewijzigd
Vrijheid van meningsuiting betekent NIET dat je alles maar op het forum neer mag pennen.

Bij vragen over beleidskeuzes kun je terecht op het 'vraag het de mods' topic.
Solomio schreef:
09-07-2020 14:13
Maar al zou hij hier 24/7 zitten..........
Nou, precies, mag ie lekker zelf weten . Maar dan niet gaan lopen huilen als men daar een stigma-etiketje opplakt.
Geen bijzonderheden
doornroosje9 schreef:
09-07-2020 14:18
Jij bent geen man. Mannen horen keihard te werken en niet op vrouwenfora rond te hangen.
Oh ja, das waar.
Volgens mij nemen jullie haar bericht iets te letterlijk.

Ze zij dit tegen Shifty om expres te stigmatiseren. Meer als een voorbeeld. Van dit is iemand stigmatiseren. Aangezien ze een discussie daarover hadden in het meld topic.
Solomio schreef:
09-07-2020 14:06
Natuurlijk niet.

Hij scheert een hele groep over één kam, gebaseerd op hun huidskleur.
En niet over een sympathieke kam.

Hoe racistisch wil je het hebben?
Hij haalde de actievoerders aan, niet alle 'gekleurde' mensen.
Maar goed, tot zover mijn bijdrage erover.
Phineas schreef:
09-07-2020 14:14
In Nederland mag je behoorlijk veel zeggen. De forumregels kunnen natuurlijk strenger zijn, en mogen dat van mij ook zijn.

Mee eens. Ik denk ook dat de forumregels strenger mogen zijn; het gaat hier tenslotte uitsluitend om wat je zegt. Voor 'ongepast' of 'op de man' worden tenslotte ook geen boetes uitgedeeld :biggrin: En het heeft ook geen zin om het om te draaien; 'in de echte wereld zou je hiervoor niet berecht worden dus een ban is dan ook niet van toepassing', werkt ook niet als forum-maatstaf.
Solomio schreef:
09-07-2020 14:06
Natuurlijk niet.

Hij scheert een hele groep over één kam, gebaseerd op hun huidskleur.
En niet over een sympathieke kam.

Hoe racistisch wil je het hebben?
Nou, blijkbaar voor Yasmijn en nog wat van die forummers moet het nog een tandje erger hoor.

Is dit zoiets als een beetje zwanger zijn? :facepalm:
anoniem_393625 wijzigde dit bericht op 09-07-2020 14:22
1.47% gewijzigd
Abyss schreef:
09-07-2020 14:20
Volgens mij nemen jullie haar bericht iets te letterlijk.

Ze zij dit tegen Shifty om expres te stigmatiseren. Meer als een voorbeeld. Van dit is iemand stigmatiseren. Aangezien ze een discussie daarover hadden in het meld topic.
Ah, ik lees het net.
Life is short. Eat dessert first.
yasmijn schreef:
09-07-2020 14:19
Nou, precies, mag ie lekker zelf weten . Maar dan niet gaan lopen huilen als men daar een stigma-etiketje opplakt.

Want dat deed ik waar ook alweer?
snug schreef:
09-07-2020 14:20
Hij haalde de actievoerders aan, niet alle 'gekleurde' mensen.
Maar goed, tot zover mijn bijdrage erover.
Volgens mij hebben we het over zijn eerste reactie in dat topic toch?

Knap als je daar geen racisme in leest.
When arguing with a fool, first make sure the other isn't doing the same thing.

David Dunning
-Shifty- schreef:
09-07-2020 14:21
Want dat deed ik waar ook alweer?
Oh joh! Dat weet jij heel goed. Vraag niet naar de bekende weg.
Geen bijzonderheden
Solomio schreef:
09-07-2020 14:23
Volgens mij hebben we het over zijn eerste reactie in dat topic toch?

Knap als je daar geen racisme in leest.
Ik voorzie een complete nieuwe discussie op het forum:

Waar lezen we wel/ geen racisme in.

Onbegonnen zaak.
Geen bijzonderheden
He Yas, hou eens op.

Jij was zo'n warm pleitbezorger van de mogelijkheid om misstanden op het forum openbaar te melden en nou doet iemand dat en dan ga je een rel lopen schoppen.

En dat onderscheid van jou tussen racisme en stigmatiseren slaat al helemaal nergens op. Racisme is stigmatisatie. Dat er meerdere vormen van stigmatisatie bestaan doet hier helemaal niet terzake: we hebben het hier over racisme. Als we het over koeien hebben ga ik toch ook niet ineens roepen dat een koe een paard is omdat een koe een beest is en een paard ook.
yasmijn schreef:
09-07-2020 14:25
Oh joh! Dat weet jij heel goed. Vraag niet naar de bekende weg.

Als jij nou die mysterieuze onzichtbare bekende weg aanwijst, dan zal ik ondertussen het heel erg niet op mezelf betrekken omdat het je zo duidelijk om het principe gaat.
Lady*Voldemort schreef:
09-07-2020 14:30
He Yas, hou eens op.

Jij was zo'n warm pleitbezorger van de mogelijkheid om misstanden op het forum openbaar te melden en nou doet iemand dat en dan ga je een rel lopen schoppen.
Dat klopt, daar sta ik achter
En dat onderscheid van jou tussen racisme en stigmatiseren slaat al helemaal nergens op. Racisme is stigmatisatie. Dat er meerdere vormen van stigmatisatie bestaan doet hier helemaal niet terzake: we hebben het hier over racisme. Als we het over koeien hebben ga ik toch ook niet ineens roepen dat een koe een paard is omdat een koe een beest is en een paard ook.
En dat is een hele moeilijke.
Geen bijzonderheden
Ik ben het met Yas eens vwb het punt van racisme. Verder heb ik de hele discussie op dat topic niet gelezen en dat ga ik ook niet doen. Maar het hier gegeven linkje verwijst naar PJK's uitspraak dat de mensen die het hardst roepen dat Nederland een racistisch land zou zijn, het zelf vaak economisch gezien erg goed voor elkaar hebben.

Natuurlijk is dat geen racistische uitspraak. Hij zegt toch niet dat alle mensen van een bepaalde etnische achtergrond elitaire uitvreters zijn, of iets in die trant?
Sometimes, I hear my voice, and it's been here, silent all these years (Tori Amos)
Nogmaals: ik heb het woord stigmatiseren er niet zelf bij verzonnen en er ook niet naar verwezen als forum-doodzonde. Ik verwees naar de ban van PJK een maand geleden die was gegeven voor 'racistische en stigmatiserende opmerkingen'.

Misschien had je dan een maand geleden tegen die mod uit je plaat moeten gaan over het gebruik van dat woord?
Je kan er toch evengoed tegenover zetten dat de mensen die in zo'n in de media gevoerd racismedebat de grootste mond hebben over hoe erg het wel niet is voor de witte man in de volkswijk, zelf zelden in zo'n volkswijk wonen, maar opmerkelijk vaak in een grachtenpand (zoals vermoedelijk Jort Kelder) of in een Brabants dorp in een allesbehalve armoedig straatje (zoals vermoedelijk PJK). Is toch ook niets racistisch aan verder, aan die uitspraak?
Sometimes, I hear my voice, and it's been here, silent all these years (Tori Amos)
Dana schreef:
09-07-2020 14:38
Ik ben het met Yas eens vwb het punt van racisme. Verder heb ik de hele discussie op dat topic niet gelezen en dat ga ik ook niet doen. Maar het hier gegeven linkje verwijst naar PJK's uitspraak dat de mensen die het hardst roepen dat Nederland een racistisch land zou zijn, het zelf vaak economisch gezien erg goed voor elkaar hebben.

Nee, dat schreef ie niet. Hij schreef letterlijk dat de (gekleurde) mensen die de grootste mond over racisme hebben, zelf volop hebben geprofiteerd van de voordelen van de "blanke" samenleving. Daarmee impliceert ie dat gekleurde mensen profiteurs zijn, en dat de welvaart die we hier genieten louter te danken is aan de 'blanken'. Noem dat maar es niet racistisch.
Dana schreef:
09-07-2020 14:42
Je kan er toch evengoed tegenover zetten dat de mensen die in zo'n in de media gevoerd racismedebat de grootste mond hebben over hoe erg het wel niet is voor de witte man in de volkswijk, zelf zelden in zo'n volkswijk wonen, maar opmerkelijk vaak in een grachtenpand (zoals vermoedelijk Jort Kelder) of in een Brabants dorp in een allesbehalve armoedig straatje (zoals vermoedelijk PJK). Is toch ook niets racistisch aan verder, aan die uitspraak?

Het is altijd te nuanceren. Maar voor mij is de kern : succesvolle gekleurde mensen wegzetten als profiteurs van de blanke samenleving. Daarmee stel je gekleurde mensen gelijk aan profiteurs en stel de dat de samenleving succesvol is omdat deze blank is en stel je dat gekleurde mensen in een grachtenpand wonen omdat ze succesvolle uitvreters zijn.

En de termen 'gekleurd' en 'blank' zet je in een topic over racisme toch ook niet toevallig tegen over elkaar terwijl je eigenlijk een dorpse boer en een stedelijke nicht bedoelde? Het gaat er je dan toch om om die huiskleur te benoemen?
anoniem_393485 wijzigde dit bericht op 09-07-2020 14:51
1.12% gewijzigd
Dana schreef:

Natuurlijk is dat geen racistische uitspraak. Hij zegt toch niet dat alle mensen van een bepaalde etnische achtergrond elitaire uitvreters zijn, of iets in die trant?
Zo las ik het dus ook. Uiteraard heb ik me niet bemoeid met die discussie, daar pas ik voor. Ik zag het linkje in het meldtopic en toen heb ik even gekeken.
Geen bijzonderheden
Dana schreef:

Klopt. mensen zien de context niet in het bericht.

Het topic was dit:
"Activisten vinden dat Jort Kelder geen debat over racisme mag leiden."

PjK reageert er vervolgens op en zegt dat deze activisten met de grootste mond het zelf prima hier hebben in dat zo racistische "blanke" land.

Hij doet dit niet handig met hoe hij het omschrijft en zijn verwoording. En ook de mening zelf vind ik niet helemaal kloppen.
Maar denk dat dit op zich niet racistisch is.

Als er zoiets werd gezegd over de boeren protesten bijvoorbeeld. "die moeten niet zeuren want ze krijgen de meeste subsidie" .
Ik noem maar een voorbeeld. Dan is dat van gelijke strekking.

Dat zou ook mogen..
-Shifty- schreef:
09-07-2020 14:41
Nogmaals: ik heb het woord stigmatiseren er niet zelf bij verzonnen en er ook niet naar verwezen als forum-doodzonde. Ik verwees naar de ban van PJK een maand geleden die was gegeven voor '[i]racistische en stigmatiserende opmerkingen[/i]'.

Dat je dat van een maand geleden hebt onthouden!

Misschien had je dan een maand geleden tegen die mod uit je plaat moeten gaan over het gebruik van dat woord?
Ik ga helemaal niet uit mijn plaat, as if. Ik reageer op wat ik constateer. Vandaag. Niet een maand geleden.
Geen bijzonderheden
-Shifty- schreef:
09-07-2020 14:50
Het is altijd te nuanceren. Maar voor mij is de kern : succesvolle gekleurde mensen wegzetten als profiteurs van de blanke samenleving. Daarmee stel je gekleurde mensen gelijk aan profiteurs en stel de dat de samenleving succesvol is omdat deze blank is en stel je dat gekleurde mensen in een grachtenpand wonen omdat ze succesvolle uitvreters zijn.

En de termen 'gekleurd' en 'blank' zet je in een topic over racisme toch ook niet toevallig tegen over elkaar terwijl je eigenlijk een dorpse boer en een stedelijke nicht bedoelde? Het gaat er je dan toch om om die huiskleur te benoemen?
Eens.
Maar ja, of je daar blij mee moet zijn. Ik heb vast de inhoud verkeerd begrepen. :roll: :lol:
-Shifty- schreef:
09-07-2020 14:50

:whistle:
Geen bijzonderheden

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven