Napraattopic 2025.9 met geklets

28-10-2025 10:17 2037 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Beste forummers,

Welkom in napraat 2025.9 met geklets.

Hierin kunnen jullie volop napraten over alles wat er op het forum gebeurt en in jullie dagelijks leven.
Een paar regels:
- er mag wel gesproken worden over wat iemand schrijft, maar niet over wat of hoe iemand is.
- er mag niet gehint of gehengeld worden naar vorige nicks.
- er mag hier wel besproken worden of iemand trollt.
- bashen van het andere napraattopic is niet toegestaan.

De normale regels van het hele forum gelden natuurlijk ook hier.

Ook in 'napraat 2.0' kan er worden nagepraat, maar dan zonder off-topic berichten.
https://forum.viva.nl/overig/napraat-z ... 35907716

Veel napraatplezier!

Met vriendelijke groet,

Moderators Vivaforum
Vrijheid van meningsuiting betekent NIET dat je alles maar op het forum neer mag pennen.

Bij vragen over beleidskeuzes kun je terecht op het 'vraag het de mods' topic.
Ik hoop dat het goed gaat met het kleine boontje trouwens.
Vanity of vanities; all is vanity
Pink-Freud schreef:
10-12-2025 23:52
Dat is echt naar Kidney. Kom daar maar eens onderuit op een nette manier. Want zeggen dat je (jullie) het dit jaar gewoon niet trekken is niet voldoende zeker? Zonder gedoe? Kan je een smoesje verzinnen desnoods?
:hug:
En dan vinden veel buitenlanders ons zo direct en bot.
Maar ondertussen zit wel weer half Nederland met kerst opgescheept met familie waar ze eigenlijk geen zin in hebben.

Echt, wat is er moeilijk aan gewoon zeggen dat het niet gebeurt?
When arguing with a fool, first make sure the other isn't doing the same thing.

David Dunning
Solomio schreef:
11-12-2025 06:59
Maar ondertussen zit wel weer half Nederland met kerst opgescheept met familie waar ze eigenlijk geen zin in hebben.

Ik kan niet voor een ander spreken, maar hier is/was dat toch vaak omdat het niet een geval is van nee zeggen, maar van er samen uitkomen wat handig is.
Want ik wil wél samen dingen vieren, maar toen zoon peuter was wilde ik geen Sinterklaasavond na het avondeten bv. Nu wil ik geen 10 gangen diner met Kerst.
Dat soort dingen zorgen dan voor wrijving, want niet iedereen vindt hetzelfde leuk of fijn.
Kidneybean schreef:
10-12-2025 23:41
Dat laatste is echt super vervelend. Dit hadden we laatst met mijn schoonfamilie met Sinterklaas. Die stonden erop dat mijn baby mee ging de hele dag. Nou, echt niet. Zie nu al op tegen Kerst door dit gedoe.
O wat naar is dat dat men zo weinig begrip heeft voor een ander. Gewoon doen wat goed voelt voor jou en de baby :hug: Jij bent tenslotte ook degene die de dagen erna waarschijnlijk een onrustig kind hebt.
Vrijheid, gelijkheid, zusterschap
Frizz schreef:
11-12-2025 08:32
Ik kan niet voor een ander spreken, maar hier is/was dat toch vaak omdat het niet een geval is van nee zeggen, maar van er samen uitkomen wat handig is.
Want ik wil wél samen dingen vieren, maar toen zoon peuter was wilde ik geen Sinterklaasavond na het avondeten bv. Nu wil ik geen 10 gangen diner met Kerst.
Dat soort dingen zorgen dan voor wrijving, want niet iedereen vindt hetzelfde leuk of fijn.
Ook dan is het een kwestie van nee zeggen tegen bepaalde plannen.
Ik zeg toch niet dat je nee moet zeggen tegen het hele gebeuren? Maar wel tegen dingen die voor jou niet passen.

David Dunning
Solomio schreef:
11-12-2025 06:59

Ik denk dat de meeste mensen het wel aangeven niet een hele dag met elkaar opgescheept te willen zitten, maar max een paar uurtjes, bijvb. In mijn geval is dat iig zo. Het liefst ga ik helemaal niet, of tenminste, zie ik er meestal lichtelijk tegenop maar helemaal niet meer gaan is ook weer zowat dus doe ik concessies.
Ik snap heel goed dat mensen het lastig vinden om familie eventueel teleur te stellen of/en te breken met tradities. Aan de andere kant voelt het voor die familie mss ook als een verplicht nummer, ja dan is het beter als iedereen helemaal eerlijk is. Sowieso natuurlijk, maar ik snap het wel.
Vanity of vanities; all is vanity
Solomio schreef:
11-12-2025 09:47
Ook dan is het een kwestie van nee zeggen tegen bepaalde plannen.
Ik zeg toch niet dat je nee moet zeggen tegen het hele gebeuren? Maar wel tegen dingen die voor jou niet passen.

Maar je kan dus niet alleen nee zeggen, het is best gangbaar dat je samen zoekt naar wat wél voor iedereen past. En ik denk dat dat het lastigste is, om in verbinding te blijven als het zo gaat schuren.
Pink-Freud schreef:
11-12-2025 10:37
Ik denk dat de meeste mensen het wel aangeven niet een hele dag met elkaar opgescheept te willen zitten, maar max een paar uurtjes, bijvb. In mijn geval is dat iig zo. Het liefst ga ik helemaal niet, of tenminste, zie ik er meestal lichtelijk tegenop maar helemaal niet meer gaan is ook weer zowat dus doe ik concessies.
Ik snap heel goed dat mensen het lastig vinden om familie eventueel teleur te stellen of/en te breken met tradities. Aan de andere kant voelt het voor die familie mss ook als een verplicht nummer, ja dan is het beter als iedereen helemaal eerlijk is. Sowieso natuurlijk, maar ik snap het wel.
Sowieso zou ik dat op prijs stellen.

David Dunning
Solomio schreef:
11-12-2025 13:14
Sowieso zou ik dat op prijs stellen.
Echt? Ik denk dat het maar goed is dat sociale conventies mensen dwingen tot sociaal wenselijk gedrag.
Si abra la puerta hay lobos.
Rabarbara schreef:
11-12-2025 13:53
Echt? Ik denk dat het maar goed is dat sociale conventies mensen dwingen tot sociaal wenselijk gedrag.
Ik lijk weer totaal verkeerd begrepen te worden.
Iets meer duidelijkheid, eerlijkheid, zou wat mij betreft wenselijk zijn.
Niet ten koste van alles uiteraard.
Maar als mensen wat duidelijker zouden zijn in wat ze niet willen, kun je ook meer vertrouwen dat ze het menen als ze iets wél willen.

Ik zie mensen dingen volstrekt tegen hun zin doen, maar wel met een houding alsof ze het wel leuk vinden.
Ik wil dat helemaal niet om me heen. Liever dat iemand eerlijk zegt als ie geen zin heeft, dan weet ik ook dat het gemeend is als diegene wel wil.

David Dunning
Solomio schreef:
11-12-2025 13:59
Ik lijk weer totaal verkeerd begrepen te worden.
Iets meer duidelijkheid, eerlijkheid, zou wat mij betreft wenselijk zijn.
Niet ten koste van alles uiteraard.
Maar als mensen wat duidelijker zouden zijn in wat ze niet willen, kun je ook meer vertrouwen dat ze het menen als ze iets wél willen.

Ik zie mensen dingen volstrekt tegen hun zin doen, maar wel met een houding alsof ze het wel leuk vinden.
Ik wil dat helemaal niet om me heen. Liever dat iemand eerlijk zegt als ie geen zin heeft, dan weet ik ook dat het gemeend is als diegene wel wil.
Daarom vroeg ik het ook, omdat ik zeker wilde weten wat je bedoelde.
Ik begrijp wat je bedoelt: er zouden settings moeten zijn waarbinnen je veilig genoeg zou moeten zijn om ook eerlijk te zeggen dat je ergens geen zin in hebt.
Si abra la puerta hay lobos.
Rabarbara schreef:
11-12-2025 14:00
Daarom vroeg ik het ook, omdat ik zeker wilde weten wat je bedoelde.
Ik begrijp wat je bedoelt: er zouden settings moeten zijn waarbinnen je veilig genoeg zou moeten zijn om ook eerlijk te zeggen dat je ergens geen zin in hebt.
En wat mij betreft zijn mensen waarbij ik die veiligheid niet ervaar sowieso mensen die ik zoveel mogelijk buiten mijn binnenste bubbel hou.

David Dunning

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven