Napraattopic 65

31-08-2016 13:41 4136 berichten
Alle reacties Link kopieren
Beste forummers,

Op verzoek een link naar de OP (openingspost) vanwege een te lange OP.

Lees hier de OP van het Napraattopic.

Als blijkt dat er teveel onduidelijkheid bestaat en de OP niet gelezen wordt, dan zal de OP weer terug gezet worden.

Let op: Ook de huisregels zijn in het Napraattopic gewoon van toepassing.

Veel napraat plezier!

Met vriendelijke groet,

Community Manager Viva en Viva Mod.team

"I'm busy holding myself together with tape and glue", dr. Miranda Bailey.
quote:Cookielyon schreef op 09 september 2016 @ 16:28:

[...]

Waarom moet je überhaupt iets zeggen? Wat is de waarde ervan om iemand op zijn kleur te wijzen?Volgens mij ben jij een heel andere discussie over een ander onderwerp aan het voeren dan wij.

[...]

Waarom moet je überhaupt iets zeggen? Wat is de waarde ervan om iemand op zijn kleur te wijzen?Met deze vraag begin je die hele discussie weer opnieuw.
quote:Cookielyon schreef op 09 september 2016 @ 16:09:

Onderscheid is er sowieso iemand bij kleur noemen bijvoorbeeld je wordt niet als gelijke gezien Je hebt een ander kleurtje dan ik.

Niemand is gelijk. (Fijn toch?)

Wel gelijkwaardig.
quote:duende12 schreef op 09 september 2016 @ 16:27:

[...]

Ik heb al 100 keer gezegd dat dat alleen van belang is wanneer ik iemand aan de politie moet omschrijven. Voor de rest heeft het geen enkele reden om dat te benoemen en doe ik dat ook niet.

nou, dan zijn we er toch? Het is niet nodig, dus benoem het niet. De meeste mensen kunnen van kinderen sowieso meer hebben dus die bijten heus hun kop er niet af en als de politie je zoekt heb je een groter probleem dan of degene die je aanwijst je zwart of neger of donker of wat dan ook noemt.

In alle andere gevallen: benoem het gewoon niet, zit je altijd goed.

Duidelijker kan ik echt geen antwoord geven.
Am Yisrael Chai!
dubbel
Am Yisrael Chai!

[...]

Waarom moet je überhaupt iets zeggen? Wat is de waarde ervan om iemand op zijn kleur te wijzen?Omdat ik het vaak heel mooi vind. Dan wijs ik er niet op, maar denk het dan wel.
quote:-Kittens- schreef op 09 september 2016 @ 16:30:

[...]

Wel gelijkwaardig.

Op uiterlijke kenmerken wel.

Ik heb wel moeite om mensen met een kutkarakter of een kinderverkrachter als gelijkwaardige te zien.

[...]

Waarom moet je überhaupt iets zeggen? Wat is de waarde ervan om iemand op zijn kleur te wijzen?De waarde om iemand op zijn kleur te wijzen is om makkelijk uit te leggen over wie je bedoelt zodat iedereen het snapt. Dat kan dus ook andersom zijn en dat ik als die witte word omgeschreven als ik tussen gekleurde mensen sta. Als ik tussen allemaal dikke mensen sta dan zal ik omschreven worden als de slanke. Het is gewoon dat men weet wie je bedoelt. Dik, dun rood, zwart , wit , geel . Je beschrijft een persoon hoe die eruit ziet.
quote:duende12 schreef op 09 september 2016 @ 16:31:

[...]

Omdat ik het vaak heel mooi vind. Dan wijs ik er niet op, maar denk het dan wel.

Dan zeg je "wat vind ik jou een mooie vrouw" of "wat ben jij een mooie man" en benoem je het nog steeds niet. Want ook in die context is het benoemen raar. Alsof je het over een exotische diersoort hebt ofzo.

Dus denken dat ik zo prachtig ben omdat ik zo'n mooie huidkleur heb mag best, maar zeg dan "ik vind je mooi" want dan kan ik in de waan blijven dat je mijn verschijning adembenemend vindt en niet alleen mijn huidkleur.
Am Yisrael Chai!
quote:Cookielyon schreef op 09 september 2016 @ 15:47:

Waarom wordt iemand uit duitsland geen allochtoon genoemd maar duitser. En diegene met een donker kleurtje wel een allochtoon wordt genoemd?Allochtoon is iemand die hier net is en niet geïntegreerd in de cultuur.

Een hollander is iemand die ongeacht zijn huidskleur gewoon Nederlander is.

De bakker hier is voor mij gewoon een nederlander (hij moest me ooit lachend vertellen dat zijn moeder van Surinaamse oorsprong is) De meneer daarnaast zou ik idd omschrijven als allochtoon Ondanks dat het een winkelier is spreekt hij zeer slecht nederlands, Hij draagt ook overduidelijk zijn cultuur uit die niet geheel vrouwvriendelijk is.

De zoon daarentegen is gewoon een nederlander en verontschuldigt zich altijd voor zijn vader. (en vertaald opmerkingen fout )

Voor mij is dat iig het verschil, hoe je hier in onze samenleving past of wil passen.
quote:fashionvictim schreef op 09 september 2016 @ 16:31:

[...]

nou, dan zijn we er toch? Het is niet nodig, dus benoem het niet. De meeste mensen kunnen van kinderen sowieso meer hebben dus die bijten heus hun kop er niet af en als de politie je zoekt heb je een groter probleem dan of degene die je aanwijst je zwart of neger of donker of wat dan ook noemt.

In alle andere gevallen: benoem het gewoon niet, zit je altijd goed.

Duidelijker kan ik echt geen antwoord geven.Idd niet benoemen.
quote:Goede-Fee schreef op 09 september 2016 @ 16:32:

[...]

Ik heb wel moeite om mensen met een kutkarakter of een kinderverkrachter als gelijkwaardige te zien.Idd.
quote:Cookielyon schreef op 09 september 2016 @ 16:33:

[...]

Idd niet benoemen.Zijn jullie nou echt zooooo dom of zitten jullie samen ons voor de gek te houden en onderling je rot te lachen. Dit kan niet echt zijn toch?
quote:Goede-Fee schreef op 09 september 2016 @ 16:32:

[...]

Ik heb wel moeite om mensen met een kutkarakter of een kinderverkrachter als gelijkwaardige te zien.Gelijkwaardig geboren dan?
quote:-Kittens- schreef op 09 september 2016 @ 16:30:

[...]

Wel gelijkwaardig.Maar die gelijkwaardigheid is nog lang geen gemeengoed, anders zou helemaal niemand zich überhaupt nog druk maken over kleur of afkomst en zouden we allemaal in pais en vree saampjes leven.
quote:fashionvictim schreef op 09 september 2016 @ 16:33:

[...]

Dan zeg je "wat vind ik jou een mooie vrouw" of "wat ben jij een mooie man" en benoem je het nog steeds niet. Want ook in die context is het benoemen raar. Alsof je het over een exotische diersoort hebt ofzo.

Dus denken dat ik zo prachtig ben omdat ik zo'n mooie huidkleur heb mag best, maar zeg dan "ik vind je mooi" want dan kan ik in de waan blijven dat je mijn verschijning adembenemend vindt en niet alleen mijn huidkleur.

Dat is precies wat ik dan ook zeg, want het totaalplaatje maakt je mooi. Alleen in mijn voorbeeld van mijn werk moest ik het wel benoemen.

Ik snap het punt die hier gemaakt wordt.
quote:Grobbekuiken schreef op 09 september 2016 @ 16:36:

[...]

Maar die gelijkwaardigheid is nog lang geen gemeengoed, anders zou helemaal niemand zich überhaupt nog druk maken over kleur of afkomst en zouden we allemaal in pais en vree saampjes leven.Nee dan moet religie eerst uitgebannen zijn. En de commercie/geldlust.
quote:Goede-Fee schreef op 09 september 2016 @ 16:37:

[...]

Nee dan moet religie eerst uitgebannen zijn. En de commercie/geldlust.Yep, da's waar.
quote:Cookielyon schreef op 09 september 2016 @ 15:56:

Toch wordt ik in een hokje geplaats ik heb een oerhollandse voor en achternaam ik spreek goed Nederlands maar sommige zijn enigzins verbaasd als ik op afspraken kom. Met verbaasde blikken wordt ik aangekeken. Alsof ze iemand anders verwachten.En jij denkt dat iemand die azul garcia heet en er zo uitziet geen vreemde blikken krijgt?

Joh.

Bij mensen die mijn achternaam kennen, niet mij maar mijn naam, word ik ook vreemd aangekeken. Ze verwachten dan toch slank gekapt parelkettingdragend en gooisch accent hebben iemand.

Geen bijstandsmoeder met plat accent

So what.

Jij zoekt gewoon overal wat achter en men kan het dan toch nooit goed doen.
Van elders aangevoerd of afkomstig, niet-inheems, vreemd2.) Niet-oorspronkelijke bewoner (m.n. gebruikt als aanduiding voor personen met een niet-blanke huidskleur, die zelf – of van wie de ouders – in het buitenland geboren zijn, bv. buitenlandse werknemers)

Tegenover allochtoon staat autochtoon. Als je geen allochtoon bent zoals hierboven omschreven dan ben je een autochtoon. Autochtoon betekent ‚het oorspronkelijke bevolking van een land/gebied’. Ook in de geologie en ecologie komt het woord autochtoon voor. In het ecologie betekent autochtoon ‚organismen ontstaan in een bepaald gebied’.
"Don't mention the war".

Ken je die aflevering?
quote:Star schreef op 09 september 2016 @ 16:21:

[...]

Damn King, ik kan toch ook aan jouw avatar zien dat je doodeng bent?
very metal
quote:Grobbekuiken schreef op 09 september 2016 @ 16:16:

[...]

Je legt me nu woorden in de mond. Ik zeg niet dat het allemaal wel meevalt, ik zeg dat generaliseren ook nogal dom is. Er wordt mee gesuggereerd dat álle blanke/witte Nederlanders zo zijn. Dat is natuurlijk net zulke grote onzin als dat álle gekleurde mensen minderwaardig zijn.

Edit: voor alle duidelijkheid, ik hou er niet van mensen te beoordelen op uiterlijke kenmerken, sowieso niet.

Ik denk dat je je hier een beetje onhandig uitdrukt, want er staat nu dat niet alle gekleurde mensen minderwaardig zijn, wat impliceert dat velen dat wel zijn?

Verder blijkt uit onderzoek dat 70% van de witte mensen hun eigen huidskleur meer met iets positiefs associeert en een donkere huidskleur met iets negatiefs. Dat is inderdaad niet iedereen, maar echt wel genoeg om je als je donker bent vaak het gevoel te geven dat het de hele maatschappij is die zo over je denkt.

Dat soort opmerkingen als van cookie kunnen je ook aan het denken zetten, zodat je zoveel mogelijk kunt beperken dat je onderdeel van het probleem bent (quote van GF).

Wie graag wil weten in hoeverre zij/hij onderdeel van het probleem is: https://implicit.harvard. ... therlands/selectatest.jsp
Goed Artikel https://www.google.nl/amp ... 1064220/amp?client=safari
quote:Cookielyon schreef op 09 september 2016 @ 16:39:

Van elders aangevoerd of afkomstig, niet-inheems, vreemd2.) Niet-oorspronkelijke bewoner (m.n. gebruikt als aanduiding voor personen met een niet-blanke huidskleur, die zelf – of van wie de ouders – in het buitenland geboren zijn, bv. buitenlandse werknemers)

Tegenover allochtoon staat autochtoon. Als je geen allochtoon bent zoals hierboven omschreven dan ben je een autochtoon. Autochtoon betekent ‚het oorspronkelijke bevolking van een land/gebied’. Ook in de geologie en ecologie komt het woord autochtoon voor. In het ecologie betekent autochtoon ‚organismen ontstaan in een bepaald gebied’.Zoek meteen racisme op. Of raciale kenmerken. Als je per se juist gebruik van de woorden wil weten. Ow en discriminatie. En generalisatie.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven