Napraattopic Deel 103

28-08-2018 20:45 3013 berichten
Alle reacties Link kopieren
Beste forummers,

Op verzoek een link naar de OP (openingspost) vanwege een te lange OP. Lees hier de OP van het Napraattopic: overig/napraattopic-op/list_messages/249598 Als blijkt dat er teveel onduidelijkheid bestaat en de OP niet gelezen wordt, dan zal de OP weer terug gezet worden.

Even ter herinnering: Hinten en hengelen naar eerdere nicks is niet toegestaan.

Let op: Ook de huisregels zijn in het Napraattopic gewoon van toepassing.

Veel napraatplezier!

Met vriendelijke groet,

Community Manager Viva en Viva Mod. team
Vrijheid van meningsuiting betekent NIET dat je alles maar op het forum neer mag pennen.

Bij vragen over beleidskeuzes kun je terecht op het 'vraag het de mods' topic.
yette schreef:
13-09-2018 21:11
;-D
Bij de oudsten deed ik het ook zelf. Huiswerk ging toen gezellig. Maar de jongste is een geval apart. Zijn concentratievermogen is nihil.
Zo één heb ik er ook. Maar de laatste weken gaat het beter, want hij zit voorwaardelijk in HAVO-3 en daar wil ie echt heel graag blijven.
Je hoeft het niet te lezen, hè?

Ik bewaar dat topic voor als ik een keer een ochtendhumeur heb. Ga ik daar vertellen dat ik helemaal niks doe.
Lady*Voldemort schreef:
13-09-2018 21:14
Zo één heb ik er ook. Maar de laatste weken gaat het beter, want hij zit voorwaardelijk in HAVO-3 en daar wil ie echt heel graag blijven.
Wil ie niet naar HAVO-4? :biggrin:
Lady*Voldemort schreef:
13-09-2018 21:14
Goed zo! Da's wel een goede waarschuwing geweest natuurlijk.

Maar ik hou hoop hoor. Erger dan ondanks zijn havo-vwo advies zijn Cito 0-meting blanco inleveren, zal het niet worden. Toch @( ???
Lady*Voldemort schreef:
13-09-2018 21:13
Ik word intussen trouwens lichtelijk balorig van dat topic dat Nederlandse vrouwen meer MOETEN werken. Het is dat ik nu een volwassen mevrouw ben met besef van haar verantwoordelijkheden, anders zou ik spoorslags ontslag nemen om al die betweters te pesten.
Blij te lezen dat ik niet de enige ben.

Ik denk bij zo'n topic ook altijd: ah, het gaat zeker weer even goed met de economie. Dan moeten de klapstoeltjes weer even tevoorschijn gehaald worden, om te voorkomen dat werknemers gaan beseffen hoe belangrijk hun arbeid is en wellicht eisen zouden durven stellen.

(Vrij naar de oude wijsheid dat vrouwen de klapstoelen van de economie zijn.)
Sometimes, I hear my voice, and it's been here, silent all these years (Tori Amos)
Wilhetnietweten schreef:
13-09-2018 21:18
Wil ie niet naar HAVO-4? :biggrin:
Op termijn, ja :D
Dana schreef:
13-09-2018 21:38
Blij te lezen dat ik niet de enige ben.

Ik denk bij zo'n topic ook altijd: ah, het gaat zeker weer even goed met de economie. Dan moeten de klapstoeltjes weer even tevoorschijn gehaald worden, om te voorkomen dat werknemers gaan beseffen hoe belangrijk hun arbeid is en wellicht eisen zouden durven stellen.

(Vrij naar de oude wijsheid dat vrouwen de klapstoelen van de economie zijn.)
Ik moet steeds maar denken aan heel vroeger, toen Ruud Lubbers had gezegd dat ie zijn ambt neer zou leggen als de werkloosheid boven de 1 miljoen zou stijgen en zijn tegenstanders hadden voorgesteld dat alle thuiszittende vrouwen zich aan zouden melden als werkzoekende om dat proces wat te bespoedigen.

Want laten we nou wel wezen: er is helemaal geen werk voor 230.000 half of helemaal niet opgeleide mevrouwen. Ik hoef ook niet aan te komen voor een baantje in het onderwijs hoor, met mijn half afgemaakte studie orthopedagogiek en mijn ruime ervaring in het waswezen.

Dat gebral altijd.
Nou ja, er is natuurlijk wel een soort multiplierachtig effect als meer mensen gaan werken. Dan nemen de bestedingen toe en dan groeit de economie. Of dat helemaal zo opgaat, is ook te betwijfelen, maar dat terzijde.
yette schreef:
13-09-2018 21:17
Je hoeft het niet te lezen, hè?

Ik bewaar dat topic voor als ik een keer een ochtendhumeur heb. Ga ik daar vertellen dat ik helemaal niks doe.
Ik heb alleen de eerste paar posts gelezen, omdat ik nieuwsgierig was welk topic er op actueel gepost was dat (zo las ik hier) na 'tig pagina's nog steeds niet over vluchtelingen of moslims zou gaan.

Maar ben al snel weer gestopt, want als ik al die verheerlijking van betaalde arbeid daar lees (en het daarmee nauwelijks verholen neerkijken op mensen die, al dan niet vrijwillig, andere keuzes maken), vraag ik me af of dat nou zoveel verdraagzamer is.

Er komt bij mij dan ook altijd een bekende Duitse (gietijzeren) spreuk over arbeid op, maar die durf ik niet meer te posten want voor zoiets heb ik jaren geleden al eens een ban gehad.
Sometimes, I hear my voice, and it's been here, silent all these years (Tori Amos)
Tja. Ik heb de eerste zeven jaar van mijn moederschap ook als lui thuisblijfwijf doorgebracht. Dat was net zo handig namelijk, want de KOT was toen nog niet uitgevonden en als ik een uitzendbaantje had genomen had ik dat net gedaan om de kinderopvang mee te kunnen betalen. Het leek me niet dat daar ook maar iemand mee gebaat was.
Dana schreef:
13-09-2018 21:57
Ik heb alleen de eerste paar posts gelezen, omdat ik nieuwsgierig was welk topic er op actueel gepost was dat (zo las ik hier) na 'tig pagina's nog steeds niet over vluchtelingen of moslims zou gaan.

Maar ben al snel weer gestopt, want als ik al die verheerlijking van betaalde arbeid daar lees (en het daarmee nauwelijks verholen neerkijken op mensen die, al dan niet vrijwillig, andere keuzes maken), vraag ik me af of dat nou zoveel verdraagzamer is.

Er komt bij mij dan ook altijd een bekende Duitse (gietijzeren) spreuk over arbeid op, maar die durf ik niet meer te posten want voor zoiets heb ik jaren geleden al eens een ban gehad.
Wat dacht je van het Nederlandse 'arbeid adelt'? Dekt volgens mij wel wat je bedoelt.
vrouwjagersma schreef:
13-09-2018 21:49
Nou ja, er is natuurlijk wel een soort multiplierachtig effect als meer mensen gaan werken. Dan nemen de bestedingen toe en dan groeit de economie. Of dat helemaal zo opgaat, is ook te betwijfelen, maar dat terzijde.

Wat mij betreft vind ik het niet interessant om vrouwen die niet kunnen of niet willen werken persé aan een baan te 'helpen'. Ik vind het interessant als er een andere mentaliteit ontstaat waarbij vrouwen gelijke kansen hebben op de arbeidsmarkt. En dat er dus meer vrouwen in het topsegment (en dus ook de politiek en dus ook de sturing van een land en dus ook als voorbeeld voor toekomstige generaties) komen.

En andersom gun ik het mannen ook om meer vader te kunnen zijn enzo.
Mijn man en ik hebben het trouwens vrij aardig verdeeld: hij werkt 32 uur en ik 28. En daar redden we het prima mee. Al dat gewerk altijd maar, daar wordt een mens alleen maar moe van.
vrouwjagersma schreef:
13-09-2018 21:49
Dat valt zeker te betwijfelen. Al is het alleen maar omdat de lonen kunnen dalen als meer mensen zich op de arbeidsmarkt begeven (het effect van: voor jou tien anderen).
Lady*Voldemort schreef:
13-09-2018 22:08
Mijn man en ik hebben het trouwens vrij aardig verdeeld: hij werkt 32 uur en ik 28. En daar redden we het prima mee. Al dat gewerk altijd maar, daar wordt een mens alleen maar moe van.

Dat lijkt mij juist de insteek; dat je samen een balans vind. Dan is het exacte aantal uren helemaal niet interessant. Maar je bent wel samen 'in bedrijf' en samen 'in het huishouden'. En er zou in zo'n geval ook niks mis mee moeten zijn als het toevallig andersom is; dat jij meer zou werken dan hij, als dat toevallig beter was uitgekomen.
Dana schreef:
13-09-2018 22:10
Dat valt zeker te betwijfelen. Al is het alleen maar omdat de lonen kunnen dalen als meer mensen zich op de arbeidsmarkt begeven (het effect van: voor jou tien anderen).
Of de werkloosheid stijgt weer en dan wordt daar weer over gejankt. Want je maakt me echt niet wijs dat er voor al die 230.000 (halve) luie thuisblijfwijven zomaar ineens werk is.
shifty schreef:
13-09-2018 22:11
Dat lijkt mij juist de insteek; dat je samen een balans vind. Dan is het exacte aantal uren helemaal niet interessant. Maar je bent wel samen 'in bedrijf' en samen 'in het huishouden'. En er zou in zo'n geval ook niks mis mee moeten zijn als het toevallig andersom is; dat jij meer zou werken dan hij, als dat toevallig beter was uitgekomen.
Oh dat is ook al zo vaak gebeurd. Zat mijn man in de WW, en dan werkte ik 42 uur. Of andersom. Ons een biet, als de boel maar een beetje liep.
shifty schreef:
13-09-2018 22:07
(...)
En andersom gun ik het mannen ook om meer vader te kunnen zijn enzo.
Dat. En wat mij betreft mag de hele waardering van wat 'topfuncties' zijn etc. ook wel weer eens tot wat realistischer proporties worden teruggebracht. Zoveel waardevoller dan een handwerker of een opvoeder zijn 'topbestuurders' uit het bedrijfsleven en de politiek echt niet. En zeker niet onmisbaarder.
dana wijzigde dit bericht op 13-09-2018 22:22
0.55% gewijzigd
Lady*Voldemort schreef:
13-09-2018 21:07
Mijn 14-jarige ook hoor. Die leest echt alleen maar als het Moet.

Mijn 17-jarige echter is net als ik: die leest alles wat los en vast zit. De afgelopen jaren las ze vooral Engelse literatuur, maar nu is ze dus overgegaan op Oude Stoffige Nederlandse Meuk. Ik vind het echt helemaal geweldig.
Misschien vindt ze De Heren van de Thee (hella Haasse) dan ook wel heel mooi! Ik kon (en kan) nog steeds erg genieten van dat boek :heart: (en van Harry Potter. En De meester van de zwarte molen. En Het onzichtbare licht. En Ronja. Echt, ik ben een sucker voor oude kinderboeken ;-D ).
Dana schreef:
13-09-2018 22:18
Dat. En wat mij betreft mag de hele waardering van wat 'topfuncties' zijn etc. ook wel weer eens tot wat realistischer proporties worden teruggebracht. Zoveel waardevoller dan een handwerker of een opvoeder zijn 'topbestuurders' uit het bedrijfsleven en de politiek echt niet, imo. En zeker niet onmisbaarder.
Dat laatste zeker niet. Het belangrijkste wat ik in mijn vrij ruime werkervaring heb geleerd is dat het ook prima loopt als de leidinggevende/directeur er per ongeluk een paar weken niet is. En die gasten uit het middensegment (regiomanagers en zo) kun je helemaal missen als kiespijn.
*Labalade* schreef:
13-09-2018 22:21
Misschien vindt ze De Heren van de Thee (hella Haasse) dan ook wel heel mooi! Ik kon (en kan) nog steeds erg genieten van dat boek :heart: (en van Harry Potter. En De meester van de zwarte molen. En Het onzichtbare licht. En Ronja. Echt, ik ben een sucker voor oude kinderboeken ;-D ).
Jaaaahhhh, Harry Potter natuurlijk. Die heeft mijn zoon zelfs allemaal gelezen, terwijl hij niet eens van lezen houdt.

En Het Onzichtbare Licht hebben we zelfs dubbel: mijn dochter had hem gekocht en ik ook, op dezelfde rommelmarkt :rofl:
Lady*Voldemort schreef:
13-09-2018 22:14
Oh dat is ook al zo vaak gebeurd. Zat mijn man in de WW, en dan werkte ik 42 uur. Of andersom. Ons een biet, als de boel maar een beetje liep.

Grappig; ik denk dat jij wat dat betreft juist de essentie raakt van dat topic (maar anderzijds geïrriteerd bent door het woord 'moeten' in de titel).
Oh het ging niet meer over boeken.. :-$
Lady*Voldemort schreef:
13-09-2018 22:22
Dat laatste zeker niet. Het belangrijkste wat ik in mijn vrij ruime werkervaring heb geleerd is dat het ook prima loopt als de leidinggevende/directeur er per ongeluk een paar weken niet is. En die gasten uit het middensegment (regiomanagers en zo) kun je helemaal missen als kiespijn.
Dat is gewoon een vorm van verborgen werkeloosheid. Een soort nationaal werkverschaffingsproject dat nu zwaar gesaneerd wordt onder de noemer zelfsturende teams.

Zal nooit de collega vergeten die de laatste personeelsvergadering bijwoonde voor haar pensioen, waarin het concept van een zelfsturend team werd uitgelegd. Haar vraag: “Maar wat is er dan nieuw aan? Zo loopt het hier toch al jaren?”. En dan niet om een trap na te geven maar uit oprechte verbazing. Tranen met tuiten gelachen.
lemoos2 schreef:
13-09-2018 22:29
Zal nooit de collega vergeten die de laatste personeelsvergadering bijwoonde voor haar pensioen, waarin het concept van een zelfsturend team werd uitgelegd. Haar vraag: “Maar wat is er dan nieuw aan? Zo loopt het hier toch al jaren?”. En dan niet om een trap na te geven maar uit oprechte verbazing. Tranen met tuiten gelachen.
sssssst, je moet ze natuurlijk wel laten denken dat ze het wiel uitgevonden hebben en dat hun functie dus ergens voor dient....

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven