Napraattopic deel 106
maandag 19 november 2018 om 19:14
Beste forummers,
Op verzoek een link naar de OP (openingspost) vanwege een te lange OP. Lees hier de OP van het Napraattopic:overig/napraattopic-op/list_messages/249598. Als blijkt dat er teveel onduidelijkheid bestaat en de OP niet gelezen wordt, dan zal de OP weer terug gezet worden.
Even ter herinnering: Hinten en hengelen naar eerdere nicks is niet toegestaan.
Let op: Ook de huisregels zijn in het Napraattopic gewoon van toepassing.
Veel napraatplezier!
Met vriendelijke groet,
Community Manager Viva en Viva Mod. team
Op verzoek een link naar de OP (openingspost) vanwege een te lange OP. Lees hier de OP van het Napraattopic:overig/napraattopic-op/list_messages/249598. Als blijkt dat er teveel onduidelijkheid bestaat en de OP niet gelezen wordt, dan zal de OP weer terug gezet worden.
Even ter herinnering: Hinten en hengelen naar eerdere nicks is niet toegestaan.
Let op: Ook de huisregels zijn in het Napraattopic gewoon van toepassing.
Veel napraatplezier!
Met vriendelijke groet,
Community Manager Viva en Viva Mod. team
Vrijheid van meningsuiting betekent NIET dat je alles maar op het forum neer mag pennen.
Bij vragen over beleidskeuzes kun je terecht op het 'vraag het de mods' topic.
Bij vragen over beleidskeuzes kun je terecht op het 'vraag het de mods' topic.
zaterdag 1 december 2018 om 21:22
Nee, wij zouden de actueelpijler niet naar hier moeten halen.Betty_Slocombe schreef: ↑01-12-2018 21:19Ja, oké, ik zou toch beter ook hier de actueelpijler negeren.
Sorry.
Life is short. Eat dessert first.
zaterdag 1 december 2018 om 21:23
zaterdag 1 december 2018 om 21:25
Ik snap dat eerste stukje over de tandarts niet. Waarom zou een kind niet naar de tandarts gaan?Betty_Slocombe schreef: ↑01-12-2018 21:15Ik ben opgegroeid in een van de armste regio's van Nederland in een van de armste dorpen in een van de armste straten. Ook nu nog hebben mijn kinderen klasgenootjes die geen passende schoenen hebben, geen winterjas. Kinderen die nog nooit naar de tandarts geweest zijn, omdat hun ouders zich schamen omdat zij zelf geen tandartsverzekering hebben en dan alleen voor hun kinderen zouden komen. Kinderen die alleen iets krijgen met Sinterklaas omdat er iemand in het dorp is die elk jaar een feest organiseert voor deze doelgroep.
En natuurlijk hebben ze geen honger, of in elk geval niet elke avond. Maar deze kinderen worden groter en dan gaan ze naar het voortgezet onderwijs. Een grafische rekenmachine, woordenboeken voor alle talen, een bosatlas. Het lijkt niets, maar als je maar 50 Euro in de week hebt, zijn die woordenboeken ineens een kar boodschappen minder. En daarna? Op de kappersvakschool, bijvoorbeeld, moet je je eigen scharen kopen, je eigen kleding.
Arm zijn in Nederland is niet hetzelfde als arm zijn in Bangladesh. Maar het is wel elke dag nadenken en je zorgen maken over heel veel. Ik zou mijn eigen jeugd niet snel als getekend door armoede omschrijven, maar als ik lees wat andere forummers (ook die die zo fel zijn in hun veroordeling van "bijstandstrekkers") als een heel normale levensstandaard zien, dan was ik arm, ja.
In een ander topic mauwen dat het echt heel stom is dat mensen nog plofkip kopen, of dat jij je kinderen alleen maar biologische appeltjes voert, dat kan echt alleen als je helemaal geen idee hebt.
Het doel van het topic was volgens mij om te peilen hoe men armoede OVER HET ALGEMEEN in nederland ziet. Niet elk individueel geval.
Overigens ontken ik niet dat mensen het heel moeilijk kunnen hebben maar armoede omdat je geen grafisch rekenmachine kunt kopen?
Het zal vast wel voorkomen hoor maar echt de meeste tieners hebben een bijbaan en de meeste ouders hebben iets meer dan 50 euro per week om te besteden. Niet iedereen want zoals gezegd het is geen Lallaland maar gewoon Nederland en over het algemeen valt armoede mee in dit land.
zaterdag 1 december 2018 om 21:26
Ik zit nog behoorlijk boven bijstandsniveau.Kukita-Del-Barrio schreef: ↑01-12-2018 21:17Goed maar jou inkomen ligt dus op bijstandniveau. Lager kan niet. En nu zeg je eigenlijk dat je gewoon in jouw basisbehoefte kan voldoen met dat geld. Er is echter niet genoeg geld voor extra’s. Dat is vervelend maar geen armoede.
Dus wat vind jij armoede aangezien je kennelink vind dat men het niet begrijpt ?
En ik vind het ook nogal verschillen of je een jaartje geen extra's kunt doen, of tientallen jaren.
Armoede is helemaal niet zo eenduidig, omdat dat ook te maken heeft met wat er om je heen gebeurt, wat er (maatschappelijk) van je verwacht wordt.
Ooit zei een minister over de bijstand: je moet ook af en toe een bloemetje kunnen kopen.
Blijkbaar vond zij het armoede als dat niet kon.
Ik heb niks met bloemen, dus dat scheelt.
Maar ik vind het wel degelijk armoedig dat ik mijn kind niet vaker kan bezoeken (of hij mij, maar dat moet ik ook betalen, dus financieel maakt dat niet uit).
When arguing with a fool, first make sure the other isn't doing the same thing.
David Dunning
David Dunning
zaterdag 1 december 2018 om 21:29
Die grafische rekenmachine is een must, daar kun je een rologende smiley bij plaatsen, maar die dingen zijn kneiterduur.Kukita-Del-Barrio schreef: ↑01-12-2018 21:25Ik snap dat eerste stukje over de tandarts niet. Waarom zou een kind niet naar de tandarts gaan?
Het doel van het topic was volgens mij om te peilen hoe men armoede OVER HET ALGEMEEN in nederland ziet. Niet elk individueel geval.
Overigens ontken ik niet dat mensen het heel moeilijk kunnen hebben maar armoede omdat je geen grafisch rekenmachine kunt kopen?![]()
Het zal vast wel voorkomen hoor maar echt de meeste tieners hebben een bijbaan en de meeste ouders hebben iets meer dan 50 euro per week om te besteden. Niet iedereen want zoals gezegd het is geen Lallaland maar gewoon Nederland en over het algemeen valt armoede mee in dit land.
David Dunning
David Dunning
zaterdag 1 december 2018 om 21:29
In welk land bestaat bovenstaande niet voor niemand in de bevolking? Valt het in nederland pas mee op het moment dat niemand meer schulden heeft en iedereen werkt en 2 auto’s voor de deur heeft staan? Of is de hele wereld 1 groot krottenwijk?doornroosje9 schreef: ↑01-12-2018 21:20Nee, natuurlijk leven we niet in Lalaland, maar je kan toch niet ontkennen dat als je altijd financieel krap zit of schulden hebt, je altijd zorgen hebt, een dokters/tandartsbezoek uitstelt omdat je je eigen risico niet kan betalen en bv niet altijd de verwarming aan kan zetten als het koud is, dat dat geen armoede is. In Nederland hè, niet in één of ander ontwikkelingsland.
zaterdag 1 december 2018 om 21:31
Sorry.doornroosje9 schreef: ↑01-12-2018 21:22Nee, wij zouden de actueelpijler niet naar hier moeten halen.
David Dunning
David Dunning
zaterdag 1 december 2018 om 21:35
Ik leg net precies uit waarom een kind niet naar de tandarts gaat. De ouders zijn niet tandartsverzekerd, want dat is te duur. Het kind zou gratis naar de tandarts kunnen, maar dat mag daar niet alleen heen. De ouders moeten mee, maar mogen zelf niet, want daar hebben ze geen geld voor. Dus niemand gaat.
Een goede grafische rekenmachine kost meer dan 100 Euro. Dat is veel geld voor iemand in de bijstand, daar hoef je echt geen onnozele smiley voor te plaatsen.
Het zijn de kleine dingen die normaalverdieners niet eens zien. Alle dingen die schoolgaande kinderen tegenkomen. Een lerares Engels die graag wil dat je een boek koopt, een klassenuitje naar een bowlingbaan, een onverwacht feestje en "je hoeft alleen maar een kleinigheidje mee te nemen." Ik betaal het zo, ik denk er niet over na. Voor mijn ouder was het telkens een keuze: als ik nu mijn oudste mee wil laten gaan op dat klassenuitje en mijn jongste moet voor Frans een boekje kopen, dan kunnen we iets anders niet kopen.
Een goede grafische rekenmachine kost meer dan 100 Euro. Dat is veel geld voor iemand in de bijstand, daar hoef je echt geen onnozele smiley voor te plaatsen.
Het zijn de kleine dingen die normaalverdieners niet eens zien. Alle dingen die schoolgaande kinderen tegenkomen. Een lerares Engels die graag wil dat je een boek koopt, een klassenuitje naar een bowlingbaan, een onverwacht feestje en "je hoeft alleen maar een kleinigheidje mee te nemen." Ik betaal het zo, ik denk er niet over na. Voor mijn ouder was het telkens een keuze: als ik nu mijn oudste mee wil laten gaan op dat klassenuitje en mijn jongste moet voor Frans een boekje kopen, dan kunnen we iets anders niet kopen.
zaterdag 1 december 2018 om 21:36
Krap bij kas zitten houdt een stressvol leven in, altijd.Kukita-Del-Barrio schreef: ↑01-12-2018 21:06Alleen de dutchess beweert dat je dmv wishful thinking uit armoe kan komen.
De rest probeert met iets meer nuance “armoede” in nederland te omschrijven.
De voorbeelden die door de bijstandsgerechtigden in dat topic erbij worden gehaald om aan te tonen dat ze echt echt arm zijn vind ik persoonlijk niet overtuigend genoeg. Ik vind het sneu voor ze en enorm verveldend maar armoede zou ik het nu niet echt noemen. Veel moeten budgetteren om niet in de schulden te raken en niet genoeg geld hebben over houden om regelmatig treinkaartjes te kopen om naar de andere kant van het land te reizen is vervelend maar daar houdt het dan ook op.
zaterdag 1 december 2018 om 21:38
Nuance is lastig he?Kukita-Del-Barrio schreef: ↑01-12-2018 21:29In welk land bestaat bovenstaande niet voor niemand in de bevolking? Valt het in nederland pas mee op het moment dat niemand meer schulden heeft en iedereen werkt en 2 auto’s voor de deur heeft staan? Of is de hele wereld 1 groot krottenwijk?
zaterdag 1 december 2018 om 21:38
Dat bestaat in elk land. Ik zeg ook nergens dat dat niet zo is. Maar betekent dat dan dat je je er maar bij neer moet leggen en niets meer moet doen voor mensen die het moeilijk hebben? Of dat mensen niet mogen zeggen dat ze het soms zwaar hebben? Natuurlijk niet.Kukita-Del-Barrio schreef: ↑01-12-2018 21:29In welk land bestaat bovenstaande niet voor niemand in de bevolking? Valt het in nederland pas mee op het moment dat niemand meer schulden heeft en iedereen werkt en 2 auto’s voor de deur heeft staan? Of is de hele wereld 1 groot krottenwijk?
Life is short. Eat dessert first.
zaterdag 1 december 2018 om 21:39
Ik heb heerlijk gegeten. Uit een pakje. Dus dat durf ik hier ook niet neer te zetten.Betty_Slocombe schreef: ↑01-12-2018 21:36Maar goed, ik ben dom aan het doen.
Dat moet ook wel, want ik heb zo ontiegelijk vies gegeten, dat durf ik hier niet eens te typen. Zonde van de elektriciteit van de oven.
David Dunning
David Dunning
zaterdag 1 december 2018 om 21:43
In het kader van consuminderen en milieu enzo had ik het restje pasta (vieze volkoren macaroni, het spijt me heus, maar ik hou van witte pasta) van eergisteren in een ovenschaal geflikkerd met daaroverheen een roomsausje met courgette, ui en champignon. Kaas erover en hops, in de oven. Op papier leek het wel wat, maar de pasta was zo gaar, die had je aan een horde tandeloze bejaarden kunnen voederen.
zaterdag 1 december 2018 om 21:47
Betty, ik ben het met je eens. Het was heel vervelend voor je en dat wens ik echt geen enkel kind toe. Er zijn heus wel huishouden as we speak die hetzelfd dilemma hebben als jou ouders gehad hebben. Maar nogmaals, het topic gaat over de situatie over het algemeen en niemand heeft gesteld dat het abosluut nergens never voorkomt in nederland of welk land dan ook. Het probleem is dat iedereen het te persoonlijk neemt en zijn eigen situatie als voorbeeld wil nemen om iets aan te tonen dat nooit ontkend is.Betty_Slocombe schreef: ↑01-12-2018 21:35Ik leg net precies uit waarom een kind niet naar de tandarts gaat. De ouders zijn niet tandartsverzekerd, want dat is te duur. Het kind zou gratis naar de tandarts kunnen, maar dat mag daar niet alleen heen. De ouders moeten mee, maar mogen zelf niet, want daar hebben ze geen geld voor. Dus niemand gaat.
zaterdag 1 december 2018 om 21:49
Ze mogen zeggen dat ZIJ het moeilijk hebben. Maar dat wil niet zeggen dat er veel armoede is in nederland. Er is juist weinig armoede. Niet geen armoede, WEINIG.doornroosje9 schreef: ↑01-12-2018 21:38Dat bestaat in elk land. Ik zeg ook nergens dat dat niet zo is. Maar betekent dat dan dat je je er maar bij neer moet leggen en niets meer moet doen voor mensen die het moeilijk hebben? Of dat mensen niet mogen zeggen dat ze het soms zwaar hebben? Natuurlijk niet.
zaterdag 1 december 2018 om 21:49
Nu heb je het toch hier neergezet.Betty_Slocombe schreef: ↑01-12-2018 21:43In het kader van consuminderen en milieu enzo had ik het restje pasta (vieze volkoren macaroni, het spijt me heus, maar ik hou van witte pasta) van eergisteren in een ovenschaal geflikkerd met daaroverheen een roomsausje met courgette, ui en champignon. Kaas erover en hops, in de oven. Op papier leek het wel wat, maar de pasta was zo gaar, die had je aan een horde tandeloze bejaarden kunnen voederen.
Ik hartje tandeloze-bejaarden-pasta. De al-dente-norm is niet aan mij besteed.
David Dunning
David Dunning
zaterdag 1 december 2018 om 21:51
En het blijft wat mij betreft een mooi streven om te zorgen dat er geen armoede meer is.Kukita-Del-Barrio schreef: ↑01-12-2018 21:49Ze mogen zeggen dat ZIJ het moeilijk hebben. Maar dat wil niet zeggen dat er veel armoede is in nederland. Er is juist weinig armoede. Niet geen armoede, WEINIG.
Dat zal nooit bereikt worden, maar dat is prima, dan blijft er iets om voor te werken/strijden.
*sjit, ik wilde er hier niet meer op reageren*
solomio wijzigde dit bericht op 01-12-2018 21:52
4.86% gewijzigd
David Dunning
David Dunning
zaterdag 1 december 2018 om 21:52
Armoede is altijd relatief. Als jouw kind heel slim is als enige uit z'n familie want de rest kan het gewoon niet dat budgetteren etc, dan is een grafisch rekenmachine het verschil tussen VWO - naar de TU of mavo en dan ook weer op minimumloon gaan werken.Kukita-Del-Barrio schreef: ↑01-12-2018 21:17Goed maar jou inkomen ligt dus op bijstandniveau. Lager kan niet. En nu zeg je eigenlijk dat je gewoon in jouw basisbehoefte kan voldoen met dat geld. Er is echter niet genoeg geld voor extra’s. Dat is vervelend maar geen armoede.
Dus wat vind jij armoede aangezien je kennelink vind dat men het niet begrijpt ?
Nu ben ik zo rechts als iets, maar ik word wel een beetje moe van het vergelijken met Bangladesh of weet ik veel welk oord ze massaal op straat poepen en kindertjes 14 uur jouw kleding zitten te naaien.
zaterdag 1 december 2018 om 21:53
Dit.
En het besef dat armoede niet altijd een keuze is, zoals die TO beweert.
zaterdag 1 december 2018 om 21:53
Ik had noodle soup van Conimex waar je alleen gekookt water bij doet.Betty_Slocombe schreef: ↑01-12-2018 21:43In het kader van consuminderen en milieu enzo had ik het restje pasta (vieze volkoren macaroni, het spijt me heus, maar ik hou van witte pasta) van eergisteren in een ovenschaal geflikkerd met daaroverheen een roomsausje met courgette, ui en champignon. Kaas erover en hops, in de oven. Op papier leek het wel wat, maar de pasta was zo gaar, die had je aan een horde tandeloze bejaarden kunnen voederen.
Dus. Het kan altijd erger.
zaterdag 1 december 2018 om 21:54
Dit ging echt te ver. Maar dat kan ook aan het volkorenstuk gelegen hebben. Zelfs de kaas bood geen soelaas (het is al bijna 5 december, dus rijmen mag).
zaterdag 1 december 2018 om 21:56
Precies dit!strikjemetstippels schreef: ↑01-12-2018 21:52Armoede is altijd relatief. Als jouw kind heel slim is als enige uit z'n familie want de rest kan het gewoon niet dat budgetteren etc, dan is een grafisch rekenmachine het verschil tussen VWO - naar de TU of mavo en dan ook weer op minimumloon gaan werken.
Nu ben ik zo rechts als iets, maar ik word wel een beetje moe van het vergelijken met Bangladesh of weet ik veel welk oord ze massaal op straat poepen en kindertjes 14 uur jouw kleding zitten te naaien.