Napraattopic deel 98

28-04-2018 21:50 3123 berichten
Alle reacties Link kopieren
Beste forummers,

Op verzoek een link naar de OP (openingspost) vanwege een te lange OP.

Lees hier de OP van het Napraattopic: overig/napraattopic-op/list_messages/249598

Even ter herinnering: Hinten en hengelen naar eerdere nicks is niet toegestaan.

Als blijkt dat er teveel onduidelijkheid bestaat en de OP niet gelezen wordt, dan zal de OP weer terug gezet worden.

Let op: Ook de huisregels zijn in het Napraattopic gewoon van toepassing.

Veel napraat plezier!

Met vriendelijke groet,

Community Manager Viva en Viva Mod.team
Vrijheid van meningsuiting betekent NIET dat je alles maar op het forum neer mag pennen.

Bij vragen over beleidskeuzes kun je terecht op het 'vraag het de mods' topic.
Solomio schreef:
12-05-2018 21:30
Je snapt echt totaal niet waar ik het over heb.
Autisme is niks anders dan een pakketje eigenschappen.
En die eigenschappen kunnen best enigszins veranderen in de loop van je leven. Of ben jij nog exact hetzelfde als 40 jaar geleden?
En als die eigenschappen veranderen kan het zomaar zijn dat op een dag jouw pakketje net niet meer in de omschrijving van autisme past.
Dan ben je dus wonderbaarlijk genezen.
Wat uiteraard onzin is, maar in de huidige manier van diagnosticeren werkt het zo.
Dat ben ik wel met jou eens Solomio. Toevallig weet ik dat bijvoorbeeld de diagnose MCDD uit de dsm is gehaald. Dus eerst had een kind mcdd en werd hiervoor behandeld. En toen had het ineens geen mcdd meer want dat bestond niet meer... best gek..
VJ: wat bedoel je met puppytraining?
CarmiggelT schreef:
12-05-2018 21:52
VJ: wat bedoel je met puppytraining?
Ik ben op een vrij vriendelijke wijze gedrild om bepaald wenselijk gedrag te vertonen door mijn ouder. Met redelijk oog voor mijn eigenheid.
GenieInABottle schreef:
12-05-2018 21:04
[...]
Men legt zichzelf de druk van de maatschappij op, uitgaan van de verwachting (vaak onuitgesproken) van de ander(en) is de valkuil.
Als arbeidsongeschikte autist voel ik de maatschappelijke druk dagelijks.
Dat heeft niets te maken met uitgaan van verwachtingen van anderen, maar alles met politiek en die achterlijke participatiemaatschappij.
When arguing with a fool, first make sure the other isn't doing the same thing.

David Dunning
vrouwjagersma schreef:
12-05-2018 21:54
Ik ben op een vrij vriendelijke wijze gedrild om bepaald wenselijk gedrag te vertonen door mijn ouder. Met redelijk oog voor mijn eigenheid.
Dan las ik het goed. :)
al geregeld :)
anoniem_360241 wijzigde dit bericht op 12-05-2018 22:18
Reden: edit
84.27% gewijzigd
Solomio schreef:
12-05-2018 21:44
Daar ben ik dan weer huiverig voor.
In mijn jeugd was autisme nog niet echt iets waar aandacht voor was en mijn broer en ik zijn behoorlijk richting 'normaal' gedrag gestuurd, maar dat heeft vrij dramatische gevolgen gehad.
Bij mijn eigen kinderen heb ik dat anders aangepakt, maar daardoor lijken die wel autistischer en beperkter dan mijn broer en ik.
Maar hopelijk worden ze wel wat gelukkiger en hebben ze vooral het gevoel dat ze goed zijn zoals ze zijn.
Dat laatste vind ik heel lief.

Ik praat maar uit één ervaring, natuurlijk.
anoniem_318765 wijzigde dit bericht op 16-05-2018 21:23
19.82% gewijzigd
Solomio schreef:
12-05-2018 21:26
Ik ben geloof ik de enige die ervan uitgaat dat het hebben van een koelkastmoeder best kan bijdragen aan het ontwikkelen van autisme.
Maar dat betekent niet dat autisme uitsluitend veroorzaakt zou worden door een koelkastmoeder.
Ik gok dat die koelkastmoeders zelf ook autistisch waren en dat hun kinderen dus erfelijk belast waren EN in een autistische omgeving opgroeiden.

Dit gaat over mijn vriend en schoonmoeder. Ontzettend herkenbaar.
Solomio schreef:
12-05-2018 21:26
Ik ben geloof ik de enige die ervan uitgaat dat het hebben van een koelkastmoeder best kan bijdragen aan het ontwikkelen van autisme.
Maar dat betekent niet dat autisme uitsluitend veroorzaakt zou worden door een koelkastmoeder.
Ik gok dat die koelkastmoeders zelf ook autistisch waren en dat hun kinderen dus erfelijk belast waren EN in een autistische omgeving opgroeiden.
Ik denk dat de ‘koelkastmoeders’ waar jij op doelt, geen autisme hebben veroorzaakt. Maar hechtingsproblematiek. Dit wordt volgens mij best vaak door elkaar gehaald. Er zijn vast autistische moeders die (onbedoeld) hechtingsproblemen hebben veroorzaakt bij hun kind hoor. Maar ook ouders (!) met bijv psychiatrie/verslaving/etc. lopen hierop een groter risico.
Ik denk dat autisme niet iets is wat je kan veroorzaken als hiervoor al geen aanleg bij de geboorte was. Maar het zou natuurlijk goed kunnen dat de omgeving autisme wel kan versterken natuurlijk.
Solomio schreef:
12-05-2018 22:00
Als arbeidsongeschikte autist voel ik de maatschappelijke druk dagelijks.
Dat heeft niets te maken met uitgaan van verwachtingen van anderen, maar alles met politiek en die achterlijke participatiemaatschappij.
Oh, de angst dat je opeens toch goedgekeurd wordt omdat ze autisme 'afschaffen'? Dat zou kut zijn ja!
Is het al tijd voor een autisme-topic?
MarindaH schreef:
13-05-2018 10:54
Is het al tijd voor een autisme-topic?
Dat is er allang.

David Dunning
GenieInABottle schreef:
12-05-2018 18:57
Grotendeels eens. Maar in mijn optiek geldt dat zowat voor iedereen. Ieders hersenen werken uniek ;-)
Maar een autist blijft uiteindelijk toch een autist, men kan met de 'soms hoge berg' leren leven, maar dat 'mee leren leven' kost even goed veel energie.
LOEP ME MAAR aub.
Labalade schreef:
12-05-2018 19:48
Mijn mening is dat er dan bog steeds wel sprake is van autisme maar dat diegene ander gedrag heeft aangeleerd waardoor het autistische gedrag minder op de voorgrond staat. Hersenstructuren kunnen toch niet zomaar veranderen? Wel de banen waarover prikkels lopen, die kan je (proberen te) wijzigen. Bijv. Met gedragstherapie. Ik ben geen expert maar volgens mij zit het zoiets (maar goed, Google weet ook niet alles natuurlijk 😎).
Dit.
LOEP ME MAAR aub.
GenieInABottle schreef:
12-05-2018 20:16
Je hersenen veranderen letterlijk bij alles wat je nieuw leert. Dit is onder andere aangetoond middels scans. En je kunt wel degelijk, door gerichte training (met name door inzet van diverse vormen van breintraining, deels gecombineerd met fysieke training) delen van je hersenen beter ontwikkelen. De mate waarin iemand dat kan, dat verschilt.
Ik ben momenteel te afgeleid om het echt goed en kort uit te leggen. Maar je hebt wel degelijk heel veel mogelijkheden om je hersenen anders te leren gebruiken. Ik kan je wel vertellen dat de leerstrategieën die wij in de Westerse wereld gebruiken killing zijn voor een zo effectief mogelijk gebruik van ons brein. Interessant boek is 'gebruik je hersens' van Jan Willem van de Brandhof. Hij geeft ook trainingen wereldwijd. Bizar om te ervaren hoe je je in 2 dagen kunt ontwikkelen. De serie 'Redesign my brain' van Todd Sampson geeft een aardig beeld van wat mogelijkheden (slimmer worden, creatiever worden, beslissingssnelheid vergroten, geheugen vergroten, anders waarnemen...) Hier komen ook heel wat wetenschappers aan het woord.
Iemand kan op z'n 40-ste of 50-ste een zware burn-out krijgen en er dan pas achter komen dat hij/zij al z'n hele leven autistisch is. Al z'n hele leven zich aan alles heeft aangepast. Dat hij/zij onbewust veel harder z'n best moest doen om het zelfde te bereiken dan z'n collega die het geen enkele moeite kost. En dan merken dat het tempo dat hij al die jaren nodig had om alles bij te benen niet meer gaat lukken.

Of er pas achter komen dat ze iets van autisme hebben als de kinderen hun eigen weg beginnen te gaan en niet meer meegaan met de vaste regels en structuur van paps of mams.
LOEP ME MAAR aub.
GenieInABottle schreef:
12-05-2018 20:31
Natuurlijk zitten er grenzen aan, dat geef ik ook aan. Het verschilt per persoon. En ik sla bewust het label autisme over. Ik ben het nl. met je eens wat dat betreft. Ik heb eens een lezing bijgewoond waar de spreker zei: 'in de maatschappij noemen we het autisme, ik ben van mening dat zij talenten hebben die wij nog niet begrijpen en niet waarderen'. Interessant uitgangspunt wat mij betreft.
Bottom line: we kunnen veel meer dan we denken en we maken maar heel beperkt gebruik van de mogelijkheden. En mijn ervaring is dat er veel weerstand is om te leren hoe die machine in ons hoofd zo goed, makkelijk en veilig mogelijk te gebruiken (gebaseerd op die beperkte kennis die we hebben van ons brein).
Ik denk dat het leven vroeger iets makkelijker was voor mensen met autisme of aan autisme verwante stoornis. Meer structuur en regelmaat. Op maandag was het wasdag, op woensdag gehaktdag, moeders de vrouw legde de kleren klaar, men had doordeweekse kleren en zondagse kleren. Nu is er heel veel keuze en heel veel prikkels.

Ik ben er van overtuigd dat autisten mooie talenten hebben die nog niet gezien of begrepen worden.
LOEP ME MAAR aub.
missie_m schreef:
13-05-2018 14:38
Iemand kan op z'n 40-ste of 50-ste een zware burn-out krijgen en er dan pas achter komen dat hij/zij al z'n hele leven autistisch is. Al z'n hele leven zich aan alles heeft aangepast. Dat hij/zij onbewust veel harder z'n best moest doen om het zelfde te bereiken dan z'n collega die het geen enkele moeite kost. En dan merken dat het tempo dat hij al die jaren nodig had om alles bij te benen niet meer gaat lukken.

+1
redbulletje schreef:
12-05-2018 21:01
Waarom zou je willen faken om net te doen alsof je iemand bent die je niet bent? Ik heb dat uit onwetendheid behoorlijk lang gedaan, me soort van aangepast, maar in mijn achterhoofd wist ik dat ik niet mezelf was. Jezelf verloochenen is ongezond. En voor wat? Om geaccepteerd te worden door de massa?
Men groeit er onbewust door de jaren in mee. Als B niet lukt, doe je C of D terwijl B eigenlijk het beste bij je past. Het kan jaren duren eer je er achter komt dat het met Q ook goed kan lukken.
LOEP ME MAAR aub.
missie_m schreef:
13-05-2018 14:26
Maar een autist blijft uiteindelijk toch een autist, men kan met de 'soms hoge berg' leren leven, maar dat 'mee leren leven' kost even goed veel energie.
Zo lang ze niet echt weten wat autisme veroorzaakt kun je dus niet zeggen: een autist blijft een autist.

Ik sluit bijv niet uit dat sommige kinderen in een dusdanig onveilige situatie opgroeien dat ze daardoor autistisch gedrag gaan vertonen.
Als ze dan een diagnose krijgen en vervolgens opgroeien en in betere onstandigheden komen kan zomaar blijken dat dat autistische gedrag verdwijnt.
Is iemand dan nog steeds autistisch? Of heeft iemand ten onrechte die diagnose gekregen?
Er zijn legio mensen die pas op latere leeftijd de diagnose autisme krijgen. Vaak hebben die eerder andere diagnoses gehad, die niet per se fout waren, maar mss te veel keken naar één bepaald aspect.
En ik denk dat dat beide kanten op kan werken, dus dat er ook mensen zijn met een onterechte autisme-diagnose.
Of met autistiform gedrag waarvan later blijkt dat het door iets anders veroorzaakt is.

Er worden zulke stellige uitspraken over autisme gedaan, maar eigenlijk is er nog heel weinig over duidelijk.

David Dunning
Solomio schreef:
13-05-2018 15:24
Zo lang ze niet echt weten wat autisme veroorzaakt kun je dus niet zeggen: een autist blijft een autist.

Ik sluit bijv niet uit dat sommige kinderen in een dusdanig onveilige situatie opgroeien dat ze daardoor autistisch gedrag gaan vertonen.
Als ze dan een diagnose krijgen en vervolgens opgroeien en in betere onstandigheden komen kan zomaar blijken dat dat autistische gedrag verdwijnt.
Is iemand dan nog steeds autistisch? Of heeft iemand ten onrechte die diagnose gekregen?
Er zijn legio mensen die pas op latere leeftijd de diagnose autisme krijgen. Vaak hebben die eerder andere diagnoses gehad, die niet per se fout waren, maar mss te veel keken naar één bepaald aspect.
En ik denk dat dat beide kanten op kan werken, dus dat er ook mensen zijn met een onterechte autisme-diagnose.
Of met autistiform gedrag waarvan later blijkt dat het door iets anders veroorzaakt is.

Er worden zulke stellige uitspraken over autisme gedaan, maar eigenlijk is er nog heel weinig over duidelijk.
Wat je hier beschrijft, wijst volgens mij meer op hechtingsproblematiek. Vaak ten onrechte aangezien voor autisme. Maar feitelijk echt iets anders.
Labalade schreef:
13-05-2018 17:09
Wat je hier beschrijft, wijst volgens mij meer op hechtingsproblematiek. Vaak ten onrechte aangezien voor autisme. Maar feitelijk echt iets anders.
Wat ik beschrijf is dat er over al die zaken gewoon best nog veel onduidelijk is en de diagnoses helemaal niet zo eenduidig zijn.
Dus ja, het kan denk ik best dat een kind dat eigenlijk hechtingsproblematiek heeft ten onrechte de diagnose autisme krijgt, of andersom.
Als er dan later een andere diagnose komt kan het dus lijken alsof autisme ineens verdwenen is, of juist ineens ontstaan is.
Ik denk dat bijv ADD ook best veel overlap heeft met autisme en soms wordt er bij hoogbegaafde kinderen ook autistiform gedrag geconstateerd wat dan weer verdwijnt als hun cognitieve capaciteiten meer aangesproken worden.

David Dunning
Daarom pleit ik ook al honderd jaar voor handelingsgerichte diagnostiek :D . Wat mij betreft is het vrij simpel: er is een probleem en dat moet worden aangepakt. En of dat probleem nou zogenaamd wordt veroorzaakt door ADHD of autisme of weet ik veel wat doet helemaal niet terzake, want die criteria zijn toch zo zacht als boter.

Ik ben voor zoon indertijd wel achter een diagnose aan gegaan omdat ie zonder diagnose nou eenmaal niet naar SO kon, en dat ie het op het regulier geen 16 jaar zou gaan trekken was zo klaar als een klontje, daar hoefde je echt niet voor gestudeerd te hebben om dat te zien. Dus nu zit ie daar en dat is goed, maar wat die diagnose nou verder voor toegevoegde waarde heeft behalve dan dat ie verplicht was weet ik echt niet.
.
anoniem_353805 wijzigde dit bericht op 13-05-2018 17:48
99.57% gewijzigd
Lady*Voldemort schreef:
13-05-2018 17:35
Daarom pleit ik ook al honderd jaar voor handelingsgerichte diagnostiek :D . Wat mij betreft is het vrij simpel: er is een probleem en dat moet worden aangepakt. En of dat probleem nou zogenaamd wordt veroorzaakt door ADHD of autisme of weet ik veel wat doet helemaal niet terzake, want die criteria zijn toch zo zacht als boter.

Ik ben voor zoon indertijd wel achter een diagnose aan gegaan omdat ie zonder diagnose nou eenmaal niet naar SO kon, en dat ie het op het regulier geen 16 jaar zou gaan trekken was zo klaar als een klontje, daar hoefde je echt niet voor gestudeerd te hebben om dat te zien. Dus nu zit ie daar en dat is goed, maar wat die diagnose nou verder voor toegevoegde waarde heeft behalve dan dat ie verplicht was weet ik echt niet.
Geheel eensch.
In de wet op het Passend Onderwijs, waar zo veel kritiek op is, is een diagnose ook niet meer nodig, maar wordt gekeken naar de begeleidingsvraag. Als het goed is tenminste.

David Dunning
Lady*Voldemort schreef:
13-05-2018 17:35
Ken je dit?
Relevante kennis voor behandeling kan in kaart gebracht worden met eenvoudige vragen:

1. Wat is je kwetsbaarheid (wat gaat je niet goed af)?
2. Wat is je weerbaarheid (wat lukt je goed)?
3. Waar wil je naartoe?
4. En wat heb je nodig?

Deze vragen sluiten aan bij de leefwereld van de cliënt en de betrokkenen om hen heen. En het gebruik van deze gemeenschappelijke taal is een voorwaarde om te komen tot een collaboratieve hulpverlening die de cliënt optimaal motiveert om zijn doelen te realiseren en professionals de middelen biedt om deskundig aan te sluiten op het herstel van de patiënt.
Briljant in zijn eenvoud. https://www.overkwaliteitvanzorg.nl/201 ... gelvlucht/

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven