Napraattopic deel 98
zaterdag 28 april 2018 om 21:50
Beste forummers,
Op verzoek een link naar de OP (openingspost) vanwege een te lange OP.
Lees hier de OP van het Napraattopic: overig/napraattopic-op/list_messages/249598
Even ter herinnering: Hinten en hengelen naar eerdere nicks is niet toegestaan.
Als blijkt dat er teveel onduidelijkheid bestaat en de OP niet gelezen wordt, dan zal de OP weer terug gezet worden.
Let op: Ook de huisregels zijn in het Napraattopic gewoon van toepassing.
Veel napraat plezier!
Met vriendelijke groet,
Community Manager Viva en Viva Mod.team
Op verzoek een link naar de OP (openingspost) vanwege een te lange OP.
Lees hier de OP van het Napraattopic: overig/napraattopic-op/list_messages/249598
Even ter herinnering: Hinten en hengelen naar eerdere nicks is niet toegestaan.
Als blijkt dat er teveel onduidelijkheid bestaat en de OP niet gelezen wordt, dan zal de OP weer terug gezet worden.
Let op: Ook de huisregels zijn in het Napraattopic gewoon van toepassing.
Veel napraat plezier!
Met vriendelijke groet,
Community Manager Viva en Viva Mod.team
Vrijheid van meningsuiting betekent NIET dat je alles maar op het forum neer mag pennen.
Bij vragen over beleidskeuzes kun je terecht op het 'vraag het de mods' topic.
Bij vragen over beleidskeuzes kun je terecht op het 'vraag het de mods' topic.

zaterdag 12 mei 2018 om 20:51
Nee, dat is niet tegenstrijdig. Neem de regel daarna ook even mee: "Bepalend is hoe je die uren besteedt, daarin schuilt het verschil tussen de toegewijde amateur en de grootmeester."Solomio schreef: ↑12-05-2018 20:47Even een stukje gekopieerd uit de omschrijving:
'In de jaren daarna liet zijn onderzoek naar mensen die op uiteenlopende gebieden topprestaties leveren zien dat excelleren ontstaat door oefening en niet door iets wat aangeboren is, en ook dat tienduizenden uren oefenen geen garantie is dat je ergens heel goed in zult worden.'
Daar staan dus twee geheel tegenstrijdige beweringen.

zaterdag 12 mei 2018 om 20:51
Ah zo. Ja zoiets!Solomio schreef: ↑12-05-2018 20:41Ik geloof zeker dat autisme (deels?) aangeboren is, maar dat geldt wat mij betreft ook voor andere karaktereigenschappen.
En dat is zeker ook (deels?) erfelijk.
Bijv optimisme, extraversie, noem maar op: allemaal eigenschappen die aangeboren zijn en ook mede vormgegeven worden door de omgeving waarin je opgroeit.
Ik denk dat dat voor autisme ook geldt: dat het een pakketje eigenschappen is waarmee je het (in onze maatschappij) extra moeilijk hebt.
En dan zie jij de gehele maatschappij als de omgevingsfactor die tot het autistische gedrag leidt? Heb ik dat goed begrepen? Ik dacht zelf als omgevingsfactor eigenlijk meer aan het gezin waarin een kind dan opgroeit (meer de micro-omgeving en niet de macro-omgeving ^^).
Ik blijf het lastige materie vinden hoor..
zaterdag 12 mei 2018 om 20:54
In hetzelfde stukje staat dat er wel beperkingen zijn: iemand van 1,65 zal nooit een topbasketballer kunnen worden.GenieInABottle schreef: ↑12-05-2018 20:49Wss omdat het boek beschrijft dat aangeboren een mythe is. En dat door gericht te trainen, de optimale omstandigheden daarbij creëren (die weer per persoon verschillen) laten zien dat je lichaam en geest heel erg rekbaar zijn. En dat de manier van ontwikkelen belangrijker is dan het aangeboren pakketje. M.a.w. iedereen kan een topprestatie leveren. Gebaseerd op een uitgebreid onderzoek overigens.
Wat maakt het dat je haren van 'haal het beste uit jezelf' overeind gaan staan? Als iemand iets specifieks wil bereiken, dan gaat het toch om het beste uit jezelf te halen? Of dat nou gelukkig zijn, rijkdom, een topsport beoefenen of de beste advocaat ter wereld worden is.
En mijn haren gaan overeind omdat ik denk dat wij ten onder gaan aan de druk om altijd maar het beste uit jezelf te halen. Goed is goed genoeg en ik vind het echt heel belangrijk dat mensen weer leren dat 'het beste' ook maar is wat je jezelf wijsmaakt.
When arguing with a fool, first make sure the other isn't doing the same thing.
David Dunning
David Dunning
zaterdag 12 mei 2018 om 20:56
Omgeving is gezin, familie, school, vriendjes, maatschappij.Labalade schreef: ↑12-05-2018 20:51Ah zo. Ja zoiets!
En dan zie jij de gehele maatschappij als de omgevingsfactor die tot het autistische gedrag leidt? Heb ik dat goed begrepen? Ik dacht zelf als omgevingsfactor eigenlijk meer aan het gezin waarin een kind dan opgroeit (meer de micro-omgeving en niet de macro-omgeving ^^).
Ik blijf het lastige materie vinden hoor..
Maar in mijn gezin kun je met autisme best goed functioneren, in onze maatschappij veel minder. Dat is waar wat mij betreft die maatschappij op sloeg.
David Dunning
David Dunning
zaterdag 12 mei 2018 om 20:58
Lees dan ook even dat stukje over die persoon van 1,65, die nooit topbasketballer kan worden.GenieInABottle schreef: ↑12-05-2018 20:51Nee, dat is niet tegenstrijdig. Neem de regel daarna ook even mee: "Bepalend is hoe je die uren besteedt, daarin schuilt het verschil tussen de toegewijde amateur en de grootmeester."
Fysiek is nu eenmaal niet iedereen even lang, sterk en lenig. Dat is aangeboren.
David Dunning
David Dunning

zaterdag 12 mei 2018 om 21:01
Waarom zou je willen faken om net te doen alsof je iemand bent die je niet bent? Ik heb dat uit onwetendheid behoorlijk lang gedaan, me soort van aangepast, maar in mijn achterhoofd wist ik dat ik niet mezelf was. Jezelf verloochenen is ongezond. En voor wat? Om geaccepteerd te worden door de massa?Solomio schreef: ↑12-05-2018 13:25Uiteraard.
Serieus: autisme is een diagnose op basis van gedrag. Je gedrag kun je vaak tot op zekere hoogte aan- en afleren, dus in theorie kun je best in de loop van de tijd minder autistisch gedrag gaan vertonen en daardoor ineens niet meer in aanmerking komen voor een diagnose.

zaterdag 12 mei 2018 om 21:04
Zoals gezegd heeft ook iedereen zijn eigen beperkingen mee te nemen en lengte kan een beperking zijn. Alhoewel de kleinste basketballer in de MBA was ook maar 1.60!Solomio schreef: ↑12-05-2018 20:54In hetzelfde stukje staat dat er wel beperkingen zijn: iemand van 1,65 zal nooit een topbasketballer kunnen worden.
En mijn haren gaan overeind omdat ik denk dat wij ten onder gaan aan de druk om altijd maar het beste uit jezelf te halen. Goed is goed genoeg en ik vind het echt heel belangrijk dat mensen weer leren dat 'het beste' ook maar is wat je jezelf wijsmaakt.
Ik zie het helemaal niet als druk. Ik denk juist dat als je echt naar jezelf kijkt en naar wat jij belangrijk vindt in jouw leven en daar je keuzes en ontwikkeling op baseert (en dus gericht het beste uit jezelf haalt) de wereld een stuk relaxer zou zijn. Goed is goed genoeg, je moet jezelf dus simpelweg goed genoeg vinden en daarbij hoort dan ook accepteren dat sommige werkgevers je nooit zullen aannemen omdat zij andere maatstaven hebben. En als je meer kiest voor je eigen, dan zullen mensen je sneller egoïst noemen. De vraag is of dat wel klopt. Ik maak keuzes in mijn leven die anderen kwetsen en het is een illusie dat ik kan leven zonder anderen te kwetsen. Zolang ik mijn leven leidt vanuit een positieve intentie naar anderen, maar daarbij mijn eigen geluk (binnen de verantwoordelijkheden die ik mezelf heb opgelegd / heb gecreëerd) voorop stel kan ik daar heel goed mee leven.
Men legt zichzelf de druk van de maatschappij op, uitgaan van de verwachting (vaak onuitgesproken) van de ander(en) is de valkuil.

zaterdag 12 mei 2018 om 21:05
Vroeger werd ook gedacht dat autisme werd veroorzaakt door een gebrek aan liefde van de moeder. Koelkastmoeders noemden ze dat.Labalade schreef: ↑12-05-2018 20:27Dat denk ik ook niet, heb je gelijk in denk ik. Ergens denk ik, autisme zou dan via mri kunnen worden vastgesteld. En dat is niet zo (toch?). En hoe kan het dan dat autisme erfelijk is als het alleen om gedragingen gaat? En niet om aangeboren afwijkingen in de hersens? Of is autisme dan puur aangeleerd gedrag? dat zou dan impliceren dat autisme een gevolg is van opvoedproblematiek (of ‘slechte’ opvoeding an sich). En dat geloof ik dan weer niet.
*poef*
anoniem_318765 wijzigde dit bericht op 16-05-2018 21:28
40.80% gewijzigd

zaterdag 12 mei 2018 om 21:09
Ik kan me vergissen maar ik dacht dat ze jn de jaren ‘70 nog autisme en hechtingsproblematiek door elkaar haalden? Laatste komt (helaas) wel door opvoeding en het eerste niet.CarmiggelT schreef: ↑12-05-2018 21:05Vroeger werd ook gedacht dat autisme werd veroorzaakt door een gebrek aan liefde van de moeder. Koelkastmoeders noemden ze dat. Mijn partner heeft vermoedelijk een ASS maar heeft nooit een officiële diagnose gekregen. Destijds, eind jaren ‘70, heeft zijn moeder die opmerkingen nog wel gehoord. Ik weet niet in hoeverre mensen nu nog zo denken. Bij haar was het in elk geval een reden om met haar kind het onderzoekstraject weer te staken. Hij was nog heel jong. Ze wilde het niet eens meer weten, zeg maar.
Desondanks is die vermoedelijke ASS hem zijn hele leven nagedragen. Nog steeds krijg ik wel eens opmerkingen van voor mij zo goed als vreemden, die op basis van vage algemeenheden denken te weten hoe mijn partner in elkaar zit. ‘Jullie hebben rustig aan gedaan met kraambezoek?’ *blik op begripvol* ‘Dat is waarschijnlijk ook beter voor hém.’ *wijst naar partner die net even met een ander in gesprek is* Of vragen als: ‘Hoe is hij met de kinderen? Komt er veel op jou neer?’![]()
Ik dwaal af, geloof ik.
En echt, wat een onwijs brutale dingen zegt jouw visite.. je zou ze zo met hun beschuitje muizen weer de deur uit schoppen

zaterdag 12 mei 2018 om 21:10
Solo, iedereen is nu eenmaal verschillend. En het klopt, je kunt niet alles worden wat je wil. Door je geslacht, fysieke beperking, mentale beperkingen of wat dan ook. Je kunt wel ergens top in worden. Dat is waar het om gaat. Er wordt niet gezegd dat je alles kunt, je zult hoe dan ook rekening moeten houden met basis factoren.
Ik begrijp je gedachtegang, ik begrijp je aversie en ik zie het volledig anders. Het is niet zwart -wit, het toont juist aan dat het grijze gebied veel groter is dan dat we denken. En accepteren wat je beperkingen zijn, biedt dus andere mogelijkheden.
Ik begrijp je gedachtegang, ik begrijp je aversie en ik zie het volledig anders. Het is niet zwart -wit, het toont juist aan dat het grijze gebied veel groter is dan dat we denken. En accepteren wat je beperkingen zijn, biedt dus andere mogelijkheden.
zaterdag 12 mei 2018 om 21:15
Wat fijn, mijn haren gaan ook overeind staan bij het beste uit jezelf. Volgens mij is dat trouwens een marketingkreet op het boek, want het is absoluut geen zelfhulpboek of opvoedondersteuning o.i.d.
Ik denk echt dat jij het leuk zal vindt om te lezen. Er staat behoorlijk gedetailleerd onderzoek in beschreven wat gaat over de mythe van aangeboren talent en het gebrek daaraan.
Je hebt zo’n 26.000 dagen tussen níets en eeuwigheid, je kunt lachen, je kunt klagen, maar elke dag ben je voor eeuwig kwijt.
zaterdag 12 mei 2018 om 21:15
Dit heeft echt niets te maken met wat ik schrijf.redbulletje schreef: ↑12-05-2018 21:01Waarom zou je willen faken om net te doen alsof je iemand bent die je niet bent? Ik heb dat uit onwetendheid behoorlijk lang gedaan, me soort van aangepast, maar in mijn achterhoofd wist ik dat ik niet mezelf was. Jezelf verloochenen is ongezond. En voor wat? Om geaccepteerd te worden door de massa?
Het gaat niet om faken, het gaat om ontwikkelen. Wat iedereen doet, ook jij.
En door die ontwikkeling kan het zomaar zijn dat je ineens niet meer in aanmerking komt voor bijv de diagnose autisme.
Of juist wel.
David Dunning
David Dunning
zaterdag 12 mei 2018 om 21:22
Ik geloof heilig in aangeboren talent of gebrek aan talent.feow schreef: ↑12-05-2018 21:15Wat fijn, mijn haren gaan ook overeind staan bij het beste uit jezelf. Volgens mij is dat trouwens een marketingkreet op het boek, want het is absoluut geen zelfhulpboek of opvoedondersteuning o.i.d.
Ik denk echt dat jij het leuk zal vindt om te lezen. Er staat behoorlijk gedetailleerd onderzoek in beschreven wat gaat over de mythe van aangeboren talent en het gebrek daaraan.
Ik geloof ook dat dat uiteindelijk juist het verschil maakt tussen de absolute top en de subtop.
Maar ik geloof ook dat alleen talent niet genoeg is.
Ik denk dat de top en de subtop wrsch dezelfde effectieve training hebben gedaan en dat de top daarnaast meer talent heeft dan de subtop.
David Dunning
David Dunning

zaterdag 12 mei 2018 om 21:23
Het lijkt mij dom om je diagnose op het spel te zetten doordat je aangepast gedrag kunt vertonen. Dat veel laat gediagnostiseerden dat kunnen geeft al aan dat zij hebben leren social masken.
zaterdag 12 mei 2018 om 21:26
Ik ben geloof ik de enige die ervan uitgaat dat het hebben van een koelkastmoeder best kan bijdragen aan het ontwikkelen van autisme.CarmiggelT schreef: ↑12-05-2018 21:05Vroeger werd ook gedacht dat autisme werd veroorzaakt door een gebrek aan liefde van de moeder. Koelkastmoeders noemden ze dat. Mijn partner heeft vermoedelijk een ASS maar heeft nooit een officiële diagnose gekregen. Destijds, eind jaren ‘70, heeft zijn moeder die opmerkingen nog wel gehoord. Ik weet niet in hoeverre mensen nu nog zo denken. Bij haar was het in elk geval een reden om met haar kind het onderzoekstraject weer te staken. Hij was nog heel jong. Ze wilde het niet eens meer weten, zeg maar.
Maar dat betekent niet dat autisme uitsluitend veroorzaakt zou worden door een koelkastmoeder.
Ik gok dat die koelkastmoeders zelf ook autistisch waren en dat hun kinderen dus erfelijk belast waren EN in een autistische omgeving opgroeiden.
David Dunning
David Dunning
zaterdag 12 mei 2018 om 21:30
Je snapt echt totaal niet waar ik het over heb.redbulletje schreef: ↑12-05-2018 21:23Het lijkt mij dom om je diagnose op het spel te zetten doordat je aangepast gedrag kunt vertonen. Dat veel laat gediagnostiseerden dat kunnen geeft al aan dat zij hebben leren social masken.
Autisme is niks anders dan een pakketje eigenschappen.
En die eigenschappen kunnen best enigszins veranderen in de loop van je leven. Of ben jij nog exact hetzelfde als 40 jaar geleden?
En als die eigenschappen veranderen kan het zomaar zijn dat op een dag jouw pakketje net niet meer in de omschrijving van autisme past.
Dan ben je dus wonderbaarlijk genezen.
Wat uiteraard onzin is, maar in de huidige manier van diagnosticeren werkt het zo.
David Dunning
David Dunning
zaterdag 12 mei 2018 om 21:30
Ik denk ook dat je een héél groot talent nodig zal hebben om mij nog iets muzikaals aan te leren, maar los daarvan:Solomio schreef: ↑12-05-2018 21:22Ik geloof heilig in aangeboren talent of gebrek aan talent.
Ik geloof ook dat dat uiteindelijk juist het verschil maakt tussen de absolute top en de subtop.
Maar ik geloof ook dat alleen talent niet genoeg is.
Ik denk dat de top en de subtop wrsch dezelfde effectieve training hebben gedaan en dat de top daarnaast meer talent heeft dan de subtop.
Soms is juist iets lezen wat tegen je overtuiging ingaat wel leuk. Omdat je dan iets nieuws leert, een andere invalshoek ziet of omdat je het kunt verwerpen.
Maar je hoeft niks hoor, ik denk alleen maar dat je het graag zou lezen.
Je hebt zo’n 26.000 dagen tussen níets en eeuwigheid, je kunt lachen, je kunt klagen, maar elke dag ben je voor eeuwig kwijt.

zaterdag 12 mei 2018 om 21:34
Ik denk ook dat de omgeving kan bijdragen aan autistisch gedrag. Misschien is het zelfs zo dat kinderen gedrag wat men van ze verwacht ook blijven vertonen terwijl ze zich anders anders waren gaan gedragen, waardoor ze inderdaad langzamerhand aan steeds minder gedragskenmerken zouden gaan voldoen. (Sorry voor de zin)Solomio schreef: ↑12-05-2018 21:26Ik ben geloof ik de enige die ervan uitgaat dat het hebben van een koelkastmoeder best kan bijdragen aan het ontwikkelen van autisme.
Maar dat betekent niet dat autisme uitsluitend veroorzaakt zou worden door een koelkastmoeder.
Ik gok dat die koelkastmoeders zelf ook autistisch waren en dat hun kinderen dus erfelijk belast waren EN in een autistische omgeving opgroeiden.

zaterdag 12 mei 2018 om 21:39
Door puppytraining ben ik een heel sociale autist. Ik ben daar zelf heel blij mee: ik heb er alle baat bij dat ik maatschappelijk redelijk functioneer en ik zal ook altijd streven dat te doen. Mijn label helpt me te begrijpen waarom ik bepaalde situaties niet begrijp of moeilijk vind, maar het is geen excuus voor wangedrag. Ik ben slim genoeg om te leren van situaties en mijn reactie, indien mogelijk, aan te passen.

zaterdag 12 mei 2018 om 21:43
Ja, dat zou goed kunnen. Koelkastmoeders wordt volgens mij ook genoemd in de context van hechtingsproblematiek.Labalade schreef: ↑12-05-2018 21:09Ik kan me vergissen maar ik dacht dat ze jn de jaren ‘70 nog autisme en hechtingsproblematiek door elkaar haalden? Laatste komt (helaas) wel door opvoeding en het eerste niet.
En echt, wat een onwijs brutale dingen zegt jouw visite.. je zou ze zo met hun beschuitje muizen weer de deur uit schoppen![]()
*poef*
anoniem_318765 wijzigde dit bericht op 16-05-2018 21:25
21.83% gewijzigd

zaterdag 12 mei 2018 om 21:44
Daar ben ik dan weer huiverig voor.CarmiggelT schreef: ↑12-05-2018 21:34Ik denk ook dat de omgeving kan bijdragen aan autistisch gedrag. Misschien is het zelfs zo dat kinderen gedrag wat men van ze verwacht ook blijven vertonen terwijl ze zich anders anders waren gaan gedragen, waardoor ze inderdaad langzamerhand aan steeds minder gedragskenmerken zouden gaan voldoen. (Sorry voor de zin)
In mijn jeugd was autisme nog niet echt iets waar aandacht voor was en mijn broer en ik zijn behoorlijk richting 'normaal' gedrag gestuurd, maar dat heeft vrij dramatische gevolgen gehad.
Bij mijn eigen kinderen heb ik dat anders aangepakt, maar daardoor lijken die wel autistischer en beperkter dan mijn broer en ik.
Maar hopelijk worden ze wel wat gelukkiger en hebben ze vooral het gevoel dat ze goed zijn zoals ze zijn.
David Dunning
David Dunning