Onderwerpen om je (kort) in te verdiepen

20-09-2020 21:27 100 berichten
Alle reacties Link kopieren
Het lijkt mij leuk om me eens per week in een bepaald onderwerp te gaan verdiepen.Ik denk bijvoorbeeld aan zinkgaten, de rondreis van Jonas de walvis, verlaten steden dat soort dingen.
Nu kom ik soms bij toeval een onderwerp tegen en er zal nog zoveel nieuws zijn om over te lezen/leren en ik sta voor heel veel onderwerpen open.

Kan op allerlei vlakken zijn natuur, wetenschap, geschiedenis, religie, het sterrenstelsel, taal, medisch, biologie, de natuur, sporten, dieren, ICT, eten, drinken en alles wat ik niet benoemd heb.
Ik ben erg benieuwd welke onderwerpen jullie allemaal kunnen bedenken!

Afbeelding
ibiopviva wijzigde dit bericht op 20-09-2020 21:38
Reden: duidelijker gemaakt
3.75% gewijzigd
Liefhebben
is meer
lief
dan hebben
Alle reacties Link kopieren
Wat een leuk topic! Altijd interessant om iets nieuws te leren!

Nog een aantal onderwerpen:
- Mbt tot ons brein:
Neurotransmitters, dendrieten, axons, neuronen en de werking hiervan.
Het limbisch systeem en de verschillende onderdelen/functies van het brein: amygdala, hippocampus, cerebellum, etc.

- Theorieën over de wet van aantrekkingskracht

- Ons zonnestelsel

- Geografische weetjes, onbekende plekken, alle landen+ hoofdsteden
Consistency compounds.
De slinger van Foucault.
Alle reacties Link kopieren
himalaya schreef:
20-09-2020 22:32
In de Quest en de Kijk worden ook veel dingen (uitgebreid) besproken. Altijd leuk.
Ja eens.
Alle reacties Link kopieren
Het Dyatlov Pass incident .
Russen-weer-helemaal-in-de-ban-van-horror-op-dode-berg.De Russische televisie en openbare aanklager heropenen het misschien wel grootste mysterie van Rusland: het Djatlovpas-incident, waarbij negen skiërs onder bizarre omstandigheden omkwamen. Ofwel een horrorverhaal uit de Oeral vol complottheorieën.
Sinds ik er over las me altijd afgevraagd wat daar is gebeurd?

https://www.hln.be/nieuws/buitenland/ru ... Vjm1D8Zm0d
nighttripper wijzigde dit bericht op 20-09-2020 23:54
27.37% gewijzigd
Vraag blijft,why is the rum gone?
Alle reacties Link kopieren
Wat is het geheim van "De batterij van Bagdad"?
Waren ze mogelijk al rond het begin van onze jaartelling bekend met het principe/werking van batterijen? Experimenten hebben aangetoond dat er een lage voltage kon worden opgewekt. Dit zou dan betekenen dat niet Volt de batterij heeft uitgevonden, maar mensen die 2.000 jaar geleden leefden. Volt heeft de batterij dan slechts herontdekt. Er zijn meerdere filmpjes op het internet te vinden die laten zien hoe je een batterij van Bagdad maakt en hoe deze werkt.



https://wetenschap.infonu.nl/diversen/1 ... -vaas.html
Vraag blijft,why is the rum gone?
Wikipedia is your friend. Zoek op iets en klik jezelf de avond voorbij. Mythologie en geschiedenis doen het bij mij altijd goed. Begin gewoon met een term of naam, zoals nephilim of lord Byron.
Alle reacties Link kopieren
Braose schreef:
20-09-2020 22:15
Zat ik vandaag zelf nog aan te denken: hoe is muziek ontstaan en geevolueerd tot wat het nu is.

De betekenis van kunst voor mensen (in de middeleeuwen)
Ik ben toevallig vandaag begonnen in een boek over ontstaan van de taal. Liep ik toevallig langs op de bieb, en dan denk ik maar dat dat zo moest zijn, en het er voor mij lag, dus meegenomen.
De waarheid is dat iedereen zomaar wat probeert
In_Tenebris schreef:
20-09-2020 22:19
In de middeleeuwen was kunst vooral bedoelt om een stichtelijke boodschap te geven. Muziek ontstaat min of meer vanzelf en is ook communicatie. En muziek en kunst zijn natuurlijk cultuur afhankelijk.
Ja hoor, schoolmeester. Ik vroeg niet om een geschiedenisles.
Alle reacties Link kopieren
Leuk om te lezen.

Een beetje een tic van mij zijn straatnamen, fiets ik door de Spinozastraat of op de Newtonweg wil ik weten wie die man / vrouw was. Bijv. Gabriël Metz moet wel een schilder zijn, want een straat in de schilderswijk, waar en wanneer zoek ik dan op. Er om heen een stuk geschiedenis, cultuur of filosofie. Zo weet ik dat Magdalena Moons de heldin is van het Leidens Ontzet, haar rol, belangen in die tijd, arm en rijk.
Of waarom een gehucht Braakhoek heet of Balleman, nuttig, nee, interessant ja.
Alles sal reg kom
Alle reacties Link kopieren
Nighttripper schreef:
20-09-2020 23:37
Het Dyatlov Pass incident .
Russen-weer-helemaal-in-de-ban-van-horror-op-dode-berg.De Russische televisie en openbare aanklager heropenen het misschien wel grootste mysterie van Rusland: het Djatlovpas-incident, waarbij negen skiërs onder bizarre omstandigheden omkwamen. Ofwel een horrorverhaal uit de Oeral vol complottheorieën.
Sinds ik er over las me altijd afgevraagd wat daar is gebeurd?

https://www.hln.be/nieuws/buitenland/ru ... Vjm1D8Zm0d
Ja deze zaak heb ik inderdaad al eerder bestudeerd. Bizar he.

Nou aan het begin twijfelde ik erg over dit topic maar wat een leuke onderwerpen, elke week een nieuw topic met ander onderwerp is leuk maar ik denk dat het weerstand op roept bij de mensen die er niks voor voelen. Je moet in principe doorschrijven op het topic tot de 3000 vol is.
Misschien een nieuw topic openen en dat degene die de OP maakt (wil ik wel zijn maar als een ander wil ook prima) iedere week het nieuw gekozen onderwerp schrijft? Gekozen door 1 van de schrijvers?

Leuk ook die sites die jullie noemen ga kijkje nemen.
Ik volg trouwens op fb wetenschap in beeld en die plaatsen soms ook verrassend leuke items met wat verdieping erbij. Ook een aanrader!
Liefhebben
is meer
lief
dan hebben
Alle reacties Link kopieren
Wat leuk to!

Ik ben de afgelopen zomer in de geschiedenis van de Amerikaanse presidenten en oorlogen gedoken. Ik sta voor de klas (groep 7/8) en de kinderen vinden niets leuker dan een enthousiaste leerkracht. Nu wist ik al wel het één en ander maar met de aankomende verkiezingen kan ik ze nu nog meer leuke feiten vertellen.
Alle reacties Link kopieren
Ik ben trouwens nu bezig met het boek 'De eeuw van mijn vader' van Geert Mak. De afgelopen eeuw van Nederland.

Dit n.a.v. een topic dat ik hier opende met de vraag of men goede geschiedenis boeken kon aanraden.
apestaartje30 schreef:
21-09-2020 09:09
Ik ben trouwens nu bezig met het boek 'De eeuw van mijn vader' van Geert Mak. De afgelopen eeuw van Nederland.

Dit n.a.v. een topic dat ik hier opende met de vraag of men goede geschiedenis boeken kon aanraden.

Die is te gek ja. Ik had een leraar op de lagere school die bij godsdienst ook Griekse en Germaanse mythologie deed. Nog veel meer trouwens, echt veel plezier van gehad en veel geleerd!
Ik zou niet elke keer apart een topic openen, dan moet iedereen zich daar steeds weer voor aanmelden.
Artificial Intelligence/logaritmes en ethiek
(Van wie is jouw) data
Zelfrijdende auto's en verantwoordelijkheid
Recht/eigendom in de ruimte
Wat is een zwart gat
Wat is vriendschap/Eros/liefde
Ethisch hacken
Klokkenluiders
Anonymous
Vrijheid vs veiligheid: waar ligt de grens
Vrije wil en verantwoordelijkheid
Dystopie/utopie (en wat zie je daarvan in het heden)
Privacy en vrije wil
The Stanford Prison Experiment
(Gevaren van) 'groupthink' (Millgram experiment) evt icm WOII
Hannah Arendt - banaliteit van het kwaad
Ben je eigenaar van je 'eigen' lichaam? Wat zijn de consequenties als dat (niet) zo is?
Hoe bepaalt de overheid of iemand echt gelooft wat hij zegt te geloven (bijvoorbeeld bij vluchtelingen die zeggen bekeerd te zijn)
Is empathie bij ambtenaren/politici/rechters eigenlijk goed, of zorgt het voor foute/gekleurde/partijdige beslissingen?
De film 'Jagten' kijken en dan bedenken hoe jij zou reageren. Ben je het met die eigen reactie rationeel gezien eigenlijk wel eens?

Het is overigens wel veel leuker om eerst zelf na te denken en dan pas literatuur erbij te pakken.
.
anoniem_400865 wijzigde dit bericht op 25-06-2021 23:57
98.98% gewijzigd
Bellingcat.
Alle reacties Link kopieren
rumforviva schreef:
21-09-2020 09:18
Ik zou niet elke keer apart een topic openen, dan moet iedereen zich daar steeds weer voor aanmelden.

Ik zou juist wél een nieuw topic openen per onderwerp, anders wordt het een onoverzichtelijk topic omdat mensen het over allerlei onderwerpen hebben, en veel (lange) quotes om te laten zien waar op gereageerd wordt/welk onderwerp het is.

Bij een nieuw topic kun je kiezen of het je interesseert en of je er over meewil schrijven. Als er geen interesse is, zakt het vanzelf weer weg.
Ik heb geen wespentaille, ik heb een bijenrompje
Alle reacties Link kopieren
Ik ben bezig met mijn kennis opfrissen / uitbreiden op het gebied van topografie. Heel leuke site om mee te oefenen (kan ook met allerlei andere onderwerpen): Jetpunk. Zo kan ik nu alle 196 landen van de wereld opnoemen in een paar minuten, weet ik van alle Amerikaanse staten waar ze liggen en ben ik nu aan het oefenen op hoofdsteden. Niet overdreven nuttig, maar ik vind het gewoon leuk om te doen.

Zitten ook veel andere quizzen bij waar je inspiratie uit kunt halen.
Tjezus, wat vals
Alle reacties Link kopieren
apestaartje30 schreef:
21-09-2020 09:09
Ik ben trouwens nu bezig met het boek 'De eeuw van mijn vader' van Geert Mak. De afgelopen eeuw van Nederland.

Dit n.a.v. een topic dat ik hier opende met de vraag of men goede geschiedenis boeken kon aanraden.
*gaat op mijn lijstje*
Tjezus, wat vals
Alle reacties Link kopieren
Hoewel er steeds meer aanwijzingen komen over wat er werkelijk met haar is gebeurd,lijkt het mysterie rond Amerika's meest legendarische vrouwelijke piloot,Amelia Earhart nog steeds niet helemaal opgelost.
De Amerikaanse maakte in 1937 haar laatste vlucht. Samen met navigator Fred Noonan wilde ze een vlucht om de aarde maken. Na enkele tussenstops steeg het vliegtuig op 29 juni 1937 voor het laatst op. Dit vanaf Nieuw-Guinea. Vermoedelijk raakte het toestel door een navigatie uit koers en stortte het in zee. De marine zette een grootscheepse zoekactie op touw. Zo stuurde het vliegdekschip Lexington maar liefst zestig vliegtuigen op pad om op de oceaan te zoeken naar Earhart en Noonan.
Ondanks de grootschalige zoekactie werd er nooit iets van het tweetal teruggevonden. Op 5 januari 1939 werd Earhart officieel dood verklaard.

Hier de trailer van de uitstekende film over haar leven:
https://www.youtube.com/watch?v=ioZCEpRLpxo
Vraag blijft,why is the rum gone?
Alle reacties Link kopieren
Goed topic!
Bewegende continenten sinds meer dan 3 miljard jaar. Gaat dus veel verder terug dan de tijd van de dinosaurussen, waar dit soort dingen meestal mee beginnen.


https://www.youtube.com/watch?v=ovT90wYrVk4
Alle reacties Link kopieren
redbulletje schreef:
20-09-2020 21:51
Fall foliage, daar is een hele leaf-peeping cultuur omheen in Noord Amerika waar men berekent waar je de beste herfstkleuren krijgt en op welk moment. En welk weer de meest intenste kleuren oplevert.
Nog nooit van gehoord. Interessant!
Als je de Dyatlov-pass interessant vindt, zijn de moorden van Hinterkaifeck dat ook. Pas wel op met googelen, want je ziet vrij snel de beelden van de lichamen.

Jeanne d'Arc fascineert mij, net zoals Sissi. En de geschiedenis van de Balkan.
Alle reacties Link kopieren
Betty_Slocombe schreef:
23-09-2020 21:42
Als je de Dyatlov-pass interessant vindt, zijn de moorden van Hinterkaifeck dat ook. Pas wel op met googelen, want je ziet vrij snel de beelden van de lichamen.
Heb er nu over gelezen :-o
Best eng en ook met bizarre elementen; incest, en dat er al iemand op die zolder zou zijn dagen van te voren

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven