Onzinnige ergernissen

15-03-2026 14:17 698 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Soms erger ik mij ergens aan en meestal betreft dit iets wat ook voor anderen irritant kan zijn. Om maar wat voorbeelden te noemen: arrogant gedrag, achtergelaten troep in een park, keiharde muziek wanneer je probeert te slapen.

Maar vandaag realiseerde ik me dat ik soms gruwel van iets wat bij anderen waarschijnlijk geen irritatie oproept. Ik vroeg mij af waaróm ik me erger aan iets totaal onschuldigs en ik krijg het antwoord niet helder.

Vanochtend was ik net thuis na het uitlaten van de hond en ik wurmde mij uit mijn dikke winterjas. Het zag er lenteachtig uit buiten: de zon scheen en het beloofde een mooie dag te worden. Maar jemig....wat was het koud! 3 graden, zag ik op de thermometer.
Voor mijn huis langs wandelde een stel met een kinderwagen en een hondje. De vrouw trok vlak voor mijn raam haar jas uit en knoopte deze met de mouwen vast rond haar middel. Ze had verder alleen een T-shirt met korte mouwen aan.

"Hallo, doe normaal, het is 3 graden..." mompelde ik en het viel mij op dat ik irritatie voelde.

Natuurlijk had ik geen enkele reden om mij te ergeren: als iemand met blote armen in de kou wil wandelen is daar helemaal niets op tegen.
Daarover nadenkend besefte ik dat het mij irriteert wanneer mensen op een frisse dag, zodra de zon begint te schijnen erbij gaan lopen of het hartje zomer is.

Deze wrevel slaat helemaal nergens op en natuurlijk zal ik er nooit een opmerking over maken.

Zijn er meer mensen die dergelijke onzinnige ergernissen ervaren?
lieneke wijzigde dit bericht op 16-03-2026 12:03
1.11% gewijzigd
Mensen die hun kind 'de kleine' noemen. De kleine wat???
Si abra la puerta hay lobos.
Mensen die zeggen '18/19/20, dus volwassen'. Nou, je bent meerderjarig, maar niet volwassen.
Mensen die 'vrouwtje' zeggen. Of een 'mannetje' ergens voor hebben.

Mensen die een nieuwe badkamer/keuken of wat dan ook 'krijgen' terwijl ze het ding gewoon zelf betalen (of hun partner, zou dat het zijn?).

Mensen die een nieuwe 'keuken'/'badkamer'/ 'slaapkamer' krijgen. Terwijl er alleen wat andere meubels in komen te staan, die kamer zelf is doorgaans helemaal niet nieuw.

Mart Smeets (maar dat is niet onzinnig eigenlijk).
Ik voel me er een slecht mens door, maar ik erger me aan gender reveals.
Mensen die 'broodje' zeggen als ze een boterham bedoelen. Heel onzinnig aangezien dit in de provincie waar ik woon heel gebruikelijk is.
Edda schreef:
21-03-2026 20:02
Ik voel me er een slecht mens door, maar ik erger me aan gender reveals.
Welkom bij de club waar ik al 15 jaar stichtend voorzitter van ben :-).

Net zoals de club van de anti-babyshowers ook op mijn naam staat.

Hoezo een baby-douche terwijl er nog helemaal geen baby is?
Is dit nu later?
Ik snap geen donder van het leven
Ik weet nog steeds niet wie ik ben
Na een lange dag op weg naar huis in de auto. Geen zin in Radio 2 want hekel aan de Soul Show. Dus ik dacht, leuk, radio Veronica, lekker achter elkaar jaren'80 hits. En wat kreeg ik: Frank van der Lende (vooral geïnteresseerd in zichzelf) interviewde Davina Michelle (alles wat zij zingt Duurt Te Lang) met als klap op de vuurpijl een duet van DM met Marco Borsato ( @( ). Die is blijkbaar ook weer into business.
Ars longa, vita brevis
Frank van der Lende is geen onzinnige ergernis hoor. En Marco B. al helemaal niet. Ik erger me ook altijd helemaal kapot aan Ruud de Wild, ik snap echt niet dat ze die man niet een keer afvoeren van die middagshow. Maar ook dat is een zinnige ergernis lijkt me.
Graftak!
Ik zet de radio tegenwoordig op een andere zender tussen 16.00-18.00. Ik wilde dat eerst niet, uit een vreemd soort calvinisme, tot ik me bedacht dat ik geen vast contract heb met radio 2.
Ruud de Wild is een heel zinnige ergernis.
Rabarbara schreef:
21-03-2026 20:58
Ik zet de radio tegenwoordig op een andere zender tussen 16.00-18.00. Ik wilde dat eerst niet, uit een vreemd soort calvinisme, tot ik me bedacht dat ik geen vast contract heb met radio 2.
Ik ga hetzelfde doen, ik heb zojuist zowaar een topic geopend. Echt niet te doen die Ruud.
Graftak!
Ik erger me ook aan het woord ‘halen’ als mensen ‘kopen’ bedoelen. ‘Ik heb nieuwe schoenen gehaald’ bijvoorbeeld. Kijk, bij boodschappen kan dat, of bij pizza ofzo, maar schoenen haal je niet, die koop je.
Ik kan de begintune van Studio Sport niet verdragen, dat roept zo'n agressie bijna op. M'n zoon zegt soms wel eens 'oh mama, straks komt het sportjournaal!' met een knipoog. ;-)
elena schreef:
21-03-2026 19:26
Ik kan mij ook heel erg ergeren aan zo'n typische algemene kledingstijl bij mannen. Daarmee bedoel ik een beige/lichtbruine broek + overhemd met pull erover. Ik weet niet waarom, maar ik vind dat gewoon mega irritant :-D
Van die OSM-mannen die niet mijn soort zijn, die hun sjaal dubbelvouwen en dan twee uiteinden door de lus doen. Als we wel eens langs een terras of zo lopen waar dat soort types zitten, sleep ik mijn vriend mee ‘daar gaan we niet bij zitten.’
Renske schreef:
21-03-2026 19:54
Mensen die 'vrouwtje' zeggen. Of een 'mannetje' ergens voor hebben.

Mensen die een nieuwe badkamer/keuken of wat dan ook 'krijgen' terwijl ze het ding gewoon zelf betalen (of hun partner, zou dat het zijn?).

Mensen die een nieuwe 'keuken'/'badkamer'/ 'slaapkamer' krijgen. Terwijl er alleen wat andere meubels in komen te staan, die kamer zelf is doorgaans helemaal niet nieuw.

Mart Smeets (maar dat is niet onzinnig eigenlijk).
Mensen die al acht jaar wachten op een huis. Misschien moet je eens wat gaan doen, in plaats van gaan zitten wachten tot het je in de schoot geworpen wordt.
Hmm als ik het zo nalees, zou ik snappen dat niet duidelijk is hoe het verband is met de gequote tekst. Dat is vanwege het ‘krijgen.’ Ik ga er altijd vanuit dat ik niets krijg, maar dat je er altijd wat voor moet doen of betalen.
Rabarbara schreef:
21-03-2026 20:58
Hij gaat bij mij doordeweeks al tijden om 16.00 uur van radio 2 af naar radio 10 of Joe.
Alles gaat voorbij
KamilleT schreef:
21-03-2026 21:31
Mensen die al acht jaar wachten op een huis. Misschien moet je eens wat gaan doen, in plaats van gaan zitten wachten tot het je in de schoot geworpen wordt.
Hmm als ik het zo nalees, zou ik snappen dat niet duidelijk is hoe het verband is met de gequote tekst. Dat is vanwege het ‘krijgen.’ Ik ga er altijd vanuit dat ik niets krijg, maar dat je er altijd wat voor moet doen of betalen.
Aha.

Ik denk dat ik maar even iets anders ga doen. Roken of zo.
Graftak!
Lady*Voldemort schreef:
21-03-2026 21:40
Aha.

Ik zou er bijna van gaan drinken. Tjee
Lady*Voldemort schreef:
21-03-2026 21:40
Aha.

Ik dacht dat ze bedoelde dat ze zich aan dat soort mensen stoorde....maar zo dus... :bonk:
What would Patsy do?
Redhead70 schreef:
21-03-2026 21:42
:HA:
What would Patsy do?
De plaatsnamen Hoorn en Apeldoorn uitspreken als Horen en Apeldoren.

Vreselijk irritant! :cry:
Redhead70 schreef:
21-03-2026 21:42
Oei, dan is het wel heel erg :lol:
Graftak!
ScoobyDee schreef:
21-03-2026 21:08
Ik kan de begintune van Studio Sport niet verdragen, dat roept zo'n agressie bijna op. M'n zoon zegt soms wel eens 'oh mama, straks komt het sportjournaal!' met een knipoog. ;-)
Dat heb ik met die dreun van Netflix
Frankly my dear, I don"t give a damn
Ik heb nog een ergens namelijk mensen die “veder” schrijven ipv “verder”. Dat zie ik zo vaak waarom o waarom is het zo moeilijk om die r er ook gewoon even bij te zetten?
Ik heb echt steeds de neiging om er (waar dat kan) een boze smiley bij te zetten ook als ik het verder (zie je zo moeilijk is dat niet) het inhoudelijk wel eens ben met dat bericht. Geen zorgen dat doe ik niet.
Liefhebben
is meer
lief
dan hebben
IBIopviva schreef:
21-03-2026 22:41
Ik heb nog een ergens namelijk mensen die “veder” schrijven ipv “verder”. Dat zie ik zo vaak waarom o waarom is het zo moeilijk om die r er ook gewoon even bij te zetten?
Ik heb echt steeds de neiging om er (waar dat kan) een boze smiley bij te zetten ook als ik het verder (zie je zo moeilijk is dat niet) het inhoudelijk wel eens ben met dat bericht. Geen zorgen dat doe ik niet.

Ik denk omdat die mensen het ook uitspreken als 'vedder' en dus helaas niet weten dat de r er hoort.
Het is weer tijd voor een ongepaste onzinnige ergernis.
Ik raak in de war van mensen die heel amicaal tegen me doen. Ik vertrouw dat nooit. En die arme mensen bedoelen het vast goed, maar ik kan er niets mee.

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven