Onzinnige ergernissen
zondag 15 maart 2026 om 14:17
Soms erger ik mij ergens aan en meestal betreft dit iets wat ook voor anderen irritant kan zijn. Om maar wat voorbeelden te noemen: arrogant gedrag, achtergelaten troep in een park, keiharde muziek wanneer je probeert te slapen.
Maar vandaag realiseerde ik me dat ik soms gruwel van iets wat bij anderen waarschijnlijk geen irritatie oproept. Ik vroeg mij af waaróm ik me erger aan iets totaal onschuldigs en ik krijg het antwoord niet helder.
Vanochtend was ik net thuis na het uitlaten van de hond en ik wurmde mij uit mijn dikke winterjas. Het zag er lenteachtig uit buiten: de zon scheen en het beloofde een mooie dag te worden. Maar jemig....wat was het koud! 3 graden, zag ik op de thermometer.
Voor mijn huis langs wandelde een stel met een kinderwagen en een hondje. De vrouw trok vlak voor mijn raam haar jas uit en knoopte deze met de mouwen vast rond haar middel. Ze had verder alleen een T-shirt met korte mouwen aan.
"Hallo, doe normaal, het is 3 graden..." mompelde ik en het viel mij op dat ik irritatie voelde.
Natuurlijk had ik geen enkele reden om mij te ergeren: als iemand met blote armen in de kou wil wandelen is daar helemaal niets op tegen.
Daarover nadenkend besefte ik dat het mij irriteert wanneer mensen op een frisse dag, zodra de zon begint te schijnen erbij gaan lopen of het hartje zomer is.
Deze wrevel slaat helemaal nergens op en natuurlijk zal ik er nooit een opmerking over maken.
Zijn er meer mensen die dergelijke onzinnige ergernissen ervaren?
Maar vandaag realiseerde ik me dat ik soms gruwel van iets wat bij anderen waarschijnlijk geen irritatie oproept. Ik vroeg mij af waaróm ik me erger aan iets totaal onschuldigs en ik krijg het antwoord niet helder.
Vanochtend was ik net thuis na het uitlaten van de hond en ik wurmde mij uit mijn dikke winterjas. Het zag er lenteachtig uit buiten: de zon scheen en het beloofde een mooie dag te worden. Maar jemig....wat was het koud! 3 graden, zag ik op de thermometer.
Voor mijn huis langs wandelde een stel met een kinderwagen en een hondje. De vrouw trok vlak voor mijn raam haar jas uit en knoopte deze met de mouwen vast rond haar middel. Ze had verder alleen een T-shirt met korte mouwen aan.
"Hallo, doe normaal, het is 3 graden..." mompelde ik en het viel mij op dat ik irritatie voelde.
Natuurlijk had ik geen enkele reden om mij te ergeren: als iemand met blote armen in de kou wil wandelen is daar helemaal niets op tegen.
Daarover nadenkend besefte ik dat het mij irriteert wanneer mensen op een frisse dag, zodra de zon begint te schijnen erbij gaan lopen of het hartje zomer is.
Deze wrevel slaat helemaal nergens op en natuurlijk zal ik er nooit een opmerking over maken.
Zijn er meer mensen die dergelijke onzinnige ergernissen ervaren?
lieneke wijzigde dit bericht op 16-03-2026 12:03
1.11% gewijzigd
zondag 5 april 2026 om 19:34
Jaaaaaahhhhhcognac schreef: ↑05-04-2026 18:34Nog eentje:
Als je ergens naar een wc gaat en daar hangt nog een poeplucht. Nu kan ik me daar best overheen zetten, iedereen moet ten slotte wel eens poepen.
Maar als ik dan uit die wc kom na alleen een plas te hebben gedaan en die poeplucht hangt er nóg, en de volgende persoon komt er alweer aan, dan baal ik altijd dat die wc een poeplucht heeft alsof ik hem zo stinkend heb achtergelaten.
Ik blijf dan wel eens extra lang in de poeplucht zitten tot ie weg is, omdat ik me schaam voor de poeplucht van een ander
lady*voldemort wijzigde dit bericht op 05-04-2026 19:39
11.67% gewijzigd
Graftak!
zondag 5 april 2026 om 19:37
Hahahaha, mijn vader ook. En dan begon ie die stenen uit ergernis de bak in te rammen in plaats van te schuiven en de helft flikkerde over de rand de kamer door en dan ging de poes achter die rollende stenen aan en dan deed pa een ragequit
Dus meestal lieten we mijn vader maar winnen, dan bleef het tenminste gezellig
Graftak!
zondag 5 april 2026 om 19:57
Heb ik inderdaad ook wel eens gedaan. Als je dan bijvoorbeeld hoort dat iemand bij de kraan nog handen aan het wassen is en ik dan pas eruit durf te komen als ik niemand meer hoor.Lady*Voldemort schreef: ↑05-04-2026 19:34Jaaaaaahhhhh
Ik blijf dan wel eens extra lang in de poeplucht zitten tot ie weg is, omdat ik me schaam voor de poeplucht van een ander![]()
zondag 5 april 2026 om 20:44
Dit hier,wat anderen al schreven,zoals in iedere zin de naam van de persoon opnoemen. ´Hoe gaat het met MadameBijoux?´ En ´je weet toch MadameBijoux´ en
´hoe was je weekend MadameBijoux?´ And so on! Ik had een vrouwelijke colega die vaak zo pratte en dan met een dominante toon. Opstandig wordt ik ervan. Blerg!
´hoe was je weekend MadameBijoux?´ And so on! Ik had een vrouwelijke colega die vaak zo pratte en dan met een dominante toon. Opstandig wordt ik ervan. Blerg!
I didn't say tak. YOU said tak. Tak ah lah!
zondag 5 april 2026 om 21:02
“Geen probleem” zeggen is een negatieve bewoording. Het doet overkomen dat het wel een probleem had kunnen zijn. Ik vermijd het zeggen van “geen probleem” bewust. Ik denk niet dat de student het zo bedoeld, maar graag gedaan of geen dank zijn betere alternatieven vind ik.
Mensen die in het ziekenhuis liggen of zorg moeten ontvangen, kunnen zich al tot last voelen, omdat ze afhankelijk zijn en kwetsbaar. Taal aanpassen kan zo’n verschil maken..
zondag 5 april 2026 om 21:05
Je zoekt er wel heel veel achter. Met name jongeren reageren heel vaak op een dankjewel met geen probleem. Wel erg ontopic, want inderdaad onzinnig.Sonne schreef: ↑05-04-2026 21:02“Geen probleem” zeggen is een negatieve bewoording. Het doet overkomen dat het wel een probleem had kunnen zijn. Ik vermijd het zeggen van “geen probleem” bewust. Ik denk niet dat de student het zo bedoeld, maar graag gedaan of geen dank zijn betere alternatieven vind ik.
Mensen die in het ziekenhuis liggen of zorg moeten ontvangen, kunnen zich al tot last voelen, omdat ze afhankelijk zijn en kwetsbaar. Taal aanpassen kan zo’n verschil maken..
zondag 5 april 2026 om 21:08
Gisteren in een kindrijke omgeving
was er een ouder die kind continu bij de naam noemde. Gru-we-lijk.
"Wil Harm een koekje?"
"Ja, wat een lekker koekje, hè, Harm."
"Je had dus een beetje trek, Harm."
"Lekker zo'n koekje, toch, Harm?"
"Nou, Harm houdt wel van een koekje."
Laat dat arme kind met rust!!! En ben je bang dat hij zijn naam vergeet, dat je die naam iedere minuut moet noemen?
"Wil Harm een koekje?"
"Ja, wat een lekker koekje, hè, Harm."
"Je had dus een beetje trek, Harm."
"Lekker zo'n koekje, toch, Harm?"
"Nou, Harm houdt wel van een koekje."
Laat dat arme kind met rust!!! En ben je bang dat hij zijn naam vergeet, dat je die naam iedere minuut moet noemen?
Pour examiner la verité il est besoin, une fois dans sa vie, de mettre toutes choses en doubt autant qu'il se peut (René Descartes)
zondag 5 april 2026 om 21:12
Goh, dat doe ik ook. Niet dat ik bang ben dat ik achtervolgd word of zo, maar ik erger me gewoon als er iemand in mijn nek loopt te hijgen
Graftak!
zondag 5 april 2026 om 21:12
Ow, vreselijk ja.MadameBijoux schreef: ↑05-04-2026 20:44Dit hier,wat anderen al schreven,zoals in iedere zin de naam van de persoon opnoemen. ´Hoe gaat het met MadameBijoux?´ En ´je weet toch MadameBijoux´ en
Ik woon in zweeftevenland, daar doen ze dat. Hebben ze op de zweeftevenschool geleerd, dat dat een bewijs is dat je iemand echt ziet.
Ofzo.
Today I am taking control of my emotions. I am choosing anger.
Week 15 van de Extremely Demotivational Calendar
zondag 5 april 2026 om 21:13
Ik erger me aan wat ik mezelf soms aandoe.
Ik neem een gloednieuwe Duitse miniserie op over de laatste maanden van WOII in Praag. Goed gemaakt, spannend, eerlijk en lelijk, grijs en naar. En daar word ik somber van. En boos. En nu ben ik geërgerd over mezelf.
Ik snap niet waarom ik niet alleen maar naar romantische komedies kijk.
Ik neem een gloednieuwe Duitse miniserie op over de laatste maanden van WOII in Praag. Goed gemaakt, spannend, eerlijk en lelijk, grijs en naar. En daar word ik somber van. En boos. En nu ben ik geërgerd over mezelf.
Ik snap niet waarom ik niet alleen maar naar romantische komedies kijk.
Si abra la puerta hay lobos.
zondag 5 april 2026 om 21:14
Ik had zo'n leidinggevende-van-de-leidinggevende, die dat ook altijd deed. Had ze ergens op een cursus geleerd natuurlijk. En de belangstelling was ook nog eens geveinsd, want ze had een teringhekel aan mij, maar blijkbaar dacht ze dat ik dat niet door had.
Graftak!
zondag 5 april 2026 om 21:17
Ik zeg ook vaak 'geen probleem'. Nooit gedacht dat mensen daar een negatief beeld bij hebben. Ik vind 'geen dank' juist niet zo hartelijk overkomen., alsof je de 'dank je wel' wegwuift ofzo. Dus die vermijd ik juist. Graag gedaan kan, maar dat bekt niet zo lekker vind ik.Sonne schreef: ↑05-04-2026 21:02“Geen probleem” zeggen is een negatieve bewoording. Het doet overkomen dat het wel een probleem had kunnen zijn. Ik vermijd het zeggen van “geen probleem” bewust. Ik denk niet dat de student het zo bedoeld, maar graag gedaan of geen dank zijn betere alternatieven vind ik.
zondag 5 april 2026 om 21:18
Ik herhaal vooral dingen die ik niet kan onthouden. Als iemand een naam steeds herhaalt, vind ik 't toch vooral klinken alsof iemand probeert je naam nu wel te laten plakken in het geheugen.
Pour examiner la verité il est besoin, une fois dans sa vie, de mettre toutes choses en doubt autant qu'il se peut (René Descartes)
zondag 5 april 2026 om 21:18
"Tot uw dienst", zei mijn oma dan.Liv8 schreef: ↑05-04-2026 21:17Ik zeg ook vaak 'geen probleem'. Nooit gedacht dat mensen daar een negatief beeld bij hebben. Ik vind 'geen dank' juist niet zo hartelijk overkomen., alsof je de 'dank je wel' wegwuift ofzo. Dus die vermijd ik juist. Graag gedaan kan, maar dat bekt niet zo lekker vind ik.
zondag 5 april 2026 om 21:22
Ja. Dit dus. Is toch ook achtervolgen.Lady*Voldemort schreef: ↑05-04-2026 21:12Goh, dat doe ik ook. Niet dat ik bang ben dat ik achtervolgd word of zo, maar ik erger me gewoon als er iemand in mijn nek loopt te hijgen![]()
zondag 5 april 2026 om 21:24
Mijn moeder was ooit met haar CVA-zwemclub in het lokale nieuws. Daar werd een vrijwilliger van de begeleiding geïnterviewd, man van een jaar of 20. Die had een woordkeuze over ‘die mensen die verder niet zoveel leuks hebben in hun leven’ en wat hij allemaal voor ze kon doen waar ik me verschrikkelijk aan ergerde. ‘Die mensen’ deden al zinvolle dingen toen meneer van 20 nog niet eens geboren was, dus behandel ze gewoon als wijze volwassenen in plaats van een liefdadigheidsproject. Ook in het verzorgingshuis liepen wel van die zorgverleners rond die deden alsof ze een stel kleuters verzorgen en bewoners als zodanig benaderden, in plaats van als volwassen die toevallig vier keer zo oud zijn als zij.
zondag 5 april 2026 om 21:24
Zo heb ik het nog nooit bekeken.
Ik ga mijn buren ineens met heel andere ogen bekijken: dat ze na 17 jaar nog steeds mijn naam niet kunnen onthouden.
Today I am taking control of my emotions. I am choosing anger.
zondag 5 april 2026 om 21:27
Ik vind het altijd raar als mensen 'bedankt' zeggen inplaats van dankjewel of dank u wel.
Geen irritatie, maar het klinkt zo vreemd. Zo afstandelijk, Weet ook niet waarom ik dat vind. Ligt misschien aan die harde t op het einde.
Snap ook niet waar het een afgeleide van is. Van 'u bent bedankt' of zoiets?
'Alstu' vind ik ook raar.
Geen irritatie, maar het klinkt zo vreemd. Zo afstandelijk, Weet ook niet waarom ik dat vind. Ligt misschien aan die harde t op het einde.
Snap ook niet waar het een afgeleide van is. Van 'u bent bedankt' of zoiets?
'Alstu' vind ik ook raar.
zondag 5 april 2026 om 21:33
Nee, oma was een linkse vrouw. Geen nood. En "tot uw dienst" was 'vroeger' wat 'graag gedaan' of 'geen probleem' werd, later.
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn
Al een account? Log dan hier in