Onzinnige ergernissen

15-03-2026 14:17 2291 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Soms erger ik mij ergens aan en meestal betreft dit iets wat ook voor anderen irritant kan zijn. Om maar wat voorbeelden te noemen: arrogant gedrag, achtergelaten troep in een park, keiharde muziek wanneer je probeert te slapen.

Maar vandaag realiseerde ik me dat ik soms gruwel van iets wat bij anderen waarschijnlijk geen irritatie oproept. Ik vroeg mij af waaróm ik me erger aan iets totaal onschuldigs en ik krijg het antwoord niet helder.

Vanochtend was ik net thuis na het uitlaten van de hond en ik wurmde mij uit mijn dikke winterjas. Het zag er lenteachtig uit buiten: de zon scheen en het beloofde een mooie dag te worden. Maar jemig....wat was het koud! 3 graden, zag ik op de thermometer.
Voor mijn huis langs wandelde een stel met een kinderwagen en een hondje. De vrouw trok vlak voor mijn raam haar jas uit en knoopte deze met de mouwen vast rond haar middel. Ze had verder alleen een T-shirt met korte mouwen aan.

"Hallo, doe normaal, het is 3 graden..." mompelde ik en het viel mij op dat ik irritatie voelde.

Natuurlijk had ik geen enkele reden om mij te ergeren: als iemand met blote armen in de kou wil wandelen is daar helemaal niets op tegen.
Daarover nadenkend besefte ik dat het mij irriteert wanneer mensen op een frisse dag, zodra de zon begint te schijnen erbij gaan lopen of het hartje zomer is.

Deze wrevel slaat helemaal nergens op en natuurlijk zal ik er nooit een opmerking over maken.

Zijn er meer mensen die dergelijke onzinnige ergernissen ervaren?
lieneke wijzigde dit bericht op 16-03-2026 12:03
1.11% gewijzigd
Bedankt Anna75 voor die inzichten. Super lief. Er is zoveel wat ik hier nu over zou kunnen zeggen, en ook zo weinig. Ik kan mij, gelukkig, niet écht voorstellen hoe mijn vriendin zich voelt. Heel soms zie ik het doorschemeren, de angst, de wanhoop, de moedeloosheid, maar óók de blijdschap om kleine dingen. En dan vliegt het me aan. En dat is maar een fractie van wat zij de hele tijd ervaart.

Ik leer in elk geval een boel uit jouw klaagzang hier. Het geeft een beetje houvast hoe het leven kan voelen onder zulke rare omstandigheden waarin je geen vanzelfsprekendheid meer hebt.
Pour examiner la verité il est besoin, une fois dans sa vie, de mettre toutes choses en doubt autant qu'il se peut (René Descartes)
Anna75 schreef:
05-04-2026 17:34
Ja, wat mankeert mensen toch? En het ergste is, JE MAG ER NIKS VAN ZEGGEN.

(Ik vroeg Anna alleen maar: 'En, hoe is het met Anna?' waarop zij weer zo chagrijnig reageerde, nou denk ik dan, kun je niet een beetje gezelliger doen?)
Ik geef altijd een totaal afwijkend antwoord. Dan is het gelijk klaar.
Everything is possible for the one who believes.
Lady*Voldemort schreef:
05-04-2026 16:42
Dat vraag ik me af. Ik heb gelezen dat er zoiets bestaat als tijdblindheid (zoiets als dyslexie maar dan met tijd). Vooral mensen met ADHD schijnen er vaker last van te hebben. Maar linkjes naar onderzoek kan ik zo snel niet vinden, dus misschien klets ik wel uit mijn nek.
Jazeker, dat bestaat. Ik heb een vriendin waar ik vaak mee ga wandelen die dat ook heeft. Zij kan gewoon slecht inschatten hoeveel tijd iets kost.
Als ze naar het ziekenhuis moet (vijftien minuten rijden als je geen file hebt), rijdt ze een kwartier voor de tijd van de afspraak aan. Dan blijkt dus altijd dat ze moet rennen, want zelfs zonder file moet je dan ook nog parkeren en naar de juiste afdeling lopen. Toch gebeurt dat de volgende keer weer.
Ze zegt gerust tegen mij: laten we om 14.30 uur afspreken, want ik moet om 14.00 met mijn schoonmoeder naar de pedicure. Ehh...maar dan haal je 14.30 uur toch niet? Oh nee, dat is waar.
De plek waar we meestal afspreken als we gaan wandelen, is voor mij een klein kwartier lopen. Voor haar is het tweehonderd meter lopen. Toch was ze altijd te laat. Toen ik een keer aangaf dat ik dat vervelend vond, is ze daar echt wat aan gaan doen. Met succes. Ik merkte dat ze er altijd als eerste was, ook als ik erg vroeg was. Toen ik eens zei 'wat ben je vroeg ', zei ze dat ze voortaan een kwartier voor onze afgesproken tijd ging. Voor tweehonderd meter lopen. Fijn dat ik niet meer hoeft te wachten, ik waardeer erg dat ze daar iets mee heeft gedaan. Maar het voorbeeld geeft aan dat ze dus niet kan inschatten hoe lang ze daar over doet.
Echt een geval van tijdblindheid.
Edda schreef:
05-04-2026 16:34
Te laat komen is een keuze.
Klopt
Frankly my dear, I don"t give a damn
WoonWens schreef:
05-04-2026 16:40
Ik ken iemand die altijd te vroeg komt. Spreek je om 18.00 uur af, staat ze om 17.30 uur voor de deur. Ik moet zeggen: da's ook best hinderlijk.
:idee:
Ik ben ook altijd te vroeg, maar dan loop ik een rondje in de buurt en ga hooguit 5 min voor aanvang naar binnen.
Frankly my dear, I don"t give a damn
calvijn1 schreef:
05-04-2026 17:40
Klopt
Niet voor iedereen dus.
Graftak!
Ik heb een vriendin die ik standaard drie kwartier voor onze afspraak app. Met een reminder. Ze heeft ADHD en ze vindt het niet irritant, maar aardig.
Met andere mensen heb ik minder geduld.
"Je zult wel zien dat er ook rare theelepels zijn"
Mijn schoonmoeder sabbelt op haar pink. En als ze iets wil zeggen, komt die pink met een hoorbare plop uit haar mond. Geen idee waarom dit me zo ergert, ik weet dat het onredelijk is, maar ik erger me daar helemaal ziek aan.

Net als mensen die nagelbijten in mijn bijzijn. Dat wekt echt onredelijk veel weerzin op bij mij.
itsnojoke wijzigde dit bericht op 05-04-2026 18:24
18.10% gewijzigd
Bejaarden met een rood bril montuur.
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Anna75 schreef:
05-04-2026 16:22
KamilleT, Wat een opmerkelijke visie op de natuurwetenschappen houd jij erop na.
Het gaat toch over onzinnige ergernissen? Spui ik er eens een, word ik gelijk als dom weg gezet. Nice.
Al moet ik bekennen dat ik niet laaiend enthousiast word als ik lees dat er weer een kleinste deeltje is ontdekt. Daarentegen ben ik wel blij dat er internet is en röntgenfoto’s.
blijfgewoonbianca schreef:
05-04-2026 18:20
Dit vind ik grappig. Lees het net voor aan man. Grote man, lange grijze staart en een roze leesbril. Dat vind je waarschijnlijk ook niks? Nooit bij stilgestaan.
Vandaag bij de Paasbrunch heb ik me onnoemelijk geërgerd aan de volwassen tafelgenoot die bij iedere hap en iedere slok "mmm" zegt. Echt: waarom doe je dat? Zeg dan gewoon: "Heerlijk soepje, Thea! En het broodbeleg smaakt me ook goed." En hou verder je mond, als je niks te vertellen hebt. Helemaal prima. Dan is het maar even stil.
Pour examiner la verité il est besoin, une fois dans sa vie, de mettre toutes choses en doubt autant qu'il se peut (René Descartes)
Lady*Voldemort schreef:
05-04-2026 17:25
Oh vréselijk. Of van die lui die in de derde persoon tegen je praten: 'en hoe is het met Lady*Voldemort?' Moordneigingen.
:P
Ik dacht altijd dat dat Brabants was.Ik ken veeeel mensen die dat doen (familie, ouders van vriendinnen vroeger, kennissen die je je dan in je dorpje zag.)
Maar het komt overal voor dus?
Nog eentje:
Als je ergens naar een wc gaat en daar hangt nog een poeplucht. Nu kan ik me daar best overheen zetten, iedereen moet ten slotte wel eens poepen.

Maar als ik dan uit die wc kom na alleen een plas te hebben gedaan en die poeplucht hangt er nóg, en de volgende persoon komt er alweer aan, dan baal ik altijd dat die wc een poeplucht heeft alsof ik hem zo stinkend heb achtergelaten.
cognac wijzigde dit bericht op 05-04-2026 18:35
2.84% gewijzigd
cognac schreef:
05-04-2026 18:31
Ik dacht altijd dat dat Brabants was.Ik ken veeeel mensen die dat doen (familie, ouders van vriendinnen vroeger, kennissen die je je dan in je dorpje zag.)
Ik kom niet uit het zuiden en ken weinig mensen die het doen, maar zij die het doen, geven mij het gevoel dat ze op me neerkijken. En daar word ik enorm opstandig van.
WoonWens schreef:
05-04-2026 18:35
Ik kom niet uit het zuiden en ken weinig mensen die het doen, maar zij die het doen, geven mij het gevoel dat ze op me neerkijken. En daar word ik enorm opstandig van.
Gevoel van op me neerkijken heb ik niet zozeer maar het zijn vaak wel mensen die een generatie ouder zijn en het geeft wel een beetje het gevoel of jij in hun ogen nog een enorm klein meisje bent, deze manier van praten.
Redhead70* schreef:
05-04-2026 18:25
Dit vind ik grappig. Lees het net voor aan man. Grote man, lange grijze staart en een roze leesbril. Dat vind je waarschijnlijk ook niks? Nooit bij stilgestaan.
Moet je ook helemaal niet bij stilstaan. Ligt compleet aan mij, hoor.
En zelfs al staat het iemand heel leuk kan ik het niet laten om te denken dat de opticien zo’n rood montuur er door gedrukt heeft.
blijfgewoonbianca wijzigde dit bericht op 05-04-2026 18:40
19.80% gewijzigd
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
cognac schreef:
05-04-2026 18:31
Ik kom uit Brabant en woon er nog steeds, maar ik ken echt niemand die dat doet.
cognac schreef:
05-04-2026 18:34
Nog eentje:
Als je ergens naar een wc gaat en daar hangt nog een poeplucht. Nu kan ik me daar best overheen zetten, iedereen moet ten slotte wel eens poepen.

Maar als ik dan uit die wc kom na alleen een plas te hebben gedaan en die poeplucht hangt er nóg, en de volgende persoon komt er alweer aan, dan baal ik altijd dat die wc een poeplucht heeft alsof ik hem zo stinkend heb achtergelaten.

:high5:
Itsnojoke schreef:
05-04-2026 18:39
Ik kom uit Brabant en woon er nog steeds, maar ik ken echt niemand die dat doet.
Waarschijnlijk zijn het gewoon bepaalde types dan die ik zelf wel eens tegenkom. Vaak als ik ze echt heel lang niet heb gezien.
blijfgewoonbianca schreef:
05-04-2026 18:20
Knalrode jurk of bloes mag wel?
De waarheid is dat iedereen zomaar wat probeert
cognac schreef:
05-04-2026 18:45
Waarschijnlijk zijn het gewoon bepaalde types dan die ik zelf wel eens tegenkom. Vaak als ik ze echt heel lang niet heb gezien.

Ja, denk ik. Hier in het noorden doen ze het ook. Van die wandelaars, in het park, die mij niet kennen, maar die mijn naam wel weten.
"Goedemorgen! En hoe gaat het deze morgen met Lieneke?"

("Geen idee, ik loop nog half te slapen...")

Ik denk dat ze mij willen laten weten dat ze mijn naam niet vergeten zijn.
Verliezen met sjoelen. Kan ik me onredelijk aan ergeren.
Si abra la puerta hay lobos.
WoonWens schreef:
05-04-2026 17:35
Bedankt Anna75 voor die inzichten. Super lief. Er is zoveel wat ik hier nu over zou kunnen zeggen, en ook zo weinig. Ik kan mij, gelukkig, niet écht voorstellen hoe mijn vriendin zich voelt. Heel soms zie ik het doorschemeren, de angst, de wanhoop, de moedeloosheid, maar óók de blijdschap om kleine dingen. En dan vliegt het me aan. En dat is maar een fractie van wat zij de hele tijd ervaart.

Ik leer in elk geval een boel uit jouw klaagzang hier. Het geeft een beetje houvast hoe het leven kan voelen onder zulke rare omstandigheden waarin je geen vanzelfsprekendheid meer hebt.
Even voor de zekerheid: ik zit nu weliswaar in een ongewenste situatie maar het is niet zo dat ik op dit moment mijn laatste adem aan het uitblazen ben.

Ik klaag hier lekker van me af maar ik zou het niet perse leerzaam willen noemen, tenzij je dacht je vriendin een plezier te doen met groentechips of rare bonbons. Doe dat niet.

Maar om dan toch iets te noemen waar je misschien wat aan hebt als het je allemaal overvalt... ( Sorry, :$ mensen die zich ergeren aan de gedachtestipjes):

Ook al sta je dichtbij, je weet niet wat zij ervaart. Ze zegt het niet tegen je. Dan denk jij dus wat jij zou ervaren in haar toestand, maar ook dat weet je niet. Je hoeft geen oppeppend inzicht te delen. Je bent er voor haar. Dat is genoeg.

Als ik van tevoren van het universum een lijstje met de verliezen in mijn leven had gekregen, dan had ik gezegd: 'Geef mijn portie maar aan Fikkie.' Ik heb mezelf wel eens wakker gehuild. Tegelijkertijd heb ook heel veel liefde en geluk in mijn leven. Dat zou ik nooit gemist willen hebben.

Daarnaast is zuiver verlies waar je om kunt rouwen, een heel ander verlies dan wanneer je bij je ouders niet veilig was. Of wanneer je aanleg hebt voor depressie en je elke dag de dag maar moet doorkomen, ook al is er ogenschijnlijk niets aan de hand. Je hoeft maar even te lezen op napraat wat mensen tussen neus en lippen door schrijven. Die wijden er geen topic aan, maar het verdriet is er wel. Toch is het ook het grappigste en liefste topic.

Tot slot: narigheid zit soms ook in een klein hoekje. Stel, jij komt bij mij op bezoek maar je kon nergens een parkeerplaats vinden en in de lift morste er iemand koffie over je heen. Ja, dan zit ik hier wel met m'n bacterie maar dan ben jíj op dat moment toch het belangrijkst.
anoniem_69e9ab4e09f75 wijzigde dit bericht op 05-04-2026 19:34
0.14% gewijzigd
KamilleT schreef:
05-04-2026 18:22
Het gaat toch over onzinnige ergernissen? Spui ik er eens een, word ik gelijk als dom weg gezet. Nice.
Al moet ik bekennen dat ik niet laaiend enthousiast word als ik lees dat er weer een kleinste deeltje is ontdekt. Daarentegen ben ik wel blij dat er internet is en röntgenfoto’s.
Dit is toch niet echt nieuws? Dat jij niks weet over kwantumfysica en de theorieën daarover is helemaal prima, maar het wegzetten als dom geleuter vind ik dan weer ergerlijk.
majadeb wijzigde dit bericht op 05-04-2026 19:52
2.99% gewijzigd

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven