Pas iets nieuws geleerd

20-10-2020 13:56 238 berichten
Alle reacties Link kopieren
Gewoon een topic "voor de leuk".
Is er iets waar je pas achter kwam, wat je nieuw hebt geleerd, een "hack" die echt bleek te werken ? Deel het dan hier.

Ik trap af : ik ben dol op pompoenensoep, maar vond pompoenen schillen altijd zo'n hels karwei. Nu had ik laatst zo'n Jumbo soeppakket met als kookinstructie: prik de pompoen in en gaar hem enkele minuten voor in de magnetron. Daarna schillen en in blokjes snijden."
Eureka momentje hoor.
De schil kwam er veel makkelijker af en de blokjes waren al voorgegaard, dus mijn soep was ook sneller klaar.

Dat ik daar nooit zelf op gekomen ben :D
Even if you are on the right track, you will get run over if you just sit there.”
Cateautje schreef:
20-10-2020 15:08
Beetje antivries op gieten, 1 minuut wachten en je veegt zo alles weg.

Dank! Hoop het van harte niet nodig te hebben.
Alle reacties Link kopieren
Frietmetmayo schreef:
20-10-2020 15:01
De kras uit de vloer met een walnoot?? Gewoon met de walnoot erover heen gaan?
https://lifehacking.nl/verwijder-krasse ... n-walnoot/
Frietmetmayo schreef:
20-10-2020 15:01
De kras uit de vloer met een walnoot?? Gewoon met de walnoot erover heen gaan?


Wel de walnoot pellen en dan met de vrucht uit de noot over de kras gaan.

In de walnoot zit olie en die verzadigen de kras in hout.
Om toch nog even op de pompoen te reageren :-D : ik gebruik die bolle oranje pompoen voor soep en vind de schil echt niet fijn. Ik proef het als het in de soep zit.
De oven-truc gebruik ik al een paar jaar.
Even een tijdje verwarmen en de hardheid is eraf en je schilt en snijdt hem veel makkelijker.
Alle reacties Link kopieren
Cateautje schreef:
20-10-2020 15:08
Beetje antivries op gieten, 1 minuut wachten en je veegt zo alles weg.
gewoon spuitbus van tankstation is zelfde principe
met lauwwarme water heb je dat het weer snel opnieuw aan vriest zodra je gaat rijden

ik snap het champignon bakje nog steeds niet - zal wel aan mij liggen :)
Even if you are on the right track, you will get run over if you just sit there.”
belgali schreef:
20-10-2020 15:15
gewoon spuitbus van tankstation is zelfde principe
met lauwwarme water heb je dat het weer snel opnieuw aan vriest zodra je gaat rijden

ik snap het champignon bakje nog steeds niet - zal wel aan mij liggen :)
Zelfde principe maar een heel stuk duurder. Antivries in een 5 literverpakking kost een paar euro bij de Action, giet dat in een spuitfles en je bent de hele winter klaar voor een dubbeltje.


Deksel ondersteboven erop klikken.
Wat de bovenkant is van de deksel als je het bakje koopt wordt de onderkant als je de deksel weer erop wil doen. Anders even een bakje kopen, het aantal mogelijkheden om te proberen hoe het lukt is overzichtelijk. Ik heb ook altijd moeite om me dit soort dingen voor te stellen, er zijn er meer als jij!
Alle reacties Link kopieren
https://www.flaironline.nl/thuis/plasti ... -lifehack/

Deze had ik dus niet verwacht. Ik heb nog geen nieuwe fles nog geopend, maar ik ga deze truc uitproberen.
Alle reacties Link kopieren
Cateautje schreef:
20-10-2020 15:17
Zelfde principe maar een heel stuk duurder. Antivries in een 5 literverpakking kost een paar euro bij de Action, giet dat in een spuitfles en je bent de hele winter klaar voor een dubbeltje.
Yep, dat is precies wat ik ook doe. Schijnt niet heel goed te zijn voor de rubberen onderdelen van je auto, maar de barrels die ik koop zijn toch doorgaans als 'op' voordat ik daar last van krijg.
koko67 schreef:
20-10-2020 14:31
Ik heb pas gisteren van mijn vriendin geleerd dat je het dekseltje van het champignonnenbakje wel dicht kan krijgen door het dekseltje om te draaien. Nooit geweten.
Wat een leuke tip!
Bij mij gaan alle champignons echter meteen in het gerecht want erg goed voor je huid!
Alle reacties Link kopieren
Ingebrande (vet) vlekken op je inductie plaat kun je verwijderen met paradonrax tandpasta (of ander merk maar geen gel) Geeft geen krassen en als je het maar af en toe nodig hebt ook goedkoper dan zo'n dure fles reiniger.
levim schreef:
20-10-2020 15:20
https://www.flaironline.nl/thuis/plasti ... -lifehack/

Deze had ik dus niet verwacht. Ik heb nog geen nieuwe fles nog geopend, maar ik ga deze truc uitproberen.

Kende ik ook niet. Ben benieuwd of het werkt.
Cateautje schreef:
20-10-2020 15:17
Zelfde principe maar een heel stuk duurder. Antivries in een 5 literverpakking kost een paar euro bij de Action, giet dat in een spuitfles en je bent de hele winter klaar voor een dubbeltje.


Deksel ondersteboven erop klikken.

Bij een tankstation koop ik echt alleen als de nood aan de man is, de Action voel ik me beter bij. Goede ideeën, laat dat water wel zitten dan. Moet inderdaad drogen of ruitenwissers aan tot de auto warm is.
Alle reacties Link kopieren
In_Tenebris schreef:
20-10-2020 15:19
Wat de bovenkant is van de deksel als je het bakje koopt wordt de onderkant als je de deksel weer erop wil doen. Anders even een bakje kopen, het aantal mogelijkheden om te proberen hoe het lukt is overzichtelijk. Ik heb ook altijd moeite om me dit soort dingen voor te stellen, er zijn er meer als jij!
thanks nu heb ik hem - ja nul ruimtelijk inzicht hier
Even if you are on the right track, you will get run over if you just sit there.”
levim schreef:
20-10-2020 15:20
https://www.flaironline.nl/thuis/plasti ... -lifehack/

Deze had ik dus niet verwacht. Ik heb nog geen nieuwe fles nog geopend, maar ik ga deze truc uitproberen.


Dit werkt idd. Toen ik de beheerder van een hotel in Griekenland dit zag doen tijdens een olijfolie proeverij heb ik het accuut overgenomen :-D
In_Tenebris schreef:
20-10-2020 15:23
Bij een tankstation koop ik echt alleen als de nood aan de man is, de Action voel ik me beter bij. Goede ideeën, laat dat water wel zitten dan. Moet inderdaad drogen of ruitenwissers aan tot de auto warm is.
Je kan de rubbers van je autoruiten insmeren met een beetje olie of vaseline, dan tast de alcohol het rubber niet aan.
anoniem_64c64bf305ae7 wijzigde dit bericht op 20-10-2020 15:26
1.00% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
als ik het deksel van een jampot niet losgedraaid krijg, zet ik hem een halve minuut in een magnetron.

(verwarmen in een pan water werkt ook, maar kost meer energie. Dan zet ik het potje op z'n kop, want het gaat erom dat de lucht onder het deksel warm wordt)
Wat is de vraag die ik niet weet maar wel moet stellen?
haarklover schreef:
20-10-2020 15:26
als ik het deksel van een jampot niet losgedraaid krijg, zet ik hem een halve minuut in een magnetron.

(verwarmen in een pan water werkt ook, maar kost meer energie. Dan zet ik het potje op z'n kop, want het gaat erom dat de lucht onder het deksel warm wordt)

Die klik ik open met een kroonkurkwipper. Zo eentje die aan een kelnersmes zit. Dan komt er lucht onder en draai je hem zo los.
anoniem_310255 wijzigde dit bericht op 20-10-2020 15:30
10.32% gewijzigd
haarklover schreef:
20-10-2020 15:26
als ik het deksel van een jampot niet losgedraaid krijg, zet ik hem een halve minuut in een magnetron.

(verwarmen in een pan water werkt ook, maar kost meer energie. Dan zet ik het potje op z'n kop, want het gaat erom dat de lucht onder het deksel warm wordt)
Ik zet de ronde kant van een mes tussen het deksel en de schroefdraad en laat de lucht ontsnappen.
herfstappeltaart schreef:
20-10-2020 15:27
Die klik ik open met een kroonkurkwipper. Zo eentje die aan een kelnersmes zit. Dan komt er lucht onder en draai je hem zo los.
Ik gebruik een pottenopener:

Afbeelding
Cateautje schreef:
20-10-2020 15:26
Je kan de rubbers van je autoruiten insmeren met een beetje olie of vaseline, dan tast de alcohol het rubber niet aan.

:heart: Dat zijn een hoop handige tips voor iemand met een 'snor
haarklover schreef:
20-10-2020 15:26
als ik het deksel van een jampot niet losgedraaid krijg, zet ik hem een halve minuut in een magnetron.

(verwarmen in een pan water werkt ook, maar kost meer energie. Dan zet ik het potje op z'n kop, want het gaat erom dat de lucht onder het deksel warm wordt)

Ik ben een man en doe dat op brute kracht. Toch bedankt!
doornroosje9 schreef:
20-10-2020 15:07
Huh, die schil je toch gewoon onder de afzuigkap? Nou, dat doe ik iig altijd. ;-D

Ik heb gewoon geen afzuigkap :mrgreen:
Ik spoel de uien ook af, nadat ik ze eerst doormidden heb gesneden. Bij het snipperen neem ik altijd een grote slok water, maar dan hou ik het water in mijn mond. Helpt ook, geleerd van een of ander kookprogramma.
ñuca schreef:
20-10-2020 15:35
Ik heb gewoon geen afzuigkap :mrgreen:
Ik spoel de uien ook af, nadat ik ze eerst doormidden heb gesneden. Bij het snipperen neem ik altijd een grote slok water, maar dan hou ik het water in mijn mond. Helpt ook, geleerd van een of ander kookprogramma.


Dat is dan zeker bedoelt als afsluiting om te voorkomen dat de lucht van de uien in je keel gaat prikkelen? Zoals een laag water in het toilet om de lucht van het riool tegen te houden?
Alle reacties Link kopieren
Niet heel erg 'pas' maar ze zijn er weer: chocolade munten open maken vond ik altijd maar een gedoe. Mijn dochter maakte er korte metten mee: gewoon doormiddenbreken. Had ze van opa geleerd. Waarom mijn man dat dan niet geleerd heeft van diezelfde opa is ons dan weer een raadsel...

Knoflook gaat hier gewoon in schijfjes de pan in. Ik gebruik knoflook voornamelijk in stoofpot en dan pruttelt het compleet weg. Nergens voor nodig om dat compleet fijn te maken.

Het gat in het handvat van je steelpan is bedoeld om je (houten) lepel in te zetten. Blijkt nog te werken ook.
De tand des tijds kan een antieke kast nou juist nét dat karakter geven. Zonde om over te schilderen. Avena.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven