Pijn aan je taalgevoel

23-06-2012 23:20 2828 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ken je dat? Pijn aan je taalgevoel?

Dat heb ik als ik iemand iets hoor zeggen waarbij 'n knoeper van 'n grammaticale fout wordt gemaakt, of de klemtoon verkeerd wordt gelegd.

En het voelt net zoals dit:

Ik woon nu 'n kleine 15 jaar in Rotterdam, en kan nog altijd niet wennen aan Maastùnnel en rookvléés. Brrrr... En net hoorde ik 'n aankondiging op 'n amateurradiostation:"De volgende nummer is..." Ieeeuuww....

Herkenbaar? Wat doet pijn aan jullie taalgevoel?
Nee, want ik hoor nou nooit iemand 'ik wilt' of 'wij wilten' zeggen. Willen is een uitzondering op de stam-plus-t-regel, vandaar dat mensen het verkeerd doen.
Maar wel ' hij wilt'

Ik had het trouwens nooit eerder gehoord/gelezen, pas sinds een jaar ofzo.
quote:glaas_beer schreef op 11 juli 2012 @ 10:46:

-uitspraak van sjuderans en doezen

Ik vind het dan weer heel aanstellerig om jus d'orange in Nederland op z'n Frans uit te spreken. 'Zjuderans' zal dan wel niet goed zijn, maar op z'n Frans klinkt het onnatuurlijk vind ik. Dus blijf ik koppig
"'Maar wel ' hij wilt'''

Dat zeg ik dus; dat is een uitzondering op de stam-plus-t-regel. Bij (bijna) alle andere werkwoorden hoort die t daar namelijk wel.
quote:trotter schreef op 12 juli 2012 @ 20:46:

"'Maar wel ' hij wilt'''

Dat zeg ik dus; dat is een uitzondering op de stam-plus-t-regel. Bij (bijna) alle andere werkwoorden hoort die t daar namelijk wel.Ik weet dat wel hoor Nu die duizenden anderen het nog aan hun verstand brengen.
Als mensen een e-mail beginnen met Ha ...naam, verschrikkelijk dat deed mijn vreselijke mentor vroeger ook!
Als mensen "me" schrijven in plaats van "mij of mijn"

Maak er dan desnoods "m'n" van.
Wat ik steeds vaker lees (en dan vooral hier op 't forum) is IS in plaats van EENS.

Dan staat er bijv. ''wel is gedaan'' vreselijk!
En opzoek en optijd zie ik ook steeds vaker. Ik ben opzoek naar... Neehee! Hooguit 'als ik iets opzoek'. Daar zal het wel vandaan komen.
Hij wilt zie je inderdaad ook vaak. Maar nooit hij magt of hij kant/kunt, de andere modale werkwoorden met dus dezelfde uitzondering. Daarbij hoor je dan wel weer vaak 'jij kan' wat ook fout is (jij kunt moet het zijn). Ikea hangt er vol mee.
quote:pyridine schreef op 13 juli 2012 @ 09:58:

Daarbij hoor je dan wel weer vaak 'jij kan' wat ook fout isNee hoor, klik en klik.
Vraagje: gisteren las ik (volgens mij in een tv-reclame) "Alleen tot 31 juli!"

Het doet pijn aan mijn taalgevoel, maar ik weet niet waarom. En misschien wel onterecht.. vraag me af waarom het zo fout aanvoelde.
Het is me echt nog nooit opgevallen, dat 'hij wilt'... Hebben we het dan alleen over schrijftaal of ook over spreektaal? Zelfde vraag over 'me', ik vind het ook irritant als mensen het opschrijven, maar in de spreektaal is het wat anders natuurlijk.

Ik vind het irritant als mensen 'origineel' zeggen wanneer ze eigenlijk 'oorspronkelijk' bedoelen, maar misschien is 'origineel' ook wel toegestaan. Ik zou dat jammer vinden, bij 'origineel' denk ik aan iets fantasierijks, iets nieuws en juist niet aan iets wat al geweest is.
quote:lottekeNL schreef op 13 juli 2012 @ 10:24:

Het doet pijn aan mijn taalgevoel, maar ik weet niet waarom. En misschien wel onterecht.. vraag me af waarom het zo fout aanvoelde.

Nu je het zegt klinkt het inderdaad vreemd.

Waarom precies, weet ik ook niet.

Misschien is het: 'Alleen de maand juli', en 'Tot 31 juli'.

En misschien is het ook wel gewoon goed
Zo wie zo of zowiezo of weet ik welke variant i.p.v. sowieso.......

Daarnaast stoor ik me heel erg aan "Me kat", "ik heb bij me oma gelogeerd" enz. Afschuwelijk.

En soms lees ik hele verhalen zonder hoofdletter en leesteken-gebruik. Da's ook echt erg!

SMS-taal als ff w8en enz. vind ik dan gek genoeg wel weer grappig als het in sms'jes gebruikt wordt. Maar in redelijk serieuze en/of officiele emails......... brr.
quote:xop720 schreef op 13 juli 2012 @ 10:33:

SMS-taal als ff w8en enz. vind ik dan gek genoeg wel weer grappig als het in sms'jes gebruikt wordt. Maar in redelijk serieuze en/of officiele emails......... brr.

In mails vind ik het inderdaad ook irritant.

Krijg je een uitgebreide mail, maar dan wel steeds met iig en idd.

Is het nou zoveel moeite om die woorden óók even voluit te tikken?
Ik erger me niet zo snel aan taalfouten, zelf ben ik ook niet perfect. Maar me gebruiken waar mijn hoort te staan, hij wilt in plaats van hij wil, daar krijg ik toch wel de kriebels van. Of bijvoorbeeld; ik verbaas mijn eigen over.... Dat vind ik echt vreselijk om te lezen en dan vraag ik me af of mensen dit expres doen of dat ze echt zo dom zijn.

Ik kan me niet heel druk maken over mijn taalgebruik op fora (al probeer ik zo min mogelijk fouten te maken), maar bij formele brieven denk ik echt wel 3 keer na voordat ik iets verstuur. Vind het zo dom overkomen als zo'n brief/mail vol fouten, afkortingen en sms-taal staat.
Uhm... stuff... and things
Dat domme "hihihi/haha" in een context die niet duidelijk leuk is!
quote:lottekeNL schreef op 13 juli 2012 @ 10:24:

Het doet pijn aan mijn taalgevoel, maar ik weet niet waarom. En misschien wel onterecht.. vraag me af waarom het zo fout aanvoelde.alleen geldig/verkrijgbaar tot 31 juli
Zojuist hier in een topic tegengekomen... ''het vader''
Ook van hier "bruilofd"

Serieus!!
Ik las gister op een kaart: " iedereen van ....(vereniging/school) wilt je een fijne verjaardag wensen. Dat is toch fout? Of ben ik niet op de hoogte van de nieuwe regels....
Dat is inderdaad haske fout, bartjes.
Bartjes

Ja, dat is fout, het is in dit geval -t dus wil.

Veel mensen doen dat fout helaas.
Je of jij kan als je iemand direct aanspreekt... Ik blijf het verschrikkelijk vinden. Ik kan, jij kunt...

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven