Pijn aan je taalgevoel
zaterdag 23 juni 2012 om 23:20
Ken je dat? Pijn aan je taalgevoel?
Dat heb ik als ik iemand iets hoor zeggen waarbij 'n knoeper van 'n grammaticale fout wordt gemaakt, of de klemtoon verkeerd wordt gelegd.
En het voelt net zoals dit:
Ik woon nu 'n kleine 15 jaar in Rotterdam, en kan nog altijd niet wennen aan Maastùnnel en rookvléés. Brrrr... En net hoorde ik 'n aankondiging op 'n amateurradiostation:"De volgende nummer is..." Ieeeuuww....
Herkenbaar? Wat doet pijn aan jullie taalgevoel?
Dat heb ik als ik iemand iets hoor zeggen waarbij 'n knoeper van 'n grammaticale fout wordt gemaakt, of de klemtoon verkeerd wordt gelegd.
En het voelt net zoals dit:
Ik woon nu 'n kleine 15 jaar in Rotterdam, en kan nog altijd niet wennen aan Maastùnnel en rookvléés. Brrrr... En net hoorde ik 'n aankondiging op 'n amateurradiostation:"De volgende nummer is..." Ieeeuuww....
Herkenbaar? Wat doet pijn aan jullie taalgevoel?
donderdag 12 juli 2012 om 20:02
donderdag 12 juli 2012 om 21:05
vrijdag 13 juli 2012 om 09:58
vrijdag 13 juli 2012 om 10:27
Het is me echt nog nooit opgevallen, dat 'hij wilt'... Hebben we het dan alleen over schrijftaal of ook over spreektaal? Zelfde vraag over 'me', ik vind het ook irritant als mensen het opschrijven, maar in de spreektaal is het wat anders natuurlijk.
Ik vind het irritant als mensen 'origineel' zeggen wanneer ze eigenlijk 'oorspronkelijk' bedoelen, maar misschien is 'origineel' ook wel toegestaan. Ik zou dat jammer vinden, bij 'origineel' denk ik aan iets fantasierijks, iets nieuws en juist niet aan iets wat al geweest is.
Ik vind het irritant als mensen 'origineel' zeggen wanneer ze eigenlijk 'oorspronkelijk' bedoelen, maar misschien is 'origineel' ook wel toegestaan. Ik zou dat jammer vinden, bij 'origineel' denk ik aan iets fantasierijks, iets nieuws en juist niet aan iets wat al geweest is.
vrijdag 13 juli 2012 om 10:32
quote:lottekeNL schreef op 13 juli 2012 @ 10:24:
Vraagje: gisteren las ik (volgens mij in een tv-reclame) "Alleen tot 31 juli!"
Het doet pijn aan mijn taalgevoel, maar ik weet niet waarom. En misschien wel onterecht.. vraag me af waarom het zo fout aanvoelde.
Nu je het zegt klinkt het inderdaad vreemd.
Waarom precies, weet ik ook niet.
Misschien is het: 'Alleen de maand juli', en 'Tot 31 juli'.
En misschien is het ook wel gewoon goed
Vraagje: gisteren las ik (volgens mij in een tv-reclame) "Alleen tot 31 juli!"
Het doet pijn aan mijn taalgevoel, maar ik weet niet waarom. En misschien wel onterecht.. vraag me af waarom het zo fout aanvoelde.
Nu je het zegt klinkt het inderdaad vreemd.
Waarom precies, weet ik ook niet.
Misschien is het: 'Alleen de maand juli', en 'Tot 31 juli'.
En misschien is het ook wel gewoon goed
vrijdag 13 juli 2012 om 10:33
Zo wie zo of zowiezo of weet ik welke variant i.p.v. sowieso.......
Daarnaast stoor ik me heel erg aan "Me kat", "ik heb bij me oma gelogeerd" enz. Afschuwelijk.
En soms lees ik hele verhalen zonder hoofdletter en leesteken-gebruik. Da's ook echt erg!
SMS-taal als ff w8en enz. vind ik dan gek genoeg wel weer grappig als het in sms'jes gebruikt wordt. Maar in redelijk serieuze en/of officiele emails......... brr.
Daarnaast stoor ik me heel erg aan "Me kat", "ik heb bij me oma gelogeerd" enz. Afschuwelijk.
En soms lees ik hele verhalen zonder hoofdletter en leesteken-gebruik. Da's ook echt erg!
SMS-taal als ff w8en enz. vind ik dan gek genoeg wel weer grappig als het in sms'jes gebruikt wordt. Maar in redelijk serieuze en/of officiele emails......... brr.
vrijdag 13 juli 2012 om 10:39
quote:xop720 schreef op 13 juli 2012 @ 10:33:
In mails vind ik het inderdaad ook irritant.
Krijg je een uitgebreide mail, maar dan wel steeds met iig en idd.
Is het nou zoveel moeite om die woorden óók even voluit te tikken?
In mails vind ik het inderdaad ook irritant.
Krijg je een uitgebreide mail, maar dan wel steeds met iig en idd.
Is het nou zoveel moeite om die woorden óók even voluit te tikken?
vrijdag 13 juli 2012 om 20:42
Ik erger me niet zo snel aan taalfouten, zelf ben ik ook niet perfect. Maar me gebruiken waar mijn hoort te staan, hij wilt in plaats van hij wil, daar krijg ik toch wel de kriebels van. Of bijvoorbeeld; ik verbaas mijn eigen over.... Dat vind ik echt vreselijk om te lezen en dan vraag ik me af of mensen dit expres doen of dat ze echt zo dom zijn.
Ik kan me niet heel druk maken over mijn taalgebruik op fora (al probeer ik zo min mogelijk fouten te maken), maar bij formele brieven denk ik echt wel 3 keer na voordat ik iets verstuur. Vind het zo dom overkomen als zo'n brief/mail vol fouten, afkortingen en sms-taal staat.
Ik kan me niet heel druk maken over mijn taalgebruik op fora (al probeer ik zo min mogelijk fouten te maken), maar bij formele brieven denk ik echt wel 3 keer na voordat ik iets verstuur. Vind het zo dom overkomen als zo'n brief/mail vol fouten, afkortingen en sms-taal staat.
Uhm... stuff... and things
zaterdag 14 juli 2012 om 10:50