Pijn aan je taalgevoel
zaterdag 23 juni 2012 om 23:20
Ken je dat? Pijn aan je taalgevoel?
Dat heb ik als ik iemand iets hoor zeggen waarbij 'n knoeper van 'n grammaticale fout wordt gemaakt, of de klemtoon verkeerd wordt gelegd.
En het voelt net zoals dit:
Ik woon nu 'n kleine 15 jaar in Rotterdam, en kan nog altijd niet wennen aan Maastùnnel en rookvléés. Brrrr... En net hoorde ik 'n aankondiging op 'n amateurradiostation:"De volgende nummer is..." Ieeeuuww....
Herkenbaar? Wat doet pijn aan jullie taalgevoel?
Dat heb ik als ik iemand iets hoor zeggen waarbij 'n knoeper van 'n grammaticale fout wordt gemaakt, of de klemtoon verkeerd wordt gelegd.
En het voelt net zoals dit:
Ik woon nu 'n kleine 15 jaar in Rotterdam, en kan nog altijd niet wennen aan Maastùnnel en rookvléés. Brrrr... En net hoorde ik 'n aankondiging op 'n amateurradiostation:"De volgende nummer is..." Ieeeuuww....
Herkenbaar? Wat doet pijn aan jullie taalgevoel?
dinsdag 18 september 2012 om 10:12
quote:giuliettacapuletti schreef op 18 september 2012 @ 09:23:
Ik had informatie opgevraagd bij een eventuele basisschool voor mijn dochter. Kreeg een mail terug vol spelfouten. En zonder hoofdlettergebruik. Dat maakt dat we in ieder geval al één school kunnen afschrijven.Ga je ze dat wel laten weten? Alsjeblieft
Ik had informatie opgevraagd bij een eventuele basisschool voor mijn dochter. Kreeg een mail terug vol spelfouten. En zonder hoofdlettergebruik. Dat maakt dat we in ieder geval al één school kunnen afschrijven.Ga je ze dat wel laten weten? Alsjeblieft
dinsdag 18 september 2012 om 10:21
quote:leentjedb schreef op 18 september 2012 @ 00:53:
Ghegheghe, ik zou het doen. Maar verbaas je er dan niet over als je straks moet toelichten wat je bedoelt.
Nou, daar ben ik dus ook bang voor....
En als ik mijn gebbetje uit moet gaan leggen, is voor mij de lol er wel vanaf.
Ik heb het trouwens weleens gedaan. Iemand schreef: 'De tandarts heeft een stuk van mijn tand geveild'. Ik heb toen gereageerd met: 'En, hoeveel heeft het opgebracht?'
Werd niet begrepen.
Ghegheghe, ik zou het doen. Maar verbaas je er dan niet over als je straks moet toelichten wat je bedoelt.
Nou, daar ben ik dus ook bang voor....
En als ik mijn gebbetje uit moet gaan leggen, is voor mij de lol er wel vanaf.
Ik heb het trouwens weleens gedaan. Iemand schreef: 'De tandarts heeft een stuk van mijn tand geveild'. Ik heb toen gereageerd met: 'En, hoeveel heeft het opgebracht?'
Werd niet begrepen.
dinsdag 18 september 2012 om 10:54
quote:Lotte35 schreef op 18 september 2012 @ 10:52:
[...]
Dan klopt het inderdaad wel, maar ik heb zo'n vermoeden dat de leraar het niet zo bedoelde...
Ik dacht dat dat juist de grap was, dat hij het opzettelijk 'fout' deed (wat dus niet fout bleek te zijn). Hoop ik dan. Anders moet daar ook maar een mail naartoe
En 'als je denkt' in plaats van 'dan je denkt' is m.i. wel een grammaticafout.
[...]
Dan klopt het inderdaad wel, maar ik heb zo'n vermoeden dat de leraar het niet zo bedoelde...
Ik dacht dat dat juist de grap was, dat hij het opzettelijk 'fout' deed (wat dus niet fout bleek te zijn). Hoop ik dan. Anders moet daar ook maar een mail naartoe
En 'als je denkt' in plaats van 'dan je denkt' is m.i. wel een grammaticafout.
dinsdag 18 september 2012 om 10:56
quote:giuliettacapuletti schreef op 18 september 2012 @ 10:52:
Alles is makkelijk als je nadenkt, maar dat is toch niet de grap? Of wel?
Denk dat dat wel wordt bedoeld.
In eerste instantie denk je: hé, het moet niet 'als' maar 'dat' zijn, terwijl 'als' goed is.
Zonder instinker: grammatica is makkelijker wanneer je je hersens gebruikt.
Alles is makkelijk als je nadenkt, maar dat is toch niet de grap? Of wel?
Denk dat dat wel wordt bedoeld.
In eerste instantie denk je: hé, het moet niet 'als' maar 'dat' zijn, terwijl 'als' goed is.
Zonder instinker: grammatica is makkelijker wanneer je je hersens gebruikt.