Pijn aan je taalgevoel

23-06-2012 23:20 2828 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ken je dat? Pijn aan je taalgevoel?

Dat heb ik als ik iemand iets hoor zeggen waarbij 'n knoeper van 'n grammaticale fout wordt gemaakt, of de klemtoon verkeerd wordt gelegd.

En het voelt net zoals dit:

Ik woon nu 'n kleine 15 jaar in Rotterdam, en kan nog altijd niet wennen aan Maastùnnel en rookvléés. Brrrr... En net hoorde ik 'n aankondiging op 'n amateurradiostation:"De volgende nummer is..." Ieeeuuww....

Herkenbaar? Wat doet pijn aan jullie taalgevoel?
quote:hans66 schreef op 04 december 2012 @ 09:29:

[...]

Dat geeft misverstanden en ik noem dat de los schrijf ziek te.

Een voorbeeld: "een lange afstands loper". Wat wordt daarmee bedoeld? ("Afstands" kan niet als los woord bestaan)

- een lange afstandsloper? Een afstandsloper (of hij lange of korte stukken loopt) die lang is, zeg maar 1,90 m of 2 meter?

- een langeafstandsloper? Een man die lange afstanden loopt, een marathon bijvoorbeeld?De Engelse ziekte ja. Spook stad schrijven omdat het in het Engels toch ook ghost town is. Ik ben trouwens bang dat dat binnenkort ook mag .
Engels is daar inconsequent in: car key (autosleutel), maar lighthouse (lett. lichthuis, feitelijk vuurtoren).
World of Warcraft: Legion
Het Engels is zo bie zo inconsequent, daarom vind ik het ook zo'n leuke taal .
Ik las alleen maar lange-afstand-sloper
quote:big_apple schreef op 03 december 2012 @ 18:44:

- Hoe gaat het met jouw?

- Alle verkeerde versies van sowieso: zowieso, sowiezo, zowiezo

- Zinnen als: "Hun hebben me fiets gestolen!"

- Zinnen als: "Ja maar ik ben veel groter als jij."Gisteren had een collega een vraag aan mij en begon een heel verhaal te vertellen. De eerste keer hun heb ik laten gaan, bij de tweede keer zei ik zachtjes 'zij'. Bij de derde hun zei ik wat harder 'zij' en bij de vierde keer hun heb ik gezegd 'het is zij!!!'.
http://copytijgers.nl/dit-leven-had-je- ... /#comments

Deze is heel erg triest.
quote:Daantje1970 schreef op 04 december 2012 @ 16:57:

Gisteren had een collega een vraag aan mij en begon een heel verhaal te vertellen. De eerste keer hun heb ik laten gaan, bij de tweede keer zei ik zachtjes 'zij'. Bij de derde hun zei ik wat harder 'zij' en bij de vierde keer hun heb ik gezegd 'het is zij!!!'.En, hoe reageerde ze?
quote:Daantje1970 schreef op 04 december 2012 @ 17:04:

http://copytijgers.nl/dit-leven-had-je- ... /#comments

Deze is heel erg triest.Onbegrijpelijk hè?
Dat is wel erg. Zegt zo'n stenenslijper, of wat is het vak eigenlijk, daar niks van?

Ik surf veel, zoek naar informatie, en kom echt heel veel fouten online tegen, er is bijna geen beginnen aan. Maar soms schrijf ik de site er wel eens over. Laatst kreeg ik een reactie, van een bekende organisatie, dat ze het heel vervelend vonden dat ik veel fouten had gevonden, en of ik even kon vertellen welke en waar dan precies, want hun site is heel groot en anders was dat heel veel werk. Tja, heb ik even zitten twijfelen of ik dat zou doen, en dan met een offerte erbij ofzo.

Maar meestal als je iets verbetert reageren mensen een beetje schouderophalend dat dat toch niet zo uitmaakt, mij wel, een website vol fouten vind ik stom.

Zo. Sorry, dat moest er geloof ik even uit
quote:Distracted schreef op 04 december 2012 @ 09:20:

Wat ik heel irritant vind, zijn spatiefouten.

Leuke club voor je : Platform Signalering Onjuist Spatiegebruik.
quote:Lotte35 schreef op 04 december 2012 @ 17:18:

[...]

En, hoe reageerde ze?Nou hij reageerde niet echt eigenlijk. Begreep het misschien niet.
quote:Elynn schreef op 04 december 2012 @ 17:43:

Leuke club voor je : Platform Signalering Onjuist Spatiegebruik.

Die website heeft wel een aantal hilarische fouten getoond!

Maar een taalfout op een grafsteen vind ik toch wel heel erg. De begrafenisondernemer, of hij die verantwoordelijk is voor die grafsteen is nog dommer dan de nabestaanden... (Als iemand overleden is heb je hoogstwaarschijnlijk wat anders aan je hoofd dan de Nederlandse taal, lijkt me. Je maakt je dan waarschijnlijk minder druk over de mogelijke taalfouten in de grafsteentekst) Beschamend gewoon...
World of Warcraft: Legion
Wellicht is exman wel niet zo aardig dan hij doet voorkomen??

Altijd en overal als gebruiken doet erg pijn, maar dit ook!
Pareltje :-(
quote:hans66 schreef op 04 december 2012 @ 19:51:

[...]

Die website heeft wel een aantal hilarische fouten getoond!

Maar een taalfout op een grafsteen vind ik toch wel heel erg. De begrafenisondernemer, of hij die verantwoordelijk is voor die grafsteen is nog dommer dan de nabestaanden... (Als iemand overleden is heb je hoogstwaarschijnlijk wat anders aan je hoofd dan de Nederlandse taal, lijkt me. Je maakt je dan waarschijnlijk minder druk over de mogelijke taalfouten in de grafsteentekst) Beschamend gewoon...Hier ook op een steen van de urnenmuur: werdt.
quote:bankje schreef op 12 december 2012 @ 17:32:

[img]http://static2.ad.nl/static/photo/2012/ ... 455699.jpg[/img]Och hemel, ik snap toch echt niet dat niemand dat gezien heeft!
quote:bankje schreef op 12 december 2012 @ 17:32:

[afbeelding]Erg!
Hier zit ook een fout in.

Valt natuurlijk in het niet bij zo'n vreselijke situatie, maar toch is het zonde.....
Lotte35, het is de letterlijke tekst die zij geschreven hebben. Ik vind het in dit geval wel iets hebben. Ik weet niet waarom.
En aan alle Taalnazi's: wie gaat er vanavond dicteeën?
quote:Tuya schreef op 12 december 2012 @ 19:07:

Lotte35, het is de letterlijke tekst die zij geschreven hebben. Ik vind het in dit geval wel iets hebben. Ik weet niet waarom.

Nou, ik had er in dit geval ook een dubbel gevoel bij.

Gewoon, omdat ik zo met die mensen te doen heb.
quote:Tuya schreef op 12 december 2012 @ 19:10:

En aan alle Taalnazi's: wie gaat er vanavond dicteeën?Taalnazi's :
Lotte, wil je mijn doorgehaalde zin weghalen? Ik ga het toch maar verwijderen.

Edit: thanks, had niet echt nagedacht
Gedaan, Tuya.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven