Sommige marktplaats verkopers...

26-11-2010 11:30 62 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik weet dat er al heel veel topics over Marktplaats zijn, maar kon er niet echt één vinden waar ik mijn 'probleem' in kwijt kan.

Af en toe koop ik spullen op Marktplaats. Soms gaat dat goed, maak ik geld over en belanden de spullen een paar dagen later op mijn mat (ik maak nooit bedragen hoger dan pakweg 30 euro over, zonder de spullen persoonlijk op te halen).

Maar de laatste tijd heb ik allemaal 'vreemde' ervaringen.

Zo was er een leuk jurkje dat ik wou kopen. Ik bood 15 euro en de verkoopster ging via de mail akkoord, maar vergat haar rekeningnummer te sturen. Dus ik vraag nog maar eens om haar rekeningnummer. Krijg ik de volgende dag een mailtje 'Hoi Debora, ik heb het jurkje aan iemand anders verkocht die meer bood. Succes met verder zoeken!'

Dus ik stuur een mailtje terug: 'Krijg ik geen mogelijkheid om meer te bieden?' Daar heb ik nooit meer iets op gehoord.

Ook had ik een leuk huurhuis gevonden, binnen mijn budget. Ik zou hem gaan bezichtigen samen met een vriendin die speciaal voor de gelegenheid een middag vrij had genomen. Op weg naar het huis krijg ik een sms van de verkoper: 'Ik heb zojuist het huis verhuurd. Succes met het zoeken naar geschikte woonruimte!'

En nu heb ik een paar superleuke schoenen gevonden. De prijs zijn we overeengekomen, ik heb meerdere avonden aangeboden om ze op te komen halen, maar de verkoper wou alleen dat ik ze afgelopen donderdagavond kom ophalen, precies de enige dag dat ik niet kan. Dus ik stel voor dat ik ze overdag kom ophalen, of vrijdagavond, of van het weekend. Dat was afgelopen dinsdag. Sindsdien niks meer gehoord.

En ik vond ze zo leuk!

Het is natuurlijk niet onwettig ofzo, dat je op het laatste moment een koop afblaast, maar de manier waarop vind ik zo stom.

Maken jullie ook 'vaak' van dat soort dingen mee op Marktplaats? Voor mij is de lol er wel een beetje af zo...
Occam's razor
ik reageer meestal ook niet op biedingen via de mail, zeker niet als ze absurd laag zijn.

Ik heb gisteren mijn Bugaboo op MP gezet en kreeg al gelijk mailtjes met vragen wat mijn minimum prijs is. Daar ga ik dan niet op in, omdat ik bang ben dat ik mezelf in de vingers snijd. Ik kreeg ook 1 mail van een buitenlandse koper die hem wilde overnemen voor een vrij redelijk bedrag (ze heeft een 2e hands webwinkel had ik gezien) maar die heb ik keurig gemaild dat ik nog even de biedingen afwacht op MP en als het tegenvalt alsnog bij haar terugkom.
Ik vind, als koper, Bol erg duur. Als verkoper vind ik weer dat je er niet zoveel aan overhoudt, iig niet aan literatuur...

Het is idd waar dat je verzekerd bent van betaling, maar in feite ben je dat op MP ook (los van de PayPal-truukjes). Ik bedoel, je stuurt toch niks op als het geld nog niet binnen is?
Ik stuur zeker niets op voordat er iets betaald is, maar ik hoef het bij Bol niet in de gaten te houden, en bovendien vind ik de site ook wel makkelijk, je voert het isbn nummer in en alle gegevens van het boek staan er op, je hoeft geen foto te maken etc.
quote:layla1969 schreef op 26 november 2010 @ 12:32:

Ik stuur zeker niets op voordat er iets betaald is, maar ik hoef het bij Bol niet in de gaten te houden, en bovendien vind ik de site ook wel makkelijk, je voert het isbn nummer in en alle gegevens van het boek staan er op, je hoeft geen foto te maken etc.

En dat vind ik dan wel weer een nadeel, als er geen eigen fotos op staan, ivm de staat van het boek.

En was het bij bol niet zo dat je de optie 'nieuw' niet had, bij tweedehands boeken? Staat me iets bij van een jaar geleden ofzo. Wel 'zo goed als nieuw', maar niet nieuw. En dan bleek ook (maar dat heb je op MP ook zo vaak), dat men eenmaal gelezen als 'zo goed als nieuw' ziet.

Maar goed, ik miste de optie 'Nieuw' dus, omdat ik stapels nieuwe (en dus ongelezen) boeken had staan.
Wij hebben een soort regionale marktplaats. Het prikbord van de regiokrant, hebben jullie dat niet?

Die gebruiken we "altijd" als we iets verkopen of kopen.
Oja, wij gaan altijd langs om het te halen, of mensen komen bij ons. Zie je gelijk wat je koopt en als je wat verkoopt krijg je meteen je geld. Dat is het voordeel van in de regio.
Fijn topic dit! Ben al een tijd van plan om kleding en boeken te gaan verkopen en wat collectors items (bijzondere cd's en lp's) en heb toch nog wel veel vragen erover. Vooral over de betaling. Ik lees dat veel van jullie vooraf laten betalen. Ik kreeg van een collega juist het advies om het onder rembours te doen. Iemand hier ervaring mee?
Kan, onder rembours. Moet de koper wel zin hebben om dat te betalen (¤15!!!).

Iets anders: onthoud dat jij als verkoper altijd verantwoordelijk bent bij brievenbuspost. Dus koper kan zeggen dat het niet is aangekomen, jij als verkoper bent de lul. Tenzij je zwartopwit hebt staan dat de koper voor brievenbuspost kiest.

Wil je hier van af zijn, dan moet je pakketpost doen. Maar als je iets goedkoops verkoopt, of een boek, is het maar de vraag of iemand 6.76 aan verzendkosten wil betalen (waarmee het overigens niet verzekerd is).
Als je iets onder rembours stuurt wordt het veel duurder, ik geloof dat dat rond de 12 euro kost (kijk ff op www.tntpost.nl voor het juiste tarief) en dan wordt het voor veel kopers denk ik niet meer interessant. Als een koper het persé wil vind ik het geen probleem als hij die kosten voor zijn rekening neemt.
Overigens is onder rembourse ook helemaal niet zo veilig voor de koper.

Je mag pakket trouwens niet uitpakken vóór het betalen, volgens mij.
Voor de verkoper ook niet, als de geadresseerde het pakketje weigert komt het weer retour en kun je zelf voor de kosten opdraaien.

Ik kreeg net weer een mail van een potentiële koper.

Beste ****

Is de voetenzak ook van Bugaboo? En heeft u er toevallig een Bugaboo meerijdplankje bij?

En hebben we een deal voor ¤ 315 euro? Wij hebben serieuze interesse en hopen snel van u te mogen horen.

Met vriendelijke groet,

Grrrr ik heb n.b. in de advertentie gezet dat ik geen biedingen via de mail accepteer.
quote:layla1969 schreef op 26 november 2010 @ 12:59:

Voor de verkoper ook niet, als de geadresseerde het pakketje weigert komt het weer retour en kun je zelf voor de kosten opdraaien.

Ik kreeg net weer een mail van een potentiële koper.

Beste ****

Is de voetenzak ook van Bugaboo? En heeft u er toevallig een Bugaboo meerijdplankje bij?

En hebben we een deal voor ¤ 315 euro? Wij hebben serieuze interesse en hopen snel van u te mogen horen.

Met vriendelijke groet,

Grrrr ik heb n.b. in de advertentie gezet dat ik geen biedingen via de mail accepteer.

Ieuw, dat dwingende van sommige mensen...

Vraag me alleen even iets af met rembours: betaalt koper het HELE bedrag aan postbode? Dus ook de ¤15 rembourskosten? Of maakt ie rembourskosten naar verkoper over en betaalt ie alleen artikel?

Ik vermoed het eerste, want anders kost het koper toch nog ¤15 als hij het niet aanneemt.
Het is het eerste, je kunt zelf op het pakket aangeven wat het bedrag is wat de koper moet betalen, dus dan kun je het bedrag incl. rembourskosten betalen.
ik heb een maand of 2 geleden ook voor het eerst iets op MP gezet. De advertentie, met duidelijke foto's, ging ongeveer zo : item van merk X, lengte X, materiaal X , je mag betalen via manier X of Y

1 uur later stonden er 10 mailtjes in mijn inbox met "hoe lang is het?" "van welk merk is het?"

heb er niet op gereageerd , sorry hoor, krijg ik ook nog binnen 48 uur na een mailtje een reactie dat ik asociaal ben omdat ik niks terug stuur.
ik heb net veel kleding op MP gezet en al wat reacties gehad.

Wat ik al verkoper lastig vind is al ze op 1 artikel bieden via mail en aan ander via Mp zelf. Dus 2 verschillende kopers.

aan wie verkoop je t dan als ze beide even veel bieden?

Ik heb wel eens spul gereserveerd voor mensen waarvan ik nooit wat hoorde terwijl de deal (op betalen na) rond was. Daar heb ik anderen voor afgewezen en vervolgens blijf je met t spul zitten.

Een keer kreeg ik een boze mail waarom ik het niet aan haar wilde verkopen terwijl ze de hoogste bieder was. Omdat ik met de bieder voor haar al een deal gesloten had, vond ik dat ik het dan ook aan haar moest verkopen. Dat heb ik na de mail van de hoogste bieder gemaild aan haar en ze begreep het.
Ik zou de bieder op MP voor laten gaan, maar als er aan het eind van de avond nog geen reactie is zou ik naar de tweede gaan.
quote:layla1969 schreef op 26 november 2010 @ 12:16:

[...]

Waarom verkoop je ze niet via Bol.com?

Ik doe dat ook en vind het heel prettig, je betaalt wel commissie & de verzendkosten, maar daar kun je je verkoopprijs op aanpassen. Je bent in ieder geval verzekerd van betaling, want dat gebeurt via bol.Ik heb een tijd lang de boeken via Bol.com verkocht, maar aangezien de meeste boeken die ik verkoop maar 3 euro of minder kosten zijn de verzendkosten hoger, dan ik er dan aan verdien...
quote:Syllie75 schreef op 26 november 2010 @ 15:31:

[...]

Ik heb een tijd lang de boeken via Bol.com verkocht, maar aangezien de meeste boeken die ik verkoop maar 3 euro of minder kosten zijn de verzendkosten hoger, dan ik er dan aan verdien...Vond ik dus ook. En als het pakketpost wordt, moet je een deel daarvan zelf betalen als verkoper.
Dat probleem heb ik nu dus ook. Probeer ook een aantal boeken te verkopen maar via Bol, gaat er zo'n groot deel naar Bol zelf.

Probeer het nu ook maar via Marktplaats en hier via het prikbord.

Als iemand nog een goede tip heeft!
Ik heb momenteel 2 dingen op MP te koop staan. Een spiegel die is al 2x verkocht, maar de koper reageert niet meer. Nu staat er een mailtje uit naar de 3e bieder en die heeft nu ook al 2 dagen niet gereageerd.

En een grote speelgoed mand, die was ook verkocht voor 25 euro, maar nu mailt de koper dat ze er toch maar vanaf ziet omdat de mand toch vrij klein is en dat ze er neit meer dan 15 euro voor over heeft. De maten staan precies in de advertentie gemeld. Het balen is dat de bieders eronder (23,50) nu al zijn bod verwijderd heeft omdat er een hogere bieding is gedaan.

Ik denk dan ' trut LEES dan eerst voordat je een bod doet!!'
quote:LadyPhoxy schreef op 26 november 2010 @ 15:38:

Dat probleem heb ik nu dus ook. Probeer ook een aantal boeken te verkopen maar via Bol, gaat er zo'n groot deel naar Bol zelf.

Probeer het nu ook maar via Marktplaats en hier via het prikbord.

Als iemand nog een goede tip heeft!Haha, ik stuur alles naar Suriname. Liever dat dan al die moeite voor een paar euro per verkocht boek.
quote:mariap schreef op 26 november 2010 @ 15:41:

Ik heb momenteel 2 dingen op MP te koop staan. Een spiegel die is al 2x verkocht, maar de koper reageert niet meer. Nu staat er een mailtje uit naar de 3e bieder en die heeft nu ook al 2 dagen niet gereageerd.

'Hoe lang heb je gewacht met het mailtje naar de derde bieder?
Bij sommige 'klachten' over bieders/verkopers hier, denk ik wel 'ga dan naar Ebay'. Maar goed, daar verdien je er weer minder aan, dus dat is de afweging die je maakt. En als de afweging dan resulteert in MP, dan gebeuren er weleens dit soort dingen.
Nou, ik heb nu toch een boek via Bol.com verkocht. Nu vraag ik me af, kan ik een boek opengevouwen versturen zodat het wel door de brievenbus past en dus verzendkosten bespaart? Of is dat not done?

Het is een mijn eerste boek via bol, en als ik het als pakket moet versturen houd ik slechts 0,30 cent over...niet helemaal goed nagedacht over mijn prijsstelling!
quote:LadyPhoxy schreef op 26 november 2010 @ 20:12:

Nou, ik heb nu toch een boek via Bol.com verkocht. Nu vraag ik me af, kan ik een boek opengevouwen versturen zodat het wel door de brievenbus past en dus verzendkosten bespaart? Of is dat not done?

Het is een mijn eerste boek via bol, en als ik het als pakket moet versturen houd ik slechts 0,30 cent over...niet helemaal goed nagedacht over mijn prijsstelling!Weet je zeker dat het niet gewoon door de brievenbus past? Als het als pakket verstuurd moet worden krijg je toch een hogere verzendvergoeding van Bol? (5,95 ofzoiets?)

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven