Stel hier je 'gekke vraag'..

12-12-2015 16:11 3002 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik heb regelmatig dat ik me kleine dingen afvraag.

Geen grote wereldse vragen, maar gewoon dingetjes die ik me dan afvraag terwijl ik bijvoorbeeld onder de douche sta ofzo.

Ik vraag me bijvoorbeeld af of je haren net ietsje harder groeien als je eraan trekt. (Dit omdat ik een moeder ken die haar dochtertje van 2 jaar dagelijks vrij strakke staartjes indoet omdat ze zo hoopt dat haar haren sneller groeien )

En ik vraag me af of het zo kan zijn dat iedereen andere kleuren waarneemt. Dat mijn definitie van 'blauw' behoort bij een plaatje 'blauw', dat mss niet overeenkomt met jouw plaatje 'blauw'. Dat jij mss een andere kleur waarneemt. Want hoe kun je dat nou checken? Jij doet als baby je ogen open, en ziet een kleur X, je ouders wijzen naar die kleur en leren je dat het woordje 'blauw' daarbij hoort. Maar mss zien jouw ouders wel een hele andere tint.

Nouja, dat soort vragen.

En droomt een blinde in beelden?

En, als iemand heel erg scheel ziet, (dat je duidelijk ziet dat beide irissen richting neus staan), ziet die dan net zo dubbel als ik, als ik probeer met mijn ogen (zonder afwijking) bewust scheel te kijken?

En, als je in een bootje op zee dobbert, en je droogt bijna uit van de dorst, kun je dan beter wel of niet een slok zeewater nemen..?

En, als ik droom, dan voelt mijn droom vaak heel vanzelfsprekend en normaal, tot de wekker gaat. Dan schakel ik binnen 2 seconden over naar de 'werkelijkheid', parkeer de droom en 'weet' dat dit een illusie was.

Maar wat nu als er nog meer 'lagen' zijn. Dat er dadelijk NOG een soort van wekker gaat, ik uit mijn zo vanzelfsprekende leventje stap, en dit dus OOK niet 'de' werkelijkheid is..?

(Droom ik mijn droom of droomt mijn droom mij..? )

Antwoorden, en nog meer gekke vragen zijn welkom!
Ik had al een gedeeltelijk antwoord op die boomgroei gegeven, maar omdat jullie nieuwsgierig blijven heb ik even verder gezocht:

De lengtegroei vindt uitsluitend plaats bij de knoppen (aan het eind van twijgjes). Deze lengtegroei duurt ongeveer een seizoen. Er vormt zich uit een eindknop een nieuwe scheut. Aan het eind van deze scheut wordt vervolgens een nieuwe eindknop gemaakt. Halverwege de scheut zitten bladknoppen, bloemknoppen en/of zijscheut-knoppen. De eindknop (en de zijscheutknoppen) zullen het volgende seizoen opnieuw een scheut gaan vormen.

Als de scheut eenmaal gevormd is, zal deze nooit meer langer worden; enkel de knoppen die aan deze scheut zitten, zullen verder groeien. De scheut zal vanaf het seizoen waarin hij gevormd is, alleen nog maar dikker worden.

De lengtegroei neemt elk jaar af. Als een boom volwassen is, is de lengtegroei teruggebracht van 30 a 150 cm per jaar naar 0.5 a 4 cm per jaar. Op zich hoeft de boom niet meer groter te groeien, maar de boom heeft de scheuten nodig om er bladeren en bloeiwijzen mee te maken.

Dus de onderkant van de boom groeit niet verder, en dat hartje blijft op dezelfde plaats

http://www.simonstuinenboomzorg.nl/index.html?b_groei
De waarheid is dat iedereen zomaar wat probeert
Is dat niet een beetje afhankelijk per paard ofzo..?

Je ziet wel eens van die docu's over echte wilde paarden, (mustangs) en die zien er allesbehalve kwetsbaar uit.

Het is mss zo dat een paard een 'functie ' heeft, (lastdier, rijdier, kar trekken) en met een gebroken been kan dat niet meer. (?) Bij een gezelschapsdier (hond, kat) speelt die functie geen rol, en kan het beestje nog geopereerd worden, een strompeltje is dan niet zo erg. Beestje ligt anders toch maar op vensterbank te slapen.
quote:nlies schreef op 22 januari 2016 @ 12:47:

Ik had al een gedeeltelijk antwoord op die boomgroei gegeven, maar omdat jullie nieuwsgierig blijven heb ik even verder gezocht:

De lengtegroei vindt uitsluitend plaats bij de knoppen (aan het eind van twijgjes). Deze lengtegroei duurt ongeveer een seizoen. Er vormt zich uit een eindknop een nieuwe scheut. Aan het eind van deze scheut wordt vervolgens een nieuwe eindknop gemaakt. Halverwege de scheut zitten bladknoppen, bloemknoppen en/of zijscheut-knoppen. De eindknop (en de zijscheutknoppen) zullen het volgende seizoen opnieuw een scheut gaan vormen.

Als de scheut eenmaal gevormd is, zal deze nooit meer langer worden; enkel de knoppen die aan deze scheut zitten, zullen verder groeien. De scheut zal vanaf het seizoen waarin hij gevormd is, alleen nog maar dikker worden.

De lengtegroei neemt elk jaar af. Als een boom volwassen is, is de lengtegroei teruggebracht van 30 a 150 cm per jaar naar 0.5 a 4 cm per jaar. Op zich hoeft de boom niet meer groter te groeien, maar de boom heeft de scheuten nodig om er bladeren en bloeiwijzen mee te maken.

Dus de onderkant van de boom groeit niet verder, en dat hartje blijft op dezelfde plaats

http://www.simonstuinenboomzorg.nl/index.html?b_groei

Wow! Thanx!

Maarreh. ....rekt het hartje dan wel in de breedte mee..? Krijg je dan een breder hartje, zeg maar..?
Ik denk dat het hartje even groot blijft. Als je als klein kind een lidteken op je been zou hebben, wordt deze toch ook niet groter naarmate je verder groei? Tenminste, dat denk ik dan, ik heb er zelf geen ervaring mee.
iedereen leest mee
quote:ikbenik schreef op 22 januari 2016 @ 12:54:

[...]

Wow! Thanx!

Maarreh. ....rekt het hartje dan wel in de breedte mee..? Krijg je dan een breder hartje, zeg maar..?

Ja dat kan toch niet anders? Een stammetje van 10 cm doorsnee of een dikke boom van meer dan een meter. Dat moet dus wel rekken.

Kinderen met ernstige littekens (bv brandwonden) moeten naarmate ze groeien ook meerdere malen geopereerd worden omdat het bindweefsel van het litteken onvoldoende meerekt.
Het is beter om een kaars aan te steken dan de duisternis te vervloeken
In memoriam AnnA_C
Ik denk dat een klein litteken niet veel 'plek' in beslag neemt en daarom geen problemen geeft. Ofzo.
In memoriam AnnA_C
quote:TJDeLuxe schreef op 22 januari 2016 @ 12:24:

Waarom zijn paarden -lichamelijk gezien- zo kwetsbaar? Zodra ze een been breken/een pees of spier scheuren/struikelen is het vaak einde verhaal. Onze buurman heeft normaliter twee paarden in zijn wei staan die sinds vorige week binnen blijven. Mijn man zegt dat dat zo is omdat paarden makkelijk een been breken wanneer ze gaan rennen op bevroren gras..? Zijn ze zo breekbaar dus? En waarom heelt hun lichaam zo slecht dan?

Zo breekbaar zijn de poten van een paard ook niet.

Het is voor de bescherming van het land,dat als het gaat dooien,niet kapot wordt gelopen door de paarden.
quote:cijfernerd schreef op 22 januari 2016 @ 15:08:

[...]

Het is voor de bescherming van het land,dat als het gaat dooien,niet kapot wordt gelopen door de paarden.

Neeeeej. ....dat geloof ik niet.

Een paard mag normaal wèl in de wei lopen, maar niet als het gevroren heeft...Want. .Dan kan het gras er niet tegen...?
quote:streepjessokken schreef op 22 januari 2016 @ 14:55:

[...]

Ja dat kan toch niet anders? Een stammetje van 10 cm doorsnee of een dikke boom van meer dan een meter. Dat moet dus wel rekken.

Kinderen met ernstige littekens (bv brandwonden) moeten naarmate ze groeien ook meerdere malen geopereerd worden omdat het bindweefsel van het litteken onvoldoende meerekt.

Ik weet het niet hoor. Ik weet niet precies hoe zo'n stam dikker wordt. Van binnen naar buiten? Komt er steeds wat bast bij...?

Volgens mij is het niet te vergelijken met hoe de huid van een mens groeit of rekt. Is toch een heel ander spulletje

Mijn man heeft trouwens een behoorlijk groot litteken op zijn knie, echt over de hele lengte, en ook een breed litteken. (Het 'streepje' is zeker 1,5 cm dik zeg maar. Er omheen zitten puntjes van de hechting. Hij is op 3 jarige leeftijd aan zijn knie geopereerd. Toen dus over de hele lengte van zijn knie, en nu nog steeds. Alsof het is meegegroeid.

Maar het verhaal dat brandwonden slachtoffers (kinderen) meerdere keren geopereerd moeten worden omdat de beschadigde huid niet mee rekt, klopt wel. Ik snap dus niet zo goed waarom mijn man dan zo'n joekel van een litteken heeft. Mss omdat de huid op je knie heel veel beweegt en rekt en rimpelt ofzo....?
Andersom had mijn kind een huidafwijking die op zijn babybeentje enorm was maar als jong volwassene alleen nog opvallend, niet meegegroeid dus.
quote:laverne schreef op 22 januari 2016 @ 16:49:

Andersom had mijn kind een huidafwijking die op zijn babybeentje enorm was maar als jong volwassene alleen nog opvallend, niet meegegroeid dus.

Oh,dat is fijn voor je kind, Laverne.

Maar dat staat idd haaks op het verhaal van litteken op de knie van mn man.

Nu snap ik het ook niet meer...

Nou snap ik het ook niet meer. ..
In memoriam AnnA_C
Jeetje, ik krijg nogal de kriebels van die littekenverhalen
Ooievaarsbeetje van zoon zie je nu ook nauwelijks meer, is helemaal uitgerekt en daardoor bijna onzichtbaar.
quote:ikbenik schreef op 22 januari 2016 @ 12:54:

[...]

Wow! Thanx!

Maarreh. ....rekt het hartje dan wel in de breedte mee..? Krijg je dan een breder hartje, zeg maar..? Nee dat rekt niet mee, volgens mij is het zo dat de schors er omheen wel meegroeit met de boom maar dan ook een stukje richting dat hartje groeit.
quote:ikbenik schreef op 22 januari 2016 @ 16:16:

[...]

Ik weet het niet hoor. Ik weet niet precies hoe zo'n stam dikker wordt. Van binnen naar buiten? Komt er steeds wat bast bij...?

Volgens mij is het niet te vergelijken met hoe de huid van een mens groeit of rekt. Is toch een heel ander spulletje

Ik heb een spier met huid wat ook zo nu en dan groeit en krimpt.
quote:cijfernerd schreef op 22 januari 2016 @ 20:53:

[...]

Ik heb een spier met huid wat ook zo nu en dan groeit en krimpt. Je biceps bijvoorbeeld bedoel je? Als je dat andere bedoelt , dat is geen spier.
Wat is het dan laverne?
quote:theinvasion schreef op 22 januari 2016 @ 21:41:

Wat is het dan laverne?

Een BOTJE..!

Want in het Engels zeggen ze ook 'a boner' tegen een stijve!

(*kijkt nu zo blond mogelijk, hoofdje scheef, lipjes getuit, ogen licht loenzend en nèt iets te ver open gesperd*)
quote:streepjessokken schreef op 21 januari 2016 @ 10:12:

Volgens mij worden beschuiten zelfs 2x gebakken. .. (bis cuit, 2×gebakken, of was dat alleen vroeger).
Iets wat vier dagen bloedt en niet doodgaat is niet te vertrouwen.
quote:ikbenik schreef op 22 januari 2016 @ 23:15:

[...]

Een BOTJE..!

(*kijkt nu zo blond mogelijk, hoofdje scheef, lipjes getuit, ogen licht loenzend en nèt iets te ver open gesperd*) geweldig
Wat die beschuiten betreft, ja die worden 2 keer gebakken. Na de eerste keer bakken zijn het beschuitenbollen (geen idee waarom ze bollen heten want het zijn gewoon platte schijven), jaren geleden dat ik die gegeten heb, dat was in de tijd dat ik nog bij mijn moeder woonde denk ik. Volgens mij zie je ze nu alleen maar doorgesneden en room ertussen en een glazuurlaagje bovenop. Na het doorsnijden worden de helften nog eens gebakken waardoor ze bros worden
quote:ikbenik schreef op 22 januari 2016 @ 23:15:

[...]

Een BOTJE..!

(*kijkt nu zo blond mogelijk, hoofdje scheef, lipjes getuit, ogen licht loenzend en nèt iets te ver open gesperd*)Nou, hij kán serieus breken
Echt? Zijn beschuitbollen en beschuiten hetzelfde maar dan de helft minder lang gebakken?
quote:laverne schreef op 23 januari 2016 @ 00:01:

[...]

Nou, hij kán serieus breken

Auw!

*Vraagt zich nu af of je dan een heeeel speciale mitella aan moet...*

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven