Veilig thuis

26-05-2020 17:23 78 berichten
Hoi.
Graag zou ik mijn verhaal willen doen, het moet echt van mijn hart af.

Een oud kennis van ons heeft Veilig Thuis gecontact. Dit omdat ik zelf zwaar depressief ben en suicidale gedachten heb.
Ik ben echt zwaar ontdaan van het feit dat ze hen heeft ingeschakeld. Ik zorg namelijk goed voor mijn zoontje, hij krijgt niets te kort en krijgt alle liefde van de wereld!! Dat ik zo zwaar depressief ben heeft niets te maken met de zorg voor en rondom mijn zoon.
Ik heb zo’n ontzettende verdriet hierover, het komt echt aan mijn hart want mijn zoon is alles voor mij.

Nu is mijn vraag wat Veilig Thuis daar nu mee gaat doen? Heeft dit gevolgen of?
Wat onwijs fijn dat iemand zich genoeg om jou en je zoon bekommert om ervoor te zorgen dat er adequate hulp gegeven gaat worden. Het is helaas absoluut niet waar dat een kind niet beïnvloed wordt door zijn moeder's depressie en suïcidale gedachten.

Heel veel sterkte. Ik zou je willen adviseren alle hulp met 2 handen aan te grijpen. Het doel is vrijwel altijd om het kind NIET uit huis te plaatsen, tenzij. Als jij meewerkt en hulp aanvaardt, doe je het beste voor jullie beiden.
Alle reacties Link kopieren
Zie het niet als iemand die je verraad maar als iemand die zich zorgen maakt om jou en je zoontje.
Ik hoop dat jullie de hulp krijgen die jullie nodig hebben en dat de vriendschap juist hechter zal worden met deze persoon ,het is goed bedoeld!
Wat Veilig Thuis gaat doen weet ik niet ,misschien gesprekken voeren en zo kijken of ze je kunnen helpen ?
Sterkte !
een èigen vàllei, een èigen vàllei
En wat zegt de GGZ ervan.
Neem aan dat jij hulp hebt?
Alle reacties Link kopieren
[...]
moderatorviva wijzigde dit bericht op 26-05-2020 19:21
Reden: Ongepast
99.61% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
sugarmiss schreef:
26-05-2020 17:46
Het contact met die bemoeizuchtige kennis zou ik per direct verbreken.

Dit vind ik raar advies. TO is zwaar depressief en suïcidaal. Dat doet echt wel wat met een kind, ook al heeft moeder het beste met het kind voor. Ik vind het goed dat iemand toch ff aan de bel heeft getrokken om te kijken of alles wel goed gaat of dat TO wat ondersteuning kan gebruiken.
Alle reacties Link kopieren
Op basis van de topics die je hier hebt geopend snap ik de zorgen van de kennis wel. Ik denk niet dat ze het slecht bedoelt, ze wil gewoon dat je zoontje niets meekrijgt van je depressie en suïcidale gedachtes.

Ik ken een gezin dat met Veilig thuis in aanraking is gekomen. Kindje mocht daar gewoon blijven wonen, maar ze kregen wel extra handvatten en hulp. Wat ik ervan meekreeg was het positief voor het kind.
Alle reacties Link kopieren
[....]
moderatorviva wijzigde dit bericht op 26-05-2020 19:22
Reden: Ongepast
98.96% gewijzigd
sugarmiss schreef:
26-05-2020 17:46
[...]

In tegenstelling tot wat hier altijd gezegd wordt kan je zoontje razend snel uit huis zijn.

[...]

En waarom zouden ze dat doen? Er is in dit geval ook gewoon nog een stabiele (voor zover ik uit haar posts kan opmaken) vader aanwezig.
moderatorviva wijzigde dit bericht op 26-05-2020 19:23
Reden: Quote verwijderd
69.13% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Hoe weet je dat eigenlijk?
Ik vind het niet zo raar dat er een melding is gedaan. Neem alle hulp aan die je wordt aangeboden, kan alleen maar goed voor je gezin zijn. Het is geen aanval op je gezin, maar een hulpaanbod.
Alle reacties Link kopieren
[...]


Of dat er adequate hulp komt. Voor moeder én kind, want ik kan me niets voorstellen dat die niets meekrijgt van een zwaar depressieve en suïcidale moeder.

Sterkte TO, ik hoop dat jullie er uit gaan komen.
moderatorviva wijzigde dit bericht op 26-05-2020 19:24
Reden: Quote verwijderd
51.03% gewijzigd
Ik heb geen wespentaille, ik heb een bijenrompje
Alle reacties Link kopieren
Hoezo weet een oud kennis van jouw suïcidale gedachten?
En hoe weer je dat ze heeft gemeld bij VT? VT maakt melders volgens mij niet bekend ivm de privacy.
[...]

Goh, wat kan jij lekker stoken. Ik maak dit zelf regelmatig vanuit de andere kant mee (ik ben pedagoog) en kan je verzekeren dat een kind niet zomaar om een melding uit huis geplaatst wordt. Er gaan altijd van deze doem verhalen rond door mensen die ooit met VT te maken gehad hebben en daar gefrustreerd over zijn. Sterker nog: er zijn zelfs hele Facebook groepen over. Ongelofelijk. Wat bereik je met onrust zaaien bij iemand zoals TO? Je hebt geen idee hoeveel kinderen er uit een caseload niet uit huis geplaatst worden. Dat is namelijk een extreme maatregel en vaak niet eens in het belang van het kind.

TO: grijp de hulp aan die je krijgt. Jij wilt het beste voor je kind en dat is ook de prioriteit van VT.
moderatorviva wijzigde dit bericht op 26-05-2020 19:25
Reden: Quote verwijderd
52.64% gewijzigd
[...]

Goh wat een subjectieve oordelen allemaal...
moderatorviva wijzigde dit bericht op 26-05-2020 19:25
Reden: Quote verwijderd
81.75% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
[...]

Wat heb jij toch tegen veilig thuis?? Ik lees jou vaker in soortgelijke topics en het is altijd hetzelfde anti-VT praatje.

To, ik snap het schrikken is, maar je vriendin zal het hebben gedaan omdat ze zich zorgen om jou maakt. Niet omdat je een slechte moeder bent maar omdat je in een vreselijk lastige situatie zit en je daar hulp bij verdient. :hug:
moderatorviva wijzigde dit bericht op 26-05-2020 19:26
Reden: Quote verwijderd
38.29% gewijzigd
Hoi Carpe-diem93,

Uit andere topics weet ik dat de mening over Veilig Thuis op het forum verdeeld is. Ik wil je daarom wat informatie geven over de werkwijze van Veilig Thuis: https://veiligthuis.nl/hoe-werkt-veilig-thuis/

Het is afhankelijk van de inhoud van de melding en of er eventueel al hulpverlening betrokken is (en zo ja, welke) wat Veilig Thuis doet.

Je zou ze eventueel zelf kunnen bellen, als je dat ziet zitten. Om te vertellen dat je begrepen hebt dat er een melding is gedaan (hoe weet je dit eigenlijk?), dat je hiervan geschrokken bent en om jouw kant van het verhaal te vertellen.
Alle reacties Link kopieren
[...]


En jouw post is natuurlijk bedoeld om TO gerust te stellen en haar een hart onder de riem te steken. Oh, wacht...
moderatorviva wijzigde dit bericht op 26-05-2020 19:26
Reden: Quote verwijderd
65.12% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Carpe-diem, omarm de zorg van jouw kennis en straks door Veilig Thuis. Als je zover heen bent dat je zelf al uitspreekt dat je suïcidaal bent, dan heb je gewoon dringend hulp nodig. Voor jezelf, maar ook voor jouw kind. :hug:
Alle reacties Link kopieren
Nummer*Zoveel schreef:
26-05-2020 18:27
Carpe-diem, omarm de zorg van jouw kennis en straks door Veilig Thuis. Als je zover heen bent dat je zelf al uitspreekt dat je suïcidaal bent, dan heb je gewoon dringend hulp nodig. Voor jezelf, maar ook voor jouw kind. :hug:
Als het allemaal waar is, want klopt het verhaal wel? TO waarom denk je, dat er melding is gedaan? En waarom door deze kennis?
Alle reacties Link kopieren
Nummer*Zoveel schreef:
26-05-2020 18:26
En jouw post is natuurlijk bedoeld om TO gerust te stellen en haar een hart onder de riem te steken. Oh, wacht...
Nee mijn post is niet bedoeld om to gerust te stellen.

Mijn post is bedoeld om to alert te laten zijn.
Alle reacties Link kopieren
sugarmiss schreef:
26-05-2020 18:44
Nee mijn post is niet bedoeld om to gerust te stellen.

Mijn post is bedoeld om to alert te laten zijn.
je post is bedoeld om TO de stuipen op het lijf te jagen
I was born in the sign of water, and it's there that I feel my best
Laten we met zn allen even niet de discussie aangaan met sugarmiss.

@sugarmiss: open alsjeblieft je eigen topic. Het is duidelijk dat je niet objectief kunt kijken.


@TO: Ik kan me voorstellen dat je hiervan schrikt. Is er een psycholoog of verpleegkunde die je kunt appen of mailen om erover te praten? Anders kun je misschien bellen of chatten met de medewerkers van 113 zelfmoordpreventie of de luisterlijn.

Ik zou ook proberen dit van de andere kant te bekijken; iemand maakt zich zorgen om het welzijn van je zoontje. Of dat terecht is of niet, het zal vanuit een goed hart komen. Veilig Thuis komt niet binnenwalsen, je ongeschikt verklaren en met je kind onder de arm de deur weer uit.
Ga met ze in gesprek, misschien kunnen je hulpverleners je ondersteunen als je dit moeilijk vind. Ben vooral eerlijk!
Je zegt dat je zoon alles voor je is, besef je dat het welzijn van je zoon ook prioriteit is van Veilig Thuis.
Kun je dat zo goed verbergen dan voor je zoontje, de zware depressiviteit?

Het zou wel correct zijn geweest als de kennis er eerst met jou over had gesproken, wat haar/zijn zorgen precies zijn.

Veilig thuis gaat het om de veiligheid van jouw zoon. Daar kijken ze naar. Ze gaan jou niet helpen met je klachten, daar zijn andere hulpverleners voor.
Is het veilig (dit bepalen zij) prima, is het niet veilig dan komen ze met hun hulptrajecten. Kan vrijwillig, kan ook onder dwang.
UHP kan ook. Maar zij bepalen, nemen de regie over.
Veilig thuis is niet meteen jeugdzorg he? 2 verschillende dingen.

Vaak komen ze eerst praten en kijken of ze je kunnen helpen. Zien ze echt dingen die niet kunnen zoals verwaarlozing of agressie naar kind dan pas komen de vervelende instanties erbij.

Veilig thuis is een soort van vrijwillig. Pas als ze denken dat er wel echt iets is mis en je wil niet meewerken, dan komt jeugdhulp en jeugd zorg om de hoek kijken.

Het kan ook zijn dat ze na een gesprek of wat hulp aanbieden en daarna vertrekken en je nergens meer 'last' van hebt.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven