Verwarming

01-11-2019 18:06 86 berichten
Wat is het opeens koud.
Heb vandaag voor het eerst de verwarming weer aangezet.
Moet echt ff ontdooien...
Ben meteen onder mijn dekbed gekropen eerlijkgezegd.

Kom mijn holletje voorlopig niet ook meer uit.
Dat jullie het ff weten.

Afbeelding
Alle reacties Link kopieren
Nu al?!
Alle reacties Link kopieren
Sansa_ schreef:
01-11-2019 18:45
Dat dus, en dat je dan in oktober met een dikke trui aan gaat zitten omdat het 'nog zo vroeg in het seizoen is'.

Hier springt hij aan onder de 20 graden, ik kijk niet wanneer dat dan precies is.
Wat is er mis met een dikke trui in oktober?
pien6 schreef:
01-11-2019 19:54
Wat is er mis met een dikke trui in oktober?
Niks, ik heb er alleen geen zin in, om met een dikke trui aan te moeten zitten terwijl ik ook gewoon de verwarming aan kan hebben.
Alle reacties Link kopieren
Cateautje schreef:
01-11-2019 18:26
Ik zie het niet zitten dat mijn ketel gaat stoken in een nachtelijke kamer waar niemand aanwezig is, dat vind ik geld weggooien en omdat het in de winter altijd onder een bepaalde behaaglijke temperatuur komt, zou ik voor alle winternachten gaan stoken als ik de thermostaat op een bepaalde temperatuur zet. Ik kijk wel uit! Dan maar ouderwets.
Mijn thermostaat is echt uit het jaar nul, maar zelfs díe kun je al programmeren zodat hij pas 's ochtends een half uur voor het opstaan begint te verwarmen en 's avonds rond bedtijd weer stopt. Of bijvoorbeeld als je naar je werk gaat.
Alle reacties Link kopieren
Hier staat ook al een paar weken de verwarming aan. Nu de deuren naar de bijkeuken en de hal dicht zodat het in de woonkamer en keuken aangenaam is. Boven heb ik nu even de radiator op mijn kamer open (anders word ik nooit warm) en die op de badkamer is altijd open. Dochterlief heeft een pittenzak mee naar bed.

Ik heb last van t fenomeen van raynaud, als ik t eenmaal koud heb..... :@@:
Been there, done that, got the T-shirt.
Alle reacties Link kopieren
Vind het altijd zo maf dat mensen tegen elkaar gaan opbieden hoe stoer ze zijn en hoe goed ze tegen de kou kunnen, knap hoor :there: . Daarnaast lijkt het ook niet uit te maken hoe goed een huis geïsoleerd is of dat mensen door een ziekte niet tegen kou kunnen... Wat doen alle mensen die weigeren een verwarming aan te zetten als er bezoek komt trouwens?

Hier de verwarming op 21 graden en lekker onder een dekentje. Het was vanochtend 13 graden in huis toen ik wakker werd, no way dat ik hem dan niet aan zet. Ga niet lopen verkleumen in mijn eigen huis...
De verwarming staat hier al maanden aan. Ik wil dat het minstens 21.5 is in huis. Daaronder voel ik gelijk de koud en zit ik te bibberen. En ja, ook onder een kleed en met een dik vest.
Alle reacties Link kopieren
Blablabla97 schreef:
01-11-2019 20:37

Hier de verwarming op 21 graden en lekker onder een dekentje. Het was vanochtend 13 graden in huis toen ik wakker werd, no way dat ik hem dan niet aan zet. Ga niet lopen verkleumen in mijn eigen huis...

Heb je wel eens getest hoeveel je verbruikt als je de verwarming in de nacht aan laat staan? Voor het opstoken van 13 naar 21 graden is behoorlijk wat extra energie nodig, dus je hebt best kans dat je minder verbruikt wanneer je de verwarming aan laat staan. (Het is oa afhankelijk van isolatie, ketel, enz. dus dat verschilt per huis).
Alle reacties Link kopieren
Java schreef:
01-11-2019 20:19
Mijn thermostaat is echt uit het jaar nul, maar zelfs díe kun je al programmeren zodat hij pas 's ochtends een half uur voor het opstaan begint te verwarmen en 's avonds rond bedtijd weer stopt. Of bijvoorbeeld als je naar je werk gaat.
Cateautje reageerde met deze post op mij, toen ik aangaf dat hij bij mij 24/7 op dezelfde temperatuur staat.
Alle reacties Link kopieren
Nummer*Zoveel schreef:
01-11-2019 20:43
Heb je wel eens getest hoeveel je verbruikt als je de verwarming in de nacht aan laat staan? Voor het opstoken van 13 naar 21 graden is behoorlijk wat extra energie nodig, dus je hebt best kans dat je minder verbruikt wanneer je de verwarming aan laat staan. (Het is oa afhankelijk van isolatie, ketel, enz. dus dat verschilt per huis).
Ja zeker! Helaas is het meer als ik de verwarming aan laat. En dan houd ik zelfs rekening met het extra verbruik van een elektrische onderdeken die ik gebruik omdat het zo koud is. Het is gewoon echt dramatisch qua isolatie helaas...
blablabla97 wijzigde dit bericht op 01-11-2019 20:53
Reden: woord vergeten
0.23% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Blablabla97 schreef:
01-11-2019 20:51
Ja zeker! Helaas is het meer als ik de verwarming aan laat. En dan houd ik zelfs rekening met het extra verbruik van een elektrische onderdeken die ik gebruik omdat het zo koud is. Het is gewoon echt dramatisch qua isolatie helaas...
Balen zeg! 13 graden is echt heel koud!
EsterInside schreef:
01-11-2019 18:08
Wanneer het koud is gaat 'ie aan.

'Verwarming, dat zouden meer mensen moeten doen.'
Bij mij staat ie nog uit.
'Goede isolatie, dat zouden meer mensen moeten doen'

Het was overigens 19,5 graden in huis. Vind ik niet koud. En anders doe ik ook een spartaanse trui en warme sloffen aan.
Alle reacties Link kopieren
-Darkside- schreef:
01-11-2019 21:10
Bij mij staat ie nog uit.
'Goede isolatie, dat zouden meer mensen moeten doen'

Het was overigens 19,5 graden in huis. Vind ik niet koud. En anders doe ik ook een spartaanse trui en warme sloffen aan.
Moet je net wel t budget voor hebben.
Been there, done that, got the T-shirt.
Ik probeer nu het wat kouder word toch wat beter te ventileren en luchten zodat mijn ramen niet iedere ochtend helemaal beslagen zijn. Zodat ik meer droge lucht krijg die sneller opwarmt dan vochtige. Mijn ventilatieroosters steeds open laten vind ik te koud (heel de tijd open en dicht doen is geen optie want ik moet steeds de trap pakken om erbij te kunnen want geen touwtjes) maar hoe lang moet een raam dan open/op een kier?

Hoe doen anderen dat om niet teveel warmte te verliezen?
Alle reacties Link kopieren
TsumTsum schreef:
01-11-2019 21:29
Ik probeer nu het wat kouder word toch wat beter te ventileren en luchten zodat mijn ramen niet iedere ochtend helemaal beslagen zijn. Zodat ik meer droge lucht krijg die sneller opwarmt dan vochtige. Mijn ventilatieroosters steeds open laten vind ik te koud (heel de tijd open en dicht doen is geen optie want ik moet steeds de trap pakken om erbij te kunnen want geen touwtjes) maar hoe lang moet een raam dan open/op een kier?

Hoe doen anderen dat om niet teveel warmte te verliezen?
Sochtends aantal uren ramen open boven, daarna dicht en savonds kachel aan.
Voor iedereen een groene tuin
Alle reacties Link kopieren
Marnamai schreef:
01-11-2019 18:28
Hier zou man dan weer uit zijn vel springen als een heel jaar lang de verwarming kan aanspringen.

Die kreeg gisteren al zo'n beetje grijze haren dat ik bij 17.5 graad binnen de verwarming wou aanzetten.
Hij vond de temperatuur nog "perfect" :-).


Hier wordt er dus ook dag per dag bekeken of de verwarming wel of niet aangaat.
En dan vooral 's avonds.
17,5°C ??
Wij hebben de verwarming al weken aan!
17,5 in huis is mij echt veeeeel te koud, dan zit ik echt niet lekker! 20°C minimaal.
Alle reacties Link kopieren
Nummer*Zoveel schreef:
01-11-2019 18:36
Mijn man heeft het hier in huis verschillende keren getest, en voor ons huis geldt dat telkens opnieuw opstoken meer verbruikt dan de temperatuur constant houden.
Ook vaker van gehoord inderdaad. Wij zetten hem wel zachter, ruim een uur voor we gaan slapen.
Alle reacties Link kopieren
TsumTsum schreef:
01-11-2019 21:29
Ik probeer nu het wat kouder word toch wat beter te ventileren en luchten zodat mijn ramen niet iedere ochtend helemaal beslagen zijn. Zodat ik meer droge lucht krijg die sneller opwarmt dan vochtige. Mijn ventilatieroosters steeds open laten vind ik te koud (heel de tijd open en dicht doen is geen optie want ik moet steeds de trap pakken om erbij te kunnen want geen touwtjes) maar hoe lang moet een raam dan open/op een kier?

Hoe doen anderen dat om niet teveel warmte te verliezen?
Luchten en ventileren zijn twee verschillende dingen. Luchten helpt om snel vocht en dampen uit huis te krijgen (bijv na douchen, koken of klussen in huis). Maar zodra het raam dicht gaat, stapelen het vocht en de schadelijke stoffen zich weer op. Ventileren doe je om een continue stroom aan verse droge lucht te hebben. Je kunt ventileren dus niet vervangen door luchten.
Apatura schreef:
01-11-2019 21:27
Moet je net wel t budget voor hebben.
8 maanden per jaar stoken is ook niet gratis
Alle reacties Link kopieren
Nummer*Zoveel schreef:
01-11-2019 21:56
Luchten en ventileren zijn twee verschillende dingen. Luchten helpt om snel vocht en dampen uit huis te krijgen (bijv na douchen, koken of klussen in huis). Maar zodra het raam dicht gaat, stapelen het vocht en de schadelijke stoffen zich weer op. Ventileren doe je om een continue stroom aan verse droge lucht te hebben. Je kunt ventileren dus niet vervangen door luchten.
:idee: Inderdaad. Heel belangrijk. Schijnt dat er enorm veel ongezonde binnenklimaten zijn tegenwoordig.
justagirly schreef:
01-11-2019 22:21
:idee: Inderdaad. Heel belangrijk. Schijnt dat er enorm veel ongezonde binnenklimaten zijn tegenwoordig.
Ik heb het geluk hier in huis een mechanisch ventilatiesysteem te hebben, onder andere in de open keuken, dus die houdt mijn woonkamer ook zuiver en droog. In de slaapkamer staat het raam altijd open en heb ik nooit verwarming aan.
Alle reacties Link kopieren
Nummer*Zoveel schreef:
01-11-2019 20:43
Heb je wel eens getest hoeveel je verbruikt als je de verwarming in de nacht aan laat staan? Voor het opstoken van 13 naar 21 graden is behoorlijk wat extra energie nodig, dus je hebt best kans dat je minder verbruikt wanneer je de verwarming aan laat staan. (Het is oa afhankelijk van isolatie, ketel, enz. dus dat verschilt per huis).
Ik heb daar ooit wel eens een linkje over gepost, nu geen zin om te zoeken.
Wat ik me herinner is dat het een achterhaald idee is om de verwarming 's nachts aan te laten, maar dat het nog wrl gold bij vloerverwarming (ofzo).

Ik heb geen programmeerbare thermostaat, gaat 's ochtends op 20 of 20,5 en 's nachts op 18.
De zachte krachten zullen zeker winnen.
H. Roland Holst
TsumTsum schreef:
01-11-2019 21:29
Ik probeer nu het wat kouder word toch wat beter te ventileren en luchten zodat mijn ramen niet iedere ochtend helemaal beslagen zijn. Zodat ik meer droge lucht krijg die sneller opwarmt dan vochtige. Mijn ventilatieroosters steeds open laten vind ik te koud (heel de tijd open en dicht doen is geen optie want ik moet steeds de trap pakken om erbij te kunnen want geen touwtjes) maar hoe lang moet een raam dan open/op een kier?

Hoe doen anderen dat om niet teveel warmte te verliezen?
Ik heb wel altijd de ventilatieroosters open. Daarnaast altijd het raam in mijn slaapkamer open en een groot deel van de dag een bovenraampje in de woonkamer op een kiertje.
De keuken wordt vanzelf geventileerd doordat de wind zo ongeveer door de balkondeur waait: volautomatisch woningbouw ventilatiesysteem!

Is het geen optie om een keer touwtjes aan je roostertjes vast te maken zodat het wat makkelijker gaat?
Alle reacties Link kopieren
Solomio schreef:
02-11-2019 00:21
Ik heb daar ooit wel eens een linkje over gepost, nu geen zin om te zoeken.
Wat ik me herinner is dat het een achterhaald idee is om de verwarming 's nachts aan te laten, maar dat het nog wrl gold bij vloerverwarming (ofzo).

Ik heb geen programmeerbare thermostaat, gaat 's ochtends op 20 of 20,5 en 's nachts op 18.
Het verschilt per huis, meestal is het goedkoper hem uit te zetten.

Met een warmtepomp is het beter om hem 's nachts aan te laten.

Vloerverwarming en andere lage temperatuursverwarming is soms te traag om een grote opwarming in de ochtend snel aan te kunnen.

Gewone cv; +/- 15 graden 's nachts (niet uit ivm condensatie). De meerkosten voor het opstoken worden ruim overstegen door het verlies aan warmte van het huis 's nachts. Hoe slechter de isolatie van de woning hoe meer winst door de CV 's nachts uit te zetten.
Look at the stars, look how they shine for you
And everything you do; Yeah, they were all yellow
Alle reacties Link kopieren
https://www.milieucentraal.nl/energie-b ... erwarming/

Hoe beter je isolatie, hoe minder het kost om alles comfortabel te stoken.
Look at the stars, look how they shine for you
And everything you do; Yeah, they were all yellow

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven