Verwarming

01-11-2019 18:06 86 berichten
Wat is het opeens koud.
Heb vandaag voor het eerst de verwarming weer aangezet.
Moet echt ff ontdooien...
Ben meteen onder mijn dekbed gekropen eerlijkgezegd.

Kom mijn holletje voorlopig niet ook meer uit.
Dat jullie het ff weten.

Afbeelding
Solomio schreef:
01-11-2019 18:43
Ik zet de verwarming alleen aan met kerst.
Heb je dan gasten :-) ?


Hier gaat de verwarming immers ook altijd een tikje hoger als er bepaalde anderen langskomen.
Waarvan ik weet dat ze het zelf thuis bloedheet stoken.
Alle reacties Link kopieren
Marnamai schreef:
01-11-2019 18:44
Heb je dan gasten :-) ?


Hier gaat de verwarming immers ook altijd een tikje hoger als er bepaalde anderen langskomen.
Waarvan ik weet dat ze het zelf thuis bloedheet stoken.
Nee, geen gasten met kerst.

Gewoon, voor de gezelligheid.
De zachte krachten zullen zeker winnen.
H. Roland Holst
Nummer*Zoveel schreef:
01-11-2019 18:22
Ik vind dat altijd zo ouderwets, om ”de verwarming voor het eerst dit jaar aan te zetten”. Hier staat de verwarming gewoon het hele jaar aan. De thermostaat staat op een constante temperatuur, en zodra de temperatuur in huis daar onder zakt, dan springt de verwarming automatisch aan. Ik heb echt geen idee wanneer dat dit seizoen voor het eerst gebeurd is.
Dat dus, en dat je dan in oktober met een dikke trui aan gaat zitten omdat het 'nog zo vroeg in het seizoen is'.

Hier springt hij aan onder de 20 graden, ik kijk niet wanneer dat dan precies is.
Alle reacties Link kopieren
Cateautje schreef:
01-11-2019 18:26
Ik zie het niet zitten dat mijn ketel gaat stoken in een nachtelijke kamer waar niemand aanwezig is, dat vind ik geld weggooien en omdat het in de winter altijd onder een bepaalde behaaglijke temperatuur komt, zou ik voor alle winternachten gaan stoken als ik de thermostaat op een bepaalde temperatuur zet. Ik kijk wel uit! Dan maar ouderwets.
Tsja, zo heeft ieder zo zijn voorkeuren natuurlijk. Ik betaal liever iets meer voor een warm huis.

Ik groeide op in een huis met slechts 1 stookhaard in de woonkamer van het enkelsteens huisje. Als je dan naar het toilet moest in de winter, probeerde je dat zo lang mogelijk uit te stellen, want het was daar zo koud dat je billen bijna aan de bril vastvroren. Naar bed gaan was ook vreselijk, want boven was het zo mogelijk nog kouder. En als je dan eenmaal was opgewarmd onder 4 lagen klam dons en wol, al kijkend naar de ijsbloemen op de ramen, dan wilde je er nooit meer uit.

Ik betaal dus met liefde wat meer voor een huis waar je zomer en winter in je blote kont naar de wc kunt lopen, zonder dat je daarna een hete douche, 3 warme kruiken, en dubbellaags lang wollen ondergoed nodig hebt :P
Alle reacties Link kopieren
Marnamai schreef:
01-11-2019 18:40
Vind ik al behoorlijk hoog voor 1 november.
Afhankelijk van de tochtigheid van je huis.


Hier staat ie vandaag op 19.
(En uiteraard draag ik een fleece-vest. Daar begin ik altijd mee.)


Die 20 à 21 graden hou ik voor als het -10 vriest.
Maar waarom zet je hem dan hoger als het buiten vriest? Hoe behaaglijk je het in huis vindt bij temperatuur x is toch niet afhankelijk van de temperatuur buiten? Het is binnen met 19 graden niet warmer in de herfst dan in de winter.
Alle reacties Link kopieren
Snoetje-80 schreef:
01-11-2019 18:25
Ouderwets?

Het is hier uit zuinigheid. Hier gaat de verwarming ook pas aan als het koud is. De stookkosten zijn mij te hoog om de hele dag de verwarming hoog te doen.
Dan maar ouderwets.
Dat heeft toch niks met zuinigheid te maken?
Mijn thermostaat staat op 20 graden. In de zomer gaat de verwarming dan dus nooit aan, want het wordt in huis nooit kouder dan 20 graden.
Zodra in de herfst de temperatuur in huis onder de 20 komt gaat de verwarming aan. Vanzelf dus.
Dat is wat Nummer*Zoveel bedoelt.
Niet dat ze zomer en winter stookt.
De zachte krachten zullen zeker winnen.
H. Roland Holst
Nummer*Zoveel schreef:
01-11-2019 18:50
Maar waarom zet je hem dan hoger als het buiten vriest? Hoe behaaglijk je het in huis vindt bij temperatuur x is toch niet afhankelijk van de temperatuur buiten? Het is binnen met 19 graden niet warmer in de herfst dan in de winter.
Momenteel is het hier zonder verwarming 17.5 graad.

Als het buiten gaat vriezen, is het hier zonder verwarming 16 graden.


En bij -10 buiten vind ik 20 à 21 graden binnen behaaglijker.
Terwijl ik nu perfect gelukkig ben met 19 graden.

Het voelt toch écht anders aan voor mij als het écht koud wordt.
Ik heb mijn verwarming eruit laten slopen.
Alle reacties Link kopieren
Marnamai schreef:
01-11-2019 18:40
Vind ik al behoorlijk hoog voor 1 november.
Afhankelijk van de tochtigheid van je huis.


Hier staat ie vandaag op 19.
(En uiteraard draag ik een fleece-vest. Daar begin ik altijd mee.)


Die 20 à 21 graden hou ik voor als het -10 vriest.
Want 20 graden in huis als het buiten vriest is anders dan 20 graden in huis als het buiten niet vriest?
De zachte krachten zullen zeker winnen.
H. Roland Holst
Solomio schreef:
01-11-2019 18:55
Want 20 graden in huis als het buiten vriest is anders dan 20 graden in huis als het buiten niet vriest?
Jep. Voor mij toch.

En voor mijn vent al helemaal.


Die zou nu een hartaanval krijgen als ik de temperatuur naar 21 graden jaag.
Terwijl ie daar bij -10 buiten geen probleem in ziet en er zelf om vraagt "omdat hij het toch wel koud heeft".
Alle reacties Link kopieren
Marnamai schreef:
01-11-2019 18:56
Jep. Voor mij toch.

En voor mijn vent al helemaal.


Die zou nu een hartaanval krijgen als ik de temperatuur naar 21 graden jaag.
Terwijl ie daar bij -10 buiten geen probleem in ziet en er zelf om vraagt.
Ik blijf erbij: rare Belgen.
De zachte krachten zullen zeker winnen.
H. Roland Holst
Alle reacties Link kopieren
Solomio schreef:
01-11-2019 18:52
Dat heeft toch niks met zuinigheid te maken?
Mijn thermostaat staat op 20 graden. In de zomer gaat de verwarming dan dus nooit aan, want het wordt in huis nooit kouder dan 20 graden.
Zodra in de herfst de temperatuur in huis onder de 20 komt gaat de verwarming aan. Vanzelf dus.
Dat is wat Nummer*Zoveel bedoelt.
Niet dat ze zomer en winter stookt.
Klopt, dat bedoel ik. We hebben bovendien een goed geïsoleerd huis met veel ramen op het oosten/zuiden, dus het duurt hier ook best lang voordat de temperatuur onder de 21 graden zakt. Maar als dat eenmaal gebeurt, of dat nou in augustus of december is, dan vind ik het erg fijn dat onze CV-installatie actie onderneemt.
Ik weet nog dat mijn ouders altijd zeiden dat ik niet zo moest zeuren want het was warm zat in huis en werd wel eens uitgelachen dat ik soms dan maar een jas aan trok in huis omdat ik het zo koud had. Tja alles beter dan heel de tijd te rillen van de kou. Waarschijnlijk had ik toen al last van een trage schildklier want het sneller koud hebben is een van de symptomen.

Kwamen een paar jaar geleden wel eens bij mensen op bezoek die alleen in de avond de verwarming een paar uur aan deden en in de ochtend een uurtje bij het opstaan. Die hadden dus overdag zowel binnen als buiten een jas aan. En soms binnen ook nog een sjaal. De eerste keer vroeg ik nog of de cv ketel wellicht kapot was.. nee dat was niet zo.

Wat een ellende trouwens, jaren geleden ging hier een keer de cv ketel stuk op een van de koudste dagen van het jaar met sneeuw en ijzel buiten. Gelukkig was het een schooldag dus zat ik lekker warm op school. Maar thuis was het steenkoud.
Alle reacties Link kopieren
TsumTsum schreef:
01-11-2019 18:58
Ik weet nog dat mijn ouders altijd zeiden dat ik niet zo moest zeuren want het was warm zat in huis en werd wel eens uitgelachen dat ik soms dan maar een jas aan trok in huis omdat ik het zo koud had. Tja alles beter dan heel de tijd te rillen van de kou. Waarschijnlijk had ik toen al last van een trage schildklier want het sneller koud hebben is een van de symptomen.

Kwamen een paar jaar geleden wel eens bij mensen op bezoek die alleen in de avond de verwarming een paar uur aan deden en in de ochtend een uurtje bij het opstaan. Die hadden dus overdag zowel binnen als buiten een jas aan. En soms binnen ook nog een sjaal. De eerste keer vroeg ik nog of de cv ketel wellicht kapot was.. nee dat was niet zo.

Wat een ellende trouwens, jaren geleden ging hier een keer de cv ketel stuk op een van de koudste dagen van het jaar met sneeuw en ijzel buiten. Gelukkig was het een schooldag dus zat ik lekker warm op school. Maar thuis was het steenkoud.
Dat is toch armoe, als je zo in je eigen huis moet zitten?

Hier ook eens gehad dat de ketel het begaf in de vrieskou. En de pest is dat je dan ook niet warm kunt douchen. Ik prijsde mezelf dus erg gelukkig met onze losse gashaard die het nog wel deed en goede stralingswarmte geeft, maar ik vergat even dat bij het vervangen van een ketel natuurlijk de hoofdgaskraan ook dicht moest. :facepalm:
Solomio schreef:
01-11-2019 18:52
Dat heeft toch niks met zuinigheid te maken?
Mijn thermostaat staat op 20 graden. In de zomer gaat de verwarming dan dus nooit aan, want het wordt in huis nooit kouder dan 20 graden.
Zodra in de herfst de temperatuur in huis onder de 20 komt gaat de verwarming aan. Vanzelf dus.
Dat is wat Nummer*Zoveel bedoelt.
Niet dat ze zomer en winter stookt.
Dit. En een moderne thermostaat die automatisch afslaat een half uur voor bedtijd en 's morgens na een half uurtje (als wij naar school/ werk vertrekken). Dat halve uurtje voornamelijk om de badkamer niet te laten verschimmelen en om het verstokte nachtbrakers niet nog moeilijker te maken dan ze het al vinden op de vroege morgen.
Alle reacties Link kopieren
Solomio schreef:
01-11-2019 18:56
Ik blijf erbij: rare Belgen.
:proud:
Alle reacties Link kopieren
Lady*Voldemort schreef:
01-11-2019 18:54
Ik heb mijn verwarming eruit laten slopen.
Tsja, dat kan natuurlijk ook! Scheelt een hoop beslissingen! :rofl:
TsumTsum schreef:
01-11-2019 18:58


Wat een ellende trouwens, jaren geleden ging hier een keer de cv ketel stuk op een van de koudste dagen van het jaar met sneeuw en ijzel buiten. Gelukkig was het een schooldag dus zat ik lekker warm op school. Maar thuis was het steenkoud.
Nooit erop betrouwen dat de huisbaas de stookolie wel op tijd aanvult :-).


Vrijdagavond vaststellen in je huurappartement dat de chauffage niets geeft.
Huisbaas pas op maandag kunnen bereiken.
Stookolie op vrijdag geleverd zien omdat het zo druk is.

Temperatuur buiten zowat de hele week: -5
In een tochtig appartement waarvan de ramen nauwelijks sloten en met 3 open muren.


Een week lang gevloekt en continu rondgelopen met 2 à 3 dikke truien.
Alle reacties Link kopieren
Ik vind het ook koud door de regen.
Heb de cv nu op 19,5 staan.
Ik kijk ook per dag of het nodig is dat ik hem hoger zet.
Met mooi zonnig weer is het niet nodig
Ben ik druk bezig, dan heb ik het snel warm, is het ook niet nodig.
En als ik niet thuis ben gaat hij ook niet hoger.
Heb de cv dan op 17 graden staan en in de zomer op 15, maar dan is het over het algemeen zo warm dat hij niet aan gaat.
Een kus is een indruk, die met nadruk vraagt om een herdruk
Alle reacties Link kopieren
Als ik de verwarming te hoog zet word ik zo loom en dan kom ik nooit meer van m’n luie reet af. Dus hier staat hij op 18,5, maar ‘s nachts en als ik naar m’n werk ben staat hij uit.

Ik vind het trouwens geen armoe om ‘s avonds een trui aan te hebben en onder een dekentje te kruipen hoor. Ik vind zo’n dekentje heerlijk. Is ook een van de dingen die ik in de zomer mis haha.
Als ik het koud heb, zet ik hem aan. 3 weken geleden dus al.
Alle reacties Link kopieren
ibbeltje12 schreef:
01-11-2019 19:23
Als ik de verwarming te hoog zet word ik zo loom en dan kom ik nooit meer van m’n luie reet af. Dus hier staat hij op 18,5, maar ‘s nachts en als ik naar m’n werk ben staat hij uit.

Ik vind het trouwens geen armoe om ‘s avonds een trui aan te hebben en onder een dekentje te kruipen hoor. Ik vind zo’n dekentje heerlijk. Is ook een van de dingen die ik in de zomer mis haha.
Dekentje heb ik ook standaard op de bank liggen
Straks huispak aan en lekker er onder
Een kus is een indruk, die met nadruk vraagt om een herdruk
Alle reacties Link kopieren
Bij mij springt hij ook vanzelf aan als hij onder een bepaalde temperatuur komt. Op kamers waar niemand is zet ik de kachels gewoon dicht. Dan warmt het daar ook niet op. Maar alsnog heb ik het de hele winter koud.
Nummer*Zoveel schreef:
01-11-2019 18:22
Ik vind dat altijd zo ouderwets, om ”de verwarming voor het eerst dit jaar aan te zetten”. Hier staat de verwarming gewoon het hele jaar aan. De thermostaat staat op een constante temperatuur, en zodra de temperatuur in huis daar onder zakt, dan springt de verwarming automatisch aan. Ik heb echt geen idee wanneer dat dit seizoen voor het eerst gebeurd is.
Dit, ik ga toch echt geen kou lijden in mijn eigen huis omdat het volgens de goegemeente nog niet de tijd van het jaar zou zijn om mijn verwarming aan te zetten.
Alle reacties Link kopieren
[quote=ibbeltje12 post_id=30569817 time=1572632599 user_id=180038]
Als ik de verwarming te hoog zet word ik zo loom en dan kom ik nooit meer van m’n luie reet af.

Dat heb ik alleen bij sterke stralingswarmte, zoals bij een open haard. En dan vooral als ik er bij ga zitten nadat ik eerst buiten in de kou ben geweest.

Dus hier staat hij op 18,5, maar ‘s nachts en als ik naar m’n werk ben staat hij uit.

Ik vind het trouwens geen armoe om ‘s avonds een trui aan te hebben en onder een dekentje te kruipen hoor. Ik vind zo’n dekentje heerlijk. Is ook een van de dingen die ik in de zomer mis haha.

Ik vind dekentjes en truien ook geen armoe, hoor. Ik lig zelfs zomers nog onder dekentjes op de bank. Wat ik wel armoe vind, is een koud huis.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven