Verwarming

01-11-2019 18:06 86 berichten
Wat is het opeens koud.
Heb vandaag voor het eerst de verwarming weer aangezet.
Moet echt ff ontdooien...
Ben meteen onder mijn dekbed gekropen eerlijkgezegd.

Kom mijn holletje voorlopig niet ook meer uit.
Dat jullie het ff weten.

Afbeelding
Alle reacties Link kopieren
Kleinezon schreef:
02-11-2019 08:18
Het verschilt per huis, meestal is het goedkoper hem uit te zetten.

Met een warmtepomp is het beter om hem 's nachts aan te laten.

Vloerverwarming en andere lage temperatuursverwarming is soms te traag om een grote opwarming in de ochtend snel aan te kunnen.

Gewone cv; +/- 15 graden 's nachts (niet uit ivm condensatie). De meerkosten voor het opstoken worden ruim overstegen door het verlies aan warmte van het huis 's nachts. Hoe slechter de isolatie van de woning hoe meer winst door de CV 's nachts uit te zetten.
Die nachttemperatuur hangt toch ook af van wat je prettig vindt?
Ik werd vroeger regelmatig wakker omdat ik het koud had, daarom laat ik de verwarming 's nachts op 18 staan.
De zachte krachten zullen zeker winnen.
H. Roland Holst
Alle reacties Link kopieren
Solomio schreef:
02-11-2019 08:26
Die nachttemperatuur hangt toch ook af van wat je prettig vindt?
Ik werd vroeger regelmatig wakker omdat ik het koud had, daarom laat ik de verwarming 's nachts op 18 staan.
Uiteraard. En van wat je kunt betalen, 18 graden 's nachts in een tochtig huisje zonder isolatie is een dure grap. 15 graden is het geadviseerde minimum.

Met 15 graden zou een gemiddeld gezond mens met goede dekens wel lekker moeten kunnen slapen. Misschien loont het om eens te onderzoeken of er onprettige tochtstromen lopen.
Look at the stars, look how they shine for you
And everything you do; Yeah, they were all yellow
Alle reacties Link kopieren
Kleinezon schreef:
02-11-2019 08:37
Uiteraard. En van wat je kunt betalen, 18 graden 's nachts in een tochtig huisje zonder isolatie is een dure grap. 15 graden is het geadviseerde minimum.

Met 15 graden zou een gemiddeld gezond mens met goede dekens wel lekker moeten kunnen slapen. Misschien loont het om eens te onderzoeken of er onprettige tochtstromen lopen.
15 graden is voor veel mensen te koud:
https://www.gezondheid.be/index.cfm?fus ... t_id=20337
De zachte krachten zullen zeker winnen.
H. Roland Holst
Alle reacties Link kopieren
Apatura schreef:
01-11-2019 21:27
Moet je net wel t budget voor hebben.
Isoleren verdient zich over het algemeen terug in geld en in comfort. De investering is te lenen tegen beperkte rente: https://www.energiebespaarlening.nl/particulieren/

Sommige gemeenten hebben energiecoaches voor een gratis verkenning van de mogelijkheden.
Look at the stars, look how they shine for you
And everything you do; Yeah, they were all yellow
Alle reacties Link kopieren
Solomio schreef:
02-11-2019 08:39
15 graden is voor veel mensen te koud:
https://www.gezondheid.be/index.cfm?fus ... t_id=20337
Thanks voor de link, weer wat geleerd!

Overigens maakt onze installatie zoveel herrie dat ik echt niet meer slaap als hij aanslaat. Dat is bij ons zelfs de reden om nog extra te isoleren 😁; we willen echt niet dat hij aanslaat 's nachts.
Look at the stars, look how they shine for you
And everything you do; Yeah, they were all yellow
Alle reacties Link kopieren
Kleinezon schreef:
02-11-2019 08:42
Thanks voor de link, weer wat geleerd!

Overigens maakt onze installatie zoveel herrie dat ik echt niet meer slaap als hij aanslaat. Dat is bij ons zelfs de reden om nog extra te isoleren 😁; we willen echt niet dat hij aanslaat 's nachts.
Dat had ik in mijn vorige huis, heel irritant.

Ik woon nu 10 jaar in mijn huidige huis, heb tot twee jaar geleden in mijn slaapkamer nooit de verwarming aan gehad.
Is denk ik ook wel een beetje Nederlands: afzien, lijden, bezuinigen.....
Ja, sommige mensen vinden een koude slaapkamer heerlijk, ik werd wakker van een koude neus of koude oren of een koude arm die boven het dekbed uit kwam.
Sinds twee jaar 'trakteer' ik mezelf op een iets behaaglijker slaapkamer.
De zachte krachten zullen zeker winnen.
H. Roland Holst
Weet niet of iemand het herkent: het liefst heb ik de verwarming op 19° maar mijn neus lijkt opeens dicht zodra het 18°+ is. Dus dan maar thee blijven drinken en een dekentje.
Alle reacties Link kopieren
Maloochem schreef:
02-11-2019 09:40
Weet niet of iemand het herkent: het liefst heb ik de verwarming op 19° maar mijn neus lijkt opeens dicht zodra het 18°+ is. Dus dan maar thee blijven drinken en een dekentje.
Een verklaring hiervoor zou kunnen zijn dat je teveel stoffen en dampen in huis op laat bouwen, en dat kan weer komen door onvoldoende ventileren en/of schoonmaken. Veel mensen hebben daardoor (meer) last van allergieën in de winter, wat zich oa uit in een verstopte neus.
Alle reacties Link kopieren
Solomio schreef:
02-11-2019 00:21
Ik heb daar ooit wel eens een linkje over gepost, nu geen zin om te zoeken.
Wat ik me herinner is dat het een achterhaald idee is om de verwarming 's nachts aan te laten, maar dat het nog wrl gold bij vloerverwarming (ofzo).
Wij hebben beneden idd ook wel
vloerverwarming. En boven heb ik de radiatoren niet voluit aan staan (hoeft ook niet, want door de open trap trekt er voldoende warmte naar boven).
Nummer*Zoveel schreef:
02-11-2019 09:58
Een verklaring hiervoor zou kunnen zijn dat je teveel stoffen en dampen in huis op laat bouwen, en dat kan weer komen door onvoldoende ventileren en/of schoonmaken. Veel mensen hebben daardoor (meer) last van allergieën in de winter, wat zich oa uit in een verstopte neus.
Op dit moment wordt er geklust hier, maar ik heb het ook gehad toen ik nog bij mijn ouders woonde. En mijn moeder was echt van de hygiëne (alles moest écht schoon zijn) en mijn vader van de ventilatie, vanwege astma en allergieën.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb mijn thermostaat begin oktober naar 21 graden gezet en die zet ik pas in de lente weer terug naar 17. Hij al eens aangeslagen denk ik, maar geen idee hoe vaak. Heb minder verbruikt dan vorige oktober en toen stond hij in oktober niet eens aan vanwege de warme nazomer/herfst.

15 graden? Ammenooitniet, dat vind ik echt te koud. Ik slaap nu al in mijn winterpyjama met winter dekbed en jersey matrashoes en dat is dus met de verwarming aan.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven