Vreemde vraagt in ijssalon om erbij te mogen zitten.
donderdag 13 augustus 2015 om 15:41
Gisteren ben ik met mijn dochter en neefje in de plaatselijke ijssalon een ijscoupe gaan eten.( voor de beeldvorming: binnen in de ijssalon kan je alleen aan een tafel zitten waarna je alléén een ijscoupe (dus geen handijs) kunt bestellen als je de kaart hebt bekeken. De serveerder /ster brengt deze en rekent af als de coupe op is. In het voorste gedeelte kun je handijs halen maar mag je binnen niét zitten hiermee.) Omdat er braderie was, was het ontzettend druk en hebben we even moeten wachten totdat we een plaatsje kregen. Toen we er eenmaal een bemachtigd hadden vroeg een vreemde vrouw (ze was met nog een vrouw) of ze bij ons aan tafel konden gaan zitten. ( er was nog één stoel vrij en een half plekje op de bank omdat de kinderen daarop zaten).
Toen ik antwoorde dat ik dit liever niet wilde, mompelde ze op een boze toon iets ( kon het niet verstaan) en liep weg.
Dezelfde situatie heb ik een paar weken geleden ook al eens meegemaakt in dezelfde ijssalon en zet mij aan het denken: is het vreemd/ onvriendelijk van mij dat ik dit niet toe laat? Zouden jullie het wél doen?
Toen ik antwoorde dat ik dit liever niet wilde, mompelde ze op een boze toon iets ( kon het niet verstaan) en liep weg.
Dezelfde situatie heb ik een paar weken geleden ook al eens meegemaakt in dezelfde ijssalon en zet mij aan het denken: is het vreemd/ onvriendelijk van mij dat ik dit niet toe laat? Zouden jullie het wél doen?
getfree wijzigde dit bericht op 13-08-2015 17:12
Reden: Meer duidelijke uitleg plus details
Reden: Meer duidelijke uitleg plus details
% gewijzigd

donderdag 13 augustus 2015 om 21:45
Ik bedenk mij net dat toen ik naar een festival ging en er van die lange tafels stonden dat ik niet vroeg van "mag ik bij u aan tafel zitten?" maar "Is deze plek nog vrij?" en dan gewoon neerplofte als ze al niet zelf zeiden "ga maar zitten." En als mensen het aan ons vroegen of een plek bezet was "nee ga maar zitten". Zelfs een keer mensen gehad die voor ons een beetje opschoven van "kom hier maar zitten, staand eten is zo onhandig."
donderdag 13 augustus 2015 om 21:49
quote:Getfree schreef op 13 augustus 2015 @ 20:07:
[...]
Nogmaals; in deze ijssalon word je bediend aan tafel en kan je aan de tafel alleen ijscoupes eten en geen handijs. Iets anders dus als een ijsje eten bij de Mac of frietkraam.Guttogut, je doet elke keer net alsof dat iets heel bijzonders is. Vrijwel elke ijssalon die er bestaat hanteert dat principe, en ook dan is het vrij normaal om bij uitzonderlijke drukte (zoals bijvoorbeeld bij de eerste dag van een hittegolf, of tijdens de braderie, of op koninginnedag oid) een tafeltje te delen. Want die mevrouw die vroeg of ze erbij mocht komen zitten wilde misschien ook wel gewoon een ijscoupe bestellen. Of een lekker koel drankje drinken omdat ze net de hele braderie afgeslenterd was. Dat voor jou een ijscoupe nu zo bijzonder is dat je er een enorm drama van moet maken wil natuurlijk niet zeggen dat het voor anderen ook zo'n enorm avontuur is. Die willen gewoon even in de eerste de beste gelegenheid waar je kan zitten even gaan zitten. En als ze daarvoor een ijscoupe, een koffie, een cola of wat dan ook moeten bestellen maakt dan niet uit.
[...]
Nogmaals; in deze ijssalon word je bediend aan tafel en kan je aan de tafel alleen ijscoupes eten en geen handijs. Iets anders dus als een ijsje eten bij de Mac of frietkraam.Guttogut, je doet elke keer net alsof dat iets heel bijzonders is. Vrijwel elke ijssalon die er bestaat hanteert dat principe, en ook dan is het vrij normaal om bij uitzonderlijke drukte (zoals bijvoorbeeld bij de eerste dag van een hittegolf, of tijdens de braderie, of op koninginnedag oid) een tafeltje te delen. Want die mevrouw die vroeg of ze erbij mocht komen zitten wilde misschien ook wel gewoon een ijscoupe bestellen. Of een lekker koel drankje drinken omdat ze net de hele braderie afgeslenterd was. Dat voor jou een ijscoupe nu zo bijzonder is dat je er een enorm drama van moet maken wil natuurlijk niet zeggen dat het voor anderen ook zo'n enorm avontuur is. Die willen gewoon even in de eerste de beste gelegenheid waar je kan zitten even gaan zitten. En als ze daarvoor een ijscoupe, een koffie, een cola of wat dan ook moeten bestellen maakt dan niet uit.
Am Yisrael Chai!
donderdag 13 augustus 2015 om 21:52
quote:fashionvictim schreef op 13 augustus 2015 @ 21:49:
[...]
Guttogut, je doet elke keer net alsof dat iets heel bijzonders is. Vrijwel elke ijssalon die er bestaat hanteert dat principe, en ook dan is het vrij normaal om bij uitzonderlijke drukte (zoals bijvoorbeeld bij de eerste dag van een hittegolf, of tijdens de braderie, of op koninginnedag oid) een tafeltje te delen. Want die mevrouw die vroeg of ze erbij mocht komen zitten wilde misschien ook wel gewoon een ijscoupe bestellen. Of een lekker koel drankje drinken omdat ze net de hele braderie afgeslenterd was. Dat voor jou een ijscoupe nu zo bijzonder is dat je er een enorm drama van moet maken wil natuurlijk niet zeggen dat het voor anderen ook zo'n enorm avontuur is. Die willen gewoon even in de eerste de beste gelegenheid waar je kan zitten even gaan zitten. En als ze daarvoor een ijscoupe, een koffie, een cola of wat dan ook moeten bestellen maakt dan niet uit.Dit dus.
[...]
Guttogut, je doet elke keer net alsof dat iets heel bijzonders is. Vrijwel elke ijssalon die er bestaat hanteert dat principe, en ook dan is het vrij normaal om bij uitzonderlijke drukte (zoals bijvoorbeeld bij de eerste dag van een hittegolf, of tijdens de braderie, of op koninginnedag oid) een tafeltje te delen. Want die mevrouw die vroeg of ze erbij mocht komen zitten wilde misschien ook wel gewoon een ijscoupe bestellen. Of een lekker koel drankje drinken omdat ze net de hele braderie afgeslenterd was. Dat voor jou een ijscoupe nu zo bijzonder is dat je er een enorm drama van moet maken wil natuurlijk niet zeggen dat het voor anderen ook zo'n enorm avontuur is. Die willen gewoon even in de eerste de beste gelegenheid waar je kan zitten even gaan zitten. En als ze daarvoor een ijscoupe, een koffie, een cola of wat dan ook moeten bestellen maakt dan niet uit.Dit dus.
I’m doing superhero stuff. I’m staying focused. If anybody comes in here looking for trouble, oh, they’re going to meet my partners. We’re talking about paw and order.

donderdag 13 augustus 2015 om 21:57
En trouwens, er wordt ook heel vaak gezegd "in een restaurant natuurlijk niet", maar ik ken ook zat restaurants waar het ook doodnormaal is om bij drukte tafels te delen. Het is of delen, of wachten tot half 11 totdat je eens aan de beurt bent (als je om 7 uur binnen komt). Nou, dan wil je wel delen, hoor. Da's het risico van willen eten/ ijs eten / drinken in populaire gelegenheden met weinig tafels, dan moet je weleens bij elkaar aan tafel.
Am Yisrael Chai!
donderdag 13 augustus 2015 om 22:02
donderdag 13 augustus 2015 om 22:15
Ik vind het ook raar om te vragen, ik ben ook gesteld op mijn privacy en hoef geen vreemde mensen aan mijn tafeltje te hebben.
Bovendien In een ijscoupe zijn ook de prijs van het bedienen en het gebruik van het tafeltje berekend.
Alsof het zo"n ramp is om niet te kunnen zitten met een handijsje..... dat gemuts altijd, van alles moet maar kunnen en mogen.
Bovendien In een ijscoupe zijn ook de prijs van het bedienen en het gebruik van het tafeltje berekend.
Alsof het zo"n ramp is om niet te kunnen zitten met een handijsje..... dat gemuts altijd, van alles moet maar kunnen en mogen.
donderdag 13 augustus 2015 om 22:22
quote:lexxxie schreef op 13 augustus 2015 @ 22:15:
Ik vind het ook raar om te vragen, ik ben ook gesteld op mijn privacy en hoef geen vreemde mensen aan mijn tafeltje te hebben.
Alsof het zo'n ramp is dat iemand gebruik maakt van de lege stoel.
Het is gewoon fatsoen om iemand die lege stoel te laten gebruiken. Jij gebruikt hem niet.
Ook mensen met een handijsje willen graag zitten. Zeker na geslenter op een braderie.
Alsof het zo'n ramp is dat iemand gebruik maakt van de lege stoel.
Het is gewoon fatsoen om iemand die lege stoel te laten gebruiken. Jij gebruikt hem niet.
Ook mensen met een handijsje willen graag zitten. Zeker na geslenter op een braderie.
All people have the right to stupidity. But some abuse the privilege.

donderdag 13 augustus 2015 om 22:22

donderdag 13 augustus 2015 om 22:26
En TO, ik heb vooral sterk het idee dat het je niet zo zint dat niet de meeste mensen je groot gelijk geven. Je vraagt in je OP of we het vreemd vinden en wat wij hadden gedaan. Niet dat jij daar per se jouw ideeën voor hoeft aan te passen of dat jij het verkeerd doet en ik of iemand anders het goed doet, maar jouw vraag was toch echt: vinden jullie het vreemd en hoe hadden jullie zelf gereageerd? Accepteer dan ook dat daar antwoorden op kunnen komen die niet in jouw straatje passen.
donderdag 13 augustus 2015 om 22:30

donderdag 13 augustus 2015 om 22:35
quote:lexxxie schreef op 13 augustus 2015 @ 22:30:
Tis ook geen ramp om niet te kunnen zitten, de tafel was gewoon bezet. Jammer maar helaas dan!
Zou het niet in mijn hoofd halen en uiterst onbeleefd vinden om te vragen of ik aan iemand anders tafeltje mag zitten.
En tafeltjes zijn niet voor handijsjes punt!Misschien heb ik eroverheen gelezen, maar hadden ze een handijsje dan? Of wilden ze ook een ijscoupe?
Tis ook geen ramp om niet te kunnen zitten, de tafel was gewoon bezet. Jammer maar helaas dan!
Zou het niet in mijn hoofd halen en uiterst onbeleefd vinden om te vragen of ik aan iemand anders tafeltje mag zitten.
En tafeltjes zijn niet voor handijsjes punt!Misschien heb ik eroverheen gelezen, maar hadden ze een handijsje dan? Of wilden ze ook een ijscoupe?
donderdag 13 augustus 2015 om 22:35
quote:lexxxie schreef op 13 augustus 2015 @ 22:30:
En tafeltjes zijn niet voor handijsjes punt!Arme handijsjes...het plebs onder de koninklijke coupes...
En tafeltjes zijn niet voor handijsjes punt!Arme handijsjes...het plebs onder de koninklijke coupes...
If God is watching us, the least we can do is be entertaining

donderdag 13 augustus 2015 om 22:38
quote:lexxxie schreef op 13 augustus 2015 @ 22:15:
Ik vind het gemuts om te zeveren over de stoel die iemand gebruikt.
En hoezo 'alles moet maar kunnen en mogen'? Echt serieus, het gaat over een ijsje en een stoel!
Ik vind het gemuts om te zeveren over de stoel die iemand gebruikt.
En hoezo 'alles moet maar kunnen en mogen'? Echt serieus, het gaat over een ijsje en een stoel!

donderdag 13 augustus 2015 om 23:09
Om even terug te komen op je vraag TO: zitten op het bankje had je op zich best kunnen weigeren, want er zaten al 2 mensen op het 2 persoonsbankje, maar de stoel absoluut niet. Je had bijvoorbeeld "met z'n drieën op de bank wordt een beetje krap denk ik, maar neem de stoel gerust mee hoor!". Op die manier had je je privacy behouden, maar was je wel sociaal gebleven.
donderdag 13 augustus 2015 om 23:10
donderdag 13 augustus 2015 om 23:12
donderdag 13 augustus 2015 om 23:13
donderdag 13 augustus 2015 om 23:17
Ik vind dat hele verhaal over handijsje of ijscoupe totaal niet relevant. Als je eerste klas reist ga je toch ook niet bij iemand die naast je wil zitten vragen of ie wel een kaartje voor de eerste klas heeft? Dat is helemaal niet aan jou.
Dat is echt aan de NS en aan de ijswinkeleigenaar. Je kan toch niet gaan bepalen in een zaak die niet van jou is of iemand wel of niet een stoel mag gebruiken???
Dat is echt aan de NS en aan de ijswinkeleigenaar. Je kan toch niet gaan bepalen in een zaak die niet van jou is of iemand wel of niet een stoel mag gebruiken???

donderdag 13 augustus 2015 om 23:19
Ik vind het ook niet prettig, eerlijk gezegd, een vreemd iemand binnen gehoorafstand. Maar als iemand het me zou vragen, zou ik echt niet durven weigeren. Ik heb echter altijd van die mensen die het niet eens vragen en zomaar naast me neerploffen, ook in restaurants. TS, zou graag wat van jouw assertiviteit hebben.
donderdag 13 augustus 2015 om 23:22
quote:Getfree schreef op 13 augustus 2015 @ 20:13:
[...]
Nee, het is niet mijn "toko" en dus ook niet mijn probleem dat er te weinig vrije tafels zijn.
Daarom heb ik de bewuste ijssalon zojuist opgebeld na deze hele discussie.
Het kwam volgens hun wel vaker voor dat gasten het liever niet hebben dat er andere mensen bij hun aan de tafel komen zitten. Volgens de ijssalon moet ieder zijn eigen grens daarin geven en als er problemen daaruit voortvloeien kan dit kenbaar gemaakt worden aan het personeel, die dan voor een oplossing zorgen. neeeee dat meen je niet???
[...]
Nee, het is niet mijn "toko" en dus ook niet mijn probleem dat er te weinig vrije tafels zijn.
Daarom heb ik de bewuste ijssalon zojuist opgebeld na deze hele discussie.
Het kwam volgens hun wel vaker voor dat gasten het liever niet hebben dat er andere mensen bij hun aan de tafel komen zitten. Volgens de ijssalon moet ieder zijn eigen grens daarin geven en als er problemen daaruit voortvloeien kan dit kenbaar gemaakt worden aan het personeel, die dan voor een oplossing zorgen. neeeee dat meen je niet???
Ouwe tang, verveel je je soms? Zoek eens een andere hobby dan mensen op dit forum af te zeiken, graftak!