Vroeger had iedereen hetzelfde in huis ...

31-12-2018 14:19 2048 berichten
Alle reacties Link kopieren
Volgens mij was het aanbod van gebruiksvoorwerpen en etenswaren vroeger veel beperkter. Ik ben van begin jaren zeventig en meen me te herinneren dat tot halverwege de jaren tachtig er heel veel producten zo ongeveer bij iedereen in huis waren. Plak in dit topic de plaatjes van van alles wat bij je halve familie en kennissenkring te vinden was. Ook producten uit de supermarkt zijn welkom (bv slechts één soort bronwater)
Elke week een nieuwe aflevering van Remi in de Avrobode. Zo zielig. :cry:

Volgens mij één van de eerste animé in Nederland, samen met Heidi.

Afbeelding

Afbeelding
snoesje666 wijzigde dit bericht op 13-01-2019 23:23
33.98% gewijzigd
Betty White: "Once you go blackberry... Hmmmmmhmmmm"
En zo zag de gang er in de jaren 70 uit. Houten deuren, houten trappen, stenen muren. Beeldjes in de vensterbank. ( moet spontaan aan mijn oma en opa denken 8-)

Afbeelding
Voor iedereen een groene tuin
GroenTuintje schreef:
13-01-2019 23:17
Ik heb er een foto van bijgezet :biggrin: . Maar inderdaad, het was van dat zere-poten spul ;-D
Eh ik zie nu rieten tegels. Jabo tapijt is dit:

Afbeelding
Magister schreef:
13-01-2019 23:26
Eh ik zie nu rieten tegels. Jabo tapijt is dit:

Afbeelding
Ja dat spul ken ik ook, ook geen fijn spul onder je voeten @(. Dat was toch van dat harige kriebelspul?
Volgens mij hadden alle (bed) matrassen in de jaren 70, gebloemde of psychedelische prints. Tegenwoordig is een matras gewoon wit.

Afbeelding

Afbeelding
groentuintje wijzigde dit bericht op 13-01-2019 23:43
40.69% gewijzigd
NYC schreef:
13-01-2019 20:26
Speentjes aan ketting had ik, rond 1991 of 1992 geloof ik.
Ik had ze ook, maar dat was later. Ik ben van 1987 en ik had ze halverwege de basisschool denk ik.
De badkamer was ook een vrolijke boel, vergeleken met tegenwoordig :mrgreen: . En met een gezellig :sick: kleedje op de wc.

Afbeelding
dolfje schreef:
13-01-2019 20:30
Ja ik ook zoiets.
Ja, ik ook.
Snoesje666 schreef:
13-01-2019 23:18
Elke week een nieuwe aflevering van Remi in de Avrobode. Zo zielig. :cry:

Volgens mij één van de eerste animé in Nederland, samen met Heidi.

Afbeelding

Afbeelding

En Nils Holgersson

Afbeelding
RikM schreef:
14-01-2019 09:13
En Nils Holgersson
Daar heb ik mijn kinderen voor warm proberen te maken, maar het ging ze helaas te langzaam.

Het A-team vonden ze dan wel weer leuk...
Candy Candy, ook een vroege anime serie.

Zo’n uitklapbare naaidoos, hout.
https://www.vintage-collector.nl/a-4722 ... -naaidoos/

Ik bewaarde er mijn sieraden in, en later ook de spullen om zelf sieraden te maken, die glazen potjes met kurkdop en met piepkleine kraaltjes, ijzerdraad en een tangetje.
En Nils Holgersson

Afbeelding
[/quote]

Nieieieiels Hooooooooolgersoooon vliegt op een gans naar de zon!! :love: Dat zong ik altijd heel hard mee.
Waren mijn tanden maar zo wit als mijn benen
Met Akka en de ganzen en valse vos Smirre en die wijsneus hamster.
Waren mijn tanden maar zo wit als mijn benen
ereader schreef:
13-01-2019 20:36
Ik heb nog een groene wollen tweepersoons deken liggen. In ons vorige huis werd die nog wel eens gebruikt 's winters over de dekbedden heen. Maar tegenwoordig heb ik een wollen 4 seizoenendekbed en dat is warm genoeg.

Zo zonde om weg te doen, maar hij is veel te groot en zwaar als dekentje voor op de bank. Als je hem halveert heb je twee heel rare smalle lange dekentjes. Misschien toch maar een deel afknippen en dan omzomen?
Of je maakt er kussenslopen van

Afbeelding

Afbeelding
Remi, Nils Holgersson, Candy Candy :lol:
Ik zong die liedjes van Nils en Candy ook altijd mee.
Ik kan ze nu zo weer meezingen!

Afbeelding

Formica in de keuken.
Wij hadden de oranje set, met wat losse krukjes erbij.
Ik kreeg een krukje mee toen ik uit huis ging. Hij staat nog steeds bij mij in de keuken.
Altijd van je afsnijden
Haantje79 schreef:
12-01-2019 13:51
Afbeelding

Zelfmaak tompoucen. Dat was het hoogtepunt van de zondag. De kartonnendoos was anders, maar de inhoud is nog hetzelfde. Ik vraag me af of ik het nu nog lekker zou vinden.
O die dingen hebben ervoor gezorgd dat ik van mijn levensdagen geen Tompouce meer hoef, ik heb er teveel van gegeten. :@@:
Haantje79 schreef:
12-01-2019 13:23
Afbeelding

Boekjes die je op de basischool gebruikte om je spreekbeurt te houden. We hadden geen google!
Oja, die! Ik herinner me vooral die over fietsen, hoe die zich in de loop van de eeuw ontwikkeld hadden en ik was benieuwd hoe zich dat nou verder zou ontwikkelen.
Je had toen nog geen ligfietsen of elektrische fietsen in het straatbeeld en bakfietsen waren niet primair voor kindervervoer. Dus het boekje kan worden aangevuld!
Mijn kinderen konden ze ook nog gebruiken, maar Google kwam net op. Zoon kreeg 'ns een tien voor een bij elkaar gegoogeld werkstuk en toen ik de juf uitlegde hoe kinderen dat deden en dat het taalgebruik ik het werkstuk niet bepaald dat van mijn zoon was, onderschatte ik volgens juf de taalverwerving van mijn zoon!
GroenTuintje schreef:
13-01-2019 23:50
De badkamer was ook een vrolijke boel, vergeleken met tegenwoordig :mrgreen: . En met een gezellig :sick: kleedje op de wc.

Afbeelding
Die roze badkamer had ik in het klein voor mijn poppenhuis.
Eind jaren 60, begin 70, melk in zakken in zo'n houder:
Afbeelding
GroenTuintje schreef:
13-01-2019 23:31
Ja dat spul ken ik ook, ook geen fijn spul onder je voeten @(. Dat was toch van dat harige kriebelspul?

Een collega van mijn vader kreeg een toupetje, maar blijkbaar geen mooie. Nadat er ook nog werd omgeroepen "Er is telefoon voor de heer Heuga, de heer Heuga, telefoon" schafte hij zijn toupetje weer af.

:D

Barry Hughes en de Kwaffeurs.

https://youtu.be/9NBv24oN4yQ
Betty White: "Once you go blackberry... Hmmmmmhmmmm"
aviv_13 schreef:
14-01-2019 18:23
Oja, die! Ik herinner me vooral die over fietsen, hoe die zich in de loop van de eeuw ontwikkeld hadden en ik was benieuwd hoe zich dat nou verder zou ontwikkelen.
Je had toen nog geen ligfietsen of elektrische fietsen in het straatbeeld en bakfietsen waren niet primair voor kindervervoer. Dus het boekje kan worden aangevuld!
Mijn kinderen konden ze ook nog gebruiken, maar Google kwam net op. Zoon kreeg 'ns een tien voor een bij elkaar gegoogeld werkstuk en toen ik de juf uitlegde hoe kinderen dat deden en dat het taalgebruik ik het werkstuk niet bepaald dat van mijn zoon was, onderschatte ik volgens juf de taalverwerving van mijn zoon!
Oh die boekjes!!! Bij ons waren ze niet bedoeld voor spreekbeurten maar voor schriftelijke werkstukjes. Deze boekjes vormden een soort basis als je zelf niks wist. Lekker in die bak bladeren tot je een onderwerp zag waar je je verder in wilde verdiepen en dan moest je zelf verder informatie bij elkaar gaan zoeken.
Nog niemand de ministars en kinderen voor kinderen genoemd? Die laatsten vond ik te kakkineus als meisje van het platteland zijnde, maar de ministars vond ik helemaal het einde :-) nu nog zing ik zo de ministars tekst weer mee als er een liedje op de radio is wat ze gebruikt hebben voor hun liedjes. :-$
Benjamin Ben ken ik ook, die was van de eo toch? Met Bill en Marja. Dat waren van die flamboyante personen in een caravan in mijn herinnering en ze maakten christelijke liedjes. Wat me weer doet denken aan Gert en Hermien. Daar hadden we ook veel bandjes van in huis..
En de mini playbackshow op zaterdag. ik weet nog dat ik het altijd zo toevallig vond dat precies dat wat degeen die ging playbacken aan wilde altijd in Hennie zijn winkeltje hing, en het paste ook nog altijd! :facepalm: oh en Hennie had een liedje over een paard, Snuitje.. dat liedje vond ik zo zielig! Ook die zing ik zo weer mee als het moet. En we keken Bassie en Adriaan, met Robin die me weer doet denken aan pompy de robodoll. Die was ook van dat liedje van Willeke Alberti, 'samen zijn' Ik zie de clip nog voor me, met een zielige Pompy met een traan op zijn wang :-( wat heb ik daar om gejankt zeg!
Jaren '7: uniseks kleding. Ik weet nog goed dat mijn oom en tante (toen nog heel jong, midden 20) samen kwamen aanzetten in dezelfde tuinbroek van spijkerstof en hetzelfde gele t-shirt eronder....
Time for the real me to emerge, Possum! Get out the gladiolas!
Die informatieboekjes bestaan nog steeds in de bieb :) .
Ik heb ze overigens vroeger in de jaren 90 ook nog gebruikt voor schoolopdrachten.
Was Ministeck al genoemd? En Meccano?

Afbeelding
Afbeelding

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven