Wie kan dit verklaren?

29-10-2009 21:26 161 berichten
Alle reacties Link kopieren
Mijn broertje heeft gister een paar foto's gemaakt waarop je naast de zon een tweede kleinere zon ziet. Helaas heeft hij die foto's in een word doc gezet waardoor ik ze niet kan uploaden, als iemand weet hoe dat werkt?

Het lijkt heel erg op dit, dat had ik al eerder gezien, maar dacht natuurlijk dat het onzin was: rusland Alleen zit daar de tweede zon precies aan de andere kant. Ik ben niet iemand die gelooft in al die "de wereld gaat eraan" theorieën. Maar ik vind het wel een beetje apart, zo'n 2e zon. Iemand die hier een heel logische verklaring voor heeft, behalve een planeet die onze aarde komt verwoesten?
Probeer of je de foto kunt verzenden naar metereologen. Misschien hebben die een acceptabele verklaring. Als niemand hier op het forum met de verklaring komt, that is.
quote:ambrosia9 schreef op 29 oktober 2009 @ 22:48:

Nou ja, dat dus. Volgens mij is er niet iemand die zegt, ooh maar dat komt echt door ,,,,Mail ze naar Gerrit Hiemstra, die weet het vast wel.
Zou het een parhelion zijn, ik krijg dan dit soort beelden

ziet er volgens mij anders uit?
Ja dat kan ik proberen idd.
De foto's die ik zie van parhelion zijn net wat anders. Toch denk ik wel dat het iets dergelijks is.

Is er geen natuurkundige site ofzo die misschien kunnen helpen?
Ja ik ga mijn broertje even de tip geven om ze naar een weerstation oid te sturen. Het zijn wel zijn foto's natuurlijk.
quote:ambrosia9 schreef op 29 oktober 2009 @ 22:52:

Zou het een parhelion zijn, ik krijg dan dit soort beelden [afbeelding]

ziet er volgens mij anders uit?je hebt niet veel geluk met foto's vandaag. Ik kan ze niet zien
quote:Liselotte4 schreef op 29 oktober 2009 @ 22:54:

[...]

je hebt niet veel geluk met foto's vandaag. Ik kan ze niet zien ik geef het op, maar ik heb er op gegoogled en dan de foto's gekozen waarop je een zon ziet met aan weerskanten een licht
quote:Liselotte4 schreef op 29 oktober 2009 @ 22:54:

[...]

je hebt niet veel geluk met foto's vandaag. Ik kan ze niet zien

Ik denk dat jij dan nu geen geluk heb, want ik zie hem wel

Maar ik vind het dus ook anders. Dit is meer halo-achtig, die foto's van ambrosia hebben dat niet.
quote:ambrosia9 schreef op 29 oktober 2009 @ 22:48:

Nou ja, dat dus. Volgens mij is er niet iemand die zegt, ooh maar dat komt echt door ,,,,Volgens mij past de omschrijving van Sundogs of Mock Suns hier wel bij. Het gaat om het breken van de lichtstraal op de ijskristallen waardoor een "halo" effect ontstaat.

een parhelion is er in veel vormen. Parhelion gaat erom dat licht gereflecteerd wordt waardoor het lijkt alsof er meerdere lichtbronnen zijn of dat je rare vormen krijgt.

Deze lijkt op wat je broertje heeft gezien.
Mogelijk een refractieprobleem van de ozonlaag, waardoor het licht dus breekt en je dit soort beeld krijgt. De wereld is bijzonder, niet? Wat ook een bijzonder fenomeen is, is de aurora borealis. Heb het zelf een aantal keer mogen bewonderen. Prachtig.

Ambrosia, laat je het weten als je een verklaring hebt gevonden? Anders slaap ik nooit meer rustig
Liselotte, die foto lijkt er meer op inderdaad.
quote:milaatje schreef op 29 oktober 2009 @ 22:56:

Mogelijk een refractieprobleem van de ozonlaag, waardoor het licht dus breekt en je dit soort beeld krijgt. De wereld is bijzonder, niet? Wat ook een bijzonder fenomeen is, is de aurora borealis. Heb het zelf een aantal keer mogen bewonderen. Prachtig.

[afbeelding]Dat zou ik nog zo graag een keer willen zien! Lijkt me erg bijzonder.
Volgens mijn man komt het vaker voor in oktober. Hij had dit vorig jaar ook al eens gezien. Geen raar natuurverschijnsel dus, hoewel het me wel zeldzaam lijkt dat er zulke duidelijke foto's van zijn gemaakt. Compliment voor je broer hoor Ambroos. Ik vind ze mooi.
refractie probleem van de ozonlaag?

WTH!
@Lisotte, die foto lijkt er inderdaad meer op! De foto's zijn ook echt heel mooi. En dat gemaakt met een mobieltje

Als ik meer weet laat ik dat natuurlijk weten hier.
quote:hannaviva schreef op 29 oktober 2009 @ 22:59:

WTH!
Bedankt iedereen voor het meedenken. Ik ga nu lekker mijn bed in. Wie weet komt er vannacht een wetenschapper langs met een volkomen logische verklaring.

Hier komt de maan op en de zon onder. Hierbij staan ze echter onder elkaar ipv naast elkaar zoals op je broertjes foto.

Misschien is het ook wel Venus, die kan ook goed zichtbaar zijn bij zonsondergang, misschien ook wel in de ochtend? (het was toch 's ochtends?)

Anyway, ik zou het opsturen naar rtl weer ed.
We dont make mistakes here, we just have happy accidents. We want happy, happy paintings. If you want sad things, watch the news. Everything is possible here. This is your little universe -Bob Ross
quote:hannaviva schreef op 29 oktober 2009 @ 22:59:

WTH!

Tsja, de ozonlaag heeft kennelijk een brilletje nodig volgens Milaatje. (Gevalletje niet helemaal juist gebruikte term, lijkt me).

De bijzon is in de foto van ambrosia erg mooi rond, meer dan in de meeste foto's van halo's/bijzonnen/parhelia (zou dat het meervoud zijn?)/sun dogs, maar het lijkt me er toch wel een. De foto op

http://www.knmi.nl/cms/content/36593/bijzon

vind ik er wel op lijken, als je er rekening mee houdt dat de zon op die foto veel hoger aan de hemel stond en dus lastiger vast te leggen was.
Als je bij Halo ziet, ze je er wel hele mooie bij zeg. Is maar goed dat ik nu weet wat het is, anders zou ik me echt helemaal naar schrikken.

http://en.wikipedia.org/wiki/Halo_(optical_phenomenon)

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven