Wie kan dit verklaren?
donderdag 29 oktober 2009 om 21:26
Mijn broertje heeft gister een paar foto's gemaakt waarop je naast de zon een tweede kleinere zon ziet. Helaas heeft hij die foto's in een word doc gezet waardoor ik ze niet kan uploaden, als iemand weet hoe dat werkt?
Het lijkt heel erg op dit, dat had ik al eerder gezien, maar dacht natuurlijk dat het onzin was: rusland Alleen zit daar de tweede zon precies aan de andere kant. Ik ben niet iemand die gelooft in al die "de wereld gaat eraan" theorieën. Maar ik vind het wel een beetje apart, zo'n 2e zon. Iemand die hier een heel logische verklaring voor heeft, behalve een planeet die onze aarde komt verwoesten?
Het lijkt heel erg op dit, dat had ik al eerder gezien, maar dacht natuurlijk dat het onzin was: rusland Alleen zit daar de tweede zon precies aan de andere kant. Ik ben niet iemand die gelooft in al die "de wereld gaat eraan" theorieën. Maar ik vind het wel een beetje apart, zo'n 2e zon. Iemand die hier een heel logische verklaring voor heeft, behalve een planeet die onze aarde komt verwoesten?

vrijdag 30 oktober 2009 om 10:18
quote:Liselotte4 schreef op 29 oktober 2009 @ 22:19:
Hebbes:
Dit fenomeen heet volgens mij: Parhelion.
Parhelion komt voor als de zon reflecteert op ijsdeeltjes in de lucht. Het lijkt dan alsof er twee of meerdere zonnen zijn. Of het kan voorkomen dat de zon een hele grote cirkel om zich heen heeft. Ik heb even wat gegoogled op afbeeldingen en kwam onder andere onderstaande tegen. Is dat wat jouw broer gezien heeft?
Het schijnt heel bijzonder te zijn om te zien. (Ben meteen jaloers).
deze foto maakte ik vorige week op Schier.. je ziet heel duidelijk een cirkel om de zon.
Op deze foto
zie je dat daarboven nog een soort van cirkel in regenboogkleuren zat
Hebbes:
Dit fenomeen heet volgens mij: Parhelion.
Parhelion komt voor als de zon reflecteert op ijsdeeltjes in de lucht. Het lijkt dan alsof er twee of meerdere zonnen zijn. Of het kan voorkomen dat de zon een hele grote cirkel om zich heen heeft. Ik heb even wat gegoogled op afbeeldingen en kwam onder andere onderstaande tegen. Is dat wat jouw broer gezien heeft?
Het schijnt heel bijzonder te zijn om te zien. (Ben meteen jaloers).
deze foto maakte ik vorige week op Schier.. je ziet heel duidelijk een cirkel om de zon.
Op deze foto
zie je dat daarboven nog een soort van cirkel in regenboogkleuren zat
Later is nu

vrijdag 30 oktober 2009 om 11:01
Wel apart dat sommige mensen, als ze zoiets zien, eerst aan bovennatuurlijke zaken denken ipv aan een logische natuurkundige verklaring. Dat je die laatste niet meteen zelf paraat hebt lijkt me logisch, geen ingewikkelder vak dan astronomie. Dat je het als leek niet herkent -en de anderen op het viva forum ook niet- zegt dus helemaal niets.
Ik zou even een mailtje sturen naar een faculteit natuurkunde ofzo..
Ben benieuwd!
Ik zou even een mailtje sturen naar een faculteit natuurkunde ofzo..
Ben benieuwd!
anoniem_57761 wijzigde dit bericht op 30-10-2009 11:02
Reden: fout
Reden: fout
% gewijzigd
vrijdag 30 oktober 2009 om 11:01
quote:dreamer schreef op 30 oktober 2009 @ 10:18:
[...]
[afbeelding]
Op deze foto
[afbeelding]
zie je dat daarboven nog een soort van cirkel in regenboogkleuren zatMaar deze zijn wel echt heel anders dan de foto's van mijn broertje, wel heel gaaf om te zien trouwens!
[...]
[afbeelding]
Op deze foto
[afbeelding]
zie je dat daarboven nog een soort van cirkel in regenboogkleuren zatMaar deze zijn wel echt heel anders dan de foto's van mijn broertje, wel heel gaaf om te zien trouwens!
vrijdag 30 oktober 2009 om 11:51
quote:dreamer schreef op 30 oktober 2009 @ 11:29:
Dankje, daarom heb ik ze ook nog neergezet. Zoebie (geloof ik?) had het erover. Vond het ook bijzonder om zo te zien. Ja echt ontzettend mooi!! Ik heb ook nog ergens foto's van de zee en dan zie je de storm aankomen, trekt als een zwarte deken over het water, ook heel gaaf. Die zal ik nog eens opzoeken. Nu weekend weg, dus ga eens goed naar de zonsondergang kijken
Dankje, daarom heb ik ze ook nog neergezet. Zoebie (geloof ik?) had het erover. Vond het ook bijzonder om zo te zien. Ja echt ontzettend mooi!! Ik heb ook nog ergens foto's van de zee en dan zie je de storm aankomen, trekt als een zwarte deken over het water, ook heel gaaf. Die zal ik nog eens opzoeken. Nu weekend weg, dus ga eens goed naar de zonsondergang kijken