WTF momenten
maandag 9 december 2019 om 15:48
Ik zet hem maar bij overig, want heb verder geen idee.
Ik reed vanmiddag op een vrij drukke weg en haalde daar een oma in die op een scootmobiel zat. Ik denk: wat zit ze ongemakkelijk en wat heeft ze vast? Blijkt dat ze in de linkerarm (straatkant dus) een dreumes had geklemd; die zat op haar linkerbeen. En met de rechterhand stuurde ze en gaf gas. Het is nu enkele uren geleden en eigenlijk vind ik nu dat ik ergens had moeten stoppen om haar te vragen of ze nog helemaal lekker was.
Op het moment was ik echter te verrast en omdat het zo druk was, had ik ook niet echt kans om te reageren. Het daalde zeg maar, pas enkele straten verder in. Dit is wel het vreemdste (en onveiligste) wat ik in lange tijd heb gezien.
Moest het gewoon even delen. Jullie ook WTF momenten af en toe ?
Ik reed vanmiddag op een vrij drukke weg en haalde daar een oma in die op een scootmobiel zat. Ik denk: wat zit ze ongemakkelijk en wat heeft ze vast? Blijkt dat ze in de linkerarm (straatkant dus) een dreumes had geklemd; die zat op haar linkerbeen. En met de rechterhand stuurde ze en gaf gas. Het is nu enkele uren geleden en eigenlijk vind ik nu dat ik ergens had moeten stoppen om haar te vragen of ze nog helemaal lekker was.
Op het moment was ik echter te verrast en omdat het zo druk was, had ik ook niet echt kans om te reageren. Het daalde zeg maar, pas enkele straten verder in. Dit is wel het vreemdste (en onveiligste) wat ik in lange tijd heb gezien.
Moest het gewoon even delen. Jullie ook WTF momenten af en toe ?
Even if you are on the right track, you will get run over if you just sit there.â€

maandag 9 december 2019 om 19:14
Maar echt.. Het is inmiddels alweer een paar jaar geleden hoor, maar dit vergeet ik niet meerPhoebemeaculpa schreef: ↑09-12-2019 18:41Nou ja!!!
Erg vreemde actie...
Bevernator:![]()
Dit vind ik echt te erg...!
Ik erger me overigens sowieso behoorlijk aan mensen die in het bijzijn van hun kleine kinderen alleen maar op die stomme mobiel zitten.
En aan mensen die in de bus langdurig en luidruchtig zitten te bellen, vorige week nog een wtf-moment mee gehad.
Was iemand die Engels sprak, zeer interessant gesprek.
Het ging namelijk over pompoensoep, de Mc Donalds en junkfood.
M.a.w een gesprek van een hoogstaand niveau..![]()
![]()

maandag 9 december 2019 om 19:15
Je laatste bewering klopt dus niet. Er is geen enkele jurisprudentie over en er zijn zat argumenten te noemen vanuit de wet voor het vervoeren in een draagzak. Als jij het voor jezelf niet wil doen prima maar het is echt niet gevaarlijk of illegaal.m-april schreef: ↑09-12-2019 18:08In een bakfiets worden de kinderen beschermd door de kooiconstructie van de bak en ook nog door het zitje met gordels waar ze in zitten.
Je mag een baby niet in een draagzak op de fiets vervoeren. Dit is gewoon wettelijk zo geregeld. Je bent namelijk verplicht om je kind op een veilige manier te vervoeren, in de wet staat uitgelegd wat wordt verstaan onder een veilige manier van vervoeren en een draagzak voldoet niet aan de veiligheidseisen en is dus niet toegestaan.
Mensen vinden het spannend om er allerlei fantasieën bij te halen maar de feiten zijn anders. Er zijn meer ongelukken met zitjes, bakfietsen (ken vooral die maxicosidragers dan met draagzakken.

maandag 9 december 2019 om 19:20
Ja die wilde ik ook! Maar geen plek om te stallen. Heb een tijd een tweeling fiets gehad, die was ideaal. Maarja dan moeten ze wel kunnen zitten hè. En op zo'n lange bagagedrager een maxicosidrager vond ik enger. Wiebelding.

maandag 9 december 2019 om 19:20
Jaren geleden in Griekenland deden mijn moeder en ik een dagexcursie met een bus. Was een dubbeldekker en vanboven helemaal vooraan had je uiteraard een mooi uitzicht. Die 4 plekken werden in beslag genomen door een stel. Man zat rechts op het bankje (oftewel die 2 stoelen naast elkaar waarvan 1 stoel werd gebruikt door man) en vrouw zat links, zelfde verhaal. M’n moeder en ik durfde er niets van te zeggen maar toen we een tussenstop hadden gehad durfde wij daar te gaan zitten (gewoon met z’n 2-en naast elkaar dus). Nou, je had hun gezicht moeten zien toen ze de bus in kwamen en waren ze nog kwaad ook terwijl ze gewoon naast elkaar konden gaan zitten op die 2 plekken vooraan. Wat een aso’s.

maandag 9 december 2019 om 19:28
Ik stond een keer in de lift in de Primark. Naar de 5e etage, kinderafdeling, dus met mijn kind en nog een paar andere mensen met kinderen.
Er kwam een wat shabby meneer bij en die riep heel hartelijk tegen de kinderen: hey kids! I'm gonna poo here, and wash my hands afterwards offcourse!
En verder nog wat mededelingen over de grootte, dat hij er zin in had, dat zijn tummy pijn ervan deed etc.
En stapte uit bij de toiletten.
De kinderen begrepen allemaal de strekking dus stonden wat verbijsterd te kijken.
Maarja, grote stad, dus we keken allemaal neutraal voor ons uit om de een of andere reden dus de kinderen hielden ook maar hun mond.
Eenmaal op de kinderafdeling hoorde je overal 'hahaha die meneer ging poepen'.
Ook hele gesprekken, kinderen die elkaar opzochten van 'hoorde jij dat ook?'
Heel gek.
Als ik een belachelijke mededeling doe zegt mijn kind nog steeds: weet je wat echt leuk is mamma? Als je dit eens vertelt in de lift in de Primark!
Er kwam een wat shabby meneer bij en die riep heel hartelijk tegen de kinderen: hey kids! I'm gonna poo here, and wash my hands afterwards offcourse!
En verder nog wat mededelingen over de grootte, dat hij er zin in had, dat zijn tummy pijn ervan deed etc.
En stapte uit bij de toiletten.
De kinderen begrepen allemaal de strekking dus stonden wat verbijsterd te kijken.
Maarja, grote stad, dus we keken allemaal neutraal voor ons uit om de een of andere reden dus de kinderen hielden ook maar hun mond.
Eenmaal op de kinderafdeling hoorde je overal 'hahaha die meneer ging poepen'.
Ook hele gesprekken, kinderen die elkaar opzochten van 'hoorde jij dat ook?'
Heel gek.
Als ik een belachelijke mededeling doe zegt mijn kind nog steeds: weet je wat echt leuk is mamma? Als je dit eens vertelt in de lift in de Primark!
maandag 9 december 2019 om 19:32
.Calamitycat schreef: ↑09-12-2019 16:19Jij ook al?
Ik heb ook vaak wtf-momenten door de vaders/moeders die met hun kroost in een kinderzitje in het aardedonker zonder licht op de fiets op pad zijn. Wat bezielt je dan toch?
Deze mensen kunnen alles prima zien dus hebben zij geen licht nodig.
Niet geschoten is altijd mis

maandag 9 december 2019 om 20:00
Het is wel gevaarlijk en wel illegaal. De regels voor het vervoeren van een kind op de fiets zijn duidelijk, namelijk dat de voeten, rug, nek, hoofd en armen worden op geen enkele manier beschermd.Het-groepje schreef: ↑09-12-2019 19:15Je laatste bewering klopt dus niet. Er is geen enkele jurisprudentie over en er zijn zat argumenten te noemen vanuit de wet voor het vervoeren in een draagzak. Als jij het voor jezelf niet wil doen prima maar het is echt niet gevaarlijk of illegaal.
Mensen vinden het spannend om er allerlei fantasieën bij te halen maar de feiten zijn anders. Er zijn meer ongelukken met zitjes, bakfietsen (ken vooral die maxicosidragers dan met draagzakken.
Heb je een bron met cijfers waaruit blijkt dat er meer ongelukken met zitjes, bakfietsen & maxi-cosidragers zijn, dan met draagzakken? En wordt daar toevallig ook aangegeven wat de ernst van het letsel van de kinderen was?
maandag 9 december 2019 om 20:01
Waarom zijn jullie er niet gewoon tussen in gaan zitten dan?Doubletree20 schreef: ↑09-12-2019 19:20Jaren geleden in Griekenland deden mijn moeder en ik een dagexcursie met een bus. Was een dubbeldekker en vanboven helemaal vooraan had je uiteraard een mooi uitzicht. Die 4 plekken werden in beslag genomen door een stel. Man zat rechts op het bankje (oftewel die 2 stoelen naast elkaar waarvan 1 stoel werd gebruikt door man) en vrouw zat links, zelfde verhaal. M’n moeder en ik durfde er niets van te zeggen maar toen we een tussenstop hadden gehad durfde wij daar te gaan zitten (gewoon met z’n 2-en naast elkaar dus). Nou, je had hun gezicht moeten zien toen ze de bus in kwamen en waren ze nog kwaad ook terwijl ze gewoon naast elkaar konden gaan zitten op die 2 plekken vooraan. Wat een aso’s.

maandag 9 december 2019 om 20:02
Mijn man ging eens surfen en toen had iemand een kind aan de waterkant aan een touw aan een ton vastgebonden en was zelf gaan surfen. Kind kon rondwandelen maar niet weg. De vader kwam af en toe kijken.
Mijn man zei dat de andere surfers het kind wel een beetje in de gaten hielden maar ze kenden dat kind en de vader ook verder niet.
Ik had de politie gebeld denk ik. Wat een malloot.
(Ik was er niet bij want ik paste op de kinderen. Had ze dus ook aan een ton vast kunnen knopen
)
Mijn man zei dat de andere surfers het kind wel een beetje in de gaten hielden maar ze kenden dat kind en de vader ook verder niet.
Ik had de politie gebeld denk ik. Wat een malloot.
(Ik was er niet bij want ik paste op de kinderen. Had ze dus ook aan een ton vast kunnen knopen

maandag 9 december 2019 om 20:06
Deze had ik voor mijn kinderen
Een kus is een indruk, die met nadruk vraagt om een herdruk

maandag 9 december 2019 om 20:07
Het is (nog) niet illegaal omdat ‘voldoende rugsteun’ multi interpretabel is.Het-groepje schreef: ↑09-12-2019 19:15Je laatste bewering klopt dus niet. Er is geen enkele jurisprudentie over en er zijn zat argumenten te noemen vanuit de wet voor het vervoeren in een draagzak. Als jij het voor jezelf niet wil doen prima maar het is echt niet gevaarlijk of illegaal.
En lijkt mij ook logisch dat er meer ongelukken gebeuren met een maxicosi, zitjes en bakfietsen omdat deze ook in veel grotere aantallen worden gebruikt. Zo’n beetje iedere site die gaat over veilig vervoeren, veilig fietsen, kinderehbo en aanverwanten raden het gebruik van een draagzak/doek op de fiets af. Ik was een fervent drager en op werkelijk iedere ergonomische drager en doek stond in grote letters (en met pictogram voor de alfabetisch uitgedaagde medemens) in de handleiding dat je er vooral niet je baby mee op de fiets moet vervoeren.
Iedereen die regelmatig op de fiets zit heeft wel eens een stuur in de maag gekregen bij een noodstop of noodsprong. Stel je dat eens voor met een ruggetje of hoofdje van een baby ertussen. Zolang ze in de buik zitten ben jij de airbag, als ze geboren zijn en op je romp hangen zijn zij de airbag.

maandag 9 december 2019 om 20:07
https://www.fietsersbond.nl/nieuws/10-v ... -de-fiets/
https://www.veiligheid.nl/kinderveiligh ... p-de-fiets
"Kinderen jonger dan 8 jaar mogen alleen op de fiets vervoerd worden als ze een veilige zitplaats hebben met voldoende steun voor rug, handen en voeten. In de praktijk komt dit vaak neer op een stoeltje."
https://vvn.nl/thuis/mijn-kind-in-het-v ... -vervoeren
https://www.consumentenbond.nl/fietssto ... et-je-baby
"Kinderen jonger dan 8 jaar mogen alleen op de fiets vervoerd worden als ze een veilige zitplaats hebben met voldoende steun voor rug, handen en voeten. In de praktijk komt dit vaak neer op een stoeltje."
anoniem_370114 wijzigde dit bericht op 09-12-2019 20:10
7.02% gewijzigd
maandag 9 december 2019 om 20:10
Ik zie zoveel mensen sochtends fietsen/ op de scooter zonder handschoenen muts shawlLaFleurNoire schreef: ↑09-12-2019 16:01.
Die zie ik ook vaak. Laatst nog door rood rijdend, slingerend en wiebelend een kruising overstekend. Koop dan een bakfiets of ga lopen of zo.
Ik kwam zonet een kerel op een scooter tegen. Het is hier een graad of 4, regen komt met bakken uit de hemel. Kerel zit in een korte broek en t-shirt op die scooter![]()

Voor iedereen een groene tuin

maandag 9 december 2019 om 20:10
"Om kinderen te vervoeren, is een fietskar achteraan veiliger dan een fietsstoeltje. Maar het allerveiligst is nog de bakfiets. Dat blijkt uit crashtests van de Duitse automobielclub ADAC. De Duitse automobielclub ADAC liet zowel een fiets met aanhangkar als een fiets met kinderstoeltje crashen tegen een obstakel. Allebei met een snelheid van 25 km/u. De fietskar bleef overeind en de inzittende testpop bleef onbeschadigd. Maar de fiets met stoeltje ging lelijk onderuit. De pop in het stoeltje liep daarbij schade op."
https://www.fietsen123.nl/fietsnieuws/e-1-2-12
(...)
"Het is niet dat de stoeltje op zich gevaarlijk zijn, wel hun positie, zo hoog achteraan op de fiets. In een fietskar zit je dichter tegen de grond. Dus als je valt, val je van minder hoog.
Er werd een tijd gevreesd dat de fietskar zo laag lag dat ze niet zichtbaar zou zijn voor autobestuurders. Dat blijkt nu niet zo te zijn. Integendeel, autobestuurders zijn minder gauw geneigd zo'n breed gevaarte voorbij te steken dan een smalle fiets.
De bakfiets is het allerveiligst. In die fietsen met vooraan een bak kunnen twee kinderen veilig vervoerd worden. De bakfiets is the best of both worlds. Je hebt de gebruiksvriendelijkheid van het kinderstoeltje dat ook altijd klaar op de fiets staat, terwijl je zo'n fietskar toch altijd weer moet bevestigen. En in de bakfiets zitten de kinderen net als in de fietskar veilig stabiel, want laag bij de grond. Maar veiligheid en het gebruiksgemak hebben hun prijs. Een bakfiets kost snel 2.000 euro. Een fietskar kost 500 euro. Een fietsstoeltje heb je al vanaf 100 euro."
(...)
"Het is niet dat de stoeltje op zich gevaarlijk zijn, wel hun positie, zo hoog achteraan op de fiets. In een fietskar zit je dichter tegen de grond. Dus als je valt, val je van minder hoog.
Er werd een tijd gevreesd dat de fietskar zo laag lag dat ze niet zichtbaar zou zijn voor autobestuurders. Dat blijkt nu niet zo te zijn. Integendeel, autobestuurders zijn minder gauw geneigd zo'n breed gevaarte voorbij te steken dan een smalle fiets.
De bakfiets is het allerveiligst. In die fietsen met vooraan een bak kunnen twee kinderen veilig vervoerd worden. De bakfiets is the best of both worlds. Je hebt de gebruiksvriendelijkheid van het kinderstoeltje dat ook altijd klaar op de fiets staat, terwijl je zo'n fietskar toch altijd weer moet bevestigen. En in de bakfiets zitten de kinderen net als in de fietskar veilig stabiel, want laag bij de grond. Maar veiligheid en het gebruiksgemak hebben hun prijs. Een bakfiets kost snel 2.000 euro. Een fietskar kost 500 euro. Een fietsstoeltje heb je al vanaf 100 euro."

maandag 9 december 2019 om 20:16
Jij en vele andere beweren dat het illegaal is, ik zeg dat er helemaal nul rechtspraak of jurisprudentie over is. Laat jij dan maar zien dat het er wel is. Beetje raar dit.m-april schreef: ↑09-12-2019 20:00Het is wel gevaarlijk en wel illegaal. De regels voor het vervoeren van een kind op de fiets zijn duidelijk, namelijk dat de voeten, rug, nek, hoofd en armen worden op geen enkele manier beschermd.
Heb je een bron met cijfers waaruit blijkt dat er meer ongelukken met zitjes, bakfietsen & maxi-cosidragers zijn, dan met draagzakken? En wordt daar toevallig ook aangegeven wat de ernst van het letsel van de kinderen was?

maandag 9 december 2019 om 20:18
Zie wat ik typte.Het-groepje schreef: ↑09-12-2019 20:16Jij en vele andere beweren dat het illegaal is, ik zeg dat er helemaal nul rechtspraak of jurisprudentie over is. Laat jij dan maar zien dat het er wel is. Beetje raar dit.

maandag 9 december 2019 om 20:18
VVN geeft info over kinderen die kunnen zitten. Er wordt van alles geadviseerd over babies maar dat zijn adviezen door organisaties, geen wet of rechtspraak.COtweepuntnul schreef: ↑09-12-2019 20:07https://www.fietsersbond.nl/nieuws/10-v ... -de-fiets/

maandag 9 december 2019 om 20:19
Volgens mij benoemt VVN het voor alle kinderen/baby's.Het-groepje schreef: ↑09-12-2019 20:18VVN geeft info over kinderen die kunnen zitten. Er wordt van alles geadviseerd over babies maar dat zijn adviezen door organisaties, geen wet of rechtspraak.
Maar kom jij dan ook es met onderbouwing.

maandag 9 december 2019 om 20:21
Dit is een advies van een fietswinkel.COtweepuntnul schreef: ↑09-12-2019 20:10"Om kinderen te vervoeren, is een fietskar achteraan veiliger dan een fietsstoeltje. Maar het allerveiligst is nog de bakfiets. Dat blijkt uit crashtests van de Duitse automobielclub ADAC. De Duitse automobielclub ADAC liet zowel een fiets met aanhangkar als een fiets met kinderstoeltje crashen tegen een obstakel. Allebei met een snelheid van 25 km/u. De fietskar bleef overeind en de inzittende testpop bleef onbeschadigd. Maar de fiets met stoeltje ging lelijk onderuit. De pop in het stoeltje liep daarbij schade op."
(...)
Wel gebaseerd op een duitse test. Maar wederom weer geen onderbouwing van de bewering dat het illegaal zou zijn.

maandag 9 december 2019 om 20:26
Ik ben dit deel wel met je eens en ik denk dat het binnenkort wel verboden zal worden. Maar hier in de buurt zie je het heel veel.lemoos2 schreef: ↑09-12-2019 20:07Het is (nog) niet illegaal omdat ‘voldoende rugsteun’ multi interpretabel is.
En lijkt mij ook logisch dat er meer ongelukken gebeuren met een maxicosi, zitjes en bakfietsen omdat deze ook in veel grotere aantallen worden gebruikt. Zo’n beetje iedere site die gaat over veilig vervoeren, veilig fietsen, kinderehbo en aanverwanten raden het gebruik van een draagzak/doek op de fiets af. Ik was een fervent drager en op werkelijk iedere ergonomische drager en doek stond in grote letters (en met pictogram voor de alfabetisch uitgedaagde medemens) in de handleiding dat je er vooral niet je baby mee op de fiets moet vervoeren.
Iedereen die regelmatig op de fiets zit heeft wel eens een stuur in de maag gekregen bij een noodstop of noodsprong. Stel je dat eens voor met een ruggetje of hoofdje van een baby ertussen. Zolang ze in de buik zitten ben jij de airbag, als ze geboren zijn en op je romp hangen zijn zij de airbag.
en ik had eerlijk gezegd anders echt niet geweten hoe ik op tijd op kdv, school en mijn werk had kunnen komen zonder deze manier van vervoer.
maandag 9 december 2019 om 20:27
In de sauna, ik zat tegenover een stel. Blijkbaar erg verliefd en ze hadden erg veel zin elkaar. Een kusje ok maar veel gegraai en gedraai onder water. Ik heb er wat gezegd. “ dat dit toch niet zo,n soort club is”. Kreeg ik terug, dat ik mij niet met hun moest bemoeien.
Gelukkig waren er meer mensen die zich er aan stoorden en zijn ze vriendelijk doch dringend verzocht dat soort handelingen ergens anders uit te gaan voeren. Dat je zin hebt in elkaar ok maar niet in de sauna.
Gelukkig waren er meer mensen die zich er aan stoorden en zijn ze vriendelijk doch dringend verzocht dat soort handelingen ergens anders uit te gaan voeren. Dat je zin hebt in elkaar ok maar niet in de sauna.
dwarrel75 wijzigde dit bericht op 09-12-2019 20:30
5.66% gewijzigd

maandag 9 december 2019 om 20:28
Dat weet ik, alleen ik weet niet of jullie Duits goed genoeg isHet-groepje schreef: ↑09-12-2019 20:21Dit is een advies van een fietswinkel.
Wel gebaseerd op een duitse test. Maar wederom weer geen onderbouwing van de bewering dat het illegaal zou zijn.

maandag 9 december 2019 om 20:30
Die gaf ik:COtweepuntnul schreef: ↑09-12-2019 20:19Volgens mij benoemt VVN het voor alle kinderen/baby's.
Maar kom jij dan ook es met onderbouwing.
Er is niks legaal (!) of illegaal over vervoer van kinderen die niet kunnen zitten op de fiets in de wet vastgelegd en er is ook geen jurisprudentie over.
En wat er niet is kan ik niet bewijzen of onderbouwen. Het is er gewoon niet.
Er zijn meningen en adviezen maar illegaal kun je het niet noemen.