ADD / ADHD.....

08-05-2007 09:16 2745 berichten
Alle reacties Link kopieren
Weet niet of dit de goede pijler is....

Maar wie heeft er ADD of ADHD of denkt dat hij / zij het heeft? Hoe ga je ermee om, wat is de reden om je wel of niet te laten diagnosticeren, weet jouw omgeving het en en en en.....

Ik denk zelf ADD te hebben, maar weet nog niet of en hoe ik dit wil laten onderzoeken. Sinds de puberteit ben ik ermee gaan worstelen en ik krijg er steeds meer last van, tegen dingen aanlopen en niet weten hoe je het moet aanpakken....

Dus.... laat weten of je mensen kent die dit ook hebben of dat jij zelf er last van hebt en hoe je ermee om kan gaan!

Alvast bedankt forummers!
quote:lolotte schreef op 21 maart 2008 @ 17:44:

[...]

Dank je wel voor het compliment.

Gelukkig zit ik weer ietsjes beter in mijn vel en dat doet wonderen. Alleen ben ik volgens mij enigzins topic-overheersend bezig geweest vandaag.

Ik had net voor ik je posting zag al willen vragen of er misschien nog anderen iets wilden zeggen. Maar ja toen had jij het al gewaagd om twee zinnen te posten. En MMM durfde er ook tussen te springen.. Het is MMR voor jouw hahahaha
Ik heb soms nog wel dat ik mijn ADHD als excuus kan gebruiken....Maar probeer het niet te doen........

Ik ben ook erg perfectionistisch....Wat soms erg lastig kan zijn, ik kan het dan voor mezelf er moeilijk maken.....

En idd de diagnose heeft veel dingen verklaard....bv mijn agressie naar mijn zusjes toe of dat ik niet goed kon begrijpen dat ze zich konden concentreren met muziek aan bv.......enz..

Waarom slikken jullie Ritalin? En bv geen concerta of stratera?? Het maakt mij niet uit hoor, maar ben gewoon nieuwsgierig

Ik heb ook ritalin en concerta geslikt, maar de ritalin vergat ik vaak en ik merkte dat het drukke in mijn hoofd er 's avonds als ik in bed lag er uit kwam en het zelfde geldt voor de concerta.....Het ging dan heel de dag goed en 's avonds kon ik echt gek worden van mijn gepieker ed....

Ik weet niet of het iets ADHD achtig iets is of dat het ligt aan onzekerheid oid.....maar hebben jullie dat ook dat jullie dingen willen verantwoorden? Uitleggen waarom je het zo doet, of waarom het langer duurde bv? Echt heel vermoeiend!!

Ik weet ff niks meer te melden

Als je vragen hebt stel ze maar hoor
Hoi, even korte reaktie op de valreep.... mijn bed roept ook inmiddels. Ja, ik heb dat ook, het gevoel verantwoording af te moeten leggen. Zelfs ten opzichte van vreemden. Waarom niet gewoon de feiten benoemen en dan PUNT. Vraag me ook af of dat iets adhdigs is, of toch onzekerheid.

EN NU ROL IK TOCH ECHT MIJN MANDJE IN. HELPPPP, WIE DRAAGT MIJ NAAR BOVEN.... MOE
Jemig, ik zie nu net dat ik diverse reakties hiervoor nog niet heb gelezen. heb nog heen en weer zitten scrollen en bladeren in een ontzettend logische volgorde (kennen jullie dat). Merk nu dat ik dus veel overgeslagen heb. Ga ik morgen doen, want dat bed van mij roept steeds harder!!!
ojeeeeee, ik dacht ik kijk ff snel op het forum, maar jemig wat is er veel bijgeschreven, daar moet ik ff rustig voor gaan zitten, later. Nu niet.

Heb trouwens gisteren met mijn man gepraat over dat continue in je hoofd tegen je zelf praten (onmerkbaar voor de buitenwereld). Nou daar keek ie van op: daar word je toch hardstikke moe van zei ie... ja, nu snap je waarom ik al jaren moe ben :-)

Hij kon gewoon aan nix denken, daar kon ik met mijn pet niet bij. Hoe kun je nou nergens aan denken? Raar hoor, zo verschillend!

Tot later! Mieper
Hoi mieper en natuurlijk ook de rest

Het is zeker vermoeiend dat constant denken in je kop....En zeker onbegrijpelijk dat andere veel minder denken...Ik durf niet te zeggen aan niks, maar het zal iig een stuk minder zijn dan dat wij adhders doen En ja dat is vind ik soms wel is lastig....

Mijn ma had een keer dat ze veel dingen moest doen en druk druk druk en toen merkte ze ook dat ze erg onrustig was in dr hoofd (ze heeft btw geen ad(h)d) en toen zei ze ook van nu snap ik wel een beetje hoe je je voelt/hoe dat is....

Maar verder is het erg onherkenbaar zeg maar......

Hebben jullie dat btw ook dat je soms een verhaal (onbewust) langer maakt dan nodig...Dus dat je er meer bij verteld...ik had de neiging om bv bij het stukje van me ma te zeggen dat het vlak voor de vakantie was en ze had gewerkt en nog veel moest doen. Maar in feiten doet dat er niet echt toe, snappie? Maar toch zeg je dat er vaak wel bij...een voorstukje zeg maar op wat je eigenlijk wilt zeggen, maar het voor stukje is eigenlijk niet nodig, want zonder dat is het ook duidelijk........eigenlijk doe ik het nu volgens mij ook, want het is vast allang duidelijk wat ik wil zeggen hahahahaahha..........!! en het kan dan ook zo zijn dat het dan juist minder goed te volgen is...

Groetjes Mariska
quote:lolotte schreef op 22 maart 2008 @ 14:30:

Ondanks de hectiek wil ik je toch even feliciteren met alle nieuwe dingen in je leven.

Een passend huis, helemaal geweldig!!!! Je man een nieuwe baan, dat is spannend maar ook weer een uitdaging. Ik hoop dat hij er snel zijn draai vindt. En die kleine een nieuwe school. Dat kan heel spannend zijn, maar ook leuk. Je houdt natuurlijk rekening met, tijdelijk, meer onrust. Maar wie weet bevalt het direct goed op de nieuwe school en krijg je juist een rustiger kind.

Ik snap dat je helemaal gek wordt bij het idee dat alles ineens zo hard gaat. Zelf raak ik al in paniek als ik op vakantie moet. Heb gister gehoord dat ik niet mee hoef in de meivakantie, joepie! Blijf ik heerlijk alleen thuis. Excuus dit keer is dat er niemand voor de katten is. I love it!

Een verhuizing met alles erop en eraan overleef ik niet.

Enige tip die ik kan geven is maak lijstjes van alles dat je moet regelen en hang die zichtbaar op. Streep steeds af wat gedaan is en schakel familie en vrienden in als dat kan.

Ik zou je zo komen helpen als ik in de buurt was.

Nu kan ik alleen zeggen: "Laat je niet gek maken. Het is even een gekkenhuis, maar straks is alles achter de rug. Succes!"

Dank je wel, Lolotte, voor je reaktie erop. Moet inderdaad maar proberen me niet gek te laten maken. Alles wat gedaan moet worden en alles wat er speelt dendert continu in volle vaart door mijn hoofd. Ik hoop ook wel dat als we eenmaal verhuisd zijn dat de dingen anders in huis gaan verlopen. Probeer dan gelijk alles netjes te doen, (is nu plaatselijk best chaos in huis) en structuur aan te brengen. En zo veel mogelijk met lijstjes werken en afstrepen wat ik gedaan heb. Ik denk dat het inderdaad de enige manier is om het overzichtelijk te houden. Ik heb altijd zoiets van dat onthoudt ik wel. En dat doe ik dan wel, maar het geeft zoveel meer stress en chaos.

Ik ben enerzijds behoorlijk paniekerig erover. Heb nu al heel weinig energie. Aan de andere kant zie ik het ook als een nieuwe start, die op meerdere fronten tegelijk wordt aangegaan.

De timing (komt uiteraard nooit uit, zoiets) is prima in die zin, dat ik straks na de verhuizing, ventje op school, ik alle tijd voor mijn moeder kan hebben. (onlangs longkanker geconstateerd, ze wordt binnenkort geopereerd).

We zijn vanmiddag wezen kijken, en het huis is werkelijk een plaatje.
Ik heb dat inderdaad ook dat mijn verhalen zoveel informatie bevallen die eigenlijk niets toevoegen aan het verhaal. Verklaringen erbij, dus eigenlijk van de hak op de tak. Iets kort en bondig vertellen zit er gewoon niet in.

Ik gebruik zelf Ritalin en geen Concerta omdat mijn verzekeringsmaatschappij het niet vergoed.

Wil wel zodra het mogelijk is.... duurt heel lang helaas, maar goed, overstappen op een verzekering die het wel vergoed. Ik heb me daar nog niet verder in verdiept.

Misschien is het zelfs mogelijk bij mijn eigen zorgverzekering over te gaan naar een uitgebreidere polis.

Na de verhuizing zal ik me daar wel in gaan verdiepen.

Groetjes Pastcy
quote:MMR schreef op 23 maart 2008 @ 18:31:

Hoi mieper en natuurlijk ook de rest

Hebben jullie dat btw ook dat je soms een verhaal (onbewust) langer maakt dan nodig...Dus dat je er meer bij verteld...ik had de neiging om bv bij het stukje van me ma te zeggen dat het vlak voor de vakantie was en ze had gewerkt en nog veel moest doen. Maar in feiten doet dat er niet echt toe, snappie? Maar toch zeg je dat er vaak wel bij...een voorstukje zeg maar op wat je eigenlijk wilt zeggen, maar het voor stukje is eigenlijk niet nodig, want zonder dat is het ook duidelijk........eigenlijk doe ik het nu volgens mij ook, want het is vast allang duidelijk wat ik wil zeggen hahahahaahha..........!! en het kan dan ook zo zijn dat het dan juist minder goed te volgen is...

Groetjes Mariskanee, maar ik kan me erg ergeren aan iemand in mijn omgeving die dat wel doet..... sorry! dan heb ik dus echt geen geduld daarvoor..... de rest moet ik nog steeds lezen (hoezo uitstellen?) morgen ben ik alleen thuis. hoewel ik een stapel papieren wil wegwerken, zal ik ook hier ff voor gaan zitten.... kijken of het gaat lukken :-) mieper
quote:ansje25 schreef op 22 maart 2008 @ 19:39:

JOEPPPIEIEEEEE HET WERKT!!!!!

Lolotte, ik wilde nog even zeggen dat je overkomt als een superwoman! Dus ga inderdaad maar eens even voor jezelf zorgen en rust nemen en je verheugen op een week stilte in de meivakantie .. knuffels voor jou hoor!

Het is natuurlijk niet om te lachen, maar mijn hersenspinsels ging al helemaal op hol toen ik me de kast voor me zag met alle plankjes en doosjes medicijnen in kleuren en maten en hoe je zorgt voor de halve omzet van de hele apotheek en daar kind aan huis bent geworden. Zoals iemand anders zei: je kan heel levendig schrijven en leest errug fijn!

Nu even een vraag van een leek: citalopram en exefor zijn toch allebei antidepressiva? Waarom moet je ze dan allebei slikken????Denk idd niet dat iemand ze beiden slikt. Misschien haal je was door de war? Ik had het over efexor die ik slik en heb ooit citalopram geslikt en iemand anders slikte citalopram nu. Dus niet beiden denk ik.
quote:Pastcy2 schreef op 22 maart 2008 @ 11:02:

Hallo allemaal, super leuk dat deze topic weer wat aktiever is. Lotgenoten contact is heel verhelderend vind ik. Tenslotte begrijpen wij als geen ander wat een ander voelt in dit opzicht.

Heeft de buitenwereld nog wel eens problemen mee. Doen het inderdaad af als mode verschijnsel, maar nemen ondertussen niet de moeite om zich er werkelijk in te verdiepen. Nee, stel je voor dat ze het dan gaan begrijpen, dan kunnen ze hier niet meer tegenaan schoppen.

Ik wil hier absoluut niet zielig doen, maar wel even kort iets uitleggen. Er speelt mega veel gezondheidsproblematiek, heb stuiterend kind van bijna vier die heeeeel weinig slaap nodig heeft. (ik slaap afgelopen 4 jaar zo gemiddeld tussen de 3 en 5 uur per nacht. Het ventje slaapt wegens ruimte gebrek (3 slaapkamers en we zijn met z'n 5) bij ons op de slaapkamer. Sinds kort aan de Ritalin en coaching gebeuren. Partner per 1 april nieuwe baan. Ventje per 1 april wennen op school.

En nu hebben we dus te horen gekregen dat we per 1 april in aanmerking komen voor een andere woning, een 6 kamer woning. Ben helemaal blij, maar ook.... HELPPPPP, STRESSSSS. Zo, dat moest er even uit. Weet niet hoe we dat allemaal moeten organiseren. Vast maar even de dosis Ritalin verhogen..... Zucht.

Ik kan helaas voorlopig niet zo uitgebreid inhoudelijk op jullie verhalen ingaan. Misschien af en toe even een klein berichtje. Maar ik zal zeker blijven meelezen en na de verhuizing, meld ik me wel weer wat uitgebreider.

Groetjes PastcyJe doet helemaal niet zielig, het is ook ontzettend veeeeeeeeeel wat je beschrijft! Succes en sterkte met alle drukte!
quote:MMR schreef op 22 maart 2008 @ 21:05:

Hier ben ik weer

Ik slik Strattera....echt ideaal...!! Ik neem het rond 10 uur in 's ochtends en daarna hoef ik er niet meer aan te denken...helaas vergeet ik het soms en word het wat later.....Ik ben dan beneden bv en dan denk ik ow ik moet zo ff me pillen slikken en dan komt er weer wat tussen dan kan het zo zijn dat het een paar uur later is........maar over het algemeen slik ik aardig op tijd.....!!

Heb je ook ritalin geslikt? En merk je ook verschil? Omdat strattera een ander middel is namelijk. Ben wel benieuwd hoe dat zit...

Ik zit nu bij een maatschappelijk werkster, waar ik 1x per maand heen ga ongeveer, of iets langer......ik heb gisteravond weer ff fijn met mijn beste vriend gekletst en dat luchtte ook wel op!! Deed me goed.......!!! Ik haal vaak dingen in me hoofd die er niet zijn en dan ga ik negatief denken en kan daar dan in blijven hangen!! Heel irri!!

Hij heeft nu ook een meisje leren kennen en zij is echt knap....lang haar en de foto's die ik zag waren mooi/leuk....Echt van die geposeerde foto's ik werd er gewoon vanmorgen weer wat jaloers op, daar word ik dan echt gek van, dan denk ik doe normaal!!!!!!!! Ik ben ook leuk, mooi maar vind dat moeilijk te zeggen, vooral dat ik ook mooi ben! Op dit moment zit me haar bv niet, het is wat te lang (ik heb kort haar) wil eigenlijk weer een vlotte, pittige boblijn....maar daar is het weer te kort voor (snappie hem nog )

Maar mijn ogen bv vind ik weer mooi, sprekend en af en toe stralend Me ma zegt ook als je lacht, ben je echt een leuke meid, blablabla......En dat weet ik ook wel......Maar soms is het wat moeilijk te geloven.......Verstandelijk weet ik het allemaal wel, maar gevoels matig is het soms moeilijk.......Vergelijk ik me te veel met andere.....

En bedenk je dat uiterlijk niet zo heel belangrijk is (mits je niet heeeeeeeeeeel lelijk of heeeeeeeeeeeeel mooi bent). Zoals je jezelf beschrijft zie je er blijkbaar heel acceptabel uit en als je lacht heel mooi. Nou, dat is wat altijd blijft hangen bij mensen en wat leuk is aan mensen. Vrouwen die heel prachtig zijn op foto's of gewoon altijd prachtig zijn, dat valt al heel snel niet meer op. Mensen die wat gewoner zijn, maar uitblinken als ze bijv. lachen zijn veel interessanter!

Zo nu weer ff verder lezen

Grappig trouwens hoe jij schrijft, zo kan ik ook wel schrijven en ik kan juist heel goed je hersenspinsels volgen!
nou, ondanks de goede uitleg lukt het met kleurtjes toch niet....geef het op!

Hier nog even een vraagje aan ervaringsdeskundigen....

Weten jullie ook het verschil tussen een aanval van hyperdepiep vanuit ADHD en wat hypomaan zijn? Ik merk namelijk dat ik door de lente wat hyper kan worden en als ik dan in de juiste periode van mijn cyclus zit kan ik erg onrustig zijn. Niet in slaap komen, hele dag in mijn hoofd met mensen kletsen enzo. Is dit een teken van ADHD of kan het soort hypomaan-achtig zijn?

Heb aantal mensen gequoot en voelt nog erg onvolledig. Moet alleen nu sporten, want dat hou ik al meer dan een week heeeeeeeeeel goed vol! Wil het erin houden want zie strakker buikje.. :-) Moet dus NU gaan, want anders wil ik misschien ineens niet meer.

Oh ja, nog vraagje voor Lolotte: Hoe is het nu met je en alle pillen enzo?

liefs Maasje
Pastcy, heel veel succes met je aanstaande verhuizing. En heel veel sterkte met je moeder!!!

Wat ik de laatste keer heb gedaan bij het verhuizen:

Sowieso alles zo veel mogelijk per ruimte inpakken (keukenspullen bij elkaar etc.).

Iedere dag al die gratis krantjes meenemen van het station, kun je mooi je servies mee inpakken en is nog gratis ook.

Misschien heel veel werk, maar achteraf oh, zo makkelijk: per item opschrijven in welke doos het zit. Dan hoe je in je nieuwe huis niet alles open te trekken om te kijken waar het ook al weer was.

Wat ook kan is spullen die je verwacht heel snel nodig te hebben apart in te pakken zodat je alles gelijk bij de hand hebt.

Wij wonen nu al sinds afgelopen zomer in dit huis en hebben nog steeds dozen in de kelder staan. Bij ons vorige huis was dat hetzelfde. Als ik iets nodig heb dan kijk ik op mijn lijst en hoef ik maar in 1 doos te kijken.
Dank je wel Biebeltje voor je lieve woorden en je tip. Van lolotte ook goede tip gelezen. Ik ga er zeker mee aan de slag.

Ben vandaag eind van de middag nog even naar de psych geweest. Op de een of andere manier ben ik nog niet overtuigd dat Ritalin het juiste middel is voor mij. Het doet wel wat, absoluut, maar toch... In ieder geval advies gekregen om de dosering van 4x 20 mg te verhogen naar 4x 25 mg. De bedoeling is toch voor een periode dit middel te proberen. Heb papieren meegekregen om de werkingen en bijwerkingen te beoordelen en in te vullen.

Da evaluatie over een poosje (weet niet hoelang) gaan we misschien een ander middel proberen. Ze heeft de naam ervan 3x genoemd, maar.... jullie voelen 'm al aankomen......

In ieder geval geen concerta of strattera.

We gaan het weer beleven.

Groetjes Pastcy
Ik heb ook ritalin geslikt Maasje....Maar ik vergaat het vaak en ik kreeg 's avonds de ''klap''...Het werd toen erg druk in me kop.....nu heb ik dat veel minder.....ik had even uit me hoofd gezegd in het begin met strattera (als het toch niet concerta was) last van hartkloppingen, maar dat kwam denk ook door paniek aanvallen echt eng vond ik dat (de hartkloppingen)

Maar met strattera ben ik erg tevreden...Ik zit bij zilveren kruis achmea in het hoogste pakket...voor 110 euro maar dan heb ik nog een korting (weet niet meer hoe precies) ik denk dat het 115 a 120 euro is.....

Ik voel me nu al weer beter in me vel zitten.........Bedankt ook voor de dingen die je zei Maasje......Je hebt gelijk....

Ik schreef dit toen ik niet lekker in me vel zat en miss komen sommige dingen over mezelf qua uiterlijk wat arrogant over, maar wilde het positief neer zetten, ook voor mezelf, zo van doe niet zo raar je bent goed zoals je bent

Maasje wat bedoel je precies met hyperdepiep en hypermaan oid????? Dat je soms druk kan zijn, maar later ook weer erg rustig en wat in jezelf????

@patstcy suc6 met verhuizen en met alle andere dingen, zoals je medicijnen''onderzoek''

Ik ga slapen,

doeiiii
Ik slik inderdaad niet Citalopram én Efexor, maar Citalopram en Oxazepam.

Die eerste vanwege de depressie die ik "vrolijk"aan het negeren ben geweest en het schijnt ook bij angststoornissen te werken. En de Oxazepam vanwege de paniekaanvallen die vaker de kop opstaken, tot de Citalopram werkt én om nu de schade in te halen van mijn gebrek aan rust.

Ik zag net nog even voorbijkomen dat Ansje me als superwoman zag. Een enorm compliment. Maar tegelijkertijd mijn struikelblok geweest. Ik was zo in superwoman gaan geloven dat ik vergat allereerst mens te zijn. Maar met hetzelfde geloof ben ik er wel van verzekerd dat ik hier ook weer bovenop kom. Beetje dubbel dus.

Ik heb wel het gevoel dat de medicatie inmiddels begint te werken, ben minder somber. Alleen nog wel moe, maar dat is logisch als je zover over je grens bent gegaan als ik deed. Dus pik ik mijn rustuurtjes en probeer mijn schuldgevoel te negeren.

Wat ik wel vrees is dat de pijnklachten in mijn polsen afkomstig zijn van de Citalopram. Nu heb ik arthrose en het is vochtig weer, dus dat geef ik nog even de schuld. Draag ook braaf mijn braces. Bij mijn volgende bezoek aan de arts zal ik vragen in hoeverre zij inschat dat dit een bijwerking is, dan heb ik de medicatie in ieder geval een kans gegeven. En als dit een/ de enige bijwerking is wil ik die zelfs op de koop toenemen als ik maar weer mezelf word.

Gister de definitieve diagnose van dochter gekregen. En jawel, ADHD-gecombineerde type. Wat een verrassing. Ook is er een klein, 10 punten, verschil tussen haar verbaal en performaal IQ. Gelukkig geen 30 zoals bij haar broertje. Dit zou wel een verklaring zijn voor sommige problemen waar ze op school tegenaan loopt. We hopen wel dat ze het ook dit jaar weer gaat redden. Als dat lukt doet ze komend jaar aan een project mee waar zij een één op één mentor krijgt en waar zij meer maatschappij-oriënterend gaat werken.

Intussen gaat ze psychotherapie volgen, dat vond ze een prima aanbod, zeker vanwege haar school. Met wat mazzel is dat in te passen in haar "ophok-uren" en hoeft ze dus geen vrij te nemen.

Bijlezen en op jullie reageren doe ik later nog...wilde even kort reageren en het loopt nu al weer uit de hand.
Ritalin hier omdat dat tenminste vergoed wordt door het ziekenfonds. Ging hartstikke goed met innemen, maar merk nu al dat ik het weleens vergeet en dan 20 minuten later er pas aan denk dat ding in te nemen. Toch maar alarmpjes gaan zetten...

Maar eigenlijk merk ik er nog niet zo heel veel van. Ja, behalve dat ik nu dus slechter inslaap, maar goed. Gisteren toch even een flinke woede uitbarsting gehad. Van manlief mocht ik daar geen melding over maken op mijn evaluatie formulier omdat het volgens hem wel een redelijke reden was om boos te worden (we gingen naar de bioscoop, maar bij de bushalte aangekomen kwamen we erachter dat manlief zijn portemonne thuis had laten liggen, hij was er wederom vanuit gegaan dat ik daar wel voor gezorgd had, terwijl ik al eeuwen aan zijn hoofd loop te zeuren dat hij dat zelf moet doen. Ik kan moeilijk 100 keer blijven vragen of hij niet het een of ander vergeten is. Ik vraag al altijd of hij de sleutels mee heeft. Of hij alles bij zich heeft. zucht... Uiteindelijk dus niet naar de bioscoop gegaan)

Maar toch ook de afgelopen dagen wel wat prikkelbaar geweest etc.

Nah, morgenmiddag gaan we kijken hoe we nu verder gaan.
Hey meiden,

Als ik jullie verhalen zo lees zijn mijn 'problemen' minder heftig dan bij jullie, maar toch heb ik volgende week een eerste consult bij een psychiater omdat ik zelf vermoedens heb dat ik evt ADD heb.

Ik ben ruim twee jaar geleden bij het GGZ terecht gekomen, omdat ik, vooral privé, mijn leventje niet op orde kreeg en ik niet snapte dat mijn leeftijdsgenoten dat allemaal wel voor elkaar kregen. Werken, sociale contacten, huishouden, verantwoordelijkheid voor hond, verplichtingen naar mijn ouders, vrije tijd, enz. Ze hebben daar de diagnose persoonlijkheidsstoornis niet anderszinds omschreven gesteld. Een half jaar geleden ben ik bij de psycholoog beland vanwege een soort van eetstoornis. Zij heeft mij doorverwezen naar de psychiater, omdat we allebei denken dat de diagnose van de GGZ niet klopt en ik dus graag wil kijken of ik of gewoon een wat ander karakter heb dan de meeste mensen, of dat er toch iets anders aan de hand is.

Op mijn werk kan ik het wel aan, heb gelukkig geen 9 tot 5 baan waar ik precies op tijd moet zijn e.d. Thuis heb ik echter vaak het gevoel dat ik het niet redt. Problemen met overgangen maken (bvb van ontbijten naar het werk gaan, of van thuiskomen en dan gaan koken, enz), altijd onrust in mijn hoofd en in mijn lijf, alles vergeten, geen structuur aan kunnen brengen (als ik dat probeer, wil ik het expres weer doorbreken...), moeite met omgaan met gezag, slaapproblemen, enz.

Opzich geen grote maatschappelijke problemen waar ik tegenaan loop, maar ik word zo moe van die drukte en onrust in mezelf en van het feit dat ik dingen maar niet op orde krijg...

Waar ik wel erg tegenop zie is dat, wanneer er evt echt een onderzoek komt naar ADD, mijn ouders hierin betrokken worden. Zij weten bvb ook niet dat ik naar de psycholoog ga, heb dit bewust verzwegen, omdat ze de GGZ en ook de dietiste al grote onzin vonden. Volgens mijn ouders moet ik me niet zo aanstellen, me gewoon tot bepaalde dingen dwingen en is er niks met me aan de hand. Erg frustrerend, waardoor ik maar ben opgehouden met bepaalde dingen te vertellen.

Hoe reageerden bij jullie bvb je ouders op de diagnose? En je partner? Ik heb nu een kleine 4 maanden een vriend, hij weet globaal wel het verhaal van GGZ-Psycholoog-psychiater, maar ben er niet echt diep op ingegaan. Opzich lijkt hij het relaxed en met de nodige humor op te pakken gelukkig.
quote:lolotte schreef op 27 maart 2008 @ 15:58:

Ik slik inderdaad niet Citalopram én Efexor, maar Citalopram en Oxazepam.

Die eerste vanwege de depressie die ik "vrolijk"aan het negeren ben geweest en het schijnt ook bij angststoornissen te werken. En de Oxazepam vanwege de paniekaanvallen die vaker de kop opstaken, tot de Citalopram werkt én om nu de schade in te halen van mijn gebrek aan rust.

ooww sorry dan heb ik het verkeerd gelezen, ik hoop echt voor je dat deze medicatie je de rust geven die je nu even hard nodig hebt.

Ik zag net nog even voorbijkomen dat Ansje me als superwoman zag. Een enorm compliment. Maar tegelijkertijd mijn struikelblok geweest. Ik was zo in superwoman gaan geloven dat ik vergat allereerst mens te zijn. Maar met hetzelfde geloof ben ik er wel van verzekerd dat ik hier ook weer bovenop kom. Beetje dubbel dus.

Ja ik het het struikelblok van door blijven denderen, ben er nu ook aardig hard mee bezig.

Dubbel is het ook zeker wel, want wat je allemaal doet en doormaakt ..pff..ik geloof bijna niet dat een ander daar wel normaal doorheen fietst! Dus nu beseffen als je een paar stappen terug doet, iedereen je nog steeds super vindt!

Gister de definitieve diagnose van dochter gekregen. En jawel, ADHD-gecombineerde type. Wat een verrassing. Ook is er een klein, 10 punten, verschil tussen haar verbaal en performaal IQ. [..]. Als dat lukt doet ze komend jaar aan een project mee waar zij een één op één mentor krijgt en waar zij meer maatschappij-oriënterend gaat werken.

dat zou wel superbegeleiding zeg! Ik hoop met je mee dat ze het gaat redden dit jaar!

quote:Halvemaan schreef op 28 maart 2008 @ 18:29:

Als ik jullie verhalen zo lees zijn mijn 'problemen' minder heftig dan bij jullie,

maar daarom hoeven ze voor jou niet minder erg te zijn! Ik vind dat mijn problemen ook niet zo erg zijn, maar ja..blijkbaar voor mij toch erg genoeg om het te onderzoeken

maar toch heb ik volgende week een eerste consult bij een psychiater omdat ik zelf vermoedens heb dat ik evt ADD heb.

Waar ik wel erg tegenop zie is dat, wanneer er evt echt een onderzoek komt naar ADD, mijn ouders hierin betrokken worden. Zij weten bvb ook niet dat ik naar de psycholoog ga, heb dit bewust verzwegen, omdat ze de GGZ en ook de dietiste al grote onzin vonden. Volgens mijn ouders moet ik me niet zo aanstellen, me gewoon tot bepaalde dingen dwingen en is er niks met me aan de hand. Erg frustrerend, waardoor ik maar ben opgehouden met bepaalde dingen te vertellen.

Vervelend hoor dat je bij je ouders geen begrip krijgt en het gevoel dat ze steunen.

Het is niet zo dat ouders altijd betrokken worden in het onderzoek. Soms is het ook een partner. En bij mij is er niemand anders bij betrokken, dus ook niet mijn ouders. De psych vond dat ik zelf heel goed kon vertellen hoe ik als kind was en zag geen meerwaarde in het betrekken van mijn ouders bij het onderzoek.

Hoe reageerden bij jullie bvb je ouders op de diagnose? En je partner? Ik heb nu een kleine 4 maanden een vriend, hij weet globaal wel het verhaal van GGZ-Psycholoog-psychiater, maar ben er niet echt diep op ingegaan. Opzich lijkt hij het relaxed en met de nodige humor op te pakken gelukkig.

Mensen die dichtbij mij staan waren niet verbaasd en de rest hoeft het voor mij niet te weten.. behalve wat directe collega's op m'n kamer. Mijn moeder heeft me eigenlijk aangemoedigd om het te gaan testen, dus ja ze vond het wel fijn/opluchting dat sommige dingen nu te verklaren zijnsucces met het onderzoeken!
Afgelopen nacht ging het helemaal niet goed.

Enorm pijn op borst, steken, benauwd, (dit al maanden lang in wisselende hoeveelheid) kramp linker onderarm vanaf pink ringvinger tot aan elleboog (soort dood gevoel, alsof je voet slaapt, zeg maar. Misselijk, enorm zweten op borst en nek. (verder niet). Loeiharde snelle hartslag.

Al met al, niet fantastisch. Na 20 minuten in de wacht eindelijk arts assistente aan telefoon, die zei dat het hyperventilatie was. Moest maar 10 minuten in zakje blazen.

Nou ben ik helaas een behoorlijke ervaringsdeskundige op dit gebied en dit voelde toch echt niet aan als hyperventilatie. Heb wel behoorlijk stress en veel aan mijn hoofd, maar ook dat is niet nieuw voor mij)

Niet in zakje geblazen, krijg alleen meer benauwd.

Mijn partner heeft later teruggebeld, en hij moest naar dienstapotheek komen om kalmeringstabletten te halen.

Dit in combi met de Ritalin mag dus niet, maar moest nu eenmalig wel (vreemd dat er 5 in doosje zaten, maar goed).

Voelde me na inname wel wat rustiger qua hartslag, en ben om 05.00 uur vannacht in slaap gevallen. Het gaat nu redelijk, maar ben nog steeds niet gerust. Heb vandaag ook maar 1x 2 tabletten ritalin ingenomen. Onlangs is mijn Ritalin weer verhoogd, en zie vorige stukjes ben ik nog niet overtuigd dat dit het juiste middel is.

Ik weet dat bijwerking verhoogde hartslag is, maar mijn vraag is zou hetgene dat afgelopen nacht gebeurde met de Ritalin te maken kunnen hebben? Herkend iemand dat?

Ik neem morgen sowiezo contact op met de arts van PsyQ. Denk eraan om morgen ook maar even geen medicijnen in te nemen, tot het moment van consult (hopelijk snel) met arts. Weet alleen niet of ik daar goed aan doe.

Heb nog steeds wat pijn op borst, beetje bij dat kuiltje bij mijn voorgevel zeg maar. Doe het rustig aan, maar weet even niet wat te doen. Herkenbaar voor iemand?? Tips???

Groetjes Pastcy
Oef Pastcy, dat is wel even schrikken inderdaad zeg!!! Misschien een paniekaanval? (maar dan heb je volgens mij geen pijn op de borst etc.) Afgeknepen zenuw? Geen idee... Hopelijk kunnen ze snel vinden waar het vandaan komt!!!

Ik ben sinds vandaag omhoog gegaan met de Ritalin, 3 x 15 mg nu. Bij de psychiater aangegeven dat ik er eigenlijk niet echt iets van voelde dus nu gaan we kijken hoe het met 15 gaat en als ik dan zelf vind dat ik nog niets merk mag ik door naar 20 per keer. Want ik voel me eigenlijk de hele dag hetzelfde, voel niet echt dat het begint of afloopt. Heb wel meestal zo'n twee uur na inname dat ik op de klok kijk (onbewust).

Ze vonden beide (psychiater en psycholoog) dat ik er goed en rustig uitzag afgelopen vrijdag. terwijl ik mezelf juist helemaal speedy en druk voelde. Ook ontzettend opgewekt en positief. En ondanks dat ik het gevoel had dat ik echt zat te ratelen vond de psycholoog het wel meevallen. Evaluatieformulier liet ook veel nullen en enen zien (paar tweetjes) dus ten opzichte van voor de Ritalin wel een verbetering (veel tweeen en wat drieen). Maar toch voel ik niets dus ik vraag me af of het door de Ritalin komt of dat het momenteel gewoon even lekker loopt allemaal.

Manlief is alleen bang dat ik verslaafd raak aan Ritalin, maar zoals ik het nu voel denk ik niet dat hij daar ook maar enigszins bang voor hoeft te zijn.

Tegen het inslapen doen we nu nog even niets. Mijn keuze. Eerst even aankijken hoe het gaat. Op het moment gaat het inslapen wel aardig, zolang ik maar moe genoeg ben. Maar ik droom nog steeds de hele nacht door. Afgelopen nacht weer eens ontzettend intensief, alsof ik in een bioscoop zat zeg!!!

Afgelopen week echt uit zitten kijken naar afgelopen zondag. Zou lekker eropuit gaan met m'n zusje. Sta ik gisteren op de tram te wachten voel ik me zo labiel als wat... Huilen bij bepaalde liedjes etc. Gelukkig was het verder wel een hele gezellige dag.

Iedereen verder naar omstandigheden ok?
quote:MMR schreef op 26 maart 2008 @ 22:29:

Ik heb ook ritalin geslikt Maasje....Maar ik vergaat het vaak en ik kreeg 's avonds de ''klap''...Het werd toen erg druk in me kop.....nu heb ik dat veel minder.....ik had even uit me hoofd gezegd in het begin met strattera (als het toch niet concerta was) last van hartkloppingen, maar dat kwam denk ook door paniek aanvallen echt eng vond ik dat (de hartkloppingen)

Maar met strattera ben ik erg tevreden...Ik zit bij zilveren kruis achmea in het hoogste pakket...voor 110 euro maar dan heb ik nog een korting (weet niet meer hoe precies) ik denk dat het 115 a 120 euro is.....

Ik voel me nu al weer beter in me vel zitten.........Bedankt ook voor de dingen die je zei Maasje......Je hebt gelijk....

Ik schreef dit toen ik niet lekker in me vel zat en miss komen sommige dingen over mezelf qua uiterlijk wat arrogant over, maar wilde het positief neer zetten, ook voor mezelf, zo van doe niet zo raar je bent goed zoals je bent

Maasje wat bedoel je precies met hyperdepiep en hypermaan oid????? Dat je soms druk kan zijn, maar later ook weer erg rustig en wat in jezelf????

@patstcy suc6 met verhuizen en met alle andere dingen, zoals je medicijnen''onderzoek''

Ik ga slapen,

doeiiii

Je komt niet zo snel arrogant over hoor als je een beetje positief over jezelf schrijft.... :-)

Lijkt me zalig om een pil te hebben die je maar 1x per dag moet innemen. Heb ik nu met antidepressiva ook, maar moet zeggen dat ik zelfs dan het moeilijk vindt het iedere dag op dezelfde dag in te nemen en zitten er soms toch weer een paar uur tussen.

Fijn dat je je alweer beter voelt. Dingen kunnen idd erg gekleurd worden door je stemming.

Ik bedoelde met mijn vraag: Wat is het verschil tussen hyperactief zijn en manisch zijn. Ik merk dat sinds ik met anticonceptie gestopt ben, ik rond de eisprong heel wild ben. Mijn gedachten gaan snel en slaap moeilijk in, flap er van alle uit ed. Voel me lekker, maar ook gejaagd en te kort door de bocht. Vraag mij af of dit een ADHD-kenmerk is, of dat ik misschien wat manisch was. En manisch (is een groot woord hoor) is het tegenovergestelde van depressief. Maar dan heb je ook dat je je gejaagd voelt en versneld denkt en praat enzo. Heb in mijn werk met manische mensen te maken, vandaar dat ik uberhaupt over dat soort dingen nadenk. Maar is er iemand die weet wat het verschil is?

Liefs Maasje
quote:Pastcy2 schreef op 30 maart 2008 @ 17:36:

Afgelopen nacht ging het helemaal niet goed.

Enorm pijn op borst, steken, benauwd, (dit al maanden lang in wisselende hoeveelheid) kramp linker onderarm vanaf pink ringvinger tot aan elleboog (soort dood gevoel, alsof je voet slaapt, zeg maar. Misselijk, enorm zweten op borst en nek. (verder niet). Loeiharde snelle hartslag.

Al met al, niet fantastisch. Na 20 minuten in de wacht eindelijk arts assistente aan telefoon, die zei dat het hyperventilatie was. Moest maar 10 minuten in zakje blazen.

Nou ben ik helaas een behoorlijke ervaringsdeskundige op dit gebied en dit voelde toch echt niet aan als hyperventilatie. Heb wel behoorlijk stress en veel aan mijn hoofd, maar ook dat is niet nieuw voor mij)

Niet in zakje geblazen, krijg alleen meer benauwd.

Mijn partner heeft later teruggebeld, en hij moest naar dienstapotheek komen om kalmeringstabletten te halen.

Dit in combi met de Ritalin mag dus niet, maar moest nu eenmalig wel (vreemd dat er 5 in doosje zaten, maar goed).

Voelde me na inname wel wat rustiger qua hartslag, en ben om 05.00 uur vannacht in slaap gevallen. Het gaat nu redelijk, maar ben nog steeds niet gerust. Heb vandaag ook maar 1x 2 tabletten ritalin ingenomen. Onlangs is mijn Ritalin weer verhoogd, en zie vorige stukjes ben ik nog niet overtuigd dat dit het juiste middel is.

Ik weet dat bijwerking verhoogde hartslag is, maar mijn vraag is zou hetgene dat afgelopen nacht gebeurde met de Ritalin te maken kunnen hebben? Herkend iemand dat?

Ik neem morgen sowiezo contact op met de arts van PsyQ. Denk eraan om morgen ook maar even geen medicijnen in te nemen, tot het moment van consult (hopelijk snel) met arts. Weet alleen niet of ik daar goed aan doe.

Heb nog steeds wat pijn op borst, beetje bij dat kuiltje bij mijn voorgevel zeg maar. Doe het rustig aan, maar weet even niet wat te doen. Herkenbaar voor iemand?? Tips???

Jeetje wat schrikken zeg! Kan me voorstellen dat je je zorgen gaat maken. Moet zeggen dat ik het gevoel wel ken van doofheid in je arm en zo'n enorme hartslag. Het is ongelooflijk hoeveel van dat soort klachten toch terug te halen is op spanning. Die doofheid kan nl ook komen door een spier ergens die verkrampt is en je zenuw afknelt naar je arm toe. En de pijn in dat kuiltje ken ik ook, weet niet goed waardoor, maar dat het meestal geen teken is van hartproblemen.

Misschien helpt het om heel bewust na te gaan of je je lijf gespannen houdt. Bijv gaan liggen en heel bewust alles ontspannen, dan merk je vaak dat er toch nog dingen aangespannen blijken te zijn.

Heb je al overleg gehad met de psych? Wat ondanks dat ik denk dat het geen hartprobleem is, lijkt het me wel goed een deskundige ernaar te laten kijken. En hoe dan ook is het een heel erg klote gevoel.

Succes!

Groetjes Pastcy

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven