ADD / ADHD.....

08-05-2007 09:16 2745 berichten
Alle reacties Link kopieren
Weet niet of dit de goede pijler is....

Maar wie heeft er ADD of ADHD of denkt dat hij / zij het heeft? Hoe ga je ermee om, wat is de reden om je wel of niet te laten diagnosticeren, weet jouw omgeving het en en en en.....

Ik denk zelf ADD te hebben, maar weet nog niet of en hoe ik dit wil laten onderzoeken. Sinds de puberteit ben ik ermee gaan worstelen en ik krijg er steeds meer last van, tegen dingen aanlopen en niet weten hoe je het moet aanpakken....

Dus.... laat weten of je mensen kent die dit ook hebben of dat jij zelf er last van hebt en hoe je ermee om kan gaan!

Alvast bedankt forummers!
Welkom KatVonDee!

Er is wel een verschil vind ik tussen het gevoel te hebben 'niks te doen' en dat niet mogen van jezelf of je omgeving b.v., dan het ook niet kunnen vanwege onrust.

Halvemaan, ik heb geen mail gehad, maar heb het adres geprobeerd te openen en het bestaat niet meer. Ik had het ook al zooooo lang niet meer gebruikt, dus dat kan dan natuurlijk. Misschien kun je me mailen via de Angel? Dat schijnt te kunnen maar ik weet niet hoe dat gaat.

xx lisa.
quote:lisa schreef op 03 november 2008 @ 13:50:

Welkom KatVonDee!

Er is wel een verschil vind ik tussen het gevoel te hebben 'niks te doen' en dat niet mogen van jezelf of je omgeving b.v., dan het ook niet kunnen vanwege onrust.

xx lisa.Dat is waar, maar ik kan met beide niet goed omgaan;)
Iedereen van dit lekkere najaarsweer aan het genieten??

Halvemaan, ik kreeg via Viva een mail van je, heb vriendschap geaccepteerd maar of we dan nu met elkaar kunnen mailen??

xx lisa.
Hoi allemaal!

Ja, hier ook zalig herfstweer, prachtig!

Even een vraagje voor diegenen die zich erin herkennen. Ik ben gestopt met concerta wegens bijwerkingen en sindsdien merk ik weer zo duidelijk dat ik zo initiatiefloos ben. Doe best veel dingen en heb ook zin in dingen, maar als het puntje bij paaltje komt denk ik steeds: ach, kan het ook niet doen. En ga dan bijv. weer op de bank hangen. Bij klusjes, maar ook bij leuke dingen. Het maakt niet zoveel uit allemaal. Dus leuk een cake bakken: zet cakeblik op aanrecht en dan heb ik ineens geen zin meer. Het komt niet vanuit somberheid ofzo. Het is iets wat ik altijd al heb, maar met concerta veeeel minder was, dus denk dat het adhd-gerelatieerd is. Mijn vraag nu: weten jullie of dit te trainen is? Ik plan dingen vaak samen met mensen en dan doe ik het gewoon, maar zou zo graag het zelf ook willen doen en willen willen! Gaat dat ongemotiveerde weg door te oefenen ofzo?

liefs
Maasje, met alle mogelijke nieuwsgierigheid hou ik ook de antwoorden in de gaten want heb dit dus ook...

xx lisa.
oh, fijn dat het in ieder geval een herkenbaar iets is! Voor jou niet fijn dat je het hebt natuurlijk...

Ben je nog wel aan medicatie?
Jaja, heb met psychiater vorige week afgesproken dat ik weer een tijd strikt om de vier uur ga slikken. Dat had ik helemaal losgelaten omdat op uur en tijd niet persé hoefde, ik zou dat zelf gaan leren aanvoelen.

Maar als het niet op uur en tijd hoeft, versloft het, bleek wel.

En ging ik ook twijfelen aan de werking.

Ik heb 'uit mezelf' ook zulke wisselende dagen en perioden, heel erg hormoonafhankelijk volgens mij. Dus is het lastig te duiden of ik goede dagen heb of dat de medicijnen hun werk doen.

Vandaar nu dus weer even strikt op tijd innemen.

Ondanks dat heb ik wel last van de typische ADHD-dingetjes. Donderdag in de trein bijvoorbeeld, wilde ik een vragenlijst doornemen voor een opdracht die ik even later zou doen. Ik heb deze weken zes verschillende opdrachten met allemaal briefings en vragenlijsten die erbij horen. Ik alles geprint. Wat denk je, vijf lijsten, behálve... precies, de lijst die ik net die dag nodig had.

Tijdje terug ook, ging ik solliciteren. Alles dat nodig kon zijn netjes uitgeprint en in een mapje in mijn tas. De routebeschrijving apart gehouden, die was het allerbelangrijkst. Pontificaal op tafel gelegd om niet te vergeten. Zit ik in de auto, wil ik 'm pakken... niks. Thuis op tafel laten liggen...

Ach, de dingen komen door mijn grote vindingrijkheid dan altijd weer goed, maar het kost me wel een hoop stress.

En tijd, ik onderschat alles. Dat heb ik ongeveer sinds de kinderen. Tot die tijd had ik een soort ijzeren, geijkte klok in mijn hoofd die altijd goed stond. Een horloge had ik echt niet nodig. Ook met plannen en inschatten van dingen. Tegenwoordig moet ik overal standaard een uur bij tellen, vaak twee. Wat ik natuurlijk vergeet te doen omdat ik denk dat ik zo goed kan plannen... grrrrrr!

xx lisa.
Oh ja en mijn huis is zo NIET zoals ik het wil nu. Overal staan spullen, liggen stapels papieren, het speelgoed lijkt vanzelf aan te groeien... dat is altijd zo, maar in plaats van dat ik het nu eens echt ga aanpakken heb ik het druk en wordt het maar meer en meer. BAH!!!

xx lisa.
hè lisa, wat vervelend! Heb wel gehoord dat het vaak zo is dat mensen hun pillen niet meer zo strikt nemen en dan denken dat werking afneemt, terwijl het toch werkt, maar beter ingenomen moet worden. Misschien heb jij hetzelfde als ik, dat de noodzaak om ze te slikken er niet speciaal is (je stuitert niet weg ofzo), maar als je iets structureels wilt veranderen in je leven je dan toch een poos consequent die dingen moet slikken om te zien of het wat doet.

Ik merkte ineens na poosje slikken dat halve huis opgeruimd en opgeknapt was....

En wat je zegt over die stemmingen en goede en slechte dagen enzo, herken ik ook heel erg. En door die pillen niet meer weten of je uit jezelf een goede of slechte dag hebt of door die pillen. Wat dat betreft vond ik het wel lekker weer zonder, als ik dan depri of vrolijk was en gestructureerder, kwam het door mijn eigen stemming.

Heb nu trouwens een rita geslikt omdat ik de krant wil lezen en zwaar geirriteerd werd van dat dat niet meer lukte. (slik even niks in principe)

succes en je moet gewoon je draai vinden, kost tijd

x Maasje
Hier ook allemaal herkenbaar hoor.

Ik vergeet ook altijd net die dingen die het belangrijkste zijn. Inderdaad de routebeschrijvingen enzo. En gisteren ging ik naar mijn vriend, echt alles meegenomen, behalve de camera, terwijl ik zo graag de foto's die erop stonden op de computer wilde zetten (wat dus bij hem moest). Vaak kan ik het wel relativeren, maar soms kan ik zo gruwelijk van balen!!!

Heb ook slechte en goede dagen, en op die slechte dagen kost alles zo veel moeite... Kom dan amper mijn werkdag door en plof dan op de bank en doe dan echt niets meer. Kook niet, eet niet, zit met de tv aan en iets te lezen op de bank, maar kijken of lezen doe ik niet... Zit dan helemaal in mijn hoofd, daar is het druk, maar verder kom ik tot helemaal niets. Echt zo frustrerend.

En het ongeduldige, impulsieve is soms ook zo irritant. Net zoals die foto's van gisteren... Dat blijft dan in mijn hoofd zitten, werd vanmorgen wakker en dan is dat er meteen weer. Dat is iets wat ik dan per direct wil en niet kan uitstellen. Dus vanmorgen op tijd weer naar huis gereden vanaf mijn vriend, met kabeltje om het op mijn computer te doen. En voel me dan schuldig, vriend snapt niet waarom ik naar huis ga, ik heb niet eens mee ontbeten. Heb dan gewoon totaal geen rust totdat ik dat heb gedaan. En vriend snapt er niks van en ik weet niet hoe ik het moet uitleggen.

Resultaat: foto's staan op de computer, maar ik voel me schuldig naar vriend en door hoe de ochtend dan verloopt krijg ik geen rust in mijn hoofd en weet ik dat dit een slechte dag wordt... Grrrr en ik weet het, wil het niet, maar kan het bijna nooit ombuigen tot iets positiefs...

Dus probeer nu weer met mezelf af te spreken dat ik nog 10 minuten mag besteden achter de computer en dan gewoon iets zinnigs ga doen (opruimen, poetsen, dozen inpakken, whatever). En vooral: ben rustig, relax, er is niks aan de hand, zet je hoofd stil!!!
Bedankt nog voor je lange reactie Halvemaan, hielp me wel weer een beetje rustiger te worden. Je hebt 't juiste woord ervoor gevonden, ik voel me 'afgestompt'.

Ik loop nu dus wel bij een psych, maar daar ben ik meestal met een kwartiertje weer weg omdat we het alleen maar over medicatie hebben, hoe dat gaat enzo. Ze praat dus niet met mij over hoe ik me voel... en ik ben al slecht in dat soort dingen aangeven!

Maar goed, dinsdag begin ik bij haar met een stel anderen met de cursus 'omgaan met ADHD', wat ook weer vooral over de praktische kant gaat, omgaan met planningen, met geld uitgeven, etc.

Wat betreft relatie zit ik er ook niet heel erg mee (ene keer meer dan de andere). Ik zit er wel erg tegen op te hikken om met 2e kerstdag met zusje en zwager mee naar duitsland te gaan, waar familie zwager woont. Ik was dus uitgenodigd, maar idd wat jij schreef, dan MOET je erbij blijven zitten... kan nergens heen vluchten haha... Oud-en nieuw idem. Ik ga dit jaar lekker bij m'n ouders zitten, die verplichten me nergens toe!

Lisa; vervelend dat 't niet zo lekker loopt als jij zou willen... ben dus als ik dat zo lees wel weer blij dat ik dingen alleen voor mij hoef te regelen.

suc6 iig

Gisteren ziek geweest, was alleen maar aan 't :puke: :snik snik zelfmelij: en vandaag dr bovenop nog ns ongesteld worden met buikpijn... verklaard wel die baalweek die ik had
Hey Alfie,

Oh ik herken echt veel in jou. Ook dat gedoe dat mensen maar beginnen over het feit dat je nog single bent.

Ook dat je ex een hoop stuk heeft gemaakt. Echt zo moeilijk is dat he.

Ik heb ook een dipje met relaties en mannen en daten.

ja nog steeds ja.

Het lukt gewoon niet ofzo, maar ja alles op zn tijd maar.

Liefs
Mijn idee, hoor! Het lijkt tegenwoordig maar steeds of je alleen gelukkig kan zijn als je een relatie hebt... gelukkig weten wij wel beter!

Pfff...wordt tijd dat ik morgen weer ga werken. Zo'n weekend (alleen ) is niet goed voor me, ga ik veelste veel nadenken...

Knuf
Ik heb gisteravond pas de speech van Obama beluisterd/bekeken, had er de hele week nog niks van gezien. Wel indrukwekkend en vooral inspirerend, vond ik! Ik heb het vandaag herhaaldelijk tegen mezelf gezegd, haha: yes we can!

Ben ik ertoe in staat de badkamer vandaag te poetsen? Yes I can! (en dan is zoiets als een badkamer poetsen opeens zo onbenullig, afgezet tegen de eerste gekleurde president van Amerika worden en dat soort dingen, het zou wel héél erg zijn als dat niet eens zou kunnen... en dus inderdaad gedaan, én keuken gedweild!)

Ik leer ook dat ik mezelf niet zo hard moet vallen. Ik heb het poetsen niet in één ruk gedaan, heb tussendoor zeker een uur besteed aan het uittekenen van ontwerpen voor als we die badkamer gaan verbouwen. In plaats van te balen dat ik niet eerder klaar was, probeer ik dan maar te denken dat ik per vooruitwerkende kracht alvast energie in het ontwerpen gestoken hebt, hoeft dat later niet meer.

xx lisa.
En natuurlijk alle dames sterkte met baalperiodes en zeurende familie en afgestompt zijn enzo. Kan het beter worden? YES IT CAN!

xx lisa.
unive vergoed geen concerta ,FBTO wel , ook in het basispaket
Ik ben van de concerta terug naar de ritaline gegaan.De werking was eerder uitgewerkt kreeg toen een dubbele dosis maar dat was nog steeds niet o.k.Nu slik ik om de 2,5 uur 20 mg ritaline,van 8 uur sóchtends tot 20.30 sávonds.(hoge dosis hoor)eerst 10 mg per keer,maar dat bleek niet voldoende.Ik heb nooit dextro gehad of een andere(onee ik heb wel een zware anti pschycotica gekregen,ben de naam alleen kwijt...Ik herken veel uit dit forum,hoop dat ik het de volgende keer weer terug kan vinden(ben niet zo handig met computers e.d)

Groetjes Spongebabe
Lisa, wat leuk die inspiratie!!! En het werkt, dus prima!

Het opdelen van je klus in kleinere delen heeft dus goed gewerkt. Bij mij soms ook, alhoewel er een groot gevaar is dat ik dan in het andere blijf hangen en er dus weer eens iets half afgemaakt is!

Spongebabe, hopelijk kan je het inderdaad terugvinden! Welkom hier!

Hier krijgen we over een week de sleutel van ons nieuwe huis en merk opnieuw dat ik daar echt zo onrustig van word. Gewoon van het feit dat mijn huis op zijn kop staat (van het alvast inpakken e.d.) en dat vanaf volgende week er zoveel dingen moeten worden gedaan die je amper kan plannen. Wel de grote lijnen en dat hebben we ook gedaan, maar toch is er zoveel onduidelijk...

Heb vriendlief al wel gewaarschuwd dat dit soort dingen echt niks voor mij is. Komt nog bij dat hij graag wil dat de dingen gaan zoals hij wil en denk dat dat ook nog wel botsingen op gaat leveren! Tot op bepaalde hoogte vind ik het wel lekker, dan hoef ik alleen maar te volgen, maar als het echt 'moeten' wordt is dat minder...
Ik kom me ook even in deze topic mengen.

Na enorm veel kapot te hebben zien gaan in mijn leven door mijn gedrag (vriendschappen, studies en als klap op de vuurpijl een paar maanden geleden m'n relatie) ben ik toch maar eens naar de huisarts gegaan: bingo, vermoedelijk AD(H)D. Ik moest zelf maar eens rondzoeken naar psychiaters waar ik me moest aanmelden. Zodoende dus wat aan het rondkijken gegaan, maar schrik van alle wachtlijsten. Ik heb ook geen idee op basis waarvan ik een keuze zou moeten maken voor een bepaalde psych. Ik heb nu vooral gekeken naar plekken waar ook behandelmogelijkheden zijn. De huisarts brulde al meteen: "daar is wel een pilletje voor", maar dat is eigenlijk niet eens wat ik wil, wil er gewoon mee leren omgaan, mezelf leren op m'n vingers te tikken.

Enfin, mijn vraag aan de ervaringsdeskundigen: waar kan je het best op letten als je een psychiater kiest? In eerste instantie is het voor diagnose, maar ik wil er dan ook wel daadwerkelijk iets mee, gedragstherapie ofzo.

EDIT: ik heb me trouwens al ergens aangemeld omdat de wachtlijsten zo enorm lang zijn. Kan maar beter ergens aangemeld zijn en ondertussen verder zoeken dan over een paar weken alsnog aanmelden en (dus) nog langer moeten wachten..
Waar kan je zo'n cursus ömgaan met ADHD volgen,hoe gaat dat in z'n werk?Ik weet sinds 1996 dat ik ADD/ADHD heb,maar ben niet zulke dingen tegen gekomen.Ik ben lid van de Stichting voor ADHDérs;Impulsief heet ie.Ik heb alleen m'n lidmaatschap op gezegd.Ik vond het tijdschrift niet "pakkend"dus lukte het me helemaal miet om het te lezen en me dus te concentreren,terwijl me dat best goed lukt als ik iets interessant vind(niet vlekkeloos hoor)Ik heb ooit aan een ADHD groep meegedaan via de Brijderstichting maar die groep is toen opgeheven.

Zoals je ziet heb ik het forum gelukkig teruggevonden!

Groetjes Spongebabe
Zit er bij jullie geen PsyQ in de buurt? Daar heb je psychiaters, psychologen en trainingsgroepen etc. allemaal onder 1 dak.

Ik mag donderdag weer. Heb afgelopen weekend de testformulieren bij mijn ouders opgehaald (zij moesten iets over mij invullen). Ben benieuwd. Vond de test zelf nog best pittig om te doen.
Maan; in het boek "aandacht, een kopzorg" staat heel goed beschreven hoe je een psych/behandelaar het beste kan kiezen. Wat ik er zo nog van weet is het vooral belangrijk dat je nagaat of ze ervaring/kennis hebben van adhd bij volwassen vrouwen. Vrij gevestigde praktijken hebben over het algemeen minder lange wachttijden.

En Spongebabe; ik heb er geen ervaring mee, maar idd wat biebeltje zeg, ik weet dat ze bij PsyQ worden aangeboden. Even googlen en je vindt hun site waarop alles staat.

Is iemand trouwens ook in een 'adhdcafé' geweest? In mijn woonplaats is er eentje, maar heb geen idee hoe dat er aan toe gaat... Wil wel graag een keer een kijkje nemen, maar omdat het voor mij niet duidelijk is hoe het is, is de drempel nogal hoog.
quote:lisa schreef op 09 november 2008 @ 18:41:

En natuurlijk alle dames sterkte met baalperiodes en zeurende familie en afgestompt zijn enzo. Kan het beter worden? YES IT CAN!

xx lisa.

bedankt voor de oppepper, lisa!

Maan86; Ik werd zelf doorverwezen door mijn huisarts naar Symfora Groep (voorheen bekend als 't RIAGG), kon jou huisarts je niet doorverwijzen?

Spongebabe; mijn eigen psych heeft deze cursus georganiseerd (waar: zie bovenstaand antwoord)

(f)
Ellen w25 Nikita: hecht jij je aan niemand? Hoe komt dat?

Ehh beetje moeilijk als iemand met een adhd er moet leven, mannen moeten echt rekening houden met mijn chaos en ik word erg geprikkeld als het anders gaat.

Daarbij ben ik gewent altijd alles zelf op te lossen en schrik ik bijna nergens meer van.

Hoe oud zijn jullie hier eigenlijk allemaal?

Ik ben dus 25;)[/quote]

Ik ben 38 jaar
Straks blijken mijn statiegeld flessen.... De enige stabiele valuta te zijn!
Ik ben bijna 19:)

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven