ADD / ADHD.....

08-05-2007 09:16 2745 berichten
Alle reacties Link kopieren
Weet niet of dit de goede pijler is....

Maar wie heeft er ADD of ADHD of denkt dat hij / zij het heeft? Hoe ga je ermee om, wat is de reden om je wel of niet te laten diagnosticeren, weet jouw omgeving het en en en en.....

Ik denk zelf ADD te hebben, maar weet nog niet of en hoe ik dit wil laten onderzoeken. Sinds de puberteit ben ik ermee gaan worstelen en ik krijg er steeds meer last van, tegen dingen aanlopen en niet weten hoe je het moet aanpakken....

Dus.... laat weten of je mensen kent die dit ook hebben of dat jij zelf er last van hebt en hoe je ermee om kan gaan!

Alvast bedankt forummers!
Pippin, wat grappig dat je dat zegt over je gevatheid en humor met minder medicatie... Dat is het enige waarvan ik het gevoel dat wat minder is geworden sinds ik medicijnen slik... Dat ik niet meer zo adrem grappig ben ofzo...

Ik merk trouwens niet zoveel van mijn weerstand, maar moet zeggen dat ik dat ook vaak niet zo goed meekrijg... Vergeet altijd weer als ik me niet zo lekker heb gevoeld ofzo, dus kan ook nooit bedenken of iets erger is geworden of sinds wanneer. Heb trouwens ook wel met regelmaat koortslippen, maar in de zomer reageer ik daar toch veel meer op en ik had meer het idee dat dit dan aan mijn eten ligt e.d.

Over eten gesproken, moet eens boodschappen gaan doen. Mhh en mijn formulier bij de dokter ophalen... Had bij de apotheek een formulier gekregen om concerta mee te mogen nemen in het vliegtuig, dus ik die zonder te kijken bij de dokter gedropped, maar blijkbaar moet ik zelf eerst vanalles invullen belde ze net voor. Dus ga ik het maar weer even ophalen.
Hallo allemaal,

Nou, mijn psychiater dacht dat ik waarschijnlijk ADD heb, dus ik ben nu begonnen met concerta. Wel onverwachts; ik dacht eerst dat ze me een depressie aan ging praten. Maar blijkbaar is het echt niet normaal om continu te denken tijdens koken, fietsen, winkelen etc? Maar ik vind dat nu juist werkzaamheden waarbij het logisch is dat je denkt. Wat moet je anders doen?

Nu dus ruim 2 weken aan de concerta. Maar vorige week (op vakantie) leek het alleen maar erger te worden; ik was iig heel erg vaak afwezig en dromerig. Echt heel erg balen; lang geleden dat ik me zo asociaal heb gevoeld. Normaal gesproken heb ik zo'n buien ook wel elke dag, maar niet zo lang en zo vaak. Dus ik hoop dat het bij trekt en dat ik er op stage straks wel baat bij heb.

En ik loop nog steeds de helft van de tijd te twijfelen of het nu klopt, of dat ik me aan loop te stellen, maar dat lijkt me ook vrij normaal. Ik zal hoe dan ook moeten accepteren dat er dingen moeten veranderen.

@ Pippin en Phien; dat heb ik ook, ja. Ik hou van een goede discussie en kan daarin heel erg doordrammen en overheersend zijn. Ik heb dan ook totaal geen concentratieproblemen; pas als ik voornamelijk moet luisteren en weinig kan/mag praten.

@ Lisa; dat in beweging zijn is ook herkenbaar. Als ik een afwezige bui heb, ga ik graag lopen of wandelen, zodat ik me minder onrustig voel. En ik vind het ook heerlijk om te dromen in de trein. Het lijkt dan inderdaad wat minder chaotisch te zijn. Tijdens het schrijven van werkstukken ga ik ook geregeld ijsberen en door mijn kamer wandelen om dingen op een rijtje te krijgen.

Dat doe ik ook als ik moet wachten op de trein; dan ga ik ook rondjes lopen. Van staan wachten wordt ik kriebelig, al wil goede muziek op zetten ook aardig helpen als ik kan zitten.

@ Halvemaan: fijne vakantie alvast! Waar ga je heen?
Hai ben er een tijdje niet geweest hier maar wou even zeggen dat ik wel meelees hier al mis ik soms wel stukken(in mijn geheugen qua wat ik daadwerkelijk gelezen heb bedoel ik)

Groetjes

spongebabe
Vandaag wezen varen in een boot met acht anderen;was gezellig!Alleen die motor maakte een beetje veel herrie al hebben we er ook erg om gelachen!Maar ik voel me net een bebrade kip ofzo want we hebben de hele tijd in die felle zon gezeten op het water(en dat wil wel!)dus dat brand lekker!

Prettige vakantie alvast halve maan!

Klinkt goed, Spongebabe!

Vraagje aan iedereen die concerta gebruikt: is het mogelijk dat de medicatie je lichamelijk uitput? Is er dan sprake van een te hoge dosis?

Ik gebruik sinds begin deze week een dubbele dosis (2 pillen van de laagste dosis).

Ineens voel ik me de afgelopen paar avonden 's avonds lichamelijk moe, zo rond een uur of 12. Klinkt als een logisch tijdstip, maar voor mij is het dat niet. Doorgaans ben ik tot ongeveer 2 uur klaarwakker, zowel geestelijk als lichamelijk, en dat is één van de redenen waarom ik moeite heb om ritme te houden en op tijd naar bed te gaan. Vrij frustrerend om in bed te moeten gaan liggen, als je gewoon wakker bent.

In eerste instantie was ik er daarom ook heel blij mee. Maar ik besefte vandaag dat het elke keer ongeveer 2 tot 3 uur nadat mijn medicatie uitgewerkt is, optreedt. De keer dat ik mijn medicatie om 7 uur nam, viel ik namelijk om half 10 in slaap. (Al had ik de avond er voor wel maar 4 uur kunnen slapen.) De overige avonden heb ik wel voldoende slaap gehad.

Ik vind het prettig dat ik eindelijk op een normaal tijdstip een vermoeidheidsgevoel krijg, maar niet als dat komt omdat de medicijnen uitputtend blijken te werken!
Wellicht is het een rebound-effect?

Ik heb de laatste tijd erg weinig bewogen en merk duidelijk een verschil. Daar ik mijn postwijkje heb opgezegd (nog twee keer bezorgen en dan is het over, maar de laatste weken stelde de hoeveelheid post eigenlijk al niets meer voor dus dat gaf me nauwelijks beweging), moet ik echt iets anders verzinnen. Op vakantie, een weekje Eifel, zou ik veel gaan wandelen en fietsen maar dat is er helemaal niet van gekomen. Die week was veel te kort!

Over een week gaan we nogmaals op vakantie, twee weken, en ik heb me stellig voorgenomen dan elke dag een uur aan beweging te doen. Maar het is zo moeilijk als het niet van iets of iemand 'moet', als die stok achter de deur er niet is...

Mijn sportschool (waar ik zelden kom) heeft wel iets nieuws, een soort extra coaching waarbij je geregeld je resultaten doorneemt met een persoonlijk begeleider. Ik denk dat ik dat ga doen. Maar toen ik er al een poos terug via de mail vragen over stelde, is daar nooit op gereageerd. Dat begint al weinig stimulerend...

Anyway.

Fency, ik heb ook een 'natuurlijk ritme' dat hier niet past. Ik leef op na elf uur 's avonds en zou het liefst om vier uur 's nachts naar bed gaan, om dan tussen elf en twaalf de volgende ochtend op te staan. Sinds ik mijn kinderen heb, is dit bioritme met hangen en wurgen in een jaar of drie, vier 'gebroken'. Ik ga nu gewoonlijk tegen middernacht naar bed, lees dan nog tot een uur of half één, één uur en val dan in slaap. Soms eerder zelfs. Maar als de kinderen uit logeren zijn, zoals deze dagen, kruipt het oude liedje er toch vaak snel weer in, daar wil ik voor waken. Ik ben juist zo blij met een slaapritme dat redelijk past bij schooltijden etc.

xx lisa.
He Fency,

Wat Lisa zegt, het zou rebound kunnen zijn. Alleen met Concerta heb je dacht ik juist meestal amper last van rebounds -- itt met kortwerkend methylfenidaat. Dus wat dat betreft is het bij jou mss toch wat anders?

Andere mogelijke verklaring & geruststelling: de psychiater die m'n ADHD-introgroep bij PsyQ gaf vertelde dat ADHD-ers die stimulantia zoals Concerta beginnen te slikken vaak voor het eerst op een 'normaal' moment moe worden en kunnen slapen. Haar verklaring is dat dit komt doordat je met die medicatie de rest van de dag meer inspannend werk kunt verrichten en dus opeens net als niet-adhd-ers op een gewoon, gezond moment in slaap kunt vallen (Steeds volgen van impulsen zou dan minder inspannend zijn dan gefocust en gepland aan dingen werken, en dat laatste ga je als adhd-er door medicatie als het goed is veel meer doen.) Vanuit die visie vermoei je jezelf door die medicatie op korte termijn dus idd meer, maar haal je dat door eerder in slaap te vallen dan ook direct weer in.

Van deze middelen kun je op lange termijn jezelf wel uitputten. Tenminste, dat is mijn ervaring en lees ik ook in sommige bijsluiters en bv op dit topic. Maar dan gaat het er volgens mij niet om dat je 's avonds op een vrij normale tijd in slaap valt, maar dat je na verloop van tijd nergens meer energie voor op kunt brengen en je zonder medicatie ook overdag je ogen niet open kunt houden en evt door die extreme vermoeidheid zelfs depressief wordt.

Ikzelf heb de indruk dat je dit soort uitputting wel zelf in de hand hebt. Ikzelf moet (zeker nu ik amper nog rebounds heb sinds ik een ander soort stimulantia slik) bv uitkijken dat ik 's avonds na het uitwerken vd medicatie niet in een urenlange hyperfocus schiet en dan veel te laat naar bed te gaan. Voor ik medicatie slikte gebeurde me dat ook geregeld ('s avonds is bij uitstek mijn hyperfocusmoment), maar dan was ik de volgende dag echt helemaal niks waard en was ik daardoor extra gemotiveerd om de avond erop extra vroeg m'n bed in te duiken (met een flinke dosis melatonine om op dat vroegere moment uberhaupt in slaap te kunnen vallen). Die stimulerende medicatie maakt echter dat ik m'n slaapgebrek overdag veel minder voel. En dus ben ik ook niet zo gemotiveerd op de avond erop extra vroeg naar bed te gaan om m'n slaap in te halen. Zo 'spaar' ik als ik niet uitkijk langzaam aan slaaptekort op. Maar da's toch een heel ander verhaal dan het jouwe, heb ik de indruk.

Als ik jou was zou ik het hoe dan ook even navragen bij je arts!
Ik heb trouwens op een weblog over ADHD een boek gevonden over wat je zelf aan ADHD kunt doen naast het slikken van medicatie, dat ik erg verhelderend, herkenbaar en motiverend vond. Voor mij verreweg het zinnigste boek dat ik tot dusver over ADHD gelezen heb. Het heet "The Disorganized Mind. Coaching Your ADHD Brain to Take Control of Your Time, Tasks and Talents" van Nancy Ratey.

Ik wil m'n vriend, een paar goede vrienden en m'n ouders er ook wat uit laten lezen. De beschrijving van problemen sluit wel echt aan bij hoe ik zelf dingen ervaar en de benadering die ze aanbiedt om struikelblokken te tackelen ligt ook dicht bij m'n zelfontwikkelde aanpak vd afgelopen maanden. Alleen is die in dit boek veel verder uitgedacht en uitgewerkt, waardoor het me ook weer op allerlei nieuwe ideeën bracht. En het is heel positief van toon: oplossingsgericht, 'you can do it', ipv die toon van 'arme zielige adhd-patient' die me in NL boeken en bij zorgverleners steeds meer gaat tegenstaan. In dat opzicht is dit boek dus wel echt Amerikaans, maar voor de verandering vond ik dat erg prettig!

Alleen, jammer genoeg, is het niet vertaald in het NL en voor zover ik weet ook niet bij reguliere boekhandels of bibliotheken te krijgen; het is oa wel aan te schaffen bij Amazon (de Duitse of de Franse versie daarvan; als je het vanuit de VS laat versturen duurt het vaak maanden voor je een bestelling bezorgd krijgt en daar had ik het geduld niet voor...) en daar is ook een stukje van het boek in te zien.

Misschien kan een van jullie er ook wat aan hebben...
Phien, hoe had jij er iets aan?

Zelf denk ik namelijk niets aan die boeken te hebben, omdat ik precies weet wat ik zou moeten doen, maar het niet uit kan voeren. Met medicatie kom ik iets beter tot huishoudelijke klussen etc, maar nog steeds veel minder dan ik zou willen. Ik kan me niet houden aan voornemens als er geen stok achter de deur is, geen wurgende deadline met consequenties. Daarom kan ik mijn werk wél goed doen en de rest niet.

Met beter plannen en andere tips komen er nog geen deadlines.

Denk je dat ik toch iets aan zo'n boek zou kunnen hebben?

xx lisa.
Hoi Allemaal,

zo weer veel bijgeschreven zeg, in de tijd dat ik lekker met vakantie was

Hier op ADD front kleine vooruitgang: in september begint een ADHD groep waar ik ook bij mee ga doen. Verder het recept voor ritalin (nu ja, de merkloze variant) gehad. Daar mag ik mee beginnen na het bijhouden van een lijst van twee weken. Die lijst moet ik blijven bijhouden zodat er dan goed te zien is welke klachten verminderen/vermeerderen ed. Zelf zit ik er alleen al wel aan te denken om niet toch maar alvast stiekem eentje uit te proberen......maar goed dat mij apotheek nog in de woonplaats van mijn ouders is,,,dat zorgt nog wel voor een extra drempel.

Klinkt interessant dat boek van jou phien! Ga zeker even je link bekijken, want dat is iets wat ik wel jammer vind...om goed met het nieuwe studiejaar te beginnen, moet ik er toch echt voor zorgen dat ik vanaf begin af aan alles gelijk goed ga aanpakken. De groep waar ik in deel ga nemen behandeld alles in 8 bijeenkomsten. Zelf vind het nogal jammer dat tijdmanagement in een bijeenkomst wordt behandeld, en dan ook nog zo aan het eind. Want qua studie is dat wel hetgeen waar ik het meest tegenaan loop. En voor mij is de studie over wanneer ik de eerste twee vakken niet haal (kan ik en mezelf en vriend niet aandoen financieel, aangezien mijn ouders terecht hebben gezegd hun bijdrage te stoppen en ik liever niet nog meer schulden maak. Voor mezelf is december de deadline om te kijken of een nieuwe aanpak werkt en anders moet ik gewoon werk gaan zoeken. Tenslotte ben ik ook wel aan die fase toe).

Wat het slapen betreft: Volgens mijn psychiater is er bij adhd' ers vaak sprake van een verstoorde melatonine afgifte, waardoor je ritme van slapen en wakker zijn anders ligt dan bij andere mensen. Dit vertelde ze toen ik antwoordde dat mijn ideale ritme om 3.00u gaan slapen en om 11.00u wakker worden was. Ze zei dat dit door de ritalin/andere adhd medicatie al kon veranderen maar mocht dat nog niet zo zijn, kon ik ook melatonine gaan slikken. Dit kon ik via een website nagaan, maar de website die ze me gaf klopt niet, dus dat moet ik nog even navragen. Als ik de goede krijg, wil ik die hier wel neerzetten.

Verder baal ik wel: de vakken die ik in juli volgde heb ik allemaal niet gehaald. Met name baal ik omdat de herkansing van een van die vakken midden in mijn vakantie bleek te zijn i.p.v. de tentamenweek die hiervoor is ingelast. Omdat er bij de studie allerlei vakken omgedraaid en veranderd zijn, moet ik nog even kijken wat dat allemaal voor mij gaat betekenen hoe ik dat kan inhalen....

Verder geniet ik van t mooie weer!
heeft iemand nog de gouden tip m.b.t. een programma om als kasboek te gebruiken?

Heb ondertussen 5 versies van kasboeken op mijn computer staan, maar ik vind ze rete-ingewikkeld. Met Excel kan ik ook niet uit de voeten, werkelijk om te janken.

Nu speelt het feit dat ik écht óntzettend slecht ben met cijfers vast ook mee, maar ik snap de programma's gewoon totaal niet.

Nu sta ik ondertussen 1000 euro rood en móet ik er wel aan geloven. Kasboeken enzo.. Wie de gouden tip heeft..;-)
Pippin, ik heb geen ervaring met kasboekprogramma's maar ik heb zelf wel wat aan excel. Ik ben er ook niet zo'n ster in maar ik heb gewoon al mijn vaste inkomsten en uitgavenposten onder elkaar gezet met ernaast 3 kolommen met de bedragen: 1 kolom met de inkomsten en 2 keer de uitgaven ( 2 kolommen met dezelfde bedragen: 1 keer maken, en dan copy- pasten) Onderaan natuurlijk gewoon opgeteld hoeveel dit per maand is. Als er iets betaald is dan haal ik dit bedrag van de laatste kolom af en zie ik onderaan gelijk hoeveel er nog af moet die maand.

Voor boodschappen en andere losse uitgaven maak ik in excel ook zo'n lijstje zodat ik weet hoever ik al ben met mijn budget voor die maand.

Maar goed, ik kan wel even doorgaan maar misschien bedoelde je dit wel niet?
Hoi allemaal,

Ben pas nieuw hier op het forum en las dit topic omdat ik ook net als jullie ADHD heb. Ik ben een vrouw van 31, getrouwd, eigen bedrijf en een kindje.

Ik gebruik geen medicatie, enkel melatonine voor een gezons slaapritme. Dat helpt goed.

De vakantietijd is echt crisis nu de laatste 2 weken. Het loopt uit de hand veeeel te laat naar bed, veeeeeeel te laat eruit met alle adhd gevolgen van dien

En alhoewel ik er dan toch ook tegenop zie dat ak. week alles weer begint, ben ik er verstandelijk gezien ook blij mee, terug naar het dagelijks ritme zeg maar.

Ik heb me al dagen geleden voorgenomen het werk/school ritme alvast weer op te pakken voordat het daadwerkelijk begint, maarja het blijft bij voornemen
Mijn lief heeft ADHD.

Het ene moment gaat het met hem ook beter dan het andere. En het ene moment kan ik er ook beter mee omgaan.

[quote]jaennee schreef op 19 augustus 2009 @ 16:42:

Ik gebruik geen medicatie, enkel melatonine voor een gezons slaapritme. Dat helpt goed.

quote]

Melatonine? Misschien iets voor vriendlief.

Hij klaagt niet vaak over slecht slapen maar merk wel vaak dat hij rot heeft geslapen.

Kan je hierdoor ook makkelijker wakker worden?
Hoi mede druktemakertjes

Heb heel veel gelezen hier en dacht nu ga ik eens aanmelden om ook te kunnen reageren.

Ga maandag naar de huisarts... ben al heel lang zo moe/lusteloos/onrustig. 2 jaar geleden bloed laten prikken. Antistoffen tegen pfeiffer gevonden. En was net voor het eerst full-time baan begonnen, dus gooide het daarop, wennen en komt wel goed enz...

Maar dus niet. Mijn baas roept me ook regelmatig 'op matje' en zegt dan dat hij denkt dat er veel meer uit me te halen is, peper in mn reet moet ik... En ik WIL ook, maar voel me zo sloom/suf/lusteloos. Kan me ook niet concentreren op klus. Krijg ik een opdracht, moet ik eerst stuk tekst lezen, ben ik na klein stukje begin al weer kwijt...

Nouja er is meer, maar jullie snappen vast mijn verhaal,

Ik herken zo veel in wat ik hier allemaal van jullie lees...

Hoe hebben jullie het aangepakt bij de huisarts?

Kan ik zeggen dat ik vermoeden van (iets/vormvan/watdanook) van AD(H)D heb? of alleen waar ik last van heb, dat ze er zelf mee komt...?!

Sorry voor lange verhaal en thnx voor evt. reactie
Ik heb een plan: ik maak nooit meer een plan!
Niemand???

Morgen is het al... ben nu al nerveus en het gesprek met mijn huisarts gaat wel 100X opnieuw door mijn hoofd...!
Natuurlijk kun je zeggen dat je daar een vermoeden van hebt, maar dat betekent niet dat je gelijk hebt natuurlijk.

Uit je verhaal is niet echt te halen dat het om AD(H)D gaat, ook al zeg je dat je niet alles genoemd hebt. Er zijn genoeg alternatieve verklaringen, waardoor je je suf kunt voelen en een slechte concentratie hebt, zoals depressie, burn-out, leverfalen, etc.

Als je je verhaal vertelt, zoals het hier staat, zal de arts waarschijnlijk ook wat sceptischer reageren.

Wat ik je kan aanraden:

- Maak een lijstje met alle klachten waar je echt last van hebt, ongeacht of dit in het plaatje AD/HD past. Mocht je met je mond vol tanden komen te zitten, kun je daar op terug grijpen en haar dit laten lezen.

- Vertel dat je informatie hebt gelezen over AD/HD en dat je jezelf in het plaatje herkent. Maak een apart lijstje met AD/HD gerelateerde eigenschappen die je bij jezelf terug ziet, ook als je niet direct last van van die eigenschap.*

Op deze manier hou je beide opties open: je laat het algemene klachtenbeeld zien, waarvoor je hulp wilt. Daarnaast geef een beeld dat een mogelijke verklaring kan zijn. De huisarts kan dan zelf bekijken wat mogelijke verklaringen zouden kunnen zijn voor je klachten en of uit jouw eigenschappen blijkt of AD/HD een reële verklaring biedt.

Ik zou je aanraden om niet letterlijk te beginnen met 'ik denk dat ik ADHD heb'. Het komt daarmee over alsof je voor jezelf al een keuze gemaakt hebt en daarmee is de kans dat je op weerstand stuit groter.

Maar ik zou zeker aangeven dat je daar een vermoeden van hebt en vragen om een doorverwijzing. Zelfs als je huisarts hier sceptisch tegenover staat, mag deze niet geweigerd worden!

Succes met je gesprek morgen!

*Om twee voorbeelden van mezelf te noemen:

- Ik kom vrijwel standaard een paar minuten, tot soms een kwartier (of zelf langer) te laat. Maar in mijn omgeving is dat dermate geaccepteerd dat ik er nooit echt problemen mee krijg. Het is vervelend en ik schaam me er wel voor, maar het is geen klacht om mee naar de huisarts te stappen.

- Als ik alleen ben, praat ik vaak hardop tegen mezelf. Alleen denken is niet altijd voldoende; soms 'moet' het er echt uit. Toch een soort van energie die over is. Als er mensen bij zijn, kan ik natuurlijk niet hardop praten. Maar tijdens het denken, ratelt mijn tong vaak mee alsof ik alsnog aan het praten ben, ook al maak ik geen geluid. Als ik in een groep ben, ga ik daarom wel eens bewust wat langer naar de wc om daar tegen mezelf te gaan zitten praten, omdat ik niet continu de gesprekken van anderen kan verstoren.

Wie heeft daar last van? Niemand, behalve dat ik vaak een smoesje moet verzinnen waarom ik zo lang weg ben. Opnieuw niet iets om voor naar de dokter te gaan, maar wel tekenend voor het algemene beeld.
Thnx Fency voor je bericht nog even voordat ik naar de huisarts moet... Idd goed idee om een lijstje te maken, al is het alleen om te voorkomen dat ik hele nacht weer wakker lig.

Wat bij mij vooral is, is continu nadenken, altijd gedachtes, tijdens alles. Kan niet eens ontspannen tegen mijn liefje aan liggen (tijdens film bijv) of ik wiebel met mijn tenen/tanden/vingers en elke reclame moet ik wat doen enz... volg de film dan ook maar half... En hij zegt ook regelmatig 'doe is rustig enz, er is niets aan de hand, we hebben dit gedaan, dat gepland, je hoeft je nergens druk om te maken en je kan nog niet ontspannen...'

Ook dat met mijn tenen/vingers/tanden enz bewegen doe ik continu, zit nooit stil, mijn gedachtes dus ook niet.

Maak me ook om alles druk, soms al weken van te voren.

Verjaardag die komt, dagje weg, gesprek op werk, uitje van werk alles..... En wil dan graag iets plannen al vantevoren en als dan niet loopt zoals die planning die ik weken eerder maakte, dan stess ik m.

Op mijn werk merk ik het aan dat ik me niet kan concentreren op een klus Maak vaak fouten of vergeet iets te doen... Mijn baas heeft daar vaak opmerkingen over, mag blij zijn dat ie me er nog niet uitschopt...

Ik zeg idd ook niet dat ik AD(H)D heb, maar herken er zoveel in.

Zal iig zeggen over vermoeid/suf en erbij zeggen dat ik zelf al veel gegoogled heb en o.a. AD(H)D tegen kom, maar heb ook glutenallergie gevonden als oorzaak van moe zijn.

Maar omdat ik ook zo'n druktemakertje ben, dacht ik eerder dat ook zeker daarmee te maken kan hebben.

Nouja lekker lang verhaal weer,

Zal proberen morgen als ik geweest ben en een gaatje heb op werk, te laten weten hoe het was!
Klinkt inderdaad erg bekend, en geeft al weer een completer beeld.

Succes en laat maar horen.
Hallo allemaal en een welkom voor de 'nieuwelingen'. Ik ben weer terug van vakantie, o.a. naar Rome geweest, erg leuk! Nu nog wel een weekje vrij gelukkig.

Ik las de vraag over het slapen en het gebruik van Concerta... Ik heb ooit wel een 'rebound' van mijn medicijnen waardoor ik echt geen energie heb, zowel lichamelijk en geestelijk. Dan kan ik de allersimpelste vragen nog niet beantwoorden. Maar dat is vaak al vroeger op de avond (slik mijn eerste dosis meestal rond 7 uur) en het is niet zo dat ik dan makkelijk kan slapen. Juist om beter te kunnen slapen heb ik rond lunchtijd nog een extra (kleine) dosis concerta, zodat het iet langer doorwerkt en ik niet superdruk ben rond bedtijd. Ik merk trouwens wel dat ik sinds ik medicijnen gebruik overdag bijna nooit meer kan slapen, terwijl ik dat voorheen vaak makkelijker kon dan 's avonds! Ook als ik nu 's ochtends wil uitslapen, maar wel alvast opsta om op tijd medicijnen nemen, kan ik daarna niet meer in slaap komen heb ik gemerkt.

Maar goed, ik zou me niet teveel zorgen maken over dat je nu eerder moe bent, waarschijnlijk gebruik je je energie nu beter waardoor je in een normaler ritme komt.

Hier op dit moment weinig adhd 'perikelen'. Voor de vakantie nog wel een dikke ruzie gehad met mijn lief, waardoor we besloten hebben het huishouden op een voor mij wat meer duidelijke manier te verdelen en heb ik eindelijk toch maar de stap gezet om een whiteboard te willen gaan gebruiken (ik moet em nog kopen en ophangen, dus zal nog wel ff duren). Ondanks dat ik dat ding dan op een plek wil hangen waar ook wel eens bezoek langskomt (in de gang, in de buurt van de wc namelijk) heb ik toch besloten dat ik daar maar eens overheen moet stappen, omdat ik het gewoon heel erg fijn vindt om een goed overzicht te hebben van mijn weekplanning, incl werk, huishouden, afspraken, enz. Gewoon alles op één bord. Wat dan als leidraad moet werken, want mezelf verplicht aan zo'n uitgebreide planning houden is vragen om problemen. Ik hoop gewoon dat ik er wat rust door krijg.

Ook een goed voornemen is om echt op zoek te gaan naar een sport... Ik weet gewoon dat het goed voor me is als ontspanning, en natuurlijk ook voor mijn gezondheid. Maarja teamsporten zijn eigenlijk altijd 's avonds trainen en omdat ik al 's avonds werk wil ik dat niet en de sportschool moet ik alleen heen, dus moet ik wel iets uitzoeken wat ik echt leuk vind. Dat wordt nog een hele klus, ook omdat ik nogal een schijterd ben op het gebied van in mijn eentje een groep binnenstappen die zoiets allemaal al vaker heeft gedaan. Maar goed, het voornemen is er, als iemand nog goede tips heeft hoor ik het graag!

Geniet van het weer voor degene die nog wat vrij hebben!!!
Nou ik ben geweest.

Het was idd een lastig verhaal zei ze...

Heb verteld zoals ik beschreef (altijd druk maken om van alles en nooit rusig moment voor mezelf enz)

Verder bloed laten prikken ook voor evt. glutenallergie. Donderdag bellen we voor uitslag ed.

En ik moest goed nadenken of ik misschien naar psycholoog wil.

Dat is misschien wel goed idee. Misschien niet meteen add, maar om te leren wat rustmomenten te pakken.

Thnx iig voor jullie luisterend oor (lezend oog)
quote:lisa schreef op 10 augustus 2009 @ 00:45:

Phien, hoe had jij er iets aan?

Zelf denk ik namelijk niets aan die boeken te hebben, omdat ik precies weet wat ik zou moeten doen, maar het niet uit kan voeren. Met medicatie kom ik iets beter tot huishoudelijke klussen etc, maar nog steeds veel minder dan ik zou willen. Ik kan me niet houden aan voornemens als er geen stok achter de deur is, geen wurgende deadline met consequenties. Daarom kan ik mijn werk wél goed doen en de rest niet.

Met beter plannen en andere tips komen er nog geen deadlines.

Denk je dat ik toch iets aan zo'n boek zou kunnen hebben?

xx lisa. Ik kán me voorstellen dat je er echt wat aan zou hebben. Ik dacht nl ook altijd dat zelfhulpboeken voor mij nutteloos waren. Maar met "The Disorganized Mind" was dat toch anders. Wat ik er aan heb gehad: het is geen catalogus met pre-fab oplossingen. In plaats daarvan reikt het een methode aan om zelf effectieve oplossingen te vinden voor je struikelblokken (die bij iemand anders mss weer totaal niet werken).

Twee dingen vond ik vooral prettig aan haar benadering. Ze raadt aan om 1. heel systematisch te werk te gaan en 2. om simpelweg niet op te geven. Systematisch te werk gaan en doorzetten bij mislukkingen zijn niet direct mijn sterke kanten. Zwak uitgedrukt. Maar zij schrijft er zo motiverend en concreet over dat ik m'n eigen oude excuses 'het maakt niet uit hoe hard ik het probeer, bij mij werkt dat toch niet' na het lezen van dit boek nou eens echt los probeer te laten.

Niet doen wat ik me voorneem, tenzij er een wurgende deadline boven m'n hoofd hangt, is ook mijn belangrijkste struikelblok dat in de weg zit van het oplossen van bijna elk ander probleem dat ik tegenkom (het is ook wel zo'n beetje de kern van adhd bij de meeste volwassenen, geloof ik). Dus dat is dan ook waar ik me nu op richt. Ik zoek strategieën die me helpen om wat ik me voorneem ook werkelijk uit te voeren. Omdat anders ook al het andere per definitie gedoemd is te falen.

Bij mij bleek daarbij dé sleutel te zijn om te gaan bijhouden wat ik met m'n werkzame tijd (doordeweeks 9-19 uur) doe en ook waarom ik ergens voor kies. Omdat ik anders simpelweg vaak geen idee heb wat ik de afgelopen dag gedurende hoe lang heb gedaan en dus ook wat ervoor zorgde dat ik niet heb gedaan wat ik me had voorgenomen. Oftewel, zonder dit ben ik echt stuurloos als het aankomt op veranderen van gewoonten. Zadel ik mezelf op met strategieën die simpelweg onhaalbaar zijn of erg lastig om na te leven, raak vervolgens gedemotiveerd en geef het weer op. Ik train mezelf dus in zelfwaarneming. En ik dwing mezelf om wat ik doe en waarom ook echt steeds weer op te schrijven, ookal denk ik dat ik het later heus nog wel weet (wat in praktijk meestal toch niet zo is).

Heb je er trouwens wel eens over gedacht om andere doses medicatie uit te proberen, of een ander soort? Want dat kan misschien ook nog wel wat uitmaken. Als bij jou het effect valleen is dat je je iets makkelijker tot het huishouden zet... Dat is natuurlijk mooi meegenomen, maar ook niet echt heel veel... En bij mij was dexamfetamine bv echt een (positieve) wereld van verschil in werking, vergeleken met methylfenidaat.
Iets anders wat ik uit dat boek heb gehaald en nu toepas (en mij echt helpt): ik schrijf doelen en strategieën op, print ze per dag uit, leg ze voor m'n neus en vink (met hulp van alarmpjes) af of ik iets heb gedaan. Een strategie is bv: in m'n pauzes niet het internet opgaan -- want als ik dat toch 'maar even' doe kom ik er in 9 van de 10 gevallen de komende uren ook niet meer af... (zoals vandaag )

Aan het einde vd week neem ik 1-2 uur om in een logboek-docje op m'n computer voor mezelf te evalueren wat er van m'n plannen terecht is gekomen (strategieën, dagvulling) en wat er van heeft afgehouden. Dan pas ik m'n strategieën daarop aan voor de volgende week, en daarna herhaalt het hele verhaal zich.

Mensen die mij (of adhd...) niet goed kennen lachen me om dit soort dingen uit -- als ik het al vertel -- maar voor mij werkt het. Godzijdank merk ik vooruitgang. Strategieën worden gewoonten en kosten dan veel minder moeite/frustratie/energie om vol te houden. Want op den duur hoop ik wel weer zonder dit alles te kunnen... Maar voor het moment heb ik me er maar bij neergelegd dat ik dit kennelijk nodig heb om m'n leven op de rails te krijgen en te houden.
Ik heb al die dingen ook geprobeerd, maar na één of twee keer versloft het. Dat is echt the story of my life, aan iets beginnen en dan inkakken. Hoeveel 'hoofdstukken 1' ik in mijn leven wel niet geschreven heb...

Misschien dat ik iets zou hebben aan een persoonlijke coach. Iemand met wie ik de week doorspreek, doelen voor de komende week doorneem en die na een week evalueer. Op gebied van werk, maar ook huishouden en gezin, sporten en eten. Zoiets zou ik best per mail met iemand willen bespreken. Zou het bestaan?

En zo niet, dan is het volgens mij een gat in de markt. Misschien wel iets om zélf op te zetten?!

xx lisa.
lisa, dat bestaat ook zeer zeker. Heb je een indicatie dan kan je dit soort ondersteunende begeleiding aanvragen vanuit de awbz..

iemand anders vroeg mij naar melatonine. google er maar eens op, vind je een boel info. het is een natuurlijk product wat je helpt met het creeeren en onderhouden van een gezond slaappatroon. je zou er dus ook beter van wakker worden. d=it laatste ervaar ik niet zo, heb nog steeds heel veel moeite met wakker worden en een ochtendhumeur. wel helpt het mij enorm met op tijd naar bed gaan en het in slaap vallen. vandaag geen melatonine genomen en tis gelijk weer pet.

melatonine is vrij verkrijgbaar via apotheek, maar dat is in zeer lage dosis (0,1mg) op voorschrift begin je bij 5mg..

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven