Angst om partner

29-02-2020 09:38 316 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo allemaal,

Mijn partner is wegens een (geplande) operatie het ziekenhuis ingegaan en is daar nu al bijna twee maanden omdat het herstel langer duurde dan verwacht. Sinds afgelopen week heeft hij een zware longontsteking, hij kon nauwelijks ademen en ze hebben hem naar de IC gebracht.

Ik dacht altijd dat ik onder zulke omstandigheden heel nuchter zou blijven, maar het tegendeel blijkt het geval. Ik ben weliswaar al bijna veertig maar ik heb nog nooit eerder meegemaakt dat iemand die me zo dierbaar is zo ziek was. En ik krijg er paniek van. Vorige week werd hij zelfs boos omdat ik hem volgens hem aan zat te kijken "alsof hij al dood was". Ik snap heus dat hij meer heeft aan iemand die hem positieve energie geeft. Dit heb ik de afgelopen maand ook echt volop gedaan, maar sinds die longontsteking ben ik alleen nog maar bang dat hij doodgaat en ik weet niet zo goed wat ik daaraan kan doen. Ik probeer mijn zinnen te verzetten maar zelfs als ik een tijdschrift lees merk ik dat de tekst niet tot me doordringt. Vanmiddag ga ik met mijn dochter en vriendinnen een uitstapje maken, maar het liefst zou ik thuis op een berichtje van hem blijven wachten. Ik kan wel op bezoek op de IC maar dat is met kind erbij niet handig dus daar voel ik me ook kut over, dan moet ik mijn dochter in de wachtkamer laten zitten.

Misschien heeft er iemand een paar opbeurende woorden of een schop onder mijn kont ofzo. Alhoewel ik mezelf al zoveel schoppen probeer te geven, ik word er niet goed van.
BROCCOLI IS OOK GEEN SPINAZIE AL IS HET WEL ALLEBEI GROENTE PEJEKA -- S-Meds
Ik volg je. Blij dat ik iets voor jullie kon betekenen.

:hug:
anoniem_642209adb413c wijzigde dit bericht op 01-03-2020 20:50
Reden: jullie
3.28% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Dankjewel, hijdie. De situatie is nog steeds hetzelfde. Eng om te zien. De artsen denken dat vanaf morgen de antibiotica kunnen gaan werken. Als hij ademnood krijgt, krijgt hij zo'n masker op met nog meer zuurstof. Dat helpt wel. Ze geven ook morfine. Dat klinkt voor mij als iets wat alleen mensen krijgen die ten dode zijn opgeschreven, is dat zo?

Ongelooflijk trouwens hoe ongeduldig artsen kunnen zijn met een patiënt die al een hele dag ligt te wachten tot er eindelijk iemand langskomt aan wie hij zijn vragen kan stellen. Ze zullen wel onder enorme werkdruk staan, maar iets meer empathie was wel fijn geweest. Uiteindelijk wel alles kunnen vragen, maar de manier waarop er antwoord wordt gegeven, alsof je een zeur bent die hun tijd verdoet. Het is trouwens een buitenlands ziekenhuis, ik wil niet zeggen dat dit in NL ook zo is.
BROCCOLI IS OOK GEEN SPINAZIE AL IS HET WEL ALLEBEI GROENTE PEJEKA -- S-Meds
Alle reacties Link kopieren
Ik heb 3 IC's gehad en men staat niet bekend om zijn peopleskills daar. Is zelfs onderzoek naar geweest.

Ik weet niet in hoeverre het mag op een IC en of je vriend er behoefte aan heeft maar hij kan vragen om iemand van of de psychologie afdeling of de geestelijke verzorging. Het kan heel fijn zijn om even ongefilterd alle angsten eruit te gooien, bij jou zal hij dat niet doen denk ik want hij weet ook dat jij bang bent.

Daarnaast, de mensen van de geestelijke verzorging zijn er ook voor partners dus ook jij kan praten. Ik vond ze heel lief en fijn maar ik weet niet hoe dit in buitenlandse ziekenhuizen is.

Heel veel sterkte. Je doet je best en bent er voor hem en dat is heel waardevol.
juflena wijzigde dit bericht op 02-03-2020 21:36
0.22% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Foutje van mij, had gequote ipv gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Bedankt voor de tip, juflena, ik zal hem vragen of hij dat fijn zou vinden.
BROCCOLI IS OOK GEEN SPINAZIE AL IS HET WEL ALLEBEI GROENTE PEJEKA -- S-Meds
Ik denk dat het voor artsen, en zeker op de ic, moeilijk is om zich in dit specifieke soort zaken te verdiepen. Thuis willen ze thuis zijn en geen bagage hebben. Misschien is de houding dus een soort bescherming?

Alles zal voor jou ook moeilijker zijn begrijp ik. Iedere keer komt er weer een stukje naar buiten waarvan ik denk; weer een klap op jouw kop. Blijf zijn geinteresseerde, lieve, vrolijke vrouw. Dat is alles wat je nu kunt doen. Ik vind het knap en sterk van je. Hou van hem en van jezelf en blijf vertrouwen hebben.
Alle reacties Link kopieren
Bedankt voor je reactie weer. :rose:
Hij voelde zich vandaag wat beter, we konden grapjes met elkaar maken. Dat waar hij oorspronkelijk aan geopereeerd werd is weer achteruitgegaan, maar dat is van later zorg. Hij kan vandaag gelukkig beter ademen. En ik hopelijk weer wat beter slapen. :)
bulbul wijzigde dit bericht op 03-03-2020 19:22
1.19% gewijzigd
BROCCOLI IS OOK GEEN SPINAZIE AL IS HET WEL ALLEBEI GROENTE PEJEKA -- S-Meds
Alle reacties Link kopieren
Hoe lang heeft hij nu antibiotica?
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Alle reacties Link kopieren
Sinds afgelopen woensdag, maar de "nieuwe" soort (die wel werkt?) pas sinds zaterdag. De exacte oorzaak van de longontsteking hebben ze niet kunnen vinden, ze gooien er maar een breed spectrum antibiotica tegenaan.
BROCCOLI IS OOK GEEN SPINAZIE AL IS HET WEL ALLEBEI GROENTE PEJEKA -- S-Meds
Je reageerde wat laat vanmorgen maar zag je in een ander topic dus wist dat het goed ging. Fijn dat je hier even een update geeft.
Rustige nacht en mooie dromen.
Alle reacties Link kopieren
Het gaat stukje bij beetje steeds beter. Hij eet weer en zei dat hij naar een sigaret verlangde. Daar werd ik (zonder het te laten merken) wel zo giftig over. Ongelooflijk, hoe verslaafd kun je zijn. Ik ga dit niet nog een keer trekken. Als hij weer wil gaan roken en zichzelf langzaam en pijnlijk wil laten stikken, doet hij dat maar zonder mij.
BROCCOLI IS OOK GEEN SPINAZIE AL IS HET WEL ALLEBEI GROENTE PEJEKA -- S-Meds
Tja, daar kan je natuurlijk niets mee. De laatste sigaret die ik opstak was tijdens een buikgriepje. Wat ben ik daar beroerd van geweest. Meteen klaar ook.

Kan je die sigaretten niet stiekum nat maken? Glaasje water of zo. Ik zou om het roken niet boos worden. Wel een voorzichtig gesprek aangaan. Dat JIJ je in ieder geval erg ongerust maakt om zijn roken en dat je teveel van hem houdt om hem door die sigaretten ziek te laten worden. Vertel hem over jouw toekomstplannen en dat sigaretten daar eigenlijk niet in passen voor jouw gemoedsrust. Het gaat nl ook om jou he. Alles met zijden handschoentjes. Je weet het he: die vlieg vang je beter met stroop.

Als jij verder wilt doe dan voorzichtig met jullie beiden. Pak hem maar aan als hij weer thuis zit. Op de bank naast jou, dan kan er een goed gesprek volgen. Nu gaat het in eerste plaats om hem. En ja, daar passen zeker geen peuken bij.

Maak er een rustige nacht van. Geen boosheid nu want dat helpt je niet.

Mooie dromen.
Alle reacties Link kopieren
Hij kan op de IC gelukkig niet roken. Maar ik ben wel benieuwd wat hij van plan is als hij na het weekend terug mag naar de gewone afdeling. Daar hebben we het nog wel over inderdaad. Ik weet dat je een verslaafde niet kan dwingen te stoppen, maar als je na zo'n ervaring niet bij zinnen komt, heb je wel een enorme plaat voor je kop.

Nouja, het is een goed teken dat ik me weer over dit soort zaken druk kan maken.
BROCCOLI IS OOK GEEN SPINAZIE AL IS HET WEL ALLEBEI GROENTE PEJEKA -- S-Meds
Goed dat je er nu zo in staat idd. Heel fijn trouwens dat de berichten niet meer zo alarmerend zijn. Je hebt jezelf goed herpakt. Blij dit zo te zien nu.
Op naar de volgende fase.
Alle reacties Link kopieren
Heel begrijpelijk hoor dat je je zo voelt. Je voelt je heel machteloos als je iemand van wie je houdt zo ziek ziet. Vooral op de IC is heftig!
Kun je er zelf met iemand over praten?
Alle reacties Link kopieren
hijdie schreef:
05-03-2020 21:26
Goed dat je er nu zo in staat idd. Heel fijn trouwens dat de berichten niet meer zo alarmerend zijn. Je hebt jezelf goed herpakt. Blij dit zo te zien nu.
Op naar de volgende fase.
Dankjewel. Ja, de volgende fase. Ik vraag me af of hij ooit weer "de oude" wordt. Hij was al niet de fitste, maar ik dacht eerlijk gezegd dat zijn gebrek aan conditie een kwestie van trainen was (ben zelf wel sportief). We zijn ook afgelopen jaar samen begonnen met sporten. Nu besef ik pas echt dat hij altijd zo snel buiten adem was omdat zijn longen er al slecht aan toe waren.

Maar dat is van later zorg. Ik ben blij dat het weer zoveel beter gaat. Minder zuurstof nodig, een paar naalden minder in zijn lijf, een beter humeur. Hij heeft een kort lontje vanwege zijn situatie en de ontwenningsverschijnselen (neem ik tenminste aan), ik heb een kort lontje van twee maanden elke dag in dat verstikkende ziekenhuis zitten. Wat dat betreft doen we het wonderbaarlijk goed. Als hij er weer enigszins bovenop is, ga ik even een paar daagjes uitwaaien, in mijn eentje of met dochter. Dat neem ik me vast voor.
BROCCOLI IS OOK GEEN SPINAZIE AL IS HET WEL ALLEBEI GROENTE PEJEKA -- S-Meds
Alle reacties Link kopieren
Bulbul, is het een plan om in het ziekenhuis met arts en hem te praten over hulp bij stoppen met roken? Toen mijn ex in het ziekenhuis terechtkwam met een infarct (hij was nog jong!) is dat besproken en vanuit het ziekenhuis werd daar ook meerdere keren over gebeld. Dan vroeg iemand of hij nog gestopt was en hoe het ging.
...
Alle reacties Link kopieren
Ik kan vragen of ze hier zoiets aanbieden, zeker zolang hij nog "veilig" ligt en niet in de verleiding kan komen. Volgens mij is er voor hem maar één methode: cold turkey, en dat doet hij nu noodgedwongen. Misschien denk ik te simpel hoor (ik heb zelf nota bene ook jaren gerookt!). Het enige wat hij nog nooit geprobeerd heeft is medicatie voor stoppen met roken, dat is meer omdat hij altijd al zoveel medicijnen moest nemen en bang was voor de (psychische) bijwerkingen.
BROCCOLI IS OOK GEEN SPINAZIE AL IS HET WEL ALLEBEI GROENTE PEJEKA -- S-Meds
Alle reacties Link kopieren
Wil hij wel stoppen? Alles (ook hulp vanuit bv het zk) valt of staat bij motivatie natuurlijk.
...
Alle reacties Link kopieren
Hij probeert het al minstens twee jaar (via overstap op e-sigaret, hypnose, alle sigaretten weggooien, mensen die roken uit de weg gaan, kauwgompjes). Maar hij zegt zelf dat het hem aan wilskracht ontbreekt. Dat klinkt erg tegenstrijdig als ik het zo opschrijf.
BROCCOLI IS OOK GEEN SPINAZIE AL IS HET WEL ALLEBEI GROENTE PEJEKA -- S-Meds
Alle reacties Link kopieren
Heeft-ie al ns Allen Carr of een vergelijkbaar boek gelezen Bulbul? Alles valt of staat met de mindset en daar helpt zo’n boek heel erg bij. Een roker ziet zichzelf continue falen, bij elke sigaret die hij opsteekt, want eigenlijk wil hij allang niet meer roken. En als je iets nodig hebt om te stoppen is het je zelf waardevol vinden En zelfvertrouwen hebben, en dat roken ondermijnt dat continu, waardoor het alleen maar moeilijker wordt. Klinkt misschien zweverig, maar is echt heel erg waar. Zo’n boek kan die vicieuze cirkel doorbreken. En zo’n boek zou je ook makkelijk aan m moeten kunnen verkopen, ga gewoon lezen, baat t niet dan schaadt het zeker niet.

Heel veel sterkte Bulbul, wat een lastige situatie. Hoop dat je een beetje geslapen hebt de afgelopen nachten.
Alle reacties Link kopieren
Bedankt voor de tips, lief dat jullie meedenken. Qua roken heeft hij (en sinds ik hem ken ook ik) alles al wel uitgeprobeerd, ook Allen Carr. We maakten altijd grapjes dat als ik de manier vond om hém van het roken af te krijgen, ik een boek zou publiceren over mijn methode en daarmee heel rijk zou worden. We zullen zien hoe het loopt. Ik heb nog steeds de hoop dat hij na deze ervaring wél inziet dat het zo niet verder kan.
BROCCOLI IS OOK GEEN SPINAZIE AL IS HET WEL ALLEBEI GROENTE PEJEKA -- S-Meds
Om het wat luchtiger te houden: mijn partner draaide nooit het dopje van de tandpasta goed vast waardoor de tube steevast viel. Hebben we een straf bedacht. Als zij het dopje niet goed vastdraaide kreeg ik een uitgebreide p*pbeurt. Was snel over met dat dopje. Helaas.
Kunnen jullie niet iets bedenken wat voor jou goed uitkomt en hem helemaal niet?
Denk er eens goed over na enne.... je hoeft de uitkomst hier niet te delen hoor.

Maak er een leuk en rustig weekend van.
Alle reacties Link kopieren
Leuke straf! Daar zou je mij niet mee kunnen straffen. :P
Het roken is echt van later zorg. Hij is nog zo slapjes, slaperig, een beetje verward soms zelfs. Geen idee wat hij allemaal aan pijnstillers en slaapmiddelen krijgt. Hij heeft nog steeds zuurstof nodig, vanmiddag viel de machine uit (echt, hoe kan dat?) en de zuster was niet snel genoeg ter plaatse. Hij kreeg flinke ademnood. Ik was er niet bij, maar het boezemt niet bepaald vertrouwen in. Na het weekend van de IC af, zoals de dokter in het vooruitzicht stelde, kunnen we wel vergeten.

Ben vanavond naar een verjaardag van een lieve en zorgzame vriendin geweest maar ik wilde het liefst meteen weer weg. Heb het gevoel dat ik alles op de automatische piloot doe en beleef nergens lol aan. Ik mis hem zo. Hoe moet dit nog weken zo verder?
BROCCOLI IS OOK GEEN SPINAZIE AL IS HET WEL ALLEBEI GROENTE PEJEKA -- S-Meds
Alle reacties Link kopieren
TO, ik weet natuurlijk niet wat het oorspronkelijke probleem was, maar ik heb wel first hand ervaring met een longontsteking die niet op antibiotica reageerde, in de eerste instantie. Ik was hoogzwanger en na een week antibioticum die niets deed, bijna dood. Mijn lijf moest zo hard werken om de baby van zuurstof te voorzien (en het lijf van je partner om te herstellen van de eigenlijke ingreep) dat ik het ziekenhuis binnenkwam met een saturatie van 83 en dat werd rap minder. Vochtpockets, andere long ook aangedaan. Gesproken over aanprikken van die vochtpockets en de baby eventueel vroeger geboren laten worden.
Toen aan andere, breedspectrum, antibiotica. Werd ik daar weer ziek van, en verward. Ik weet niets meer van die twee zieke maanden.

Al die antibiotica is echt killing voor je lijf. En nee, morfine is niet alleen voor mensen die ten dode zijn opgeschreven, gelukkig :)

En ik kan natuurlijk niet voor je partner spreken, maar ik vond het helemaal niet erg om geen bezoek te krijgen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven