Autisme wie ook? Deel 4

01-08-2018 08:14 3005 berichten
Alle reacties Link kopieren
Deel 3
psyche/autisme-wie-ook-deel-3/list_messages/396434

Het wel en wee uit de levens van de viva-autisten deel 4. Nieuwkomers en nieuwsgerigen wees ook welkom.
World of Warcraft: Legion
Diegene zonder pc vallen al af. Dan blijven er minder over. Misschien helpt dat een beetje, heb je meer tijd per persoon. Natuurlijk nieuw werk zou beter zijn, blijven zoeken.
Arme Diva! Maar ze hebben ook niks aan als jij compleet instort. Kun je niet een werkweek indeling maken die wêl bij je past en dit met je leidinggevende overleggen?

Ik weet niet welke opleiding je hebt, naar in het onderwijs is toch veel werk te vinden? En solliciteren kan sowieso, je hoeft geen 'ja' te zeggen als uiteindelijk toch niet van baan wilt wisselen.
@ Plakke: ze hebben alles uitgerekend en er moeten zoveel mensen in één klas tegelijk les krijgen, anders is het niet rendabel. Het landelijke advies is om aan maximaal de helft van wat wij nu moeten tegelijk les te geven, wat ik ook al moeilijk zou vinden, omdat er zoveel niveauverschillen zijn, maar dat kan dus niet, want dan gaan we failliet. (Ik denk dan: misschien is dat ook het beste, want nu gaat het enorm ten koste van de kwaliteit).

Veel is nu nog niet duidelijk, maar ik ken de organisatie inmiddels vrij goed, mijn leidinggevende komt niet uit het onderwijs en straks wordt gewoon gezegd: hier heb je de software, leen de laptops maar uit, houd je aan die en die regels voor online lesgeven en begin maar.

En ik kan niks met zo'n werkwijze. Ik ben creatief en kan binnen ruime kaders erg goed werken en dan moet je mij vooral ook niet gaan zeggen hoe ik iets moet doen, maar ik merk steeds meer dat ik niet goed ben om van niks af aan te beginnen, helemaal niet als er al gezegd wordt dat het waarschijnlijk helemaal niet goed gaat in het begin. Ik wil dan eerst dingen helemaal uitzoeken en pas beginnen zodra er in ieder geval een kans is dat ik het tot een goed (of: redelijk goed) eind kan brengen. Zoals het nu moet, gaat het mij erg veel stress opleveren.

Voorlopig heb ik besloten me zoveel mogelijk op de examengroep te richten, totdat ik meer informatie heb gekregen over hoe en wat. Dat is niet mijn eigen groep, maar ik ben nu ook opeens voor alle groepen bij ons verantwoordelijk gemaakt doordat de contracten van de docenten van die groepen per direct gestopt zijn, ook zoiets. Ik ben nu op de locatie waar ik werk de enige docent (de organisatie is groter, ook in de regio), maar hierdoor ben ik bang dat ik alles mag gaan regelen en oplossen, ook omdat het vaker zo is gegaan. Mijn leidinggevende zit ver weg, meer dan 100 km verderop en denkt overal veel te makkelijk over.

En ja, solliciteren. Ik moet wel, want ik heb gedeeltelijk ww, maar het is echt ontzettend moeilijk. Ik heb geen lesbevoegdheid voor het reguliere onderwijs en ik wil die ook niet (heb het geprobeerd), want dat is veel te hectisch. Ik werk nu ook maar heel weinig, op papier dan. Het is gewoon heel moeilijk om iets te vinden, ik heb een lastig profiel.
Je kunt niet meer worden dan jezelf.
Je kunt wel meer jezelf worden.
Wat ik op het nieuws zag. Sommige leraren geven live digitaal les, anderen kiezen om filmpjes op te nemen. Er word maar wat geïmproviseerd per leraar, wat hem / haar het best aanvoelt.

En gaat er iets mis is het niet erg. Sowieso krijgen die personen misschien voor het eerst ooit een laptop in handen. En digitaal spul durft al eens niet goed werken. Maar we leven in digitale tijden. Dus is het goed voor die mensen om dat te kunnen. En mag er dus misschien ook heel wat tijd gaan om digitale dingen uit te leggen.

Lastig dat die andere docenten weg zijn. Ze kunnen toch niet verwachten. Dat 1 persoon alles opvangt. Je kan maar doen wat je kan doen in bepaalde tijd. Dus zullen ze ook wel bessefen bij de leiding dat alles dan minder tijd kan krijgen. En het meer een op de hoogte hou functie word dan lessen geven. Maar dat is niet erg zo lang de zal maar zeggen leerlingen zien dat ze niet vergeten worden. Dat is het belangrijkste.

Werk vinden is denk ik iets heel lastig. Bij mij persoonlijk waren ze me liever kwijt tussen uitkeringen. Maar ik bleek toch kledingbakken te kunnen doen als vrijwilliger. Maar ik ben soort laag geschoolde zonder diploma. Met diploma zou je denken dat ze meer op je zitten te wachten. Ik weet het ook niet maar misschien zijn er jobcoaches die kunnen helpen zoeken. Ik kan mij niet voorstellen dat je les kan geven. En dan niet iets anders kan doen met die kennis.
Diva wat ontzettend vervelend. Hoe gaat het nu met je?

Met mij is het wisselend. Ging heel lekker doordat ik niks moest vanwege corona. Daarna een paar grote dingen waar ik weinig invloed op had waardoor ik erg van slag raakte en dagelijks paniekaanvallen had.
Deze week verschilt van dag tot dag. Vandaag weer een dag met heel weinig energie. Heb mij man gevraagd iets te regelen voor het eten (doe ik normaal gesprokeb altijd), maar hij moet al overwerken en heeft een rotweek qua werk dus daar voel ik me nu schuldig over. Maar ja, ik heb geen energie meer over, grens bereikt.

Pfft. Wat een stomme dag. Even boodschappen gedaan en daarna was t alweer klaar met de energie.
Diva, is een beroepskeuzetest een idee? Jobcoach raadplegen lijkt me zeker een goed idee.

GreenLady, vervelend zeg! En je dan schuldig voelen om iets wat niet jouw schuld is. Probeer dat van je af te zetten, morgen gaat het vast beter.

Hier overigens zo'n zelfde 'schuldig' gevoel. Ik trek het onderhand niet meer, maar ja, daar heeft iedereen last van. En wat doe ik: zwaar emotionele mail sturen naar werkgever, alsof die niks anders aan z'n hoofd heeft. Gevoel, gevoel, gevoel, en daar hebben mannen niet zoveel mee.
@ Green: ik heb deze week de knoop doorgehakt na een gesprek met mijn psych waarin alles opeens heel helder voor werd, mijn ontslag aangekondigd op het werk. Een hele uitgebreide uitleg erbij geschreven waarom ik wegga en sindsdien is er een last van m'n schouders gevallen. Die organisatie is echt niet meer goed voor mij.

Dus ik ben nu eigenlijk heel blij. Ik moet natuurlijk nog uitwerken en afronden en overdragen. En afscheid nemen van iedereen. Ik heb daar toch best lang gewerkt.

Ik probeer nog maar niet te denken aan de tijd als ik daar echt weg ben en thuis zit. Ik probeer nu met het positieve gevoel dat ik heb nog wat sollicitaties te versturen. En er alles aan te doen om die positiviteit vast te houden.

@ Femke: ik heb laatst een aantal testen gemaakt bij het UWV waar een heel rapport uit is gekomen. Ik weet ook wel wat ik wil, maar het blijft lastig met mijn profiel. Maar ooit komt het ongetwijfeld goed!
Je kunt niet meer worden dan jezelf.
Je kunt wel meer jezelf worden.
Wow Diva, dat is een flinke stap. En ook een goede, nu er een kast van je schouders is gevallen. Nu rustig oriënteren op nieuwe kansen, die komen vast op je pad!
Hebben jullie ook altijd zo'n moeite met (verplichte) vrije dagen of vakanties? Voor mij kost het meer energie zo'n dag in bedenken wat ik ga doen dan het uiteindelijk oplevert. Meestal de rest van de week flink moe daarna. Deze maand is een leuke met al die losse dagen en Pinksteren.
Ik had vandaag de dag aan mezelf. Heb tot acht uur uitgeslapen, met heel veel moeite de huiskamer opgeruimd en daarna 'even' terug in bed gekropen. Ben er net weer uit...
Het lukt gewoon niet, één dag vrij. Meestal heb ik op dag twee dan wél energie, maar ik heb hooguit één dag voor mezelf steeds, dan zijn de kinderen er weer.
Diva, wat spannend! Maar waarschijnlijk wel beter voor je. Nu rustig gaan bedenken welk pad je dan gaat volgen.... Fijn dat het voelt alsof er een last van je schouders gevallen is. Dan is het sowieso een goed besluit geweest.

Ik heb geen problemen met vrije dagen. En in de normale situatie had ik ook altijd wel iets te doen (van helemaal niks tot een uitstapje).
Nu wat minder keus, maar ik slaap met alle liefde de hele dag.

Man o man wat ben ik moe. En ik hoef ook maar even iets te doen en ik ben weer uitgeput.
Ik ben me in mijn eigen huis aan het verstoppen voor mijn onverwachts langskomende schoonouders terwijl ik al over mijn max zat en een drukke week heb. Ik wil gillen en hoor mijn man doodleuk koffie zetten en heb duidelijk naar hem gecommuniceerd dat ik niet in staat ben om nu leuk te gaan zitten doen.

Dus zit nu maar in de slaapkamer. Bah.
Dat is niet aangenaam GreenLadyFern. Hoppelijk blijven ze niet uren hangen zo dat je nog uit je slaapkamer kan.

Hier is al in tijden niemand meer op bezoek geweest. Want mag niet meer door locdown. Al komen hier anders ook niet veel mensen, mijn zus en haar vriend. En de ouders van mijn moeder, de ouders mijn van vader zijn overleden.
Ik heb op dit moment een leuke vacature gezien via een 'reguliere' banensite (limburgvac.nl). Ik heb een actueel cv en ook een normale sollicitatiebrief, maar val in het doelgroepenregister en mag dus werken via de Participatiewet. Zouden jullie dit benoemen in de brief, om zo ok meer kans te maken? Ik heb een jobcoach maar krijg haar momenteel niet te pakken...
Snoopy80 schreef:
14-05-2020 15:14
Ik heb op dit moment een leuke vacature gezien via een 'reguliere' banensite (limburgvac.nl). Ik heb een actueel cv en ook een normale sollicitatiebrief, maar val in het doelgroepenregister en mag dus werken via de Participatiewet. Zouden jullie dit benoemen in de brief, om zo ok meer kans te maken? Ik heb een jobcoach maar krijg haar momenteel niet te pakken...
Moeilijk, maar ik denk dat ik daar wel voor zou kiezen ja. In het ergste geval word je afgewezen omdat autisme enkel als beperking wordt gezien. Maar dan weet je gelijk dat je in die werkomgeving toch niet op je plek bent.
Ya no puede caminar
Snoopy80 schreef:
14-05-2020 15:14
Krijg je daardoor niet sneller een lager salaris?
Ik zou het niet in de brief al benoemen, tenzij je denkt geen kans te maken anders wegens een gat in je C.V. bijvoorbeeld. Bij selectie op brief kunnen ze je er ook op afwijzen. In een gesprek kun je meer aanvoelen of ze er goed op zouden kunnen reageren.
MrsLady schreef:
14-05-2020 20:44
Ik zou het niet in de brief al benoemen, tenzij je denkt geen kans te maken anders wegens een gat in je C.V. bijvoorbeeld. Bij selectie op brief kunnen ze je er ook op afwijzen. In een gesprek kun je meer aanvoelen of ze er goed op zouden kunnen reageren.
Mee eens.
redbulletje schreef:
14-05-2020 18:27
Krijg je daardoor niet sneller een lager salaris?
Een lager salaris hoeft niet perse, wel kan een werkgever loonsubsidie voor je aanvragen en zou je kunnen starten met een proefplaatsing van 2 maanden met behoud van uitkering.
snoopy80 wijzigde dit bericht op 14-05-2020 22:17
1.14% gewijzigd
Snoopy80 schreef:
14-05-2020 21:02
Een lager salaris hoeft niet perse, wel kan een werkgever loonsubsidie voor je kunnen aanvragen en zou je kunnen starten met een proefplaatsing van 2 maanden met behoud van uitkering.
Klopt, is bij mij ook.
Snoopy80 schreef:
14-05-2020 21:02
Een lager salaris hoeft niet perse, wel kan een werkgever loonsubsidie voor je kunnen aanvragen en zou je kunnen starten met een proefplaatsing van 2 maanden met behoud van uitkering.
Dan laat je je dus gratis misbruiken.
redbulletje schreef:
14-05-2020 21:27
Want? Bedoeling van die proefplaatsing is niet dat de werkgever daarna weer makkelijk van je af kan zien. Die proefplaatsing is vooral in het belang van de werknemer.
redbulletje schreef:
14-05-2020 21:27
Want als ik wel een salaris van begin af aan krijg word ik rijk?
MrsLady schreef:
14-05-2020 20:44
Dat zou ik zelf ook denken, ware het niet dat we kort geleden een sollicitant kregen die in het eerste gesprek over haar doelgroep verklaring begon, ergens aan het eind. En de manier waarop voelde zo verkeerd. Ze is het dus niet geworden.
Oh, ik wilde ook niet zeggen dat dat garantie op succes is hoor. Zeker niet als je het verkeerd aanpakt (en die kans is bij ASS door het onvoldoende kunnen afstemmen mogelijk toch weer groter). Maar in de brief al denk ik zeker dat het een reden is om gelijk af te wijzen als er veel concurrentie is.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven