Autisme wie ook? Deel 4

01-08-2018 08:14 3005 berichten
Alle reacties Link kopieren
Deel 3
psyche/autisme-wie-ook-deel-3/list_messages/396434

Het wel en wee uit de levens van de viva-autisten deel 4. Nieuwkomers en nieuwsgerigen wees ook welkom.
World of Warcraft: Legion
Ah ja. Logisch wel, inderdaad.
Veel plezier!
Alle reacties Link kopieren
kv12 schreef:
29-12-2018 22:38
+1
wie A zegt ......;-)
:$ ik mag eigenlijk niks zeggen van man (maar ik ben een echte flapuit, zeker als ik ergens enthousiast over ben)...
Het heeft te maken met een huisje.
Ga je zelf een huis laten bouwen?
Alle reacties Link kopieren
Nee, niet bouwen. Zal wel wat aan geknutseld moeten gaan worden. Maar een en ander is ook afhankelijk van wat we uiteindelijk gaan kopen.
Het is iets voor 'erbij'. En heerlijk rustig platteland (want mijn voorwaarde is rustig, klein dorpje en veel eigen grond/rust en privacy). Iets om te kunnen ontprikkelen zeg maar...
En daar kan ik al zo naar uitkijken!
Lekker!
Oh dat klinkt echt heerlijk Biebeltje.
Alle reacties Link kopieren
Lekker, Biebeltje. Een 2e huis.

Zelf zit ik te dubben wat voor woning ik het liefst wil, heb verhuisplannen. Ik twijfel tussen een levensloopbestendige woning (1 verdieping) en een flat. Tot nu toe wilde ik absoluut niet in een flat i.v.m. prikkels. Maar ik ben van de week in de flat van mijn oom gaan kijken. Die zijn ruimer dan mijn seniorenwoning. En gelijkvloers. Dat spreekt me aan. En volgens verschillende bewoners is het niet gehorig. Bovendien ben heb ik dan geen omkijken meer naar de tuin en hoef daar ook niks meer voor aan te schaffen. Alleen zijn die flats wel in een stad waar ik weinig mee heb. Het is wel vlakbij mijn werk en er zijn wat meer winkels dan in mijn dorp. Alleen hier is meer natuur en de ligging van het dorp vind ik ook gunstiger. Dichterbij andere plaatsen waar ik regelmatig kom. Ik wil zo graag in 1 keer goed kiezen. Maar bij beide keuzes zit er een "maar".
hondenmens wijzigde dit bericht op 30-12-2018 22:35
9.76% gewijzigd
Waarom wil je geen tuin? Vind dat juist zo heerlijk wat groen en natuur om me heen. En 'n flat heb je toch altijd overlast omdat je zo dicht op andere mensen woont.
Waarom wil je geen tuin? Vind dat juist zo heerlijk wat groen en natuur om me heen. En 'n flat heb je toch altijd overlast omdat je zo dicht op andere mensen woont.
Alle reacties Link kopieren
redbulletje schreef:
30-12-2018 22:35
Waarom wil je geen tuin? Vind dat juist zo heerlijk wat groen en natuur om me heen. En 'n flat heb je toch altijd overlast omdat je zo dicht op andere mensen woont.
Omdat je dat moet onderhouden en daar heb ik een hekel aan. Het komt elke keer weer terug. Ik vind een tuin leuk om in te zitten en dat is het. Die levensloopbestendige woningen hebben een kleinere tuin. Dat scheelt wel de helft. Vind het alleen jammer dat het niet gelijkvloers is. Nu kan ik nog goed trappen lopen, maar ik wil ook vooruit denken. Of ik moet gelijk beneden gaan slapen, zodat ik dat later niet meer hoef te verslepen.
Ik doe ook niet echt veel in mijn tuin, ik maai alleen het gras (ca. 5 keer per jaar) en ik hark blad. De tuinman snoeit de heg 1 keer per jaar. Gewoon 'n lekker wilde bostuin ipv een strak aangelegde.
Ik heb 'n bungalow en alles wat ik echt nodig heb zit beneden (grote slaapkamer en badkamer) en boven heb ik de logeerkamer en de vide met bureau/boekenkast e.d. dus ik hoef niet persé boven te zijn.
Alle reacties Link kopieren
Ik vind onze flat normaal gesproken prima. Maar kon me vandaag toch echt wel storen aan buren (geen idee wie) die toch wel erg hard muziek aan het afspelen waren. Vooral het monotone gebonk irriteert me dan.
En ook een tuin kun je onderhoudsarm inrichten. Met bijvoorbeeld kunstgras. Dat ziet er tegenwoordig al heel echt uit.
Ik vind het heerlijk om lekker buiten te zitten, geluid van de natuur... bij ons hoor je vooral auto's en sirenes... (naast die vervelend duiven, kikkers etc. Afhankelijk van het seizoen).
Biebeltje schreef:
30-12-2018 22:58
Ik vind onze flat normaal gesproken prima. Maar kon me vandaag toch echt wel storen aan buren (geen idee wie) die toch wel erg hard muziek aan het afspelen waren. Vooral het monotone gebonk irriteert me dan.
En ook een tuin kun je onderhoudsarm inrichten. Met bijvoorbeeld kunstgras. Dat ziet er tegenwoordig al heel echt uit.
Ik vind het heerlijk om lekker buiten te zitten, geluid van de natuur... bij ons hoor je vooral auto's en sirenes... (naast die vervelend duiven, kikkers etc. Afhankelijk van het seizoen).
Maar waarom dan niet in z'n geheel verhuizen naar een vrijstaand huis buiten 'n dorp ipv een 2e huis te nemen? Belastingtechnisch ook gunstiger, want voor 'n 2e huis betaal je de hoofdprijs.
Alle reacties Link kopieren
Mijn huidige tuin is grotendeels betegeld met in het midden een bloemperk. Maar daar rond groeit veel onkruid. Gif spuiten is onhandig omdat mijn honden ook in de tuin lopen. Ze eten ook wel eens gras. In mijn voortuin staan struiken. De wortels daarvan groeien overal door. Het wordt nooit echt netjes. Kunstgras heb ik nog niet aan gedacht.
hondenmens schreef:
30-12-2018 23:04
Mijn huidige tuin is grotendeels betegeld met in het midden een bloemperk. Maar daar rond groeit veel onkruid. Gif spuiten is onhandig omdat mijn honden ook in de tuin lopen. Ze eten ook wel eens gras. In mijn voortuin staan struiken. De wortels daarvan groeien overal door. Het wordt nooit echt netjes. Kunstgras heb ik nog niet aan gedacht.
Oh lelijk, kunstgras! Gewoon echt gras en geen tegels! Zo zonde al die betegelde tuintjes tegenwoordig. En als je honden hebt moeten die toch ook buiten in de tuin kunnen zijn ipv op 'n flatje te verpieteren?
Alle reacties Link kopieren
redbulletje schreef:
30-12-2018 23:01
Maar waarom dan niet in z'n geheel verhuizen naar een vrijstaand huis buiten 'n dorp ipv een 2e huis te nemen? Belastingtechnisch ook gunstiger, want voor 'n 2e huis betaal je de hoofdprijs.
Qua werk, school, entertainment etc. Wonen we nu prima. Verkopen zal wel gaan, maar iets fatsoenlijks in de buurt terug kopen, daar is het geld niet voor. Dat is gewoon te duur. En ik wil zoon niet van zijn huidige school halen. En ook mijn hobby is hier... dus we willen hier helemaal niet weg. En ons uitzicht is verder ook heel wijds en groen.

Huisje 2 is ook niet in NL. Dus echt helemaal 'er uit'. Plannen zijn er al veel langer, maar man is er nu serieus mee aan de slag. En dat is wel betaalbaar... maar we moeten er nog even iets dieper in duiken om het hele plaatje rond te krijgen,
Alle reacties Link kopieren
Met honden lijkt echt gras me wel veel finner. Dat onderhoud valt erg mee. Verder wat makkelijke planten in potten en klaar.
Mijn ouders hebben kunstgras en dat ziet er echt heel mooi uit.
Oh ik ben echt zo blij dat ik maar een heel klein terras heb! Voor geen goud wil ik een tuin. Ik vind tuinieren echt vreselijk, het zou geheid een oerwoud worden als ik een tuin heb.
Alle reacties Link kopieren
Ik vind tuinieren heerlijk 'zen'. Maar goed, Ik heb maar een balkonnetje met wat bloempotten, dus dat is te overzien :P
Ik heb het liefst eetbare planten zodat je lekker uit eigen tuin kan snacken. Zoon is ook heel blij met de onverwachte oogst lente uitjes...
Als ik een lap grond zou hebben dan wil ik een terras met daaromheen wat potten eetbaar spul en verder een lekker stukje 'oerwoud'.
In de tuin scharrelen vind ik heerlijk, Ik hou alleen niet van rottend plantenspul en beestjes @(
Alle reacties Link kopieren
Tegenwoordig hebben ze ook robotmaaiers dan moet je minder doen aan gras, zelf een zitmaaier dat is zelfs leuk om te doen. Je hebt ook gras mengsels als barenbrug eco-onderhoud die groeien dan weer een beetje trager.
Alle reacties Link kopieren
De enige reden dat ik mijn huidige flatje trek is omdat ik direct uitkijk op weilanden, een manege en heuvels met bos terwijl er toch een winkelcentrum twee straatjes verder is en ik altijd kan parkeren voor de deur zonder dat er meteen een rij auto's achter me staat toe te kijken. Maar de prikkels van de buren inderdaad. Je ontkomt er niet aan.

Mijn ouderlijk huis had een tuin waar ik graag in zat, maar daar kon ik niet blijven wonen toen mijn laatste ouder overleed omdat er nog hypotheek op stond, en van één iets-meer-dan-minimumloonsalaris kom je in deze regio helaas niet zo ver. :'-(

Heb nu een klein balkonnetje waar ik een minituintje op wil maken als de winter voorbij is, maar als geld geen rol speelde had ik gewoon een bos met ergens in het midden een huis dat volledig overwoekert is in klimop (niet zo best voor de muren, nee, maar ach) zoals in die sprookjes. Wat lijkt me dat geweldig. :-D
Alle reacties Link kopieren
Mijn zus heeft een aantal jaren gehuurd koste dan iets van 600 per maand huur voor iets heel klein. Nu woont ze in een rij huis wat zo budget vriendelijk mogelijk is gerenoveerd. Nieuwe gasleidingen en elektriciteit plaatsen omdat dit afgekeurd was. Dan moet je ook nieuwe vloeren kan niet anders en keuken ook nieuw. Veel dingen zelf gedaan en maar goed ook want de lening ging enkel over aankoop.
Ze betaalt hier 400 lening per maand aan (minder dan huur ) en heeft dan ook nog belasting voordeel. Het is wel zo eigenlijk ligt deze woning in effectief overstromingsgebied vandaar dat dit nog betaalbaar was. Maar eigenlijk met een laag loon en zonder financiële hulp van ouder is dit ondoenbaar. En blijf je huur betalen aan minstens 600 per maand. Wat volgens de bank zelfs niet mag als maand bedrag voor lening met haar loon totaal.

Eerst had ze interesse in recreatie grond maar eigenlijk mag je daar niet permanent wonen. Je kan daar geen domicilie plaatsen, maar voor het zelfde geld als de rijwoning, had ze daar een grote nieuwe chalet houtbouw op grote grond. Ik vind dat er te veel regels zijn als je nu weinig geld hebt voor een duur huis. Zou een chalet of waarom geen stacaravan ook moeten kunnen als vast adres op je grond, is nog altijd beter dan een kartonnen doos. Ook vind ik dat ofwel er geboorte beperking moet komen, of wel alle grond terug bouwgrond zo als het vroeger altijd was in vlaanderen nu is er te weinig wat de prijs omhoog gedreven heeft. Hier in het dorp worden volop appartementen gebouwd en worden voor een groot deel gekocht om te verhuren. Wat dus de prijs opdrijft voor mensen met lage lonen die willen kopen en ze dan nadien zo veel huur moeten betalen dat ze amper kunnen sparen.
@Hondenmens: zolang het onkruid niet de ganse tuin overwoekerd laat ik het rustig zijn gang gaan en anders breng ik het met wat snoeiwerk terug binnen de perken. Spuiten lijkt me altijd zo'n zonde voor de beestjes die er leven, maar ik heb het dan ook niet op strak afgelijnde grasveldjes.

Enkele jaren op een studio gewoond maar de voordelen van de stad wegen niet op tegen de nadelen, dus blij dat we nu landelijk wonen.

Prettig nieuwjaar iedereen.
Alle reacties Link kopieren
@pplakke
Ja. Ik betaal ook 620 euro in de maand voor 45 m².

Andere optie is uit mijn geboortestad gaan (en waarschijnlijk ook uit de hele regio Noord-Holland want het is hier overal jaren wachten op sociale huur), maar hier heb ik mijn werk, familie, praktijkondersteuner en mijn begeleiding. Het is een afweging die ik heb moeten maken.

Een paar flats verder stonden appartementen te koop die hetzelfde zijn als waar ik in woon. Gingen rond de €245.000. Ze hebben geloof ik wel actief huisjesmelkers geweerd. Iemand die ik ken belde naar de verkoper en het eerste wat er gevraagd werd was "u gaat er toch wel zelf in wonen, of een direct familielid?".

Maar wát een geld allemaal. :|

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven