Autisme wie ook? Deel 4

01-08-2018 08:14 3005 berichten
Alle reacties Link kopieren
Deel 3
psyche/autisme-wie-ook-deel-3/list_messages/396434

Het wel en wee uit de levens van de viva-autisten deel 4. Nieuwkomers en nieuwsgerigen wees ook welkom.
World of Warcraft: Legion
Alle reacties Link kopieren
Ik heb een vriendin gevraagd of die flats gehorig zijn. Zij woont in dezelfde flat als mijn oom. Zij woont op de bovenste etage en hoort best veel. Zoals de koekoeksklok en telefoon van de buren. En ook een hond die op bezoek komt. Maar het went, zegt ze. Ik twijfel sterk. Mijn ene hond is niet makkelijk (verlatingsangst). Ze kan stil zijn, maar ze heeft periodes gehad dat ze echt uren blafte. Zo erg heeft ze jaren niet meer gehad. Maar als ze blaft is dat fel. Mijn huidige buurvrouw heeft het nooit gehoord vanaf binnen, zegt ze. Ik woon op een hoek. Maar in een flat heb je natuurlijk meer buren. Als je een telefoon al hoort...
Denk dat het ook niet handig is om het te vragen aan iemand die een andere prikkelgevoeligheid heeft dan jij zelf. Ik zou er niet tegen kunnen als de geluiden constant en ook nog 'ns van alle kanten komen. En voor je honden is het natuurlijk ook geen leuke manier van wonen als ze niet eens een tuin hebben om buiten de kunnen.
Ik sluit me aan bij Redbulletje.

Ik ben echt blij dat de feestdagen voorbij zijn, maar ik ben nog steeds van slag. Moet in januari gewoon altijd even een paar dagen bijkomen.
Vanmorgen in de supermarkt kon ik mijn gedachten er ook niet bijhouden. Had het idee dat ik nog ergens moest landen ofzo.
Alle reacties Link kopieren
Ik dacht even rustig naar Ikea te gaan. Zal vast niet zo druk zijn vandaag....

FOUT!

Nou ja, verstand op nul dan maar.
Biebeltje schreef:
02-01-2019 13:05
Ik dacht even rustig naar Ikea te gaan. Zal vast niet zo druk zijn vandaag....

FOUT!

Nou ja, verstand op nul dan maar.
Het is nog schoolvakantie, géén goed idee dus! ;-D

Volgende week op 'n dinsdag om 9 uur voor de deur staan, dan denk ik dat je best redelijk kunt shoppen.
Ik moest naar het uwv, en had nog wat nieuwe kleding nodig. Mooi dacht ik, kan ik dat gelijk combineren.
Ging ook prima. Heb heel goed kunnen slagen, lekker in de uitverkoop, en het was niet heel druk gelukkig. Maar toch, ik ben helemáál kapot, en weet nou weer waarom ik een hekel heb aan winkelen! Verschrikkelijk ook dat ze standaard muziek aan hebben staan in zo'n overdekt winkelcentrum trouwens, en dan met wat pech de winkels ook en net andere muziek, zodat het door elkaar heen gaat. Zo blij dat ik het weer gehad heb!
Alle reacties Link kopieren
redbulletje schreef:
02-01-2019 13:45
Het is nog schoolvakantie, géén goed idee dus! ;-D

Volgende week op 'n dinsdag om 9 uur voor de deur staan, dan denk ik dat je best redelijk kunt shoppen.
Jaaa, maar dan moet ik ook gewoon weer werken, net als het merendeel van de bevolking.
Maar goed. Ik ben geslaagd. Nieuw dekbedovertrek (zo gelijk wassen want stinkt enorm) en een leuk (nep) plantje voor op de kast.

Ik was het zo zat dat mijn dekbed elke keer onder uit de hoes kroop dat ik vandaag per direct een nieuwe overtrek wilde gaan kopen. Met drukknoopjes onderaan.
Alle reacties Link kopieren
Biebeltje schreef:
02-01-2019 14:42
Jaaa, maar dan moet ik ook gewoon weer werken, net als het merendeel van de bevolking.
Maar goed. Ik ben geslaagd. Nieuw dekbedovertrek (zo gelijk wassen want stinkt enorm) en een leuk (nep) plantje voor op de kast.

Ik was het zo zat dat mijn dekbed elke keer onder uit de hoes kroop dat ik vandaag per direct een nieuwe overtrek wilde gaan kopen. Met drukknoopjes onderaan.
Heb hetzelfde probleem ,wist niet dat er zoiets bestond bedankt voor de tip ;-) je hebt men leven wat beter gemaakt hehe ;-)
Alle reacties Link kopieren
Nanny_Gytha_Ogg schreef:
02-01-2019 14:17
Ik moest naar het uwv, en had nog wat nieuwe kleding nodig. Mooi dacht ik, kan ik dat gelijk combineren.
Ging ook prima. Heb heel goed kunnen slagen, lekker in de uitverkoop, en het was niet heel druk gelukkig. Maar toch, ik ben helemáál kapot, en weet nou weer waarom ik een hekel heb aan winkelen! Verschrikkelijk ook dat ze standaard muziek aan hebben staan in zo'n overdekt winkelcentrum trouwens, en dan met wat pech de winkels ook en net andere muziek, zodat het door elkaar heen gaat. Zo blij dat ik het weer gehad heb!
Ik vind winkelen als volwassene wel leuk, maar inderdaad ook erg vermoeiend. Vooral dat slenteren en steeds binnen-buiten. Als kind had ik er echt de pest aan. Omdat het altijd zo lang duurde en ook als de mode me niet aanstond, ik toch dingen moest passen. Nu bepaal ik gewoon zelf wat ik pas.
Kleding bestel ik zonder uitzondering online, vind er geen reet aan om daarvoor te gaan shoppen. Elke keer aan en uit kleden en dan idd die herrie in de winkels van radio's.
Ik shop alleen graag bij Intratuin, heerlijk snuisterijen shoppen voor huis en tuin.
Ik snap het, volledig. Het is dat online bestellen nog even niet gaat tot we weer kunnen internetbankieren (lang verhaal ende zow), maar zodra dat weer kan weet ik het wel!
Alle reacties Link kopieren
@ wojak Inderdaad veel te duur zeker als je over ruimtes van 45 m² spreekt. 1 slaapkamer appartementen is trouwens iets wat je heel weinig tegenkomt in dorpen in vlaanderen. De appartementen hier zijn vaker met minstens 2 slaapkamers en dus ook gericht op koppels met dus dubbel inkomen. Als single met laag loon zit je dan met een beperkte dure markt 1 slaapkamer appartementen. Die ideaal zijn als beleggings investering want zeer klein en weinig onderhouds kosten. Maar wel 600 euro huur inkomsten voor de gegoede huisbaas, die over een aantal jaar zijn inleg terugverdient+ appartement bezit op het einde.

Eigenlijk de enige manier om op huur te kunnen besparen, is denk ik een mede huurder zoeken dan halveer je het bedrag. Maar dan is een appartement van 45 m² weer klein, weet niet of de huurprijzen van 2 slaapkamer appartementen veel hoger zijn in nl. Maar natuurlijk dan moet je ook al een persoon kennen die wat betrouwbaar is en dit wil, en ook kunnen je alleen zijn opofferen.

Eigenlijk zou er een hoge taks moeten komen vanaf dat je meerdere huizen bezit. Een die zo hoog is dat het financieel niet meer oplevert om als winstbelegging in huizen te investeren om te verhuren. Dan komen er veel extra huizen beschikbaar en daalt de prijs. Maar dit soort echte maatregelen die echt iets doen daar hoor je nooit iets van in de politiek.
Laten we dit even uitwerken:

Je zorgt ervoor dat particulier verhuren niet langer rendabel is.
Vervolgens komen er extra woningen op de markt, wat een negatief effect heeft op de marktwaarde. Laten we uitgaan van een prijsdaling van 30%, wat veel is, daar niet elke woning dadelijk op de markt moet.
Dus je zuster kan een instapklare woonst kopen voor 150 000.
A) heeft ze 20 000 euro (kosten en eigen inbreng) om die woonst te kopen? Nee, ga naar C
B) Is haar inkomen hoog genoeg om de hypotheek af te sluiten, rekeninghoudend met de standaard 1/3 regeling? Zoniet, ga naar C
C) Gelieve u tot de particuliere huurdersmarkt te wenden en bij ontstentenis de sociale woningbouw (enige jaren geduld aub).
Alle reacties Link kopieren
Spreken jullie buitenlandse talen?
Ik ben op de middelbare school geslaagd voor Engels, Frans en Duits. Maar heb er nooit iets mee gedaan. Nooit gesproken op vakanties met mijn ouders. Zij deden het woord en dat vond ik wel best. Had niet de drang om ermee te oefenen, want dat voelde op school al dood ongemakkelijk.
Alle reacties Link kopieren
Hier ook Engels, Duits (eindexamen) en Frans en Latijn (4 jaar). Heb ook in England gestudeerd.
Mijn Duits en Frans zijn erg weggezakt. Voornamelijk spreken is een drama. Maar ik kan me er wel wat mee redden.
Ik wil graag Frans en Arabisch gaan uitbreiden, maar ik heb geen echte talenknobbel, geen tijd en geen discipline...
Ik heb in Nederland examen gedaan in Engels en Duits. Engels heb ik pas goed geleerd toen we hier Engelstalige tv-zenders kregen en het is op reis ook echt mn tweede taal. Duits is heel ver weggezakt maar ik versta het nog wel grotendeels. Frans heb ik op mijn beroepsopleiding in België nog verplicht gehad maar ik heb totaal geen feeling voor die taal. Als een Franstalig persoon geen Engels met me wil spreken dan houdt het wat mij betreft op.
Alle reacties Link kopieren
Talen is bij mij moeilijk nederlands veel schrijffouten altijd gehad ook beperkte woordenkennis. Op school hadden wij ook geen buitenlandse taal. Ik kan wel wat engels en zelfs lezen ik heb dit van tv geleerd. Maar engels trekt dan ook vaak erg hard op nederlands. Frans wat hier in vlaanderen op voeding staat en ook wel eens op tv verschijnt. Ken ook wel hier en daar een woord maar echt zinnen verstaan toch niet. Ik ken ook wel wat plantennamen in latijn. Maar woorden als sequoiadendron kan ik wel onthouden, maar zonder fouten schrijven is voor mij onmogelijk dit te onthouden. Ik zou woorden schrijven zo als ik ze hoor bv. lopen zou ik loopen doen. Ik zou vaak graag een tijdmachine maken en een boek met mijn schrijfwijze in het verleden brengen, dan zou iedereen nu zo schrijven en ik ook.
Ik ben juist enorm talig. Heb nooit moeite gehad met de d/t-dingen bijvoorbeeld. Mijn Engels is behoorlijk goed, ik heb dan ook een tijd de leraaropleiding Engels gedaan. Gek genoeg is voor de klas staan dan weer niets voor mij :proud: Duits heb ik ook examen in gedaan, en omdat mijn ouders vroegah veel naar Duitsland en Oostenrijk op vakantie gingen is die taal niet héél erg weggezakt - ik zou er nu echt geen examen meer in moeten doen, daarvoor heb ik het te weinig gebruikt, maar ik weet me echt wel te redden. Frans ... heb ik drie jaar gehad, en ik haalde er ook hoge cijfers voor, maar vraag me niet hoe. Dat was echt regeltjes leren maar niet toe kunnen passen, en ik heb nog steeds niets met die taal.
Alle reacties Link kopieren
Nanny_Gytha_Ogg schreef:
03-01-2019 17:16
Ik ben juist enorm talig. Heb nooit moeite gehad met de d/t-dingen bijvoorbeeld. Mijn Engels is behoorlijk goed, ik heb dan ook een tijd de leraaropleiding Engels gedaan. Gek genoeg is voor de klas staan dan weer niets voor mij :proud: Duits heb ik ook examen in gedaan, en omdat mijn ouders vroegah veel naar Duitsland en Oostenrijk op vakantie gingen is die taal niet héél erg weggezakt - ik zou er nu echt geen examen meer in moeten doen, daarvoor heb ik het te weinig gebruikt, maar ik weet me echt wel te redden. Frans ... heb ik drie jaar gehad, en ik haalde er ook hoge cijfers voor, maar vraag me niet hoe. Dat was echt regeltjes leren maar niet toe kunnen passen, en ik heb nog steeds niets met die taal.
Ik was ook altijd goed in d/t-dingen. Op school haalde ik regelmatig negens en tienen voor spelling en grammatica. Het viel me op dat veel pubers op mijn Mbo-opleiding daar juist zo'n moeite mee hadden.
hondenmens schreef:
03-01-2019 17:26
Ik was ook altijd goed in d/t-dingen. Op school haalde ik regelmatig negens en tienen voor spelling en grammatica. Het viel me op dat veel pubers op mijn Mbo-opleiding daar juist zo'n moeite mee hadden.

zo echt precies dit.
Op mijn huidige opleiding moesten we (voordat de lessen begonnen) een toets Nederlands en Rekenen doen, om te kijken wat je niveau is, hoe je scoort op verschillende onderdelen. Op spelling en grammatica zat ik hoog, op begrijpend lezen een heel stuk lager. Ik was ook bang dat ik met mijn examen lezen/luisteren onvoldoende zou scoren, maar ik heb er toch mooi een 6.8 uit weten te halen.
Maar ik heb wat klasgenoten die echt veel moeite hebben met spelling en grammatica.

Mijn Engels is wel redelijk. Al moet ik er dan wel van tevoren even over nadenken als ik iets in het Engels moet zeggen. Soms word ik weleens aangesproken door toeristen en overvallen ze me met hun vraag. Dan moet ik even omschakelen haha.

Duits heb ik 1 jaar gehad, vond het vreselijk. Krijg het gewoon niet onder de knie. Frans heb ik nooit gehad.

Een paar jaar geleden ging ik naar Tsjechië met familielid. Zij kan goed Duits en ik goed Engels, dus heb ik het Engelse gedeelte voor me genomen en zij het Duitse. Ideaal!
Alle reacties Link kopieren
D/t, spreekwoorden etc had ik ook nooit problemen mee. Zinsdelen benoemen vond ik wel weer lastig.

Mijn man en ik vullen elkaar ook mooi aan qua taal, waarbij ons Engels op gelijk niveau is (beiden afgestudeerd in Engeland) en dus ook onze hoofdtaal is. Mijn Nederlands en Duits zijn beter, zijn Frans en Arabisch. Dus op vakantie komen we er meestal wel uit.

Zelfs zoon is al redelijk tweetalig. Kan zich ook prima redden in het Engels.
Alle reacties Link kopieren
Zeer talig hier, trilingual en (ik was) docent Engels. Vriend is ook buitenlands en ik ben zijn taal ook nog aan het leren.

Verder versta ik Duits heel goed, spreken iets minder, en versta Frans op vwoniveau.
Alle reacties Link kopieren
Ik draai altijd van alles om als ik typ/schrijf en gebruik soms ook de verkeerde ei/ij :')

Engels kan ik dan wel weer goed, Duits versta ik wel en Frans ben ik heul slecht in.
Japans kan ik ook redelijk wat van maken, maar dat komt vooral door series en gewoon interesse.

Ik begin binnenkort met 0,50mg Risperidon, om mijn hoofd rustiger te krijgen, en ik zie er erg tegen op maar ook weer niet want de herrie is echt heel erg de laatste tijd.
"When you come out of the storm, you won’t be the same person who walked in. That’s what this storm’s all about.”
Biebeltje schreef:
02-01-2019 14:42
Jaaa, maar dan moet ik ook gewoon weer werken, net als het merendeel van de bevolking.
Maar goed. Ik ben geslaagd. Nieuw dekbedovertrek (zo gelijk wassen want stinkt enorm) en een leuk (nep) plantje voor op de kast.

Ik was het zo zat dat mijn dekbed elke keer onder uit de hoes kroop dat ik vandaag per direct een nieuwe overtrek wilde gaan kopen. Met drukknoopjes onderaan.
oooh echt he! ik kon me daar ook aan ergeren, of dat je dekbed niet meer perfect in de hoes zit dat je dan aan het einde een loos stukje stof hebt.. Het voordeel van op de carib wonen is dat ik geen dekbed meer heb, ik slaap gewoon onder het losse hoesje, en uiteraard moet die ook recht liggen haha.
Alle reacties Link kopieren
Kom ik weer iets tegen, dealers gaan vrij uit omdat ze foutloos kunnen schrijven. Gelukkig woon ik niet in engeland en ben geen dealer, want met mijn taalfouten zou ik nog extra jail time krijgen.


https://www.hln.be/de-krant/geen-schrij ... ~a70a25bd/

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven