Autisme wie ook? Deel 4

01-08-2018 08:14 3005 berichten
Alle reacties Link kopieren
Deel 3
psyche/autisme-wie-ook-deel-3/list_messages/396434

Het wel en wee uit de levens van de viva-autisten deel 4. Nieuwkomers en nieuwsgerigen wees ook welkom.
World of Warcraft: Legion
Alle reacties Link kopieren
Vond dat ook wel lastig vroeger. Vroeg alles nog tig keer na.


Heb dat nu met werk zoeken. Waar kan ik op reageren? Wat heeft zin?
Alle reacties Link kopieren
Ik vond het solo gedeelte op school ook nooit een probleem. Maar zodra je iets in groepjes moest gaan doen, of praktijkopdrachten...

Dollop, wat mij uiteindelijk goed geholpen heeft bij het zoeken naar passend werk is goed inzichtelijk krijgen waar mijn sterke punten liggen en welke dingen ik eigenlijk niet kan...
Zo ben ik heel slecht in kaderen, plannen en managen. Als ik dat moet doen bij een project dan gebeurt er eigenlijk helemaal niks. En door de stress die het oplevert loop ik alleen maar meer vast.
Maar als iemand anders deze rol oppakt, zodat ik me meer op de inhoud en het adviseren etc. Kan richten, dan loopt een project als een trein.

Door inzicht te krijgen in hoe je werkt, kun je ook makkelijker beoordelen of je een bepaalde functie aan zou kunnen of niet. Daarbij is het dan wel belangrijk om je kwaliteiten te kunnen linken aan die functie, zeker als het iets anders is dan je standaard vakgebied. Dan kost het wat meer moeite om je eventuele geschiktheid over te brengen.
Maar daar kun je op zich hulp bij krijgen als je zou willen. (Jobcoach etc.)

In mijn zoektocht naar een baan heb ik bij best veel sollicitatiegesprekken, ondanks een heel goed gesprek, zelf aangegeven dat we niet bij elkaar zullen passen. Puur omdat er te veel projectmanagement van mij verwacht zou worden.
Lang leve een jobcoach! Ik zou echt nooit zover zijn gekomen als ik hem niet had. Hij ontneemt me veel stress, echt heel fijn.
Alle reacties Link kopieren
Solomio schreef:
19-01-2019 20:44
Ik heb eigenlijk niet het gevoel dat ik me enorm moet aanpassen.
Hoe meer ik begrijp hoe ikzelf in elkaar zit, hoe meer ik kan zorgen dat ik aan mijn trekken kom, zonder enorme aanpassingen van beide kanten.
Dat is hier ook zo.
Echter, op mijn werk gaat verbouwd worden. Nu heb ik een eigen kamer, dan zal dat een glazen hok worden. Ik zie daar enorm tegenop. De plannen zijn nog niet definitief en ik ga zeker ijveren voor iets waar ik me ongezien kan terugtrekken.
Geen idee of daar überhaupt subsidies voor bestaan, maar dat zou wel helpen.
Kwebbeltje91 schreef:
19-01-2019 21:41
Ik vind het echt zo knap van mensen uit dit topic, die aan de universiteit hebben gestudeerd! Ik voel me gewoon bijna dom met mijn mbo-opleiding.
Waarom voel je je dom? Sommige mensen zijn praktisch ingesteld en andere meer theoretisch.
Een MBO opleiding is gewoon voor mensen die graag doen en veel in de praktijk bezig willen zijn.

De Uni is meer voor mensen die meer wetenschappelijk bezig willen zijn.

Denk a.u.b. niet dat je dom bent want dat ben je echt niet. ♡
MBO ' ers hebben we net zo hard nodig als WO' ers in de maatschappij.
marriette87 schreef:
15-01-2019 15:24
Iemand ervaring met een hulphond voor autisme? Lees er veel over bij kinderen maar niet over de ervaringen bij volwassenen. Ben heel benieuwd.
Ja dat heb ik ook gehoord. Misschien info opvragen bij Stichti g hulphond.nl ?
Ik weet dat deze honden er ook voor volwassenen zijn.

Ikzelf ben meer een poezenmens en ik moet zeggen sinds ik een kat heb ben ik rustiger en minder gespannen.

Er bestaat ook een boekje over "hulpkatten" genaamd:" de boeda op schoot," ik weet niet meer wie het geschreven heeft.

Succes met je zoektocht. En een huisdier is voor iedereen een positieve ervaring♡♡♡
poesiepoes schreef:
19-01-2019 21:39
Hey Poezenmoedertje, wat vervelend dat je zulke angstklachten hebt...
Ik heb ook (C)PTSS en nog een rijtje diagnoses daarna. Ik heb nu weer EMDR, maar het is de vraag of dat wel helpt. Want dingen krijgen hun lading terug en ook ervaringen die ik vorig jaar al gedaan heb, zijn me weer komen plagen.

Ik heb echt moeten uitleggen wat dat autisme bij mij dan allemaal inhoudt. Want dat had niemand aan zien komen, incl ikzelf. Ik heb schijnbaar ontzettend goed geleerd me aan te passen en mijn stress te verstoppen. Ik heb gymnasium gedaan, een universitaire opleiding afgerond en jarenlang gewerkt totdat ik om lichamelijke redenen uitviel. Ook stabiele, langdurende vriendschappen en relaties. En toch...

Ik voel me ook heel dom. Sinds ik 3,5 jaar geleden compleet gecrasht ben, zeg ik precies de verkeerde woorden, stel ik 3x dezelfde vraag omdat ik het antwoord alweer kwijt ben etc. Dat zou ook voortkomen uit mijn klachten, die veel (mentale) energie vragen.
Hey Poesiepoes,

Leuk om een mede katten fan te zien op dit forum.

Heel herkenbaar jouw verhaal.

EMDR heb ik ook aan zitten denken, maar heeft dus blijkbaar ook geen blijvend effect?

Ja ik voel me vaak ook net een demente bejaarde, dan wil ik mijn tandenborstel pakken en dan kom ik gewoon niet op de naam of ik zeg er fohn tegen!!

Ik word binnenkort wel onderzocht door een geneticus om te kijken of ik toch nog iets anders onder de leden heb behalve " de angsthazenritis."

Veel sterkte met alles en een dikke knuf voor je poezenbeestje♡
Alle reacties Link kopieren
Hoe kom je aan een jobcoach?


Ik wil mss gaan lesgeven op het mbo volgend jaar, vind ze niet dom hoor.
Die kreeg ik toen ik aan de opleiding begon, via dat leerwerk-traject. Zij hebben jobcoaches in dienst.
Alle reacties Link kopieren
Biebeltje schreef:
20-01-2019 09:46
Ik vond het solo gedeelte op school ook nooit een probleem. Maar zodra je iets in groepjes moest gaan doen, of praktijkopdrachten...
Ik zou dat wel willen leren, echt samenwerken met collega's. Ik weet niet of ik kan samenwerken. Als ik iets nooit geprobeerd heb, wil niet zeggen dat ik dat ook niet kan. Voor de school betekent het bij voorbaat, dat ik het niet kan.
Dollop, wat mij uiteindelijk goed geholpen heeft bij het zoeken naar passend werk is goed inzichtelijk krijgen waar mijn sterke punten liggen en welke dingen ik eigenlijk niet kan...
Zo ben ik heel slecht in kaderen, plannen en managen. Als ik dat moet doen bij een project dan gebeurt er eigenlijk helemaal niks. En door de stress die het oplevert loop ik alleen maar meer vast.
Maar als iemand anders deze rol oppakt, zodat ik me meer op de inhoud en het adviseren etc. Kan richten, dan loopt een project als een trein.
Ook hier geldt: Ik weet niet of ik dat kan: al deze dingen. Het zijn dingen die je mensen met autisme niet zo gauw ziet doen. Voor mij betekent het niet dat deze mensen dan ook niet kunnen plannen en managen. Ik heb me weleens verdiept in projectmanagement. Vreemd genoeg zie ik overeenkomsten tussen programmeren, projectmanagement en koken (al zal bij anderen de eerste gedachten zijn: "Wat heeft dat in hemelsnaam met elkaar te maken? @( ").
Door inzicht te krijgen in hoe je werkt, kun je ook makkelijker beoordelen of je een bepaalde functie aan zou kunnen of niet. Daarbij is het dan wel belangrijk om je kwaliteiten te kunnen linken aan die functie, zeker als het iets anders is dan je standaard vakgebied. Dan kost het wat meer moeite om je eventuele geschiktheid over te brengen.
Ik wou dat hiervoor op het werk ruimte was. Dat is er vrijwel nooit geweest. De bereidheid om met mij iets te proberen is er niet, en wordt ook vrij expliciet geweigerd. Er is daar ook nooit tijd voor geweest. Nu is er eindelijk een teamleider die mij serieus neemt.
Maar daar kun je op zich hulp bij krijgen als je zou willen. (Jobcoach etc.)
Ik zit ook aan een job coach te denken. Ik heb mijn leidinggevende daar al over gemaild, maar zij moet daar nog op reageren. En mijn teamleider misschien ook.
hans66 wijzigde dit bericht op 20-01-2019 11:57
Reden: EDIT: Laatste zin eigenlijk geen goed idee. Een job coach moet in overleg met de school en mij komen.
1.39% gewijzigd
World of Warcraft: Legion
Misschien is via UWV ook een jobcoach te regelen? Dat had ik een aantal jaar geleden ook aangevraagd.
Alle reacties Link kopieren
Kwebbeltje91 schreef:
20-01-2019 11:51
Misschien is via UWV ook een jobcoach te regelen? Dat had ik een aantal jaar geleden ook aangevraagd.
En is daar iets van terechtgekomen? Wat gebeurde er na die aanvraag?

Ik weet niet of een job coach mij zomaar toegewezen wordt. Ik wacht de reactie van mijn leidinggevende af. Eens kijken wat zij zegt. Of anders bij het UWV. Ik hou terdege rekening mee met een afwijzing en vage redenen daarvoor.
World of Warcraft: Legion
hans66 schreef:
20-01-2019 12:01
En is daar iets van terechtgekomen? Wat gebeurde er na die aanvraag?

Ik weet niet of een job coach mij zomaar toegewezen wordt. Ik wacht de reactie van mijn leidinggevende af. Eens kijken wat zij zegt. Of anders bij het UWV. Ik hou terdege rekening mee met een afwijzing en vage redenen daarvoor.
Het UWV is de papieren destijds kwijtgeraakt. En niet lang daarna ben ik begonnen met mijn studie, dus hebben we het UWV maar even gelaten voor wat het was. Heb al vaker met UWV in de clinch gelegen en dat kostte ook erg veel energie en stress.
Alle reacties Link kopieren
Als ik straks in de ww zit, kan ik die aanvragen?
Alle reacties Link kopieren
hans66 schreef:
20-01-2019 12:01
En is daar iets van terechtgekomen? Wat gebeurde er na die aanvraag?

Ik weet niet of een job coach mij zomaar toegewezen wordt. Ik wacht de reactie van mijn leidinggevende af. Eens kijken wat zij zegt. Of anders bij het UWV. Ik hou terdege rekening mee met een afwijzing en vage redenen daarvoor.
Je kunt in aanmerking komen voor ondersteuning vanwege je autisme.
Kan via het uwv, maar kan ook via de gemeente.
Als jij ondersteuning nodig hebt bij het vinden van ander werk, of het aanpassen van je huidige werk, kun je zoeken naar een instantie die daarbij kan helpen.
Autisme-coaches en autisme-ondersteuning schiet als paddenstoelen uit de grond, dus allicht dat er ook in jouw buurt iets te vinden is.
De zachte krachten zullen zeker winnen.
H. Roland Holst
Alle reacties Link kopieren
Kwebbeltje91 schreef:
20-01-2019 12:11
Het UWV is de papieren destijds kwijtgeraakt.
Dat is echt iets om daar woest over te worden! Maar ik hoor wel meer gekke verhalen van het UWV.
En niet lang daarna ben ik begonnen met mijn studie, dus hebben we het UWV maar even gelaten voor wat het was. Heb al vaker met UWV in de clinch gelegen en dat kostte ook erg veel energie en stress.
Echt. :@ De bezem moet door de tent!
World of Warcraft: Legion
Alle reacties Link kopieren
hans66 schreef:
20-01-2019 12:34
Dat is echt iets om daar woest over te worden! Maar ik hoor wel meer gekke verhalen van het UWV.


Echt. :@ De bezem moet door de tent!
Nou heb ik afgelopen jaren diverse malen met het uwv te maken gehad, voor mezelf en voor beide zoons, en uitsluitend positieve ervaringen.

Dat ze impopulaire maatregelen moeten uitvoeren maakt ze natuurlijk niet geliefd, maar dat gehak op het uwv vind ik nogal gemakkelijk.
De zachte krachten zullen zeker winnen.
H. Roland Holst
Alle reacties Link kopieren
https://nos.nl/nieuwsuur/artikel/225160 ... raude.html
https://nos.nl/nieuwsuur/artikel/225430 ... chten.html

Kritiek op het UWV is dus wel terecht, en dan kijk ik ook naar de ervaringen van Kwebbeltje.
World of Warcraft: Legion
Alle reacties Link kopieren
hans66 schreef:
20-01-2019 13:55
https://nos.nl/nieuwsuur/artikel/225160 ... raude.html
https://nos.nl/nieuwsuur/artikel/225430 ... chten.html

Kritiek op het UWV is dus wel terecht, en dan kijk ik ook naar de ervaringen van Kwebbeltje.
Maar dat zijn niet de zaken waar 'klanten' over klagen.
De zachte krachten zullen zeker winnen.
H. Roland Holst
Alle reacties Link kopieren
Ik heb ook alleen maar hele goede ervaringen met het Uwv. Was best bang voor 'ze', door alle negatieve verhalen maar dat bleek volledig ontrecht. Ik denk dat heel veel afhangt van je eigen opstelling. En wellicht zijn ze vriendelijker voor mensen die al lang gewerkt hebben voor ze werkloos werden?
Toen ik in de ww kwam kreeg ik niet direct een jobcoach, wel om gevraagd, maar omdat ik hbo opgeleid ben vonden ze dat niet nodig. Maar vanaf het moment dat ik mijn diagnose had, kreeg ik wél direct een reintegratietraject/jobcoach. En toen dat uiteindelijk niet het juiste bureau voor mij bleek, boden ze me tot mijn verrassing gewoon een nieuw traject aan. Bureau mocht ik zelf zoeken en kiezen.
Ik heb verschillende contactpersonen gehad bij het uwv en allemaal even aardig en bereid om mee te denken en te helpen.
.
Alle reacties Link kopieren
Misschien was mijn reactie wat te kort door de bocht. Ik heb zelf nooit contact met het UWV gehad. Dan beschouw ik de ervaring van Kwebbeltje als een op zichzelf staande gebeurtenis.
World of Warcraft: Legion
Alle reacties Link kopieren
impala schreef:
20-01-2019 14:08
Ik heb ook alleen maar hele goede ervaringen met het Uwv. Was best bang voor 'ze', door alle negatieve verhalen maar dat bleek volledig ontrecht. Ik denk dat heel veel afhangt van je eigen opstelling. En wellicht zijn ze vriendelijker voor mensen die al lang gewerkt hebben voor ze werkloos werden?
Toen ik in de ww kwam kreeg ik niet direct een jobcoach, wel om gevraagd, maar omdat ik hbo opgeleid ben vonden ze dat niet nodig. Maar vanaf het moment dat ik mijn diagnose had, kreeg ik wél direct een reintegratietraject/jobcoach. En toen dat uiteindelijk niet het juiste bureau voor mij bleek, boden ze me tot mijn verrassing gewoon een nieuw traject aan. Bureau mocht ik zelf zoeken en kiezen.
Ik heb verschillende contactpersonen gehad bij het uwv en allemaal even aardig en bereid om mee te denken en te helpen.
Geeft hoop dit.
Weer sluit ik me aan bij Solomio.
Ondanks alle gezeur die ik bij het UWV heb gehad, heb ik óók wel positieve verhalen over het UWV.
Zo juichten ze het toe dat ik mijn opleiding kon gaan doen. Kreeg alle medewerking van ze. Mijn contactpersoon heeft zelfs nog halverwege mijn opleiding gebeld om te vragen hoe het met mijn opleiding ging. Ze kennen het leerwerktraject waar ik de opleiding heb gedaan, en waren daar ook positief over, omdat ze meer studenten kennen die via dat traject opleidingen hebben gevolgd.
Hij zei ook, mocht je ooit weer in aanraking met UWV komen, mag je ze gerust naar mij doorverwijzen.
Ik heb deze week mijn diagnose gekregen op 39-jarige leeftijd. Ass, Adhd combi en daar een disharmonisch intelligentieprofiel bij ... Puzzelstukjes vielen vrij mooi in mekaar (alleen dat IQdingetje moet nog even een plekje krijgen). Al die tijd heeft niemand dat doorgehad ... Heb zelfs in auti-leefgroepen etc gewerkt ... niemand heeft in de loop der tijd dit bedacht ... En dan kom ik mijne man tegen ... en die had van op de 3de date door waar het schoentje aan het wringen was ... En ik liep al die jaren te zoeken en kreeg de gekste diagnoses te horen (burn out, bore out, bijnieruitputting, depressie, .......)

Het fijne is wel dat ik net een nieuwe job heb aangenomen waar mijn sterktes echt gebruikt kunnen worden, heb op mijn solli-gesprek ook geen blad voor de mond genomen en ze weten eigenlijk al vrij goed waar ik het moeilijk mee heb (vb verbale instructies) en waar ik wel goed in ben ... hopelijk lukt het dan deze keer ook goed op sociaal gebied ...
Alle reacties Link kopieren
poezenmoedertje schreef:
20-01-2019 10:39
Waarom voel je je dom? Sommige mensen zijn praktisch ingesteld en andere meer theoretisch.
Een MBO opleiding is gewoon voor mensen die graag doen en veel in de praktijk bezig willen zijn.

De Uni is meer voor mensen die meer wetenschappelijk bezig willen zijn.

Denk a.u.b. niet dat je dom bent want dat ben je echt niet. ♡
MBO ' ers hebben we net zo hard nodig als WO' ers in de maatschappij.
Je moet het doen met wat je gekregen hebt hé , intelligentie is voor een groot stuk genetisch bepaald en aan een lager IQ word idd de benaming "dom" gekoppeld maar je bent wie je bent...
ik maak de vergelijking met kleur van ogen , kan jij toch niks aan doen welke kleur ogen je hebt , alleen hier word je op geen enkele manier in een bepaald hokje geduwd.

Je hebt domme en slimme mensen ja , maar geen van ieder is ook maar iets meer waard dan de andere vind ik , sommigen mensen wensen slimmer te zijn om meer mogelijkheden te hebben in het leven (studies , job) .
Maar omgekeerd ook , sommige slimme mensen zijn behoorlijk onhandig en kijken vol lof naar mensen die mss laag geschoold zijn maar knappe dingen kunnen doen met hun handen.

Ik heb veel meer bewondering voor iemand die er volledig voor gaat met de mogelijkheden die hij/zei heeft dan voor iemand met veel mogelijkheden maar ze amper benut .
Er zijn natuurlijk tal van oorzaken die het veel moeilijker kunnen maken om je mogelijkheden te benutten , zoals autisme, depressie , aandachtstoornis, ,.... en daar heb ik ook alle begrip voor dat dit het soms moeilijk , zelfs onmogelijk maakt (zit zelf in dit schuitje)

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven