Ben echt heel bang voor morgen...

16-02-2011 17:46 99 berichten
Alle reacties Link kopieren
Lieve allemaal,

Morgen moet ik naar het ziekenhuis naar de mammapoli nadat een afwijking op een routine mammografie is gevonden. En ik ben zo ontzettend bang. De dokter heeft gezegd dat het waarschijnlijk goedaardig is (Birad 3), maar dat het onderzocht moet worden. Ik ben zo bang. Bang om het leven te verliezen, mijn vriend te verliezen, mooie dingen te missen. Ik wil nog niet dood. Ik wil het niet!!!

Er zijn nog zoveel dingen die ik wil doen en nu kan de wereld er morgen zo anders uit zien. Ik ben zo bang!!!

Net wel mijn werkdag volgemaakt, maar nu met tranen op de bank.

Het ironische is ook nog dat ik in behandeling ben voor hypochondrie wegens overmatige angst voor borstkanker. Ik slik er medicatie voor (efexor) en dan komt het nu ineens wel heel erg dichtbij. Ik ben zo bang. Ik heb sinds 1.5 jaar de liefste vriend van de hele wereld en ik wil nog verder.

Wie kletst er even met me voor wat afleiding en wat ook?
Dat je bang bent is normaal. Maar de dokter denkt dat het goedaardig is dus er is geen reden voor paniek. Wat ga je doen als straks blijkt dat het goed is? Ga je dan weer bang zijn ook al is er niks? Of ga je genieten van je zorgeloze leven?
Hoi zenuwen,

Ik begrijp dat jeheel erg bang bent, hoor. Wie zou dat nou niet zijn. Probeer je toch een beetje vast te houden aan het fwit dat de dokter uitgaat van een grote kans op goedaardig zijn. En mocht het tegenvallen dan hoeft dat nog niet meteen het allerergste te betekenen. Ben je alleen thuis?
Lieve Zenuwen,

Er is een afwijking gezien. Dat is angstig, maar er is nog niets over gezegd.

Ik snap dat je bang bent, maar er is nu eigenlijk nog niets om bang over te zijn, want er is geen diagnose.

Wacht morgen af hoe moeilijk dat ook is.

En tot die tijd geen rare dingen gaan denken die helemaal niet spelen.
Snap dat je bang bent.

Die dokter denkt dat t goedaardig is. Dat zegt hij denk ik niet zomaar. Dat zegt hij niet om je valse hoop te geven.

Ik zou me daaraan proberen vast te houden. Sterkte morgen!
Who in the world do I think that I am... I suppose that depends on who I believe
Als het goed is, dan ga ik dingen anders doen. Dan wil ik niet meer in angst leven, maar genieten van elke dag. Dan wil ik met de balkondeuren open met de geuren en kleuren van de bloemen toosten op het leven. Intens leven. Mijn lijst van reizen verder vervolgen, dromen over samenwonen met mijn vriend, dromen over kinderen en samen oud worden tot we rimpelig in een bejaardenhuis belanden.

En mijn ouders wil ik nog meer koesteren dan ik doe. Ze laten zien hoe mooi het leven is.
Zo mag ik het horen Zenuwen
Ik ben nu even alleen thuis, maar mijn vriend komt zo. Vanavond ook een hapje eten met een vriendin.

Ik weet dat er nog geen diagnose is en dat maakt me zo bang voor morgen. Dat het er morgen wel is en dat de wereld er anders uitziet. Dat het een wereld met borstkanker is en waarin overleven centraal staat.

De moeder van mijn vriend is op jonge leeftijd overleden aan borstkanker. Hij heeft dat nog niet goed kunnen verwerken. Het idee dat ook hij hier doorheen gaat met mij doet me enorm pijn. Ik wil dat hem zo graag besparen.

Morgen kan alles er anders uitzien.
Meid, morgen kan de wereld vergaan.. maar morgen kun je ook te horen krijgen dat er niets aan de hand is! Probeer te genieten van elk moment, voor je het weet ben je oud en kijk je ontevreden terug op je leven!
Mijn moeder gaat morgen mee naar het ziekenhuis. Ook zij heeft al veel voor haar kiezen gehad en dan heeft ze dit er straks ook bij.

Ik zie borstkanker ook als (in ieder geval op dit moment) als het einde. Bekende Nederlanders die eraan overlijden en boeken die niet goed aflopen.

Het valt me tegen van mezelf dat ik nu zo negatief ben. Ik mis strijdlust. Waar is het? Ik wil hier blijven. Bij mijn vriend en bij mijn ouders.
Klopt, Zenuwen, maar de kans is groter dat je goed nieuws krijgt volgens de arts. Houd ook dit in gedachten. Je bent gelukkig niet alleen vanavond, hopelijk kunnen je vriend en je vriendin je wat afleiden van je angst.

Sterkte morgen
Morgen kan inderdaad alles anders zijn.

Maar dat kan altijd. Er kan van alles misgaan in het leven, maar ga je in angst leven en wachten totdat het zover is? Of ga je gewoon leven en genieten van alle mooie dingen en momenten?

Leven in angst is zonde van je tijd. Eigenlijk leef je dan hetzelfde als wanneer je wel een ziekte zou hebben.
quote:zenuwen schreef op 16 februari 2011 @ 18:02:

Mijn moeder gaat morgen mee naar het ziekenhuis. Ook zij heeft al veel voor haar kiezen gehad en dan heeft ze dit er straks ook bij.

Ik zie borstkanker ook als (in ieder geval op dit moment) als het einde. Bekende Nederlanders die eraan overlijden en boeken die niet goed aflopen.

Het valt me tegen van mezelf dat ik nu zo negatief ben. Ik mis strijdlust. Waar is het? Ik wil hier blijven. Bij mijn vriend en bij mijn ouders.Borstkanker hoeft niet het einde te zijn, vaak hoor en zie je alleen de gevallen die naar aflopen. Je mam wil je steunen, ze zal het zeker niet als een last zien morgen. Ze wil er gewoon voor je zijn,
Ik hoop juist dat ik oud word...

Maar oke, hopsakee. Kin omhoog. De feiten zijn dat ik nog jong ben (33), niet erfelijk ben belast, helaas wel een zware pil gebruikt afgelopen 6 maanden en dat mijn uitslag na mammo birad 3 is, wat betekent dat het in meer dan 90% van de gevallen goedaardig kan zijn.

Daarnaast ben ik - wegens mijn angst - al 2 jaar onder strakke controle en is er tot aan vorige week nog niets gevoeld (huisarts heeft nog gevoeld, maar voelde niets). Dus als het erg is, dan ben ik er hopelijk relatief snel bij.
Je wordt extra "geplaagd' door je hypochondrie, dat versterkt je angst nu. Vertel jezelf dat de kans op goed nieuws ook zeker aanwezig is en dat ook heel erg bang zijn nu ook niets aan de diagnose zal veranderen.
Je klinkt alweer positiever en strijdlustiger!
Lieve Zenuwen,

Ze kunnen op de mammografie al een heel eind zien of iets goed- of kwaadaardig is. Zo is een goedaardig gezwel vaak mooi rond.

Als ze al zeggen dat het waarschijnlijk goedaardig is, kun je er veilig van uit gaan dat dat ook echt zo is.

Ik heb het ook gehad, afgelopen jaar, een knobbel in mijn borst. Het is even schrikken, even eng, maar het is echt allemaal niet zo dramatisch als het nu in jouw hoofd wordt.

Wat misschien helpt, is gewoon eens realistisch de kansen op een rij zetten;

- de artsen geven al aan dat het waarschijnlijk goedaardig is, dus de kans dat je borstkanker hebt is serieus klein

ALS het al kwaadaardig is, en die kans is dus klein, dan zijn er nog veel opties;

- het is mooi rond en operabel, ze halen het weg en je bent overal vanaf.

- het is niet zo makkelijk en je moet wel serieus in behandeling, met alle ellende van dien, en je wordt gewoon beter.

- en pas in het aller aller allerslechtste geval zou je inderdaad aan borstkanker dood kunnen gaan. Maar zoals het er nu voor jou uit ziet héb je dus geen borstkanker en is dit laatste scenario héél ver weg.

Sterkte, maar maak je niet te druk

Komt wel goed, schatje.
668, the neighbour of the Beast
Je mag je pas druk maken als er daadwerkelijk iets aan de hand is. En gelukkig IS BK tegenwoordig veel beter te behandelen dan pak 'm beet 10 jaar geleden. Geen beren op de weg zien he! Succes!
Ruil hem in voor een ED! Veilig en warm. Dat is wat je nodig hebt!
En als je ziek bent, zou je dan nog kunnen genieten van het leven? Kan dat dan nog?

Het is een vraag waarvan ik hoop dat ik nieuwe inzichten krijg om te leren het meer te relativeren...
@ Marels: hoe gingen jouw onderzoeken? had je alleen een mammo of ook echo?
@ Marels: jouw kat bij je profiel is 2 druppels water mijn kat.... : )
Lieve schat, je praat alsof je kanker hébt en het einde nabij is.

Probeer dat eerst realisitischer te zien. Je hebt een afwijking op je mammografie. Die in 90% van de gevallen goedaardig is.

De kans dát je überhaupt kanker hebt is al zooooo klein.

Ik snap dat je met angsten zit enzo, maar het kan echt helpen om het gewoon realistisch te zien.

Je hebt geen kanker, je hebt niet waarschijnlijk kanker, je hebt een afwijking in je mammografie die in 90% van de gevallen goedaardig is en zelfs zo klein is dat hij niet te voelen is.
668, the neighbour of the Beast
Of je nog kunt genieten als je ziek bent?

Doe je dat nu wel dan met zoveel angst voor een ziekte?
Niet gillen voordat je geslagen wordt! Dat lijkt me op jouw situatie van toepassing. Het is echt vervelend dat je in spanning zit, maar de kans op een goede afloop is heel groot. Succes.
Lief van jullie dat jullie zo reageren trouwens!! Mijn tranen zijn inmiddels opgedroogd.

En ik kijk nog eens goed naar de foto van de moeder van mijn vriend. Ik beloof het haar en mezelf dat ik, als het borstkanker is, tot het bittere einde zal gaan en zal strijden als een tijger. Het moet!!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven