Burn-out of nep?

29-08-2011 23:52 199 berichten
Alle reacties Link kopieren
Even een vraagje. Op internet is vast allerlei info te vinden over burn-out, maar zou het liever van ervaringsdeskundigen horen... Een vriend/kennis heeft sinds kort een nieuwe liefde. Ze zou een burn-out hebben, maar op een feestje (zij als gastvrouw) kwam ze extreem happy en opgewekt over. Ze stond zich daar heerlijk te amuseren in haar sexy jurkje en hoge hakjes. Erg sociaal ook, gezellig aan het kletsen, foto's aan het maken e.d. Ik heb zelf enkele jaren geleden heel kort te maken gehad met overspannenheid, maar dat kenmerkte zich bij mij in totaal tegenovergesteld gedrag als wat de betreffende dame vertoont. Ik kon toen niet de kracht opbrengen om met m'n glaasje champagne te flaneren in m'n mooie kleertjes en gezellig, oooh zo relaxed, charmant en vermakelijk, een praatje te maken met jan-en-alleman. Maar goed, het kan aan mij liggen? Herkennen mensen zich toch in het gedrag van deze dame? Ik vind het zelf namelijk nogal respectloos om een burn-out te faken, terwijl het echt een ernstige toestand is! Kan niet zo goed tegen onrecht... maar veranderen kan ik de situatie toch niet hè?
Antwoord op je laatste vraag: nee, dat kun je idd niet.

Tzijn niet jouw zaken.

Ik heb ook wel eens tijdens mn burnout een hele avond een masker ter grote van Afrika op mn smoel geplakt omdat ik voelde dat dat moest. Daarna wel 3 dagen uitgeput en nog depressiever dan anders.

Als je het je zo afvraagt, vraag het die vrouw dan gewoon.
Ik had er destijds de energie niet voor en trok mezelf het liefst terug.
Dus omdat jij haar 1 avondje hebt gezien, waaraan zij niet voldeed aan JOUW beeld van een burnout is ze maar nep en respectloos omdat ze speelt dat ze een ziekte heeft?

Wel eens over nagedacht dat dat zich misschien niet bij iedereen hetzelfde uit? Of dat ze misschien daarna weken van de wereld is, omdat het opladen voor dit feestje haar te veel energie heeft gekost. Of dat ze aan het einde van haar burnout zit en de fase waarin ze nergens zin in had allang voorbij is?

Weet je zeker dat je niet gewoon jaloers bent op deze mevrouw?
Ik vind het zelf namelijk nogal respectloos om iemand die je verder niet kent ervan te beschuldigen te boel te faken.
Het kan een kwalijke fake-act zijn óf ze heeft precies genoeg energie om een avondje gezellig te zijn, dat kan ook afleiding geven.

Toen ik depressief was deed ik mijn best mijn masker op te zetten met dit soort dingen (lukte slecht) en wellicht doet zij dat ook.

Of het is dus een vette faker, maar ja, wat doe je er dan aan?
Een van de ergste dingen die je te horen kunt krijgen als je niet goed vel zit geestelijk (voor mij iig) is als je een keer super je best doet om wel sociaal te doen, dat er dan eigenlijk niets met je was. Dat je toch een leuke avond hebt gehad, en je hebt toch gelachen? Dus je hebt toch helemaal geen verdriet, je bent toch niet van slag, want je hebt net nog gelachen.

In plaats van een bemoedigend woord dat ze haar best doet om er weer uit te komen, moet ze kennelijk ander gedrag vertonen en voor altijd hierin blijven hangen?

Het is ook nooit goed...
Ik heb speciaal een account aangemaakt om te reageren. Dit kan inderdaad. Ik heb dit zelf (gehad). Inderdaad een giga masker opzetten. Waarschijnlijk is dit ook een deel van het probleem (me niet kunnen laten zien en altijd maar vrolijk doen) en dan als iedereen weg is bijna onderkoeld van de oververmoeidheid, rillen, koorts, buikpijn, dagen in bed. Dit is echt heel erg. En wat eraan bijdraagt is dat al zou je klagen, niemand je serieus neemt, maar intussen draai je op adrenaline of zo als er mensen in de buurt zijn. Kijk ik denk als zij dit type is, zal ze er ook niet snel vanaf komen. Want als je het kan laten zien, je kan overgeven, met anderen er over kan praten...helpt dat. Ook de erkenning die je ermee krijgt draagt bij aan genezing. Erkenning in de zin van serieus genomen worden.
Het is geen beschuldiging, maar slechts een vraag/ gedachtengang. Vandaar dat ik me ook afvroeg hoe ervaringen van anderen zijn. Maar ja, gelijk hebben jullie. Heb er toch geen invloed op. En zij en haar vriend zijn oud en wijs genoeg.
Toen ik in de burn-out zat,kon ik een vrolijk gezicht opzetten en vrolijk doen tijdens bezoekjes of een feestje.

Degene die mij kende zag dat het een masker was, zoals jij zegt, extreem vrolijk kan haar masker zijn geweest.

Als ik nu de foto`s zie dan zie ik een josske die voor mij onbekend is.

Een burn-out betekent niet dat je niet opgewekt kunt zijn,een burn-out is vaak gericht op de gedeelte waar de burn-out door is veroorzaakt.

Ik kon rustig over werk praten maar niet mijn eigen werk, dan werd ik panisch.

Door de burn-out en de depressie ben ik nu afgekeurd en heb geen baan meer.

Neem haar wel serieus,dat is het belangrijkste.
?
quote:_yellowlove_ schreef op 30 augustus 2011 @ 00:08:

Een van de ergste dingen die je te horen kunt krijgen als je niet goed vel zit geestelijk (voor mij iig) is als je een keer super je best doet om wel sociaal te doen, dat er dan eigenlijk niets met je was. Dat je toch een leuke avond hebt gehad, en je hebt toch gelachen? Dus je hebt toch helemaal geen verdriet, je bent toch niet van slag, want je hebt net nog gelachen.

In plaats van een bemoedigend woord dat ze haar best doet om er weer uit te komen, moet ze kennelijk ander gedrag vertonen en voor altijd hierin blijven hangen?

Het is ook nooit goed...Eens!
Hoe je haar beschrijft klinkt het alsof je verschrikkelijk jaloers op haar bent.
Zo Zoe, je praat wel bijzonder respectloos over iemand die je één avond gezien hebt. Een 'dame die op hoge hakjes met champagne staat te flaneren' en zo respectloos is dat ze een burn out faket. Je klinkt behoorlijk jaloers en geiiriteerd. Hier kun je gewoon absoluut niet over oordelen. Je weet niet wat er werkelijk aan de hand is. Dus ik zou het oordeel even laten.

Iedereen reageert anders.
Ik herken het deels, want ik werd door de bedrijfsarts ook weer direct aan het werk gezet, want ik toonde geen emoties (was bijv. niet aan het huilen), dus zou het wel meevallen. Ik weet dus wel deels hoe het is dat je niet aan de buitenkant kan zien hoe 't aan de binnenkant gaat. Nog even een vraag. Ze verkondigde wel aan iedereen dat ze te maken heeft met een burn-out. Wellicht was haar hele voorkomen een facade, om haarzelf beter voor te doen, maar dan snap ik niet dat ze dan in vrijwel elke zin meldt dat ze een burn-out heeft. Dat is voor mij dan een beetje de tegenstrijdigheid. Ieder mens reageert anders.
Op een schaal van 1 tot 10, hoe jaloers ben je nou precies op haar? Een 12?

Je kunt niet tegen onrecht. Heb jij je eigen gedrag weleens onder de loep genomen?
Wat maak jij je druk om de vriendin van een kennis. Niet te geloven. Let op jezelf i.p.v. een ander.
Moeilijk hoor; je weet het niet. En het is heel verleidelijk aan te nemen dat iemand doet alsof. Een goed betalende baan en dan de WIA in voor de hypotheek en dan lekker vrije tijd voor je kinderen of hond. Het is best verleidelijk en de mensen zijn geen heiligen.

Ik zou het overlaten aan de maatschappij, controlerende instanties en als je daar geen feducie in hebt, wat ik me kan voorstellen, voortaan stemmen op een partij die wat terughoudender tegenover uitkeringen staat.
quote:_yellowlove_ schreef op 30 augustus 2011 @ 00:08:

Het is ook nooit goed...

Het is inderdaad nooit goed, als ze lusteloos in een hoekje had gehangen, dan was er vast commentaar gekomen dat ze zo ongezellig deed en beter niet had kunnen komen (of nog erger: dat ze zoveel aandacht vroeg).

Misschien had ze daarvoor wel de hele dag in bed gelegen, een pilletje genomen en zich helemaal opgepept voor en leuke avond om daarna weer in te storten. Je kunt echt niet bij een ander 'naar binnen' kijken.
quote:Zoe1979 schreef op 29 augustus 2011 @ 23:52:

Ze stond zich daar heerlijk te amuseren in haar sexy jurkje en hoge hakjes.Je komt nogal jaloers over Zoe.... .
Ik heb in mijn werk veel te maken met mensen die niet willen werken, en ziektes faken (tot aan echt heel ernstige ziekten toe). Misschien neem ik mijn werk teveel mee naar huis. Stom ook. Maar 't is een onderbuikgevoel. Ik heb haar natuurlijk maar één keer gezien, maar wel meerdere verhalen gehoord. Ze vond haar werk niet meer zo leuk. Maar ik ben niet jaloers (zou dat echt wel durven toegeven hoor) op haar. Jullie advies is dus: let it go?
Ik heb hier voor zulke gelegenheden trouwens ook nog hele mooie maskers thuis liggen, af en toe zet ik er eentje op en men, wat ben ik dan 'gelukkig'.
quote:Bahco schreef op 30 augustus 2011 @ 00:22:

Moeilijk hoor; je weet het niet. En het is heel verleidelijk aan te nemen dat iemand doet alsof. Een goed betalende baan en dan de WIA in voor de hypotheek en dan lekker vrije tijd voor je kinderen of hond. Het is best verleidelijk en de mensen zijn geen heiligen.

Ik zou het overlaten aan de maatschappij, controlerende instanties en als je daar geen feducie in hebt, wat ik me kan voorstellen, voortaan stemmen op een partij die wat terughoudender tegenover uitkeringen staat.You're right... Thanks!
?
quote:Zoe1979 schreef op 30 augustus 2011 @ 00:27:

Jullie advies is dus: let it go?Wat wilde je anders doen dan? De burn-out politie op haar afsturen?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven