De nasleep van eetproblematiek.

25-05-2010 14:35 1716 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ongeveer 10 jaar geleden ben ik begonnen met lijnen en ben daarin veel te ver doorgeschoten, wat resulteerde in het labeltje anorexia.

Op mijn vijftiende werd ik voor het eerst opgenomen met nihil resultaat. Twee jaar later zat ik weer in een kliniek waar de behandeling een stuk beter aansloeg en iets normaler met eten heb leren omgaan.

Nu merk ik dat ik nog steeds niet verlost ben van deze rotziekte. Op momenten dat ik emotioneel wat labieler ben val ik automatisch terug in oude patronen.

Ik ben tot nu toe redelijk stabiel en heb jaren geleden met een hulpverlener een ondergrens bepaald. Als ik die bereik moet ik hulp gaan zoeken, gelukkig heb ik dat punt nog niet bereikt. Ik heb een nu gezond bmi en ga dat zo houden.

Ik ben al een tijdje aan het twijfelen of ik hier een topic over zou openen, ik wil geen aanleiding geven tot iets of weerstand oproepen en de oude topics zijn inmiddels ver gezakt.

Nu worstel ik dus met de nasleep, ook lichamelijk, van deze ziekte waar ik graag met mensen over zou praten. Ik ben ondertussen al 10 jaar aan het vechten met mezelf en mijn gewicht en ben het beu. Ooit moet ik toch normaal met eten kunnen omgaan?

Herstel je hier ooit helemaal van, of blijft het toch op de achtergrond aanwezig?

De zomer komt eraan en dat is altijd een spannende periode. Als je op het randje balanceert, hoe zorgen jullie ervoor dat je er niet overheen tuimelt?

Nou, eigenlijk zou ik graag kletsen met mensen die het lastig vinden om normaal met voeding om te gaan. Ervaringen horen van mensen die zich hebben weten te bevrijden van de obsessie met hun lichaam en eten.
Butterfly, ik was even vergeten op je studie stukje te reageren. Fijn dat het goed gaat, heb vertrouwen in jezelf, want je kan het wel. Het is zonde om jezelf zo te beperken, omdat je er niet durft te zijn. SPH is een pittig beroep voor iemand die met deze problematiek worstelt / heeft geworsteld, maar je kan er heel veel van leren!
Indigoblue: Het klinkt goed wat je zegt, hoor! Hoop dat het ook echt zo werkt voor jou!

Lilstar: Hoe gaat het met je? Nog echt aan het genieten van alles, of ondertussen steeds meer drang tot afvallen en controle?

Lotte: Heb je het al aangedurfd om wat meer te eten tijdens ’t werk, zodat je ’t wat beter volhoud allemaal?

Iedereen trouwens lekker aan het genieten van ’t mooie weer?

Is wel rustig hier!

Ik heb woensdag de weegschaal weg gedaan en tot nu toe voelt dat echt goed! Ik hoef mezelf niet meer tegen te houden om erop te gaan, want het kán gewoon niet meer. Voelt een stuk vrijer, ik hoop dat ik 't volhoud.
quote:Butterfly1989 schreef op 22 april 2011 @ 06:56:

Lotte: Heb je het al aangedurfd om wat meer te eten tijdens ’t werk, zodat je ’t wat beter volhoud allemaal?

Gisteren ben ik goed bezig geweest!

Hoewel het ook een hele zware dag was.

Ik mocht weer een middag meelopen bij mijn eigen orthodontist (waar ik zóóóóóó graag zou werken, maar die zóóóóóóó geen vacature heeft). Ik voelde me onwijs slecht, want ik had knudde geslapen. Pure spanning, want hoewel ik dat meelopen echt te gek vind, is het ook slopend. Die meiden daar zijn allemaal zo ervaren, zo goed, en vooral zó snel, dat ik daarbij finaal in het niet val, met m'n dertien middagen ervaring.

Maargoed, hoe moe ik ook was, ik vond dat ik in ieder geval extreem goed moest eten gisterochtend. En dat heb ik ook gedaan..... Toen ik om half één wegging, zat ik echt tot aan m'n nok vol met eten. Normaal gesproken een gevoel waar ik hélemaal van in paniek raak. En nu was het ook moeilijk, maar ik kon het aan, omdat ik wist dat ik de energie hard nodig zou hebben.

En ik heb me, 'hongertechnisch' gezien, ook de hele middag prima gevoeld! Genoeg energie, en ik moet toegeven dat dat echt heerlijk was.

Qua zelfvertrouwen was het een ander verhaal. En ik realiseer me ook steeds meer dat dát het daadwerkelijke probleem is. En veel moeilijker om aan te pakken ook. Ik heb best veel gedaan gistermiddag, en in principe heb ik alles goed gedaan. Maar in mijn ogen zó langzaam. Ik wist gewoon zeker dat ze ervan baalden, dat ik zoveel tijd nodig had voor alles. Want ja, ik kan nu eenmaal de gedachten van anderen lezen hè...........

Nou, dat kan ik dus helemaal niet, want gisteravond mailde ik de ortho om te bedanken voor de middag. Hij mailde toen terug dat ik nog maar eens moet komen werken!

Dus tja, wie heeft het hier nu gruwelijk mis!

Ze baalden helemaal niet van me.

Ik mag zelfs nog een keer komen.

Tijd dat ik mijn gedachten over mezelf nu echt eens drastisch ga omgooien. Met de nadruk op drastisch.
Trouwens Butterfly, ik vind het héél knap dat je de weegschaal hebt weggedaan!

Daar kan ik een voorbeeld aan nemen......
quote:Butterfly1989 schreef op 22 april 2011 @ 06:56:

Lilstar: Hoe gaat het met je? Nog echt aan het genieten van alles, of ondertussen steeds meer drang tot afvallen en controle?

(...)

Ik heb woensdag de weegschaal weg gedaan en tot nu toe voelt dat echt goed! Ik hoef mezelf niet meer tegen te houden om erop te gaan, want het kán gewoon niet meer. Voelt een stuk vrijer, ik hoop dat ik 't volhoud.

Wowww wat goed dat je de weegschaal weg hebt gedaan! Ik moet bekennen dat het bij mij in het begin heerlijk was. Daarna pakte ik 'm toch telkens er weer bij. En nu weeg ik hooguit 1 keer in de 2 weken (of minder). Voelt zo goed he . Zeker toen ik moest aankomen.

Hier gaat het qua drang tot afvallen redelijk. Ik merk wel dat ik ontzettend baal van mijn lijf. Dáár moet ik wat mee, niet met mijn gewicht eigenlijk... Maar de drang blijft. Alleen zet ik dat niet om tot concrete actie gelukkig.

Helaas gaat het verder niet heel best. Ik weet heel goed wat ik eraan kan doen, maar het lukt maar niet om het langer dan 1 dag vast te houden. Zit momenteel helemaal niet lekker in mijn vel ook... denk dat het 'm daar vooral in zit.

Binnenkort start ik trouwens met een mindfulness-training. Ben heel erg benieuwd hoe ik dat ga ervaren!

Iedereen fijn paasweekend. Geniet van het topweer :D.
Wat een stilte hier... hoop dat het oké gaat met iedereen!
Het is zeker stil hier!

Met mij gaat het goed, ik mail je snel (morgen denk ik )
quote:LilStar schreef op 28 april 2011 @ 17:10:

Wat een stilte hier...Hmmm, ik heb hier anders vorige week nog een heel verhaal neergeknald. Met een afloop waar ik stiekem best trots op was...
quote:Lotte35 schreef op 28 april 2011 @ 22:41:

[...]

Hmmm, ik heb hier anders vorige week nog een heel verhaal neergeknald. Met een afloop waar ik stiekem best trots op was...

Ik heb vorige week ook een heel verhaal hier neergezet en Butterfly en LilStar ook, maar toch is het rustig in vergelijking met een tijdje terug. Toch?

Maar fijn dat het goed gaat Lotte

Ik moet zeggen dat ik soms probeer gewoon niet te typen hier vanwege wat ik omschreven heb in mijn post vorige week. Sommige dagen voel ik me zwakker dan andere dagen, dan wil mijn gevoel het liefst alleen maar teruggrijpen op die controle, maar ik kap die gedachten gewoon af, want ik weet dat hoe meer aandacht ik eraan ga geven hoe groter het wordt, terwijl het eigenlijk gewoon vlagen zijn die geen aandacht nodig hebben.

Ik kan alles wel uit elkaar gaan plukken, gaan analyseren, maar daar schiet ik niks mee op. Ik leer juist om niet terug te grijpen op het oude bekende gedrag en meeschrijven op dit topic is alleen maar een bevestiging en dus instandhouding (dat is geen woord hè?) van dat gedrag.

Wat niet wil zeggen dat ik niet meer meeschrijf hier, maar ik breng minder over mezelf in.

En stampertje is denk ik druk met haar nieuwe baan

Klontje, ik ben wel erg benieuwd hoe het met jou is?
quote:indigoblue schreef op 29 april 2011 @ 13:34:

Maar fijn dat het goed gaat Lotte

Vorige week nog wel ja...

Afgelopen week was niet zo'n succes.

In verschillende situaties gezeten waarin m'n zelfvertrouwen weer daalde tot het absolute nulpunt.

Maar met wat jij hier schrijft Indigo:

quote:indigoblue schreef op 29 april 2011 @ 13:34:

meeschrijven op dit topic is alleen maar een bevestiging en dus instandhouding (dat is geen woord hè?) van dat gedrag.

ben ik het eigenlijk wel eens. (Instandhouding is trouwens wel een woord hoor!)

Ik heb al eerder gezegd dat ik vond dat ik mooie praatjes had, maar er verder eigenlijk niets mee deed. En zo kom ik dus niet verder.

Ik ga dus ook een beetje minderen hier.

Heb alles wel zo'n beetje gezegd.
Herkenbaar Lotte. Weet je, hier gaat het ook niet elke dag vlekkeloos, maar ik heb er werkelijk niks aan om dat allemaal hier neer te zetten. Op een gegeven moment weet je het wel en dan ga je in cirkeltjes praten.

We houden elkaar wel op de hoogte maar het is nu echt tijd om te gaan doen!
quote:indigoblue schreef op 30 april 2011 @ 09:02:

Herkenbaar Lotte. Weet je, hier gaat het ook niet elke dag vlekkeloos, maar ik heb er werkelijk niks aan om dat allemaal hier neer te zetten. Op een gegeven moment weet je het wel en dan ga je in cirkeltjes praten.

We houden elkaar wel op de hoogte maar het is nu echt tijd om te gaan doen!

Precies wat ik denk . Hoe meer ik erover ga nadenken (waar komt het vandaan, wat zou ik eraan kunnen doen?), hoe meer ik daarin blijf hangen. Want ik weet dat eigenlijk wel, dat heb ik al 100en keren geanalyseerd. Niet ermee aan de slag gaan is puur angst voor het 'onbekende'. Bij mij dan... Want dat onbekende hangt samen met loslaten... en daar ben ik nogal slecht in...

*stampertje hoe gaat het met jou? En je nieuwe job?

*Klontje gaat het nog steeds oké?

*Soof/Senang/Butterfly/Pelikaan en bij jullie?
Hallo meiden,

Ik ben hier al even niet meer geweest maar nogal lange dagen gemaakt met mijn werk. Moet weer even wennen aan het werk-ritme haha. Tot nu toe bevalt het me erg goed. Ik cross heel Nederland door en tot nu toe gaat het erg goed. Mijn stoelgang gaat gelukkig ook goed. Ik neem er echt de tijd voor en probeer 's ochtends voordat ik ga werken nog even rustig op het toilet te zitten. Wat ik wel moeilijk vind is de lunch. Mijn innerlijke stem zegt: overslaan maar dat heb ik tot nu toe nog niet gedaan omdat we meestal met een groepje gaan.

Het voordeel van werken is dat ik niet veel tijd heb om na te denken over mezelf en mijn lijf. Want eerlijk is eerlijk, ik denk er toch meer over na dan een 'normaal iemand'. Het enige nadeel is dat ik door de week bijna niet op het forum kan (heb laptop van het werk) en dan ga ik niet prive mailen zeg maar.

Ik moet nu gaan maar probeer van de week te reageren op jullie berichten. Prettige dag meiden!
Wat goed om te horen dat je het naar je zin hebt stampertje! Hopelijk kom je door het 'verplichte' lunchen vanzelf in het ritme en hou je dat ook vast. Het geeft je wel tijd om daaraan te wennen . En mét collega's eten is natuurlijk gezelliger dan alleen.

Succes verder met je baan, vind het echt heel leuk voor je dat je een fijne werkplek heb gevonden!
Stampertje, wat leuk dat je het zo naar je zin hebt op je werk! Goed dat je nog geen lunch hebt overgeslagen. Dat is eigenlijk heel raar hè, de lunch overslaan! En het is altijd gezelliger om bij je collega's aan te sluiten dan diegene te worden die er nooit bij is, nooit gezellig meedoet enz. omdat je maar gecommandeerd wordt door je eetstoornis!
En daarbij functioneer je ook veel beter als je wel luncht.
Hoihoi . Hoe gaat het met iedereen? Ik heb me een nu al zo'n week of 2 in de 'actie-modus' gezet. En ik moet zeggen dat het steeds beter gaat en ik me er ook goed bij ga voelen. Heerlijk om te ervaren dat het ook anders kan. Geeft hoop!

Hopelijk gaat het ook goed bij jullie. Liefs x.
Lilstar: Wat goed!! Fijn dat het daardoor ook beter gaat en het zelfs beter gaat voelen, dat is helemaal super!

Kan me voorstellen dat dat inderdaad hoop geeft dat het anders kan.

Verder is het stil hier.. Betekend dat dat iedereen goed op weg is?

Hier gaat 't oké. Weegschaal is toch weer in huis; kon niet meer tegen de stress en spanningen en heb 'm dus toch maar weer opgehaald. Hopelijk lukt 't om wel wat te gaan afbouwen, al is het dan misschien 2x per week.

& verder; ben wel uit de terugval gekomen en moet nu gewoon zorgen dat ik stapje voor stapje steeds weer wat verder kom...

Vanavond uit eten! Opzich wel gezellig, alleen heb ik mega buikpijn, dus dat is niet zo'n handige combi, maar i'll see.

Hoop dat 't goed gaat bij jullie!
He Butterfly, hoe was je etentje?

Op zich hoeft het niet erg te zijn als je weegschaal in huis is. Ik heb 'm nooit weggedaan, alleen besloten dat ik gewoon niet meer meerdere keren per dag op dat ding wil staan. Nu sta ik er gemiddeld nog één keer in de 2 weken op, soms 1 keer per week. Maar het is niet meer zo dat het mijn dag bepaald en dat ik het MOET doen van mezelf. Ik heb 'm wel zo neergezet dat ik eerst van alles opzij moet schuiven voordat ik 'm kan pakken. Geeft me even de tijd om te bedenken of ik wel echt wil wegen (meestal niet ;)).

Het gaat je wel lukken!
Lotte, indigoblue, pelikaan, stampertje; hoe is het met jullie?

Lilstar: Etentje was gezellig! Vooraf maar wat paracetemol genomen, toen gelukkig weinig last gehad. We zouden eerst naar een mexicaans restaurant, maar die was vol, dus moesten we naar iets anders. Eerst wel lastig, want bij de mexicaans wist ik al wat ik zou nemen en dat was redelijk veilig, maar gelukkig viel 't uiteindelijk allemaal mee. Dit was ook ok en lekker!

Wat goed dat je 'm een beetje verstopt hebt! Ik heb dat zo ook een tijdje gedaan inderdaad, moest ik eerst de hele boel verbouwen om bij de weegschaal te komen. ;) Wel goed dat het je daardoor lukt om minder te wegen; eens in de 2 weken klinkt echt goed!! Moet eigenlijk ook makkelijk kunnen, want zoveel wisselt 't echt niet per dag ofzo!

Nogsteeds in de goede actie-modus?
Hallo

Butterfly, ja we hadden een beetje besloten wat afstand te nemen van dit topic, voor nu alleen af en toe elkaar op de hoogte houden. Er is heel veel gezegd het afgelopen jaar (jeetje, topic is alweer een jaar oud!) maar het is ook heel makkelijk om erin te blijven hangen, vooral als je er heel veel mee bezig bent door op dit topic te schrijven.

Wat goed dat je uit je terugval bent gekomen! Knap hoor!! Blijf goed voor jezelf zorgen hè? Laat die eetstoornis niet stiekem erin sluipen!

Lilstar, jou spreek ik op de mail wel Lekker die actie in de taxi, ik lees ook uit je mail dat het goed gaat! Fijn!
Indigoblue: Het is wel te merken inderdaad. ;)

Misschien moet ik gewoon op blz 1 beginnen met lezen, herken wel veel denk ik, haha.

Kan me opzich de gedachte voorstellen dat je erin blijft hangen als je er hier teveel mee bezig bent. Maar ik heb zelf ook gemerkt dat het ook niet helpt om steeds te denken dat het er niet meer is, terwijl dat nog wél zo is. Achja, dat is dan weer mijn valkuil van afgelopen jaren. ;)

Hoop iig dat het voor jullie positief werkt om er minder mee bezig te zijn!
Hoi allemaal, geen bericht is goed bericht denk ik maar: dus ik heb het idee dat een hoop hier flink in de actiefase zitten ;). Hartstikke mooi!

Ben zelf nu een tijdje bezig met een mindfulnesstraining en het is nu al een openbaring. Ergens wéét je altijd wel wat je doet (hoe lang hebben we immers onszelf zitten analyseren?). Je weet hoe je denkt, wat je reactie is, hoe je die reactie naar iets positiefs kan ombuigen. Rationeel gezien weet ik het dondersgoed. Maar door die mindfulness begin ik ook langzamerhand open te staan voor gevoel. En dat is leuk/eng/fijn/confronterend/heerlijk/k*t/etc. Het is alles door elkaar. Want ik heb meer dan 10 jaar mijn gevoel weggedrukt door niet te eten, te veel te eten, eetbuien, snijden, laxeren, pillen, etc. Het voelt zo onzeker om mijn gevoel er gewoon te laten zijn. Vind het ook ontzettend moeilijk, omdat ik die automatische respons van wegdrukken heb. Of het nu een fijn gevoel is ("ik ben het niet waard om me gelukkig te voelen") of een rotgevoel ("ik wil me niet zo voelen").

Die training komt echt op een goed moment voor mij nu. Het is wel erg confronterend en soms verwarrend. Maar dat kan ik nu wel aan .

Ik krijg steeds meer het gevoel dat ik weer mezelf word. Dat ik ergens onder een onzichtbaar laagje zat en dat laagje nu verdwijnt. Oké, klinkt heel raar misschien, maar zo voelt het. Ik was laatst bij mijn psycholoog en voor het eerst in 3 jaar kreeg ik het gevoel dat zij een stukje zag van hoe ik echt ben. 3 jaar geleden kwam ik daar namelijk zwaar depressief, midden in de es, etc. aan. Ik voel me eindelijk weer... uhm... goed? Zelfs dat is lastig om te kunnen zeggen ;).

Ik ga in ieder geval zo door! Hoop dat het bij jullie ook goed gaat!
Hallo meiden,

Even een kleine update. Zaterdag heb ik alle tijd om alles bij te lezen. Ik ben inderdaad overal en nergens met mijn werk. Het bevalt me supergoed en krijg veel verantwoordelijkheden. Ze betrekken me overal bij en zijn super tevreden.Ik voel me echt goed!!!! Barst van de energie en ben erg gelukkig. En ja ik ben net een maand bezig maar heb een goede eerste indruk.

Afgelopen weken was ik vaak weg en aangezien ik een laptop van mijn werk heb durfde ik niet zo goed op deze site (aangezien dat niet werk gerelateerd is). Zaterdag ga ik uitgebreid reageren!!!

Tot later meiden
Hallo meiden,

Het is alweer een tijdje geleden. Ik mis het wel om niet meer iedere dag op het forum te kunnen. Aan de andere kant misschien ook wel goed. Zoals in de berichten ook al werd gezegd is het een vorm van instandhouding...Ik word nu min of meer gedwongen om zelf zaken/moeilijkheden op te lossen in plaats dat ik het hier op het forum plaats. Nu ik weer werk wordt ik nog wel geconfronteerd met mijn 'andere' wereld (bijvoorbeeld als er taart wordt getrakteerd). Ik probeer er gewoon maar mee te dealen en tot nu toe gaat het goed.

@Butterfly: Kun je het nog handelen zonder weegschaal?

@Lotte: Lunchen geeft idd meer energie en dat valt idd heerlijk. Het is fantastisch als je de hele dag fit bent!! Was voor mij ook erg lang geleden hoor maar dit heerlijke gevoel wil ik wel vasthouden

@Indigoblue: En hoe gaat het nu met jou? Lief dat je aan me gedacht hebt. Je hebt samen met LilStar een grote rol gespeeld in het feit dat ik van de lax ben. Ik durf wel te stellen dat ik het zonder jullie steun misschien niet had doorgezet. En het voelt heerlijk om 'vrij' te zijn en zeker nu ik vaak onderweg ben.

Ik ben blij dat ik weer onder de mensen ben en een doel heb. Verder gaat super!!

Tot later meiden en geniet van het mooie weer!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven