Depressietopic - praat mee!

24-02-2019 22:33 3009 berichten
Nogal wat mensen op het forum (en daarbuiten natuurlijk) kampen met depressie.
Het leek me daarom een goed idee om een algemeen depressietopic te openen.
Zodat we elkaar kunnen steunen, tips kunnen geven, vragen kunnen stellen. Of gewoon even laten weten hoe je je voelt, delen dat je je klote voelt of dat het juist wat beter gaat.
Ook als je inmiddels hersteld bent van je depressie, of partner/betrokkene bent.
Voel je welkom!
@kohaku. Ik herken dat het moeilijk is om een gesprek te hebben met meerdere hulpverleners tegelijkertijd.

Fijn dat het zo is geregeld. Is het genoeg denk je? Hopelijk gaat de crisis snel wat liggen.

@IbI. Hoe is het bij jou?

@fade. Ik slik lithium, lamotrigine, carbamazpine en haldol. Mag wel een pilletje minder dus!
Vandaag een betere dag dan gisteren.
Ik kan alleen nog niet hebben dat iets anders is dan mijn normale patronen. Op mijn werk kwam mijn schoonzusje ineens langs. Maar ik vond het verwarrend omdat ze daar niet hoort. Nu vind ik zoiets altijd ongemakkelijk, maar nu stortte ik bijna in. Ik had echt een tijd nodig om eroverheen te komen en niet te huilen.
Beetje aan de gevoelige kant dus!
Maar rustiger dan gisteren. Nog maar 1 keer gehuild haha.
Morgen mijn psychiater, ook wel leuk dat ik kan vertellen dat het steeds beter gaat! En ook natuurlijk dat ik nog wat emo ben.
.
Afbeelding
Alle reacties Link kopieren
Heel veel sterkte voor iedereen! :heart:

@Choco, ik hoop het, we gaan dit nu eerst proberen, aanpassen waar nodig.
@Fade, mooie quote is dat he, ik heb hem hier thuis in zo'n lichtbox staan.

Ben erg moe, om 20.00 komt de IHT. Heb net nog met 1 van mijn groepsgenoten buiten zitten praten(voor het eten nog) en ook een beetje verteld dat het zo slecht gaat. Hij reageert op heel veel hetzelfde als ik, dus was wel fijn om ff te praten.

Heb wel echt zo'n 'ik moet janken maar houd het in'- gevoel, hopelijk komt dat er straks ff uit. Zie wel een beetje op tegen vannacht. Alles wat ik zou kunnen gebruiken is weg, heb zelfs al mijn schoonmaakmiddelen mee gegeven, dus ik kan niks als ik thuis blijf. Dat is wel een veilig idee.
"When you come out of the storm, you won’t be the same person who walked in. That’s what this storm’s all about.”
Vertrouw op jezelf Kohaku. Je bent sterker dan je denkt, je gaat hier uitkomen.
Een luchtige noot: jij probeert je tranen in te houden. Ik heb juist dat ik wil janken maar het lukt niet. Ik pers er een paar tranen uit en dat was het dan :| .
@fade. Hopelijk ging alles wat beter na de zonsopkomst?

@kohaku. Hoe gaat het met de iht? Knap dat je alles hebt afgegeven! Sterkte.
Vanmorgen had ik een gesprek bij mijn psychiater. We merkten dat ik erg overprikkeld was. En dat ik teveel van mezelf aan het vragen was. Of tenminste dat ik mij nu even op rust moet richten.
En ik was obessief bezig met een hobby (origami) en daar kan ik ook beter even mee stoppen. Door dat obsessieve word ik druk.

We houden de medicatie even zo omdat ik toch nog druk ben in mijn hoofd en ook iets drukker dan normaal (hoor ik van mijn omgeving).

Nu ben ik wel wat rustiger. Ga de komende dagen echt even een beetje rust nemen en vind dit een fijn vooruitzicht en voel dat dit ook nodig is

Ik ben al begonnen met lunchen in mijn eentje op een terras (dagboek schrijven). En in de tuin in het zonnetje zitten met mijn huisgenoot (met muziek aan).
Voel nog dat het allemaal niet goed zit, maar de rust doet goed.
Alle reacties Link kopieren
Herkenbaar van het niet kunnen huilen... Ik had laatst sinds hele lange tijd een huilbui en voelde me toch wel opgelucht. Maar 9 van de 10 dagen voel ik me meer numb of leeg.
Dat vind ik eigenlijk nog veel erger.

En áls ik dan een keer zo'n huilbui op voel komen is het altijd op het verkeerde moment. Als ik 's morgens naar vrijwilligers werk toe fiets of in de supermarkt bijvoorbeeld en dan moet ik het weer onderdrukken en dan kom ik er daarna weer niet bij...
Choco, ik hoop toch zo dat je ooit de balans kunt vinden. De middenweg tussen diepzwart en knalrood. Was de lunch lekker?

Oh, en de zonsopgang heeft een beetje geholpen. Ben wat opgeknapt, nu ik weer gewoon alleen m'n ouwe getrouwe AD en lithium slik. Merk wel dat ik wat onrustig ben en veel tegelijk wil doen. Waarschijnlijk door de ophoging van de AD van 10 naar 20 mg. Enfin, dinsdag weer naar de psychiater.

Hoe is het met iedereen? Hebben jullie je door de dag heen weten te slepen?
Alle reacties Link kopieren
@Moon, wat lief van jou! Mijn vrijwilligerswerk heb ik even stopgezet maar hoop snel weer bij jullie mee te kunnen schrijven.

@Mente, succes morgen met de afspraak voor je medicatie. Hopelijk heb je een beetje redelijke dag gehad en is het je gelukt om ook uit bed te komen.

@Choco, Fijn dat je merkt dat de rust je goed doet en dat je zo te lezen goede begeleiding hebt.

@Kohaku, Hoe is je dag vergaan? Goed dat je alles wat riskant is mee hebt gegeven. Wel erg naar dat dat moet. Helpt de IHT je een beetje?

Op zich geen slechte dag gehad. Gaan ontbijten en winkelen met een vriendin. Kort daarna kwam mijn woonbegeleidster. Ze vroeg een paar keer: ibi gaat het wel? Ik denk dat ik aan het dissociëren was. Soms gaan er ook uren voorbij die ik me gewoonweg niet herinner.
Maar goed we hebben een start gemaakt met het uitruimen van mijn kledingkast. 3 vuilniszakken zijn naar zolder de kast is nu wel uitgeruimd maar er ligt nog een grote stapel kleding die er nog in moet.
Ook vond ze het belangrijk om weer een afspraak te maken met de huisarts. Ik durfde niet te bellen dus dat heeft zij gedaan gelukkig. Maandag kan ik terecht en zij gaat mee. Zo dankbaar dat ik iemand heb die echt capabel is.

Snel wat gegeten en gaan wandelen met een groep. Dat was ok maar man o man wat ben ik moe. Nonstop negatieve (dwang)gedachtes. Nonstop de verleiding om mijzelf pijn te doen (doe het niet)

Wat betreft het wel of niet kunnen huilen, wat zou ik dat graag willen! Even een echte emotie voelen, voelen dat ik leef dat ik er echt nog ben. Maar ik ben zo vlak. Kan niet huilen, kan niet lachen, ik adem maar dat is het dan ook wel.

Ik heb trouwens al maandenlang een maagzweer. Nu moest ik (weer) afbouwen met de medicatie en als ik dan alsnog pijnaanvallen kreeg moest ik contact opnemen met het ziekenhuis. Ik heb dus weer aanvallen en morgen belt de chirurg mij. Ja kan er nog wel bij.....
Liefhebben
is meer
lief
dan hebben
Alle reacties Link kopieren
IBIopviva schreef:
23-05-2019 20:19

Wat betreft het wel of niet kunnen huilen, wat zou ik dat graag willen! Even een echte emotie voelen, voelen dat ik leef dat ik er echt nog ben. Maar ik ben zo vlak. Kan niet huilen, kan niet lachen, ik adem maar dat is het dan ook wel.
Ja dit herken ik...
Maar ook op liefdesgebied, lijkt me zo fijn om weer echt die connectie te voelen, samen lachen en huilen. Ben al heel lang alleen en dat mis ik wel hoor.
Maar ook de slappe lach, jeetje dat heb ik ook al in geen eeuwigheid gehad :-?
Alle reacties Link kopieren
@IBI wat heb je het goed gedaan vandaag! Fijn dat er iemand meegaat naar de huisarts. Gebruik je medicatie voor je maagzweer?
Wat ontzettend vervelend dat dat er ook nog bijkomt...bah..hoop dat het gauw verdwijnt. Sterkte en knuffel


Mijn vriendin gaat morgen ook met me mee. Jij kunt niet huilen, maar ik weet nu al dat ik morgen vast weer erg overstuur ben, en niet meer uit Mn woorden kan komen.
Vandaag slechte dag voor mij. Ben in paniek bij mijn vriendin beland. Veel gepraat en nu gaat het iets beter gelukkig.

Sterkte en kracht voor jullie allemaal!
Alle reacties Link kopieren
Hi! Ik ben net terug van het fact-team. Werd om 10 over 10 gebeld dat ik een afspraak had om 10 uur, spv-er had 11 uur doorgegeven..

Even geschipperd en om half 11 langs geweest, tot 11 uur.

Heb wel goed over m'n suïcidaliteit kunnen praten, alleen noemde spv-er de term 'chronisch suïcidaal' meerdere keren en dat klinkt best eng.
"When you come out of the storm, you won’t be the same person who walked in. That’s what this storm’s all about.”
Alle reacties Link kopieren
Een paar weken terug had ik de intake voor een nieuwe therapie plek. Ik weet niet waarom, maar was echt heel emotioneel. Moest zo veel huilen en kwam nauwelijks uit mijn woorden. Ik denk dat alle spanning van de afgelopen tijd er uit kwam, misschien ook wel omdat ik me daar op mijn gemak voelde. De mensen waarmee ik sprak waren erg rustig en dat voelde fijn. Als ik ergens niet tegen kan is het om een haastige/gejaagde behandelaar tegenover me te hebben. Maar dit was dus wel heel prettig.

Daarna het bericht gehad dat ik daar kan starten. Eerst met een paar weken opname, daarna door met dagbehandeling.

Enerzijds spannend en verdrietig dat dit nodig is, maar anderzijds ben ik zo opgelucht dat ik er terecht kan. Dat ze me serieus hebben genomen en willen helpen. Het voelt zo eenzaam om niet gezien en geholpen te worden en zo heb ik me de afgelopen tijd veel gevoeld.

Dus, het wordt spannend en intensief maar ik ben blij dat ik deze kans krijg.
@lbl. Knap dat je ondanks al die nare gedachten jezelf geen pijn doet! Daar is doorzetting voor nodig.
Vervelend dat er ook lichamelijke klachten spelen, dat maakt het zeker niet makkelijker.
Sterkte.

@kohaku. Wel fijn dat je nog een gesprek kon hebben en het over je suïcidaliteit kon hebben. Chronisch kan ook gewoon over gaan. Chronisch staat voor langdurig (soms langer dan een jaar bijv). Van mij was vroeger ook te zeggen dat ik chronisch suïcidaal was, maar nu niet meer (ook hele perioden niet).
Wel ontzettend naar dat je zo veel suïcidaal bent dat ze daar van spreken. Ik weet nog hoe slopend dat was.
Heel veel sterkte daarmee, het is niet makkelijk.

@maktub. Wat goed dat je kan starten en inderdaad verdrietig dat het zo ver moet komen.
Hoeveel dagen in de week is die dagbehandeling?
Lijkt me wel spannend allemaal!
Fijn dat je je gezien voelt. Is soms lastig hè, zeker omdat de psyche niet altijd word opgemerkt.
Succes ermee!
@fade. Goed te horen dat het weer wat beter gaat! Lastig wel die onrust en ook wel iets om goed op te letten (mij wel echt een symptoom).

Ik hoop ook het midden te gaan vinden!
Vandaag goede rustige dag in elk geval. Een echte aansterk dag. Erg nodig, want voel dat ik nog veel moet aansterken.
Morgen weer een rustige (op de planning).
Alle reacties Link kopieren
Bedankt Choco, dat helpt wel een beetje, wat je zegt!

Hier net IHT gehad, daarvoor lekker een lading flashbacks gehad, dus was al helemaal gesloopt voordat IHT kwam. Ging toen ik net terug thuis was ff niet meer, dus IHTer is mee naar binnen geweest, me even op de bank geïnstalleerd en ff gepraat. Ik merk dat alles deze week me heel erg veel energie heeft gekost, en dan zijn er ook zoveel problemen waar ik wijs uit moet weten dat ik soms niet weet welke klacht waar vandaan komt.
"When you come out of the storm, you won’t be the same person who walked in. That’s what this storm’s all about.”
Alle reacties Link kopieren
Hoe is het met jullie?
Ik heb gister een enorm drukke dag gehad en ben echt enorm gaar en vermoeid.
Uiteindelijk wel gaan douchen en omgekleed maar geen verdere verzorging. Wilde thuis blijven de hele dag maar toch even meegegaan naar de ah met mijn man.

We volgen een serie op dvd en daar hebben we vandaag er al 4 van gezien. Wilde eigenlijk opruimen en schoonmaken enzo maar dat schuif ik voor het gemak maar naar morgen of dinsdag.
Liefhebben
is meer
lief
dan hebben
Hier gaat het eigenlijk wel goed.

Ik richt mij erop om uit te rusten. Ben ook erg moe. Maar ik knap wel erg op van het uitrusten.

Hopelijk knap steeds meer op. Nu heb ik het gevoel elk moment weer te kunnen terug vallen. Ik weet precies wanneer ik weer uit de gevarenzone ben!

En daarna hoop ik dat het vaker goed gaat, ook omdat ik eindelijk goede hulpverlening heb.
Hier gaat het ook best redelijk. Heel leuk weekend gehad met heel veel bipo's, was gewoon top. Op een terras hangen is gewoon zoveel relaxter met lotgenoten. Bevrijdend om een keer gewoon te lachen om mijn aandoening.
Maar ik voel me wel nog wat somber enzo.
Morgen weer een dag.

Knuf voor iedereen :heart:
Alle reacties Link kopieren
Ik lees nog steeds mee :)
Maar vind het soms moeilijk om te reageren, omdat ik ofwel dingen helemaal niet herken (gelukkig!) ofwel omdat ik het juist wel herken en het dus moeilijk vind.

Op zich gaat het hier best goed. Ik ben nu de Mirtazapine aan het afbouwen, dat ging redelijk tot ik echt teveel stress kreeg van m'n werk. Nu een weekje vrij dus ga weer verder met afbouwen.
Life's a bitch and you can't win.
M. Python
Alle reacties Link kopieren
Fijn dat het wat beter gaat met jullie!

Met mij gaat het mwah.
Ik krijg cognitieve gedragstherapie, ik ben heel erg benieuwd of het gaat helpen..
Wat ik heeeel erg moeilijk vind is dat ik weer dingen moet gaan doen waar ik vroeger blij van werd. Maar ik kan me letterlijk niks bedenken.. Ging gewoon naar school, daarna naar werk en was dan blij als ik eindelijk voldaan mn bed in kon.
Ik begin het echt steeds meer zat te raken en de negatieve gedachtes worden alleen maar erger.
Ik ga op een dag van super druk, niet kunnen stilzitten, veel praten - naar heel somber, extreem moe en agressief..

Ik heb dr echt geen zin meer in
Ettol, waren er vroeger kleine dingen waar je blij van werd? Lang douchen, met de kat/hond knuffelen, gamen, muziek luisteren, fietsen? Ik noem maar wat hoor. Het hoeft niet iets groots te zijn. Kleine stapjes.
En praat met je psych over je stemmingswisselingen. Want je moet wel tot rust komen.
Weltrusten voor straks.
Alle reacties Link kopieren
@fade ja muziek luisteren doe ik wel veel en geniet ik ook wel van. Ik ga morgen inderdaad maar gewoon een stuk fietsen denk ik! En ja ik ga het echt even goed aankaarten over die stemmingswisselingen bij de volgende afspraak, want loopt een beetje uit de hand :)

echt fijn dat je een goed weekend hebt gehad, hoop dat het aanhoud!! Jij ook welteruste voor straks!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven