Depressietopic - praat mee!

24-02-2019 22:33 3009 berichten
Nogal wat mensen op het forum (en daarbuiten natuurlijk) kampen met depressie.
Het leek me daarom een goed idee om een algemeen depressietopic te openen.
Zodat we elkaar kunnen steunen, tips kunnen geven, vragen kunnen stellen. Of gewoon even laten weten hoe je je voelt, delen dat je je klote voelt of dat het juist wat beter gaat.
Ook als je inmiddels hersteld bent van je depressie, of partner/betrokkene bent.
Voel je welkom!
Alle reacties Link kopieren
Veel sterkte voor iedereen! :hug:
Ik zit lekker aan de koffie, iets later uit bed dan ik wilde, maar was pas om half 11 wakker. Super rustig dagje voor de boeg.
"When you come out of the storm, you won’t be the same person who walked in. That’s what this storm’s all about.”
Ik heb heerlijk genikst vandaag. Voel me altijd beter als de zon schijnt. Morgen naar twee uzb's en daarna de tandarts want gaatje. Niet leuk, hoop dat ik niet weer ga emotieeten.
Sugar and spice, and everything nice.
@Meiroosje, precies... die doelen kunnen we idd begrijpen maar vraag me soms af of hun begrijpen hoe moeilijk het is om een dag door te komen.
Als ik me minder 'zwart' voel lukken dingen een stuk beter, maar zodra dat zwarte monster weer overheerst is naar de wc gaan al té veel, laats staan de rest.
En als er toch een medicijn zou zijn! O_O
Denk dat er eerst eens kei en keihard gewerkt moet worden aan alle stigmatisering.... en aan alle wachtlijsten want die zijn echt te triest voor woorden.

Trouwens, hebben jullie hier ook het programma je suis Depri gezien? Dit heeft mij toen veel inzicht gegeven.. en ook dat we niet alleen zijn.

Sterkte iedereen met dit weer!
Ik hou het nu al bijna niet meer uit, en het begint pas net :facepalm: :flag:
-
Ik ben weer thuis sinds Vrijdag. Met mijn moeder naar het Vennenbos geweest. Gezwommen, gewinkeld, gesnackt. Maar het klapstuk was de autosafari in de Beekse Bergen. Echt gaaf om zo dicht bij die wilde dieren te komen. Soms ook beetje eng. Een brutale struisvogel tikte steeds met zijn snavel tegen de autoruit. Mijn moeder was nooit eerder in het park geweest. Ik wel eens met schoolreis, maar dat was al 22 jaar geleden. De midweek was zo om. Maar een week had ik te lang gevonden. Morgenochtend weer werken, zal tegenvallen weer vroeg opstaan.
Klinkt leuk, Hondenmens!

Ik zit nu al te smelten. Moet vandaag schoonmaken, gesprek met begeleider en voor het eerst drie kwartier naar de fysio, ipv een half uur. Lekkere dag om daar mee te beginnen als het zo warm is :p

Verder gaat het hier neutraal, weet het niet zo goed.
"When you come out of the storm, you won’t be the same person who walked in. That’s what this storm’s all about.”
Nou mensen hier zijn de dingen nogal spannend.

Mijn moeder heeft in 2018 chemotherapie voor darmkanker gehad. Nu kon ze steeds meer dingen.

Echter, ze heeft een verdikking gevonden (op haar rib). Dit heeft ze vrijdag laten zien in het ziekenhuis. Die zijn bang voor dat de kanker terug is met uitzaaiingen.

Nu krijgt ze woensdag een CT-scan en dan kijken ze direct naar haar hele lichaam. En vrijdag krijgt ze de uitslag.

Ik hoop dat het goed komt, ik kan niet anders. Maar ik heb de hele dag een onheilspellend gevoel in mijn buik.

Ik weet dat het zo vrijdag is maar het voelt enorm ver weg.

Vandaag ga ik werken.
popjess: ik ken die documentaire niet maar ik ga 'm eens opzoeken

kokahu: succes bij de fysio. Ja, dat warme weer is voor mij ook zo'n beetje de doodssteek. ik zwel op van het vocht, probeer dan nog maar eens je benen te buigen :(
kandij: goed dat je uitgerust hebt. Vandaag veel sterkte bji de tandarts

Hondenmens: welkom terug :) fijn dat je het zo naar je zin gehad hebt.

chocje: oh, Nee! dat komt er ook nog bij! Die dagen tot vrijdag lijken wel weken te duren. ik ga voor je duimen.

Fade: hang in there!

ik ga een midweekje weg Hondenmens komt en ik ga :) . vanwege de temp heb ik er geen zin in. het warme weer (boven 25 ) is voor mij altijd een ellende. ik zwel op tot twee keer mijn omvang, bovendien heb ik een cyclus die niet doorbreekt. ik heb me voorgenomen in de ochtend te gaan bewegen en in de middag te lezen. Als het goed is hebben we wifi, dus ik probeer jullie te lezen.

ik wens jullie vandaag heel veel sterkte voor weer een dag je hoofd uit je schuilplaats steken. :heart:
@Iblopviva:
Wow knap alle activiteiten die je onderneemt! En vrijwilligerswerk kan erg leuk zijn en veel voldoening geven! Lijkt me fijn dat je veel samen kan doen met je vriend, maar goed dat je ook je eigen dingen houd als het straks weer beter gaat! Heb je elkaar weer wat nieuws te vertellen :D

Naast depressie heb ik ook veel lichamelijke klachten en vaak ziek, kan me op sommige dagen moeilijk tot iets zetten. Het vrijwilligerswerk lukt nu niet. Ik ga binnenkort naar de internist voor de zekerheid vanwege de lichamelijk klachten, vooral heel veel buikpijn.

Ook voel ik me behoorlijk ziek van de AD, veel bijwerkingen en klachten die wat toenemen (weet dat het normaal is). Maar voelt niet fijn om nu veel alleen thuis te zijn, dus ik ga even een paar dagen bij familie logeren. Mijn vriend gaat op mijn kat passen, die ga ik wel enorm missen!! En mijn vriend is veel weg en heeft het deze periode heel druk, dus vandaar dat ik nu liever ergens ben dat ik gedurende de dag niet zoveel alleen ben. Mezelf net wel even gemotiveerd om naar het winkelcentrum te gaan, om wat dingentjes voor mijn vriend te halen die hij lekker vind om te eten en een kaartje met lieve woorden als bedankje. En op de koelkast magneten van vakantie gedaan, met een briefje aan de koelkastdeur. Dat ik het 1 voor de gezelligheid heb opgehangen, en 2 dat we echt samen weggaan als ik me beter voel. Zo kunnen we er alvast een beetje naar toe leven :) Straks ga ik met fam even naar zijn werk toe om de huissleutels te brengen, heb wel zin om hem weer even te zien :)
chocoladeballetjes jeetje zeg succes.

Hier liep het even anders dan gedacht.
Vanochtend heb ik de ggz gebeld ivm mijn medicijnen. Er was geen psychiater aanwezig (vakantie) Ik zou terug gebeld worden door een arts assistent die wist het eigenlijk ook niet zo goed een oplossing.
ik moest bij de apotheek om een ander middel vragen maar ik wist dat ze dat ook niet hadden. Dan moest ik maar mijn laatste pillen opmaken en stoppen.
Ik gaf aan dat je het toch moet afbouwen, hij zei de een heeft meer last en de ander geen afkickverschijnselen.
Ben naar de apotheek gegaan en even wat na gevraagd geeft ze opeens aan dat er wat van mijn medicijnen binnen waren gekomen.
Waarom nemen ze dan niet even contact op met me (vergeten te vragen was meer in shock denk ik)
Slik nu gewoon 2 tabletten van 150mg ipv 1 van 300 mg
Volgende week naar de psychiater en week daarna weer de psycholoog krijg ik voor het eerst emdr behandeling.
Lieve mensen, ik ben er weer even. Zit momenteel voornamelijk in de meeleesmodus. Ik lees nare en ook wel positieve dingen. Het voelt alsof we 1 grote familie zijn!
Choco, wat ontzettend naar van je moeder. En ook net nu je weer wat stabieler bent. Zorg goed voor jezelf.
Grietje, ik had het nog niet gezegd, maar: welkom in dit topic!

En voor alle anderen weer een dikke :hug: . Ik trek me weer even terug in de meeleesmodus, tot het weer wat beter gaat!
Dank je wel fadetoblac.

Suus93 in 2015 via psychiater op de wellbutrin gezet en ook haldol voor de randpsychoses.
De zoplicon vervangen door mirtazapine
Choco: Wat heftig van je moeder. Kanker en chemo zijn zo akelig. Een van grootste angsten is kanker krijgen. Mijn moeder heeft ook darmkanker gehad, maar hoefde geen chemo's. Daarna 2 keer borstkanker, waarvan de 1e keer wel met chemo's. Ze doet alles weer, maar is nog altijd gauwer moe. En door de bestraling kan ze slecht tegen zon en hitte. Nu is ze weer schoon, maar elke controle blijft spannend. Hopelijk valt de uitslag mee Vrijdag.

Meiroosje: Waar ga je op vakantie?
_
yesss wijzigde dit bericht op 25-06-2019 14:24
Reden: Al opgelost
0.00% gewijzigd
Vandaag ging redelijk.

In de ochtend wel huilen omdat ik bang ben mijn moeder te verliezen.

Daarna gewerkt, was goed afleiding.

Voor mezelf zorgen lukt steeds minder. Huis versloft langzaam en ik eet slecht. Gelukkig komt morgen woonbegeleiding.

Alles staat wel in teken van vrijdag (de uitslag). Ik ga toch nog uit van goede afloop, ik kan niet anders.

Maar wel weer een dag gehad.

Ik merk ook dat ik minder geduld heb met mensen. Niet perce in mijn gedrag maar in mijn hoofd.

De situatie is zo groot dat ik geen ruis kan gebruiken.

Het lukt me ook even niet op anderen te reageren hier. Ik lees wel.

Trusten en sterkte iedereen.
fade: Volhouden. :rose:

chocje: elke dag is er een. Elke minuut is er een. Dat je huis nu versloft is logisch. Soms denk ik wel eens dat een huis weerspiegelt hoe je je voelt. Je bent nu vreselijk ontdaan van het nieuws. Heel fijn dat er morgen een begeleider komt, super. ik kan me voorstellen dat alles nu in je hoofd ronddwarrelt als bladeren die je niet kunt pakken. Laat ze maar vallen. als het je lukt: probeer afleiding te zoeken. Lukt dat niet, dan is dat ook niet erg. Dat je minder geduld hebt is ook logisch. probeer alleen niet de buurman in elkaar te meppen. Veel te warm hiervoor :biggrin:
je hebt het over ruis. dat bracht me op een idee. even iets heel geks: op het moment dat het niet meer gaat, zou je eens kunnen proberen op Youtube "witte ruis" op te zoeken. dat zijn geluiden, bestemd om meer rust in het hoofd te krijgen. weet niet of het wat is, maar wie weet.

Yess: ja dat stukje geluk. ik had ook een paar goede dagen. Als dat dan weer wegvalt, voel je je in de modder vastgezogen. ik heb me voorgenomen om stil in die modder te blijven staan en straks stukje bij beetje mijzelf wat proberen los te rukken. ik vind de prijs die ik voor een goede dag betaal, nu aanvaardbaar worden. dus de pijn weegt voor mij op tegen een goede dag. dat zou ik een poos geleden niet gezegd hebben.

hondenmens: ik zou zeggen het "warme puntje in het zuiden" maar het is in heel nederland te heet :) . maar Limburg, op zoek naar de lekkerste vlaai, dat heb ik mijn vakantiemissie gemaakt. Of dat gaat lukken: voorlopig blijf ik binnen. 35 graden en stijgend...

voor iedereen: sterkte met dit weer. door de hoge temp wordt je nog lamlendiger dan anders.
Dat extreem warme weer (voor NL dan) mat echt af. Net mijn afspraak bij de fysio voor morgenmiddag afgezegd. Ondanks dat er dit keer 2 weken tussen zaten heb ik nauwelijks aan mijn oefeningen gedaan. Dat merkte ik gisteravond hoeveel moeite het kostte. Ik ben ook een kampioen in uitstellen. Vakantie zat er tussen, dan weer te warm. Vandaag ook nog ongesteld geworden en daar weer last van. Dat alles bij elkaar maakt dat ik het niet zie zitten nu om gewichten te gaan heffen.
@Hondenmens, logisch dat je geen zin hebt in fysieke inspanning, met deze hitte. Grwoon rustig aan doen is veel gezonder.

@Choco, nog een paar dagen en je weet meer. Slopend, die onzekerheid. Ik snap heel goed dat je daardoor ontregelt. Het is niet niks. Ik denk aan je!

@Meiroosje, dank weer voor je lieve woorden. En wat schrijf je toch altijd mooi. :heart:

Met mij gaat het redelijk, op en af. Wel last van de hitte. Ik heb sowieso een bloedhekel aan de zomer en alles wat daarbij hoort.
Bedankt voor de reacties.

Inmiddels word ik steeds rustiger onder de situatie. Gister zelfs een goede dag gehad en nu onderweg naar de dierentuin.
Wel erg fijn van het weekend was ik heel angstig en radeloos. Dat had wel lang geduurd als dat tot en met vrijdag zo was gebleven.

Nu word in nog angstig als ik eraan denk, maar dat doe ik dan zo min mogelijk. En ik vertrouw steeds meer op een goede uitkomst.

Het is nog steeds overleven. Maar ik kan ook wel genieten van dingen en mij ontspannen voelen.

Valt me mee dat ik die rust nog heb gevonden. Ik stel verdere paniek uit tot vrijdag als ik op nieuws wacht.

Morgen heb ik weinig afleiding, dat is ook wel lastig. Maar ik raak zon beetje oververmoeid van al die afleiding. En dat moet ik ook weer niet hebben.

Sterkte allemaal, ik lees niet alleen mee, leef ook mee! X
Hoi allemaal, ik lees mee vanaf het begin en heb nu moed verzameld om ook iets te posten. Jullie verhalen zijn heel herkenbaar, en depressie kan zo eenzaam zijn. Dit topic helpt er een beetje tegen. Ik ben al 25 jaar bekend met depressies, gelukkig heel veel goede periodes gehad, en ook een aantal lange en diepe dalen. Nu ben ik weer een beetje aan het opkrabbelen van de laatste. Ik weet nog niet of ik heel veel mee zal schrijven, maar ik lees (en leef inderdaad) in elk geval mee.
Welkom Koffie!

Ik voel me de laatste dagen erg 'neutraal' en het is nieuw en eng en ik weet niet wat ik er mee moet doen.
@choco, wat vreselijk.. en dat wachten duurt dan ook zo extreem lang voor je gevoel he? Heel veel sterkte :hug:

@cupakoffie, Welkom! :hug:
Heftig, en hopelijk kun je je iets minder eenzaam voelen door mee te lezen/schrijven.

Oh jongens het is wat afgekoeld :kneel:
Ik had gisteren weer zoveel lichamelijke klachten en dat in combo met dit klote weer maakte me ziek.. voel me nog steeds niet lekker, maar deze koelte is een verademing.
-
Koffie: welkom! ook mijn dysthymie duurt al zo lang. Gek, je hebt het niet in de gaten. Voor mij gevoel is het altijd "zwart" geweest maar als ik er over nadenk, zijn er wel momenten geweest dat het goed ging. maar die zijn in de verdrukking geraakt en ik ben ze kwijt. Waren er bij jou pieken in de depressie waarvan je achteraf zegt: dat was de oorzaak toen? (vooral interessant voor meelezers) bij mij is de weg naar beneden begonnen in dec 2015 en echt met een knal, achteraf, door de bekentenis van mijn man dat hij me niet aantrekkelijk vond. (je kan loepen voor het hele verhaal, als je wilt) in 2016 ben ik vooral boos geweest en toen mijn vader ziek begon te worden in dat jaar ging daar de zorg naar toe en vergat ik de boosheid die bleef sudderen. Mijn vader is in jan 2017 overleden. Ook al had ik geen goede band met hem; het verlies van een ouder is een keerpunt om om te vallen.

popjess: hoe gaat ie?

Fade: we denken aan je.

chocje:wat fijn dat je even wat kan ontspannen. de balans tussen prikkels nodig hebben en een prikkeltje te veel is heel moeilijk om te vinden. Kan je voor jezelf een tijdspannen afspreken waarin je prikkels opzoekt, bijvoorbeeld, niet langer dan een uurtje? ik zit graag in de bieb, daar is het rustig maar het lezen en zoeken in boeken geeft wel een prikkeltje. soms ook een gesprekje met iemand.
Wat ben ik prikkelbaar zeg! Net gewoon een hele stortvloed aan scheldwoorden omdat ik een doosje niet open kreeg. Stoor me aan alles zelfs aan mijn man die een toetje aan het eten was 1 bonk frustratie.
Slaap met dit belachelijke warme weer ook minder. Kom minder toe aan het huishouden, mijn beweging enz. En ik ervaar enorm veel spanning door die GGZ intake volgende week dinsdag. Gelukkig kan mijn woonbegeleidster alsnog mee.
Maar volgende week heb ik ook een maagonderzoek met een roesje. Heb nog nooit een roesje gehad en kan me er niet echt een voorstelling bij maken ook niet nu ik erover gelezen heb.
Ze gaan met een camera via mijn keel mijn maag bekijken, ik heb astma en ben zo bang het benauwd te gaan krijgen.
En gek genoeg wordt ik pas half augustus gebeld door de chirurg. Ik vind het allemaal maar vreemd.

Alles bij elkaar genomen ben ik gewoon 1 bonk spanning. En toen kwam ik vanmorgen in het dorp een cliënt van mijn werk tegen en ik merk direct dat ik dan spanning op mijn kaken heb. Ik had mijn haar niet gedaan en geen make up op en ik voelde me erg onveilig ondanks dat er uiteraard behalve het standaard hoe gaat het nu praatje niks gebeurde.

Vandaag was ik ook bij een vriendin van mij maar daar hadden haar volwassen dochters ook ruzie en ik merkt dat ik die prikkels er niet echt bij kon hebben. Verder was het wel heel fijn even bijgekletst te hebben en lekker samen latte gedronken.
Liefhebben
is meer
lief
dan hebben
Nou vandaag was uiteindelijk niet zo fijn.
Eigenlijk ben ik echt oververmoeid. En toen moest ik ook nog een uur met de trein.

Daarnaast had in al begin deze week irritatie naar mijn beste vriendin. In mijn beleving was er niet genoeg voor me deze week.
Toen hebben we net ruzie gehad. En ik ben moe en alles is al teveel. Ik was daardoor harder in die ruzie dan ik normaal ben in zo'n gesprek.

Op een gegeven moment raakte ik juist ook weer overstuur en onzeker.
Mijn vriendin en ik kwamen er helemaal uit. Maar het was wel weer heel zwaar. Eigenlijk hebben die vriendin en ik maar 1 keer eerder ruzie gehad (jaaaaaarrrreenmn terug).

Nu ben ik zo zo ontzettend moe.

Maar wel weer bijna een dag verder..
Ik heb weer een tijdje niets gescheven, maar wel meegelezen..
Ik heb gesolliciteerd en hoor morgen of ik ben aangenomen. Zou weer een stapje zijn maar toch maak ik me ook wel een beetje druk. Maar ik ga het gewoon doen, het moet.

@ibiopviva dat prikkelbaar zijn herken ik zooo erg. Liet een paar dagen terug mn fiets omvallen en daardoor vielen een aantal andere fietsen om, en ik werd zo boos dat ik mn plantje die ik net gekocht had gewoon op de grond smeet. Schrik soms een beetje van mezelf haha..

Verder voel ik me nogsteeds k*t, extreem vermoeid en slaap slecht. Als ik in slaap wil komen ga ik complete muziekteksten verzinnen zonder dat ik daar grip op heb. Het blijft maar door gaan.

Even een apart vraagje.. Is bij jullie je libido verminderd? Lees dat dat bij vele gebeurd bij een depressie. Bij mij is het alleen maar erger geworden :')
Weet niet hoe dat kan (naja misschien omdat het iets is waar ik WEL nog van kan genieten)

Heb ook laatst een date gehad, ik vond het gezellig maar weet niet of ik het er bij kan hebben, heb het al zo "druk" met mezelf..
Depressie is een bitch echt waar....

@choco ik wens je heel veel sterkte toe.. :hug:

Hoop dat iedereen een beetje slaapt vanavond, het is gelukkig al iets afgekoeld

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven