Eenzaamheid - accepteer je of doe je er iets aan?

13-10-2018 18:15 278 berichten
Ik zat weer eens te denken en dacht aan eenzaamheid. Niet super toevallig want ik kan mij zelf ook eenzaam noemen.

Vroeg me af of er mensen zijn die dit 'gewoon' hebben geaccepteerd? Of misschien actief dit hebben veranderd en nu goede vrienden en/of partner hebben? Of in het klooster zijn gegaan of zo :P Wil iemand een success story delen? Of juist niet, mag ook.

En iemand enig idee over hoe het komt dat sommige mensen eenzaam zijn? Ligt dit denk je aan een bepaalde karakter eigenschap, iets dat veel eenzame mensen hebben?

en dan nu een poll:

ben jij eenzaam?

Totaal aantal stemmen: 135

ja (41%)
nee (35%)
was, nu niet meer (13%)
ja, zelf verkozen (11%)
Anoniem17062022182122 wijzigde dit bericht op 13-10-2018 18:37
Reden: aanvulling
5.73% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
miedo schreef:
13-10-2018 19:25
Een kat is zeker leuk.Kan ik zeker aanraden.
Neem er alleen geen twee. Vaak ruzie hier.
Hoeft niet hoor. Hier lopen er drie rond van verschillende leeftijden die het prima het elkaar kunnen vinden en sowieso goede ervaringen daarmee de afgelopen pakweg 25 jaar.
...
Ja natuurlijk, katten! Die heb ik ook! En inderdaad, ik vind er niks aan zonder.
Ik denk dat eenzaam zijn niet een keuze is. Het is wel een keuze om je proberen in te zetten om het te veranderen, wellicht iets te verminderen.
Als ik naar mijzelf kijk, ben ik een negatief ingesteld persoon. Ik heb dat nooit zo door gehad. 2 jaar geleden stond ik weer voor mijn ((helaas terugkerende) dillema of ik vecht en zoek hulp om er iets aan proberen te doen of ik stop met vechten en beëindig mijn leven.
Het kan zijn dat ik ondanks therapie de eenzame gevoelens en leegte behoud, dat is niet een keuze....
Ik heb twee hele lieve hondjes... Helpt wel een beetje. Ook om mijn bed voor uit te komen als ik helemaal niks meer wil, of plat te knuffelen als het minder gaat. En ik moet wel regelmatig naar buiten.
anoniem_35141 wijzigde dit bericht op 13-10-2018 19:52
11.29% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
viva-amber schreef:
13-10-2018 19:16
Ik weet wel wat er in het leven van mijn Oma is gebeurd. Maar is echt wel een bepaald type mens die altijd vinden dat zij door een ander gefaciliteerd moeten worden.
Hier ben ik het wel mee eens. Mijn moeder was een beetje zoals jouw oma denk ik. Voelde zich wel erg eenzaam en had daar ook echt last van terwijl zowel mijn broer en ik heel regelmatig langskwamen. Al onze suggesties om iets buiten de deur te gaan doen werden afgewimpeld met de woorden neee hoor dat is niets voor mij. Haar vriendinnen haakten af omdat ze altijd naar haar toe moesten en mijn moeder nooit bij hen op bezoek ging. Gelukkig lijk ik helemaal niet op mijn moeder. Zo vond zij het verschrikkelijk als er een paar dagen niemand belde en klaagde daar ook volop over, ik geniet er juist van als er niemand belt.
...
Alle reacties Link kopieren
poesiepoes schreef:
13-10-2018 19:32
Ik heb twee hele lieve hondjes... Helpt wel een beetje. Ook om mijn bed voor uit te komen als ik helemaal niks keer wil, of plat te knuffelen als het minder gaat. En ik moet wel regelmatig naar buiten.
Dat is fijn, Poes :hug:
...
Die katten zijn hier ook aanwezig. :cheer:
Alle reacties Link kopieren
:yes:
...
Alle reacties Link kopieren
Cestlavie83 schreef:
13-10-2018 19:31
Ik denk dat eenzaam zijn niet een keuze is. Het is wel een keuze om je proberen in te zetten om het te veranderen, wellicht iets te verminderen.
Als ik naar mijzelf kijk, ben ik een negatief ingesteld persoon. Ik heb dat nooit zo door gehad. 2 jaar geleden stond ik weer voor mijn ((helaas terugkerende) dillema of ik vecht en zoek hulp om er iets aan proberen te doen of ik stop met vechten en beëindig mijn leven.
Het kan zijn dat ik ondanks therapie de eenzame gevoelens en leegte behoud, dat is niet een keuze....
Wat verdrietig :redrose:
...
Alle reacties Link kopieren
Jammer genoeg zijn er ook eenzame mensen die zich geen kat of hond kunnen veroorloven.
Honden, katten, ratjes en noem maar op hebben voer, inentingen en daar buiten geregeld medische hulp nodig.
Er zijn jammer genoeg eenzame mensen die wegens geldgebrek geen huisdieren kunnen hebben.

Alle reacties Link kopieren
Nee natuurlijk CestLavie maar depressie is een ziekte.
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
MonteCara* schreef:
13-10-2018 19:50
Jammer genoeg zijn er ook eenzame mensen die zich geen kat of hond kunnen veroorloven.
Honden, katten, ratjes en noem maar op hebben voer, inentingen en daar buiten geregeld medische hulp nodig.
Er zijn jammer genoeg eenzame mensen die wegens geldgebrek geen huisdieren kunnen hebben.
Zeker!
Zou veel mensen blijer maken
MonteCara* schreef:
13-10-2018 19:50
Jammer genoeg zijn er ook eenzame mensen die zich geen kat of hond kunnen veroorloven.
Honden, katten, ratjes en noem maar op hebben voer, inentingen en daar buiten geregeld medische hulp nodig.
Er zijn jammer genoeg eenzame mensen die wegens geldgebrek geen huisdieren kunnen hebben.
Hier in Rotterdam is een dierenarts gevestigd die speciaal werkt voor mensen met een kleine beurs. Zal eens opzoeken hoe die heet en waar die zit.
Het heet de Minimax en is gevestigd in het oude dierenasiel. Misschien een leuk weetje voor arme eenzame mensen in Rotterdam en omstreken.
Heftig, Cestlavie... dat klinkt heel zwaar...

Ik zou me ook geen dieren kunnen veroorloven, eigenlijk. Kater betaalt alles voor de honden. We hadden ze al toen we 3 jaar geleden ons partnerschap verbraken, en het was logisch dat ze bij mij zouden gaan wonen. Kater werkt voltijds en ik kan de afleiding wel gebruiken... Tijdens opnames zijn ze in de weekends en zijn thuiswerkdag bij Kater. Verder bij mijn moeder.
MonteCara* schreef:
13-10-2018 19:50
Jammer genoeg zijn er ook eenzame mensen die zich geen kat of hond kunnen veroorloven.
Honden, katten, ratjes en noem maar op hebben voer, inentingen en daar buiten geregeld medische hulp nodig.
Er zijn jammer genoeg eenzame mensen die wegens geldgebrek geen huisdieren kunnen hebben.
Niet iedereen die eenzaam is is armlastig.
Alle reacties Link kopieren
Cateautje schreef:
13-10-2018 19:55
Hier in Rotterdam is een dierenarts gevestigd die speciaal werkt voor mensen met een kleine beurs. Zal eens opzoeken hoe die heet en waar die zit.
Het heet de Minimax en is gevestigd in het oude dierenasiel. Misschien een leuk weetje voor arme eenzame mensen in Rotterdam en omstreken.
Die zijn er inderdaad, ook in andere grote steden, net als voedselbanken voor huisdieren.
Fijn dat dit soort initiatieven er zijn want eigenlijk vind ik dat iedereen die daar behoefte aan heeft een huisdier moet kunnen hebben.
...
Calamitycat schreef:
13-10-2018 20:02
Die zijn er inderdaad, ook in andere grote steden, net als voedselbanken voor huisdieren.
Fijn dat dit soort initiatieven er zijn want eigenlijk vind ik dat iedereen die daar behoefte aan heeft een huisdier moet kunnen hebben.
Ja, goed hè. Ik zal eens kijken of er hier ook zo'n voedselbank is, dan is er helemaal geen grens meer om aan een huisdier te beginnen.

Er zitten er 2 op zuid. Pit010 en Okehor.
Alle reacties Link kopieren
Cateautje schreef:
13-10-2018 19:55
Hier in Rotterdam is een dierenarts gevestigd die speciaal werkt voor mensen met een kleine beurs. Zal eens opzoeken hoe die heet en waar die zit.
Het heet de Minimax en is gevestigd in het oude dierenasiel. Misschien een leuk weetje voor arme eenzame mensen in Rotterdam en omstreken.

Dank je voor de info, Cateautje! :heart:

MonteCara* schreef:
13-10-2018 20:10
Dank je voor de info, Cateautje! :heart:
Kleine moeite, groot plezier. :)
Alle reacties Link kopieren
Nemaìn’ schreef:
13-10-2018 20:00
Niet iedereen die eenzaam is is armlastig.
Dat zeg ik toch ook niet?

Alle reacties Link kopieren
Cestlavie heb je de mogelijkheid om oppas 'werk' te doen voor huisdieren? Ik zie hier ook veel mensen die voor het beestje van meerdere buren zorgen bij vakanties e.d. Volgens mij kun je tegenwoordig jezelf op internet aanbieden bij van die oppascentrales.
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Alle reacties Link kopieren
ik ben sinds mijn relatie over is en mijn hond overleden is wel wat eenzaam, lang thuis zijn is niet zo leuk. denk wel na over een hobby voor 1 of 2 avonden de deur uit. ik heb zelfs ook al zitten denken aan een huisgenoot/huurder maar dat is wel een pittige beslissing...
poesiepoes schreef:
13-10-2018 18:43
Ik voel me redelijk eenzaam. Dat is eigenlijk niet zo, ik heb 2 platonische vriendjes, 5 goede vriendinnen (op afstand helaas), mijn moeder woont vlakbij. Maar doordat ik niet werk, zijn mijn dagen best leeg. Ook met veel wachten als ik therapie heb, want mijn enige vervoer is een deeltaxi en dat kost me een paar uur per keer (aan wachten en omrijden en nog meer wachten...). Ik ben in een FB groep gegaan van meiden/dames in de omgeving die samen dingen doen, maar door mijn lichamelijke en psychische klachten kan ik aan niet veel meedoen. Ongeveer 1x per maand, schat ik. Ook heb ik vrijwilligerswerk uitgeprobeerd, wat op zich beviel maar nu niet uitkomt met mijn therapie afspraken en ook heel veel van mij vroeg. Die leegte vind ik vervelend, maar heb ik wel nodig. Dus veel meer dan dit zal ik er niet aan doen...
Ik snap volkomen dat het niet meevalt voor je. Een dikke knuf! :hug:
MonteCara* schreef:
13-10-2018 20:14
Dat zeg ik toch ook niet?
Dan las ik het verkeerd.
Ik ben niet eenzaam. Heb een grote vrienden-en kennissenkring en een vriend. Heb regelmatig contact met mijn familie en vriendin via whatsapp of we spreken wat af. Ik doe regelmatig vrijwilligerswerk en heb een hoop collega's en ga regelmatig sporten. Ik voel me zelden eenzaam alleen als ik me onbegrepen voel of ergens alleen voor sta en dat is niet prettig. Dat was ook een keer tijdens een bepaalde gebeurtenis en er werd niet begripvol gereageerd pf laconiek gedaan. Op zo een moment voel ik me dan op een onaangename manier eenzaam. Gelukkig kon ik dan met een goede vriendin erover praten en dat helpt me dan ook wel. Omdat ik het vaak druk heb zorg ik ook wel eens ervoor dat ik tijd voor mezelf vrijmaak om ff bij te tanken. Daarna ben ik weer vrij om iets te gaan doen. In het begin toen ik in Nederland ben gaan wonen (ben van Duits-Deense komaf en dat hoor je aan mijn buitenlandse accent)had ik nog geen vriendinnen. Sinds dat ik vrijwilligerswerk doe heb ik een hoop leuke contacten opgebouwd.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven