ervaringen met studentenpsychologen?

07-04-2012 13:25 31 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi iedereen,

ik vroeg me af of iemand ervaring heeft met psychologen van de universiteit. Ik zit met een aantal problemen (niet studiegerelateerd) en ik las op de site van mijn universiteit dat je met allerlei problemen terecht kan bij de studentenpsychologen. Ik vroeg me af of iemand hier ervaring mee heeft, heeft het goed geholpen ernaar toe te gaan? Praten ze alleen met je of helpen ze je ook praktisch je problemen op te lossen?

alvast heel erg bedankt!
Waar doel jij precies op met "helpen ze je ook praktisch je problemen op te lossen"?

Psychologen van de universiteit zijn precies hetzelfde als normale psychologen, alleen dan vaak gratis Dat het geen studiegerelateerde problemen zijn is absoluut geen probleem. Dat is geen vereiste om bij hun in aanmerking te komen voor gesprekken.
Wat bedoel je praten ze alleen met je of helpen ze ook praktisch je problemen op te lossen?

Ze gaan niet je huur betalen of een ruzie met huisgenoten voor je oplossen.
Ik heb er ooit aangeklopt maar vond het waardeloos. Ze prikten nergens door heen, bleef zeer oppervlakkig en uiteindelijk zeiden ze dat ik geen probleem had hoor, ja beetje studievertraging maar dat heeft toch iedere student? Ik moest maar een studieschema maken.

Een goede psych heeft later een vette depressie en angststoornis vastgesteld. Ik ben er dus zeer sceptisch over...
Ik heb er aangeklopt. Ben heel vriendelijk geholpen en doorverwezen naar een reguliere. Best thing i ever did.
Mij hebben ze doorgestuurd naar het GGZ - of eigenlijk naar de huisarts voor een verwijsbriefje - omdat 'mijn problemen te zwaar waren'. Ze hadden wel therapie, maar dan maximaal 5 sessies.
Liever elitair dan een pauper!
het was niet zo goed neergezet van me, maar met praktisch bedoel ik dat ze je tips geven (bijvoorbeeld als je in gezelschap onzeker bent) hoe je met die dingen om kunt gaan, 'praktijk opdrachten' zeg maar

bloemetje, jammer dat je er niet zo'n positieve ervaring mee hebt. Misschien dat het ook per universiteit verschilt, maar dat weet ik niet

bij mijn universiteit staat dat je zo vaak kunt gaan als je wilt
Bloemetje, rottig dat het voor jou slecht heeft uitgepakt maar dat had ook kunnen gebeuren bij een ''gewone'' psycholoog. De een is nou eenmaal beter in z'n vak dan de ander.
Houd er rekening mee dat je doorverwezen kunt worden naar een reguliere psycholoog (of PsyQ / riagg etc) als blijkt dat je probleem te veelomvattend is. Studentenpsychologen bieden voornamelijk kortdurende trajecten aan, heb je langere therapie nodig verwijzen ze je door.
Jahoor, praktijkopdrachten kunnen ook gegeven worden als dat past bij de behandeling die jij nodig hebt.

Waarom probeer je het niet gewoon uit? Niet geschoten is altijd mis hè.
Afhankelijk van waar je mee zit geven ze je praktische tips of verwijzen ze je door.
mijn ervaring is juist dat ze alleen studiegerelateerde dingen aanpakken, zoals faalangst. Nu kan je 'studiegerelateerd' best breed opvatten, alles heeft immers consequenties voor je functioneren. maar je kunt er ook prima terecht als je minder dan 10 gesprekken nodig hebt, ze maken er geen heel 'traject' van zeg maar. Dan verwijzen ze je door naar een 'echte' psycholoog. Ze kunnen je ook helpen aan trainingen en cursussen (sociale vaardigheid, ontspannings cursussen etc)
Ze zijn nog erg jong, hebben dus nog weinig levenservaring en reageren erg 'uit de boekjes'.

Als ze met met 'oplossingen' komen, dan zijn het voor de hand liggende dingen die je zelf ook allang bedacht had. En ze prikken niet snel door je heen. Kom je bv. vrolijk over of kun je dingen goed verwoorden, dan zal er wel niet veel met je aan de hand zijn.

Ze reageren nog erg 'simpel', om het even oneerbiedig te zeggen. Vind het geen aanrader.
Ik heb er ook ervaring mee. Wel gek want ik was zelf net bijna klaar met de studie psychologie (herkende dan ook een aantal gesprekstechnieken, waar ik hem tijdens het gesprek op wees ). Voor mij was het echt even mijn ei kwijt kunnen, iemand die orde in mijn chaos heeft kunnen aanbrengen en er objectief in staat. Ben er in totaal maar 3 à 4 keer geweest, maar het was echt fijn het even van een heel ander perspectief te kunnen horen. Verdere hulp was bij mij niet noodzakelijk, maar mag altijd een afspraak bij hem maken als ik dat nodig acht.

Twinkle, een studentpsycholoog is niet een 'student' hoor. Gewoon afgestudeerde erkende psychologen, werkzaam bij de universiteit (althans bij die van mij..)
quote:elastiekje schreef op 07 april 2012 @ 14:31:

Twinkle, een studentpsycholoog is niet een 'student' hoor. Gewoon afgestudeerde erkende psychologen, werkzaam bij de universiteit (althans bij die van mij..)

Ah! Ik dacht inderdaad dat 't om studenten ging. Dat gebeurt ook namelijk en dat is waar mijn post over ging. Bedankt voor de opheldering.

In dat geval heb ik niks gezegd.

.
quote:Twinkle1001 schreef op 07 april 2012 @ 14:27:

Ze zijn nog erg jong, hebben dus nog weinig levenservaring en reageren erg 'uit de boekjes'.

Als ze met met 'oplossingen' komen, dan zijn het voor de hand liggende dingen die je zelf ook allang bedacht had. En ze prikken niet snel door je heen. Kom je bv. vrolijk over of kun je dingen goed verwoorden, dan zal er wel niet veel met je aan de hand zijn.

Ze reageren nog erg 'simpel', om het even oneerbiedig te zeggen. Vind het geen aanrader.

Ik heb persoonlijk geen ervaring, maar zoals ik het heb begrepen zijn het bij mij op de uni 'gewone' psychologen van uiteenlopende leeftijden en geen team van jonkies oid. Spreek je uit persoonlijke ervaring?

Laat maar. Je sprak niet uit ervaring Het zijn idd psychologen in dienst van de universiteit speciaal voor de studenten. Geen studenten die psycholoogje spelen.
Ik ben vroeger wel eens geweest. Was iemand die orde schiep in mijn hoofd, we waren vrij snel klaar. Was lekker, een relatief objectieve partij die meekijkt.

(relatief omdat alle info van mij kwam)
Ik heb er ervaring mee vanuit mijn werkveld, ik werk nauw met ze samen. Bij 'ons' is het als volgt:

Voor praktische problemen als stufi en dergelijke, kun je beter naar een decaan toe. Die helpen je met zowel praktische als (wat lichtere) persoonlijke problemen, bijvoorbeeld faalangst.

De psycholoog is echt puur een psycholoog, die is er bij uitstek voor persoonlijke problemen en dan met name ernstigere, zoals stoornissen, depressies enzovoorts.

Het kan bij beide zo zijn dat je 'huiswerkopdrachten' krijgt.

En eens met Borderwalk, studentpsychologen zijn geen studenten, maar net zo goed volleerde psychologen. Die bij ons is een jaar of 60...
Time spent with a cat is never wasted
X
heel erg bedankt allemaal voor jullie reacties, zijn erg nuttig! Ik ga volgende week sowieso even bellen voor een intake-gesprek!

hadden jullie echt het gevoel dat je probleem een stuk minder was geworden door de behandeling en dat je erdoor veranderd was in positieve zin?
TO je moet het niet zien alsof de psycholoog het probleem voor jou gaat oplossen. Ze geven je goede handvatten en houden je een spiegel voor. Ze bieden je dus kennis om zelf tot een oplossing te komen. Ze geven je inzicht in je gedrag. Als je je open stelt en meewerkt denk ik zeker dat het invloed kan hebben op hoe je je voelt en je bewust worden van bepaald gedrag.
quote:Stofmuis schreef op 07 april 2012 @ 16:50:

Voor praktische problemen als stufi en dergelijke, kun je beter naar een decaan toe. Die helpen je met zowel praktische als (wat lichtere) persoonlijke problemen, bijvoorbeeld faalangst.Don't try this at home een decaan op een universiteit is natuurlijk iets heel anders dan op een middelbare school (en een MBO?): geen probleemoplosser maar een soort van rector van de faculteit. Hij/zij zal je zien aankomen...
quote:vaire schreef op 08 april 2012 @ 22:18:

[...]

Don't try this at home een decaan op een universiteit is natuurlijk iets heel anders dan op een middelbare school (en een MBO?): geen probleemoplosser maar een soort van rector van de faculteit. Hij/zij zal je zien aankomen...Ik had op de universiteit een Tutor waar ik naar toe kon met dit soort problemen. Misschien bedoelen ze dat?
@ Vaire

Neehoor, op de universiteit is een decaan de probleemoplosser. Bij serieuze studievertraging door bepaalde problemen zoals ziekte of familieproblemen wordt je doorgestuurd naar de decaan. Deze helpt je dan met het aanvragen van allerlei dingen en kijkt samen met jou wat de beste weg is om toch te studeren of misschien wel te stoppen.

Een rector op de universiteit heet gewoon een rector. De hoogste baas van de universiteit heet zelfs rector magnificus.
quote:vaire schreef op 08 april 2012 @ 22:18:

[...]

Don't try this at home een decaan op een universiteit is natuurlijk iets heel anders dan op een middelbare school (en een MBO?): geen probleemoplosser maar een soort van rector van de faculteit. Hij/zij zal je zien aankomen...

Onzin.

Eens met nella.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven