Geen Innerlijke monoloog

17-10-2020 11:31 251 berichten
Alle reacties Link kopieren
Dag iedereen,


Een paar jaar geleden ontdekte ik dat mijn denken misschien anders is dan dat van de meeste mensen, ik heb namelijk geen innerlijke monoloog,ik heb geen stem in mijn hoofd die constant wat zegt, mijn hoofd is bijna altijd leeg. Bovendien kan ik ook niet visualiseren. Het is niet dat ik helemaal niet kan visualiseren. Als ik bijvoorbeeld aan een appel denk, dan moet ik echt mijn best doen om het beeld vast te houden na ongeveer 1 a 2 seconden is het beeld meestal weg en bovendien is het beeld ook vrij wazig dit heb ik met alles.

Zelfs als ik een innerlijke monoloog wil moet ik mijn best doen als ik stop met concentreren, dan verdwijnt de stem in mijn hoofd het blijft niet automatisch hangen het gaat gewoon niet van zelf. Ik heb ook moeite met onthouden vaak schrijf ik dingen op of praat ik hardop tegen mezelf om enigszins wat te onthouden.


Ik hoop met dit topic mensen te vinden met een soortgelijk probleem, en wil ik ook weten hoe sommige van jullie denken in het algemeen denken jullie allemaal met beelden en een monoloog?
Maar ik kan ook een rode reus zien, zoals dit:

Afbeelding
Alle reacties Link kopieren
Lafae schreef:
18-10-2020 15:59
6.
Grappig, ik 1. Die stemmen hoor ik dan weer wel 😉 Ik snap ook echt niet hoe iemand zou kunnen lezen of bijvoorbeeld iets als rekenen of statistiek zonder die inner voice.
Ik kan die stemmen ook wel horen, maar bij lezen werkt dat heel vertragend. Ik lees veel sneller zonder, dan zie ik gewoon concepten in mijn hoofd. Geen plaatjes, maar iets anders, iets abstracts.
Alle reacties Link kopieren
Ik snap dan echt weer niks van concepten in je hoofd zien, kan me er niks bij voorstellen.
En de mensen die geen innerlijke stem hebben kunnen jullie dan ook niet piekeren?
Alle reacties Link kopieren
Rachmaninoff schreef:
18-10-2020 13:45

Hoe zien jullie een jaar? Bij mij is een jaar een cirkel. Oktober zit onderaan terwijl dat eigenlijk niet klopt.
Dit is grappig. Ik zie ook een cirkel, maar hij sluit niet helemaal. Oudjaar en nieuwjaar zitten net niet aan elkaar vast. Bij mij gaat de cirkel tegen de wijzers van de klok in. Winter zit boven, lente zit links, zomer onderaan en herfst rechts. De maand oktober zit dus ergens tussen de 2 en de 3 van de klok.
Bij mij is een jaar een lijn, met alle maanden in chronologische volgorde achter elkaar in verschillende kleuren. Eind december (groen met goud) zie ik een soort grens, met daarna januari in grijs.
anoniem_639c119608cab wijzigde dit bericht op 18-10-2020 17:14
0.25% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
madamecannibale schreef:
18-10-2020 16:01
Grappig, ik 1. Die stemmen hoor ik dan weer wel 😉 Ik snap ook echt niet hoe iemand zou kunnen lezen of bijvoorbeeld iets als rekenen of statistiek zonder die inner voice.
Ik lees ook met een inner voice, maar als ik op het forum lees, hoor ik bij ieder bericht ook een andere stem. Want ieder stukje is natuurlijk van iemand anders, net alsof ik jullie allemaal apart hoor.
Ik zie ster 1 (niks dus). En als ik het heel hard ga proberen krijg ik hoofdpijn haha.

Concepten in je hoofd, hoe leg je dat uit. Geen idee. Ik weet al wat ik weet zonder daar een filmpje of verhaaltje bij te verzinnen.
Stel je hebt een wiskunde toets, je kijkt naar de vraag die gesteld wordt, en na het lezen van de eerste twee woorden weet je al waar de vraag over zal gaan (je hebt het immers al gehad bij je huiswerkopdrachten). Je maakt dus de associatie met het huiswerk dat je gehad hebt, en zo kun je de rest al snel invullen, zonder de hele vraag te lezen. In een fractie van een seconde weet je wat de bedoeling is. Ergens stond dat dus opgeslagen in je geheugen, en je kan er direct weer bij.
Na de toets bespreek je deze wiskundevraag met je klasgenoot Jantje. Hij snapte de vraag niet en vraagt je om uitleg. Aangezien je de wiskundevraag “gewoon” snapte, is het even zoeken naar de juiste woorden om het Jantje te kunnen uitleggen. Dan moet je overschakelen naar woord of beelddenken.

Dus het concept-denken is eigenlijk dat je iets gewoon “weet” en er niet bewust bij stilstaat. Pas als je het Jantje moet uitleggen ga je naar woorden zoeken.

Geen idee of ik het zo goed heb uitgelegd. Het is ook moeilijk voor te stellen hoe dat bij een ander gaat. Ik kan me dus helemaal niks voorstellen bij beelddenkers.
duet schreef:
18-10-2020 17:09
Ik lees ook met een inner voice, maar als ik op het forum lees, hoor ik bij ieder bericht ook een andere stem. Want ieder stukje is natuurlijk van iemand anders, net alsof ik jullie allemaal apart hoor.
Wat voor stem heb ik?
Alle reacties Link kopieren
Doggo schreef:
18-10-2020 17:16
Wat voor stem heb ik?
:-D
Ik koppel de stem aan de manier van schrijven, bij jou denk ik aan een jonge stem, helder dus.
duet schreef:
18-10-2020 19:20
:-D
Ik koppel de stem aan de manier van schrijven, bij jou denk ik aan een jonge stem, helder dus.
Haha redelijk jong ben ik wel.
Nu je het zegt heb ik bij bepaalde forummers ook wel dat ik een beeld heb hoe zij zijn. Als ze een bepaald karakter of een opvallende mening hebben dan associeer ik dat met mensen die ik in het echt ken. En in mijn hoofd zitten die mensen die ik dus in het echt ken stiekem achter die username :-D heb het wel maar bij een handjevol mensen. Bij de meeste forummers denk ik helemaal niks en zou ik de gebruikersnaam ook niet direct herkennen als ik ze in een ander topic tegen kom.
Alle reacties Link kopieren
Nu vraag ik me ineens af: zouden beelddenkers in een psychose ook stemmen horen, of zou dat specifiek iets zijn voor woorddenkers?
Alle reacties Link kopieren
Doggo schreef:
18-10-2020 17:16
Ik zie ster 1 (niks dus). En als ik het heel hard ga proberen krijg ik hoofdpijn haha.

Concepten in je hoofd, hoe leg je dat uit. Geen idee. Ik weet al wat ik weet zonder daar een filmpje of verhaaltje bij te verzinnen.
Stel je hebt een wiskunde toets, je kijkt naar de vraag die gesteld wordt, en na het lezen van de eerste twee woorden weet je al waar de vraag over zal gaan (je hebt het immers al gehad bij je huiswerkopdrachten). Je maakt dus de associatie met het huiswerk dat je gehad hebt, en zo kun je de rest al snel invullen, zonder de hele vraag te lezen. In een fractie van een seconde weet je wat de bedoeling is. Ergens stond dat dus opgeslagen in je geheugen, en je kan er direct weer bij.
Na de toets bespreek je deze wiskundevraag met je klasgenoot Jantje. Hij snapte de vraag niet en vraagt je om uitleg. Aangezien je de wiskundevraag “gewoon” snapte, is het even zoeken naar de juiste woorden om het Jantje te kunnen uitleggen. Dan moet je overschakelen naar woord of beelddenken.

Dus het concept-denken is eigenlijk dat je iets gewoon “weet” en er niet bewust bij stilstaat. Pas als je het Jantje moet uitleggen ga je naar woorden zoeken.

Geen idee of ik het zo goed heb uitgelegd. Het is ook moeilijk voor te stellen hoe dat bij een ander gaat. Ik kan me dus helemaal niks voorstellen bij beelddenkers.
Dan zie ik de opgave in een afbeelding voor mij, ik heb het verhaaltje in de som nodig om een voorstelling te kunnen maken. Bij een opdracht over extrapolatie zou ik Jantje de afbeelding beschrijven. Je hebt de punten 1 t/m 10, die zijn opgebouwd uit (hier de formule) en dan moet je punt 11 en 12 berekenen, net zoals punt 1 naar 2 is ontstaan (hier weer de formule).
Nee heb je, ja kun je krijgen
Alle reacties Link kopieren
Athan schreef:
19-10-2020 00:03
Nu vraag ik me ineens af: zouden beelddenkers in een psychose ook stemmen horen, of zou dat specifiek iets zijn voor woorddenkers?
Misschien enge beelden of film met geluid.
Nee heb je, ja kun je krijgen
Rachmaninoff schreef:
18-10-2020 10:53
Ik denk vaak in film. Geen stilstaande plaatjes. Inclusief geluid. Eigenlijk is het een grote tetterende chaos. Als ik erg vermoeid ben dan heb ik ook de neiging om erin te zakken, dan zit ik met mijn mond half open (denk ik) erbij en ben ik helemaal weg tot iemand mijn naam zegt ofzo, dan schrik ik wakker.
Herkenbaar, ik zie de hele dag beelden en ik heb er daar mijn innerlijke dialoog bij. Ik ben heel vaak "afwezig" en word wakker als iemand iets aan me vraagt. Al mijn hele leven last vanl. Ik vraag me al zolang af of dat normaal is. Kan het allemaal niet stop zetten totdat ik slaap en zelfs dan heb ik nog dromen en nachtmerries. Ik word er helemaal gestoord van.
Athan schreef:
19-10-2020 00:03
Nu vraag ik me ineens af: zouden beelddenkers in een psychose ook stemmen horen, of zou dat specifiek iets zijn voor woorddenkers?
In mijn geval als ik een psychose had (nu niet meer door medicijnen....zag ik alleen beelden en geen innerlijke stem.
Terwijl ik in het dagelijkse leven beelden en mijn stem te verwerken krijg.
Ik wou dat er een medicijn was tegen mijn innerlijke stem. Ik wil wel eens( dat ik mn kop hield) nikjs horen. Met de beelden kan ik nog wel leven.
deize96 schreef:
18-10-2020 04:09
Het probleem is dat ik me leeg voel, ik voel me gewoon een zombie niets komt in mij op geen geen gedachten geen herinneringen alsof mijn brein uitstaat. Elke dag is hetzelfde in mijn hoofd het is leeg ik voel niks geen emoties niets totale leegte alsof ik niet besta
ik ben er zeker van dat ik niet depressief ben ik heb geen gedachten, laat staan ​​negatieve gedachten.
Hoi Deize,

Misschien zit je hier wel helemaal niet op te wachten, maar ben je bekend met Advaita Vedanta/non-dualiteit/zelfrealisatie/verlichting?

Dit houdt het besef in dat er geen 'zelf' is, dat de meeste mensen denken dat ze als een afgescheiden iemand bestaan en een vrije wil hebben, maar dat dat allemaal een illusie is. Het betekent dat je bewustzijn bent.

Mocht je hier wat over willen lezen of luisteren via YouTube dan raad ik aan: Paul Smit, Hans Laurentius en Jan Koehoorn.

Groet,

Suan
Alle reacties Link kopieren
Joanjett schreef:
19-10-2020 00:42
Ik wou dat er een medicijn was tegen mijn innerlijke stem. Ik wil wel eens( dat ik mn kop hield) nikjs horen. Met de beelden kan ik nog wel leven.
Dus beelden zijn minder uhm.. dwingend dan woorden?

Maar beelden kunnen eng zijn, gruwelijk zelfs. Woorden niet, toch? Of in elk geval minder.
Alle reacties Link kopieren
Joanjett schreef:
19-10-2020 00:42
Ik wou dat er een medicijn was tegen mijn innerlijke stem. Ik wil wel eens( dat ik mn kop hield) nikjs horen. Met de beelden kan ik nog wel leven.
Is dat niet ongeveer wat Ritalin doet?
Alle reacties Link kopieren
Jessiebel schreef:
18-10-2020 16:46
Ik snap dan echt weer niks van concepten in je hoofd zien, kan me er niks bij voorstellen.
En de mensen die geen innerlijke stem hebben kunnen jullie dan ook niet piekeren?
Helaas wel, maar dan in beelden. Vb nu ben ik wakker en ik zie mezelf morgen indommelen achter de computer.

Ik vond het altijd onrealistisch als een personage in films of op tv aan het denken was dat er dan zo'n stem te horen was. Ik dacht dan dat het voor "dramatische effecten" gedaan was. Blijkt dat 90% ofzo van de mensen zo denkt :hihi:
Athan schreef:
19-10-2020 00:03
Nu vraag ik me ineens af: zouden beelddenkers in een psychose ook stemmen horen, of zou dat specifiek iets zijn voor woorddenkers?
Ha, dit vind ik een leuke vraag! Ik werk op een crisisafdeling in de psychiatrie en ben ook wel benieuwd of het soort denken uitlokt of je in een psychose auditieve of visuele hallucinaties waarneemt.

Echter zijn visuele hallucinaties dingen die je echt ‘voor je ziet’, dus bijvoorbeeld iets in de kamer wat er in werkelijkheid niet staat. Auditieve hallucinaties ‘hoor’ je echt, het brein registreert het in het deel wat geluiden van buitenaf waarneemt. Het wordt dus niet ervaren als een gedachte, maar als iets wat van buitenaf beluisterd wordt (al komen in psychose wel weer allerlei gedachten opspelen maar dit is dus niet de auditieve hallucinatie).

Ikzelf heb een innerlijke monoloog en plaatjes. Wel het meest innerlijke monoloog denk ik, als ik denk of lees dan is dat gewoon een stem die mijn gedachten hardop zegt.
Athan schreef:
19-10-2020 01:28
Is dat niet ongeveer wat Ritalin doet?
Ben torvallig begonnen aan methylfenidaat twee weken geleden, voor ADD. Bij mij neemt het de innerlijke monoloog niet weg, het is dus niet stil. Maar ik heb mijn gedachten ‘1 voor 1’ en niet met 36 zijsporen en dat m’n gedachten hak op de hak over elkaar heenbuitelen. Heel prettig.
Alle reacties Link kopieren
Suan schreef:
19-10-2020 00:53
Hoi Deize,

Misschien zit je hier wel helemaal niet op te wachten, maar ben je bekend met Advaita Vedanta/non-dualiteit/zelfrealisatie/verlichting?

Dit houdt het besef in dat er geen 'zelf' is, dat de meeste mensen denken dat ze als een afgescheiden iemand bestaan en een vrije wil hebben, maar dat dat allemaal een illusie is. Het betekent dat je bewustzijn bent.

Mocht je hier wat over willen lezen of luisteren via YouTube dan raad ik aan: Paul Smit, Hans Laurentius en Jan Koehoorn.

Groet,

Suan
Dankje ik ga het checken.
Ik kan hele gesprekken in mijn hoofd houden, kan echt vermakelijk zijn. Als ik moet leren dan hoor ik het in mijn hoofd. Ik hoor altijd wel wat kan mij niet voorstellen dat er soms niks omgaat in je hoofd.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven